MX-5 Racing Club på Facebook

Kalender: banträffar 2017


Kalender: MX-5 Cup tävlingar 2017


MX-5 Cup Sponsor

Mazda Sverige sponsrar MX-5 Cup med pokaler säsongerna 2016-2017
Mazda Sverige logga

 

POÄNGSTÄLLNING MX-5 CUP 2017

as .csv file
Pl Nr Namn Kinne-
kulle
27-28/5

results
Knuts-
torp
7-9/7

results
Falken-
berg
16-17/9

results
Tot
Modifierad
1 87 Philip Carlson 30+24 24+24 30+30 162
2 89 Erik Blixt 24+30 30+30 24+24 162
3 96 Oscar Jakobsson 19+19 19+19 19+19 114
4 82 Anders Träff 15+15 15+12 12+8 77
5 75 Petter Sångberg 0+9 10+9 15+10 53
6 67 Hans Drangel 10+10 9+7 10+12 48
7 98 Dennis Kullman 12+15 7+9 43
8 77 Johan Hedström 9+12 8+10 39
9 65 Ulf Wärnberg 7+7 6+6 6+6 38
10 80 Björn Niklasson 12+8 7+8 35
11 84 Nils-Erik Persson 6+5 4+5 8+5 33
12 83 Bertil Thorsson 8+6 5+2 5+4 30
13 59 Olle Olsson 9+7 16
14 90 Christoffer Waern -+15 15
15 91 Conny Lundell 3+3 2+- 8
16 73 Ann-Charlotte Hägglund 4+2 6
17 63 Thomas Sörquist 2+4 6
18 49 Ulf Andersson 3+3 6
Standard
1 90 Christoffer Waern 30+30 30+30 30+- 150
2 95 Niclas Larsson 24+24 19+24 19+30 140
3 78 Thomas Pihl 19+15 24+19 9+15 101
4 48 Tommy Finell 12+19 15+12 15+19 92
5 85 Lars Olsson 10+0 12+15 24+24 85
6 76 Andreas Eckemark 15+12 10+10 12+12 71
7 52 Inge Johnson 9+10 8+8 8+10 53
8 47 Janne Murvik 8+7 9+9 34
9 58 Per Fosselius 6+8 6+9 29
10 99 Fredrik Nordlander 7+7 7+8 29
11 70 Daniel Nyman 10+10 20
12 56 Frank Steen 7+9 16
Mer info om MX-5 Cup hittar du på mx5cup.se

Bli medlem

Du behöver inte vara proffs för att ha kul på våra banträffar där alla är välkomna, oavsett om du är proffs eller nybörjare, har racingbil eller orginalbil.
Läs mer...

 

Bygga banbil


Är du också sugen på att bygga en tävlingsbil eller bara förbättra dess egenskaper för bana?
Läs Anders Ohlssons guide till en optimal ban/tävlingsbil!

 

Sök på hemsidan

StarterkitDel 1Del 2Del 3Byta stötdämpareByta kränghämmareMontera störtbåge


Montering av störtbåge




En av de viktigaste säkerhetsdetaljerna i en öppen bil är givetvis en riktig störtbåge.

Min bågen är tillverkad av Bengt Wittander på Competition Cars i Lund. Med min Hard Dog Sport som mall har vi sedan tillverkat den nya bågen i grövre 45 mm rör för att klara SBF:s reglemente. Även främre fästet är något modifierat jämfört med en original Hard Dog båge.
Har börjat få viss rutin på att montera båge i Miatan så här följer några tips. Finns andra websidor som beskriver detta i detalj så jag beskriver mer vad som kan vara bra att tänka på vid de olika momenten.

Ett tips är att göra montering innan bågen är lackad. Lätt att repa och skrapa lacken annars då det är ganska mycket kånkande i och ur med bågen innan allt är klart.
När svetsningen av förstärkningsplattor sedan är gjord är det tid att lacka bågen och lyfta i den för slutlig montering.

Gillar du att köra bana med din Miata bör du definitivt sätta i en riktig störtbåge. De olika typer av stylebars som finns på marknaden ger inget skydd i händelse av en rullning. De kan tvärt emot vara direkt livsfarliga vid en olycka. Att störtbågen från Competition Cars verkligen gör nytta har vi även fått bevis på. Just en sådan båge satt monterad i en Miata som kraschade på Kinnekulle Ring 2004. Att en bild säger mer än tusen ord visas tydligt nedan.

Vill du köpa en likadan störtbåge kan du kontakta Bengt Wittander på:

Competition Cars i Lund
St. Råby 3
224 78 Lund
046-14 82 85




Bilder på den rullade Miatan från Kinnekulle 2004.

(Foto: Peter Sandström)

Bilen sladdade av banan och åkte snett baklänges när den slog runt. Värsta tänkbara scenario för en fristående båge med bakåtstöttor. Tanken är ju att kraften kommer uppifrån vid en rullning och att bågen då fördelar ut kraften via fästpunkterna ut i karossen. Som smällen nu kom, snett bakifrån fick all kraft tas upp av bultarna i de olika infästningspunkterna. Att rutramen inte ger något skydd syns också tydligt på bilden.





Trots den kraftiga smällen sitter bågen på plats och har fullgjort sitt jobb.   





På denna bild uppifrån syns tydligt hur smällen tagit snett bakifrån. Bågen är visserligen lite sned efter smällen men den har gjort ett fullgott jobb och skyddat föraren.
Föraren klarade sig för övrigt oskadd från denna krasch.   





Golvplåten har deformerats vid det bakre fästet. Det enda som hållit emot kraften är infästningsbultarna.  





En anlednig till att bågen lyckades hålla emot så bra som den gjorde, tror vi beror på det extra fästet som sitter vid original fästpunkt för säkerhetsbältet (se steg 4 nedan).Detta fäste har tagit upp mycket kraft och nästan helt slitits loss. Det har helt klart hållit emot och gjort att bågen fortfarande står kvar på sin plats. Detta fäste har vi kopierat från Hard Dog originalbågarna och finns bara på Competition Cars båge. Alla andra bågar som säljs i Sverige saknar detta fäste. Just i detta fallet kan det ha varit helt avgörande.   




Monteringsanvisning  
Här följer en beskrivning på hur man monterar bågen från Competition Cars.

Steg 1
Första steget är att lossa alla beslag som sitter på plastpanelerna samt att demontera det övre bältesfästet. Lossa alla plastclips som håller textilmattorna och demontera mattor och isolering. Plastclipsen lossas enklast med en gaffel som man sticker in under plattan och drar rakt ut.
Sista steget i rensningen  av inredning är att demontera täckplåten över bensintanken.       



                                                             
Steg 2

Innan bågen kan lyftas på plats måste karossplåten klippas upp något som på bilden.
När man lyfter i bågen är det en klar fördel om man är två personer. Det går att klara själv men det är trångt med alla sladdar som gärna sitter i vägen när bågen skall lirkas på plats.   




Steg 3
För att få bågen att "stå" mitt över förstärkningsbalken som går tvärs över bilen, är röret tillbakaflyttat något jämfört med Hard Dog bågarna. När Bengt måttade detta var inte bältesrullarna monterade vilket skapade lite problem vid monteringen. Lösningen är att räta ut det nedre fästet något så får rullen bättre plats.
Obs! Det är viktigt att bältesrullarna sitter på plats när man måttar var borrhålen skall vara. Risken är annars att bågen hamnar så långt in att bulten till bältesfästet inte får plats!   



Steg 4
Första steget när man skall måtta ut borrhålen är att fästa bågen i det övre gamla bältesfästet. Det är det säkraste sättet att få bågen på rätt plats i bilen. Dra inte åt bulten utan linjera endast upp var bågen skall stå.   





Steg 5
Därefter började jag med att borra de två hålen för de nedre bultarna i fästplattan. Drog sedan fast dessa bultar. Eftersom bågen måste monteas ur igen för svetsning av förstärkningsplattor kan ett tips var att använda vanliga M8 muttrar istället för låsmuttrarna som är betydligt trögare att dra åt. Använd de lilla förstärkningsplattorna på baksidan.

Har i detta läget inte borrat de två övre hålen i balken.   






Steg 6
Nästa steg är lite krångligare. Nämligen att borra hålen till det bakre fästet. Går att märka ut ett av de främre hålen, lyfta ur bågen och sedan borra. På min bil sitter en sladden till ABS sensorn mitt under plattan. Den fick naturligtvis flyttas. Fördelen är att detta hål går att fila upp något och fästa den bakre bulten genom. Sedan monterar man förstärkningsplattan under och använder som mall för att borra de andra två hålen underifrån. Lite trångt men ändå det enklaste. Jag använde ett 4 mm borr för att "känna mig för med". Hamnade man rätt var det bara att borra upp med ett större 8 mm borr.

Förstärkningsplattan på undersidan stämde dåligt så jag fick slipa ned insidan ganska mycket för att få hålen på rätt plats.   






Steg 7
Efter att alla hålen för bågens infästning är borrade var det dags att lyfta ur bågen igen. Nästa steg var att ta upp hålet i balken för att kunna göra den övre infästningen. Det visade sig att det sitter en plåtprofil inne i balken men den kommer inte att påverka monteringen av plattan med fästmuttrar. Det är dock en fördel att lägga detta snitt högt upp som jag gjort på bilden intill (Obs att detta visar höger sida. Bilderna ovan är alla från vänster sida - förarsidan.).   




Här syns plattan som skall fästas inne i balken med låsmuttrarna fastsvetsade. Den kommer givetvis att monteras med muttrarna nedåt. Borrade även upp två hål i mitten som plattan punktsvetsades fast i.   





Steg 8
När infästningen väl satt i balken så svetsades förstärkningsplattan fast i karossen.   




Steg 9
Slutligen målades plattorna med rostskyddsprimer. För att även ge ett visst rostskydd under plattorna sprutades tunflytande rostskydd in i balken samt under plattan. Då dessa förstärkningsplattor sitter inne i bilen kommer de inte att vars speciellt utsatta för rost.
Alla fästpunkterna är nu klara.

Efter att inpassningen var klar körde jag bågen till Ahnelövs Industrimålning för lackering.  





Steg 10
Bågen tillbaka från lackeringen. Efter lite justerande av hålen i de svetsade plattorna hamnade den rätt och det var bara att sätta fast den. Gjorde enligt följande:
- Fäste bulten vid övre bältesfästet för att åter linjera upp bågen på rätt plats.
- Drog fast de nedre bultarna i främre fästet
- Fäste de övre bultarna i främre fästet
- Fäste bultarna till de bakre plattorna.
Drog inte åt bultarna med en gång utan tog lite i taget för att bågen skulle hamna på rätt plats.
När bågen väl var på plats monterades täckplåten till tanken tillbaka. Även den behöver några mindre klipp med plåtsaxen.
Som synes kan det vara bra att skydda bågen mot onödiga repor vid monteringen. Därav skyddsplasten.  





Steg 11
Väl på plats monterades mattorna efter liten justering. Man får ta upp två hål i mattan där bakåtsträvorna går ned.
På bilden syns även axelbanden till sexpunktsbältet monterade.   




Bilen körklar med racerstol och bälte monterat.



    Hela guiden: