MX-5 Racing Club på Facebook

Kalender: banträffar 2017


Kalender: MX-5 Cup tävlingar 2017


MX-5 Cup Sponsor

Mazda Sverige sponsrar MX-5 Cup med pokaler säsongerna 2016-2017
Mazda Sverige logga

 

POÄNGSTÄLLNING MX-5 CUP 2017

as .csv file
Pl Nr Namn Kinne-
kulle
27-28/5

results
Knuts-
torp
7-9/7

results
Falken-
berg
16-17/9

results
Tot
Modifierad
1 87 Philip Carlson 30+24 24+24 30+30 162
2 89 Erik Blixt 24+30 30+30 24+24 162
3 96 Oscar Jakobsson 19+19 19+19 19+19 114
4 82 Anders Träff 15+15 15+12 12+8 77
5 75 Petter Sångberg 0+9 10+9 15+10 53
6 67 Hans Drangel 10+10 9+7 10+12 48
7 98 Dennis Kullman 12+15 7+9 43
8 77 Johan Hedström 9+12 8+10 39
9 65 Ulf Wärnberg 7+7 6+6 6+6 38
10 80 Björn Niklasson 12+8 7+8 35
11 84 Nils-Erik Persson 6+5 4+5 8+5 33
12 83 Bertil Thorsson 8+6 5+2 5+4 30
13 59 Olle Olsson 9+7 16
14 90 Christoffer Waern -+15 15
15 91 Conny Lundell 3+3 2+- 8
16 73 Ann-Charlotte Hägglund 4+2 6
17 63 Thomas Sörquist 2+4 6
18 49 Ulf Andersson 3+3 6
Standard
1 90 Christoffer Waern 30+30 30+30 30+- 150
2 95 Niclas Larsson 24+24 19+24 19+30 140
3 78 Thomas Pihl 19+15 24+19 9+15 101
4 48 Tommy Finell 12+19 15+12 15+19 92
5 85 Lars Olsson 10+0 12+15 24+24 85
6 76 Andreas Eckemark 15+12 10+10 12+12 71
7 52 Inge Johnson 9+10 8+8 8+10 53
8 47 Janne Murvik 8+7 9+9 34
9 58 Per Fosselius 6+8 6+9 29
10 99 Fredrik Nordlander 7+7 7+8 29
11 70 Daniel Nyman 10+10 20
12 56 Frank Steen 7+9 16
Mer info om MX-5 Cup hittar du på mx5cup.se

Bli medlem

Du behöver inte vara proffs för att ha kul på våra banträffar där alla är välkomna, oavsett om du är proffs eller nybörjare, har racingbil eller orginalbil.
Läs mer...

 

Bygga banbil


Är du också sugen på att bygga en tävlingsbil eller bara förbättra dess egenskaper för bana?
Läs Anders Ohlssons guide till en optimal ban/tävlingsbil!

 

Sök på hemsidan


Bygga banbil




För att kunna tävla med en MX-5 av generation NA/NB är det inte så mycket man måste göra. För att kunna delta i tävlingar som arrangeras av SPVM ("Nationella" Roadsport C) så krävs en vagnbok.
Vagnboken är en logbok som följer bilen under dess tävlingsår och där bokförs vilka tävlingar som genomförs, tävlingsbesiktningar, eventuella påpekanden som skall åtgärdas mm.
Att felaktigheter skrivs in i boken och åtgärd krävs innan start eller start i nästa tävling är den vanligaste funktionen. Nästa tävling är oftast inte på samma bana och besiktningspersonalen är oftast inte densamma. Utan vagnboken hade det inte varit svårt att dra en vals om att felet är nytt och skall åtgärdas snarast (säsong efter säsong). Detta för att ge en lite förståelse till bokens existens.

För en MX-5 i Roadsport är det verkligen inte mycket man behöver göra för att uppfylla vagnboksbesiktningen.
Vagnbok grundkrav:
* Båge
* FIAstol
* FIAbälte
* Huvudbrytare
* Bogseröglor
* Katalysator, Mazda original eller SBFgodkänd

Beroende på vilka begränsningar man har (främst förarens kroppsform) så kan det vara riktigt enkelt till lite krångligt att få till det. Bågen är naturligtvis det största tillägget men behöver inte alls vara det krångligaste. Min bedömning (jag är iofs lite felbyggd) är att det är stolen som förtjänar mest uppmärksamhet. Valen är många och alla stolar kräver oftast en lite speciell fastsättning. Att från bottenmonterade stolar på original glidskenor (detta gör det väldigt enkelt att byta till en vardagsstol på ett fåtal minuter) till sidomonterade som sätts via "L-skenor rätt i golvet.

Läs Anders Ohlssons guide "Bygga race Miata"
Är du också sugen på att bygga en tävlingsbil eller bara förbättra dess egenskaper för bana?