Bygga banbil
För att kunna tävla med en MX-5 av generation NA/NB är det inte så mycket man måste göra. För att kunna delta i tävlingar som arrangeras av SPVM ("Nationella" Roadsport C) så krävs en vagnbok.
Vagnboken är en logbok som följer bilen under dess tävlingsår och där bokförs vilka tävlingar som genomförs, tävlingsbesiktningar, eventuella påpekanden som skall åtgärdas mm.
Att felaktigheter skrivs in i boken och åtgärd krävs innan start eller start i nästa tävling är den vanligaste funktionen. Nästa tävling är oftast inte på samma bana och besiktningspersonalen är oftast inte densamma. Utan vagnboken hade det inte varit svårt att dra en vals om att felet är nytt och skall åtgärdas snarast (säsong efter säsong). Detta för att ge en lite förståelse till bokens existens.
För en MX-5 i Roadsport är det verkligen inte mycket man behöver göra för att uppfylla vagnboksbesiktningen.
Vagnbok grundkrav:
* BÃ¥ge
* FIAstol
* FIAbälte
* Huvudbrytare
* Bogseröglor
* Katalysator, Mazda original eller SBFgodkänd
Beroende på vilka begränsningar man har (främst förarens kroppsform) så kan det vara riktigt enkelt till lite krångligt att få till det. Bågen är naturligtvis det största tillägget men behöver inte alls vara det krångligaste. Min bedömning (jag är iofs lite felbyggd) är att det är stolen som förtjänar mest uppmärksamhet. Valen är många och alla stolar kräver oftast en lite speciell fastsättning. Att från bottenmonterade stolar på original glidskenor (detta gör det väldigt enkelt att byta till en vardagsstol på ett fåtal minuter) till sidomonterade som sätts via "L-skenor rätt i golvet.
Läs Anders Ohlssons guide "Bygga race Miata"
Är du också sugen på att bygga en tävlingsbil eller bara förbättra dess egenskaper för bana?