MX-5 Racing Club på Facebook

MX-5 Racing Club på Instagram

Kalender: banträffar 2024

BanaDatum

Kalender: MX-5 Cup tävlingar 2024

BanaDatum

MX-5 Cup Sponsorer

Mazda Sverige logga


POÄNGSTÄLLNING MX-5 CUP 2023

as .csv file
Pl Nr Namn Rud-
skogen
9-11/6
Knuts-
torp
30/6-2/7
Falken-
berg
15-17/9
Tot
Modifierad
1 90 Torkel Kristensson 49+46 36+33 39+39 242
2 42 David Malmberg 43+46 3+21 49+46 208
3 75 Petter Sångberg 18+28 40+39 35+33 193
4 34 Thomas Ohlsson 35+33 28+28 29+28 181
5 85 Lars Olsson 29+17 46+46 21+19 178
6 43 Martin Ling 25+28 21+24 24+24 146
7 91 Ulf Andersson 25+19 24+13 17+17 115
8 72 Fredrik Nordlander 20+24 17+19 15+15 110
9 82 Anders Träff 2+15 19+17 13+9 75
10 88 Kari Hautakangas 11+13 11+8 11+13 67
11 65 Ulf Wärnberg 12+15 9+10 10+10 66
12 94 Lennart Krüger 14+13 10+9 9+11 66
13 58 Per Fosselius 9+11 15+15 -+- 50
14 27 Johan Larsson 22+21 -+- -+1 44
15 70 Daniel Nyman -+- -+- 19+21 40
16 41 Tonny Stihl -+- 13+11 -+- 24
17 86 Benny Svensson 11+9 -+- -+- 20
18 21 Philip Winquist -+- -+- X+X 0
18 44 Lasse Johansson X+X -+- -+- 0
18 47 Lars Lastein -+- X+X -+- 0
18 46 Stefan Winquist -+- X+X -+- 0
Standard
1 51 Christoffer & Melvin Waern 50+46 49+46 49+46 286
2 22 David Stomberg 42+39 41+33 41+28 224
3 55 Lars Hultman 35+28 17+28 24+39 171
4 66 Tommy Finell 34+33 29+11 28+24 159
5 29 Christoffer Pil 22+21 13+24 21+13 114
6 78 Thomas Pihl 25+19 21+19 13+15 112
7 67 Hans Drangel -+- 24+39 34+1 98
8 28 Kristoffer Hagström 14+15 11+17 17+17 91
9 23 Per Molin 18+24 15+15 11+4 87
10 59 Maximilian Egfors 20+21 0+9 15+19 84
11 81 Jonas Wenklo 10+10 10+13 19+21 83
12 76 Andreas Eckemark 18+24 19+21 0+0 82
13 24 Henrik Kronqvist 12+11 7+6 10+8 54
14 52 Inge Johnson 10+8 8+10 6+5 47
15 62 Noa Pernvall 11+9 -+8 7+6 41
16 61 Moltas Pernvall 8+7 -+5 9+7 36
17 26 Anders Lindbom 7+7 -+- 8+9 31
18 45 Morteza Rouholamin -+- 9+7 -+- 16
19 13 Oscar Kärrqvist -+- -+- 6+0 6
20 71 Tomas Henriksson X+X -+- X+X 0
ModSenior
1 91 Ulf Andersson 46+46 46+46 46+46 276
2 65 Ulf Wärnberg 39+39 33+39 33+33 216
3 88 Kari Hautakangas 33+33 39+33 39+39 216
StdSenior
1 52 Inge Johnson 46+46 33+39 39+46 249
2 67 Hans Drangel -+- 46+46 46+1 139
3 45 Morteza Rouholamin -+- 39+33 -+- 72
 

Bli medlem

Du behöver inte vara proffs för att ha kul på våra banträffar där alla är välkomna, oavsett om du är nybörjare, erfaren, har racingbil eller originalbil.
Läs mer om hur du blir medlem...

 

Sök på hemsidan

Starterkit • Del 1 • Del 2 • Del 3 • Byta stötdämpare • Byta kränghämmare • Montera störtbåge •


Bygga race Miata på en vecka - Del 3


Med all säkerhetsutrustning på plats återstod nu uppdatering av väghållning och bromsar. Det har nu blivit torsdag kväll och bara två dagar till racestart.



Torsdag
Nästa steg i förvandlingen var byte av stödämpare och fjädrar. De gamla trötta originaldämparna med drygt 12 000 mil på nacken skulle lämna plats till förmån för min coil-over sats från Megan Racing.



Det var ingen vacker syn med rostiga stötdämpare, bultar och bärarmar, anfräta av många mil på Nordtyska vägar. Med rikligt med WD-40 så lossade dock bultarna utan större besvär.



Då var det betydligt roligare när det blev dags att montera Megan Racing dämparna. Utifrån de tester jag hann att göra med den röda bilen under våren så föll valet på min hårdaste uppsättnig fjädrar. 120 Nm/mm fram (t.h) samt 80 Nm/mm bak (t.v).

Vill du veta mer i detalj hur bytet av stötdämpare går till finns det att läsa här där jag tidigare beskrivit bytet till gula Koni.
Även bytet av krängningshämmare har tidigare beskrivits här.



I samband med bytet av stötdämparna byttes även krängningshämmarna till min sats från Jackson Racing. På bilden syns också mina justerbara end-links som även de är betydligt fräschare än original. Med lite vana (som jag fått vid det här laget) så tar bytet ca 1 timma per dämpare. Lite strul (som alltid) med en trilskande bult gjorde att 3 dämpare kom på plats och den sista kom i alla fall av till slut. Med endast en dag kvar återstod nu montering av sista dämparen samt bromsöversyn.



Alla justerbultar för hjulinställningen byttes samtidigt till nya och fräscha. Någon mer avancerad hjulinställning blev det dock ingen tid till. Camber och toe ställdes på fri hand utifrån hur det såg ut på den röda.

Fredag
Fredagskvällen inleddes då med slutmontering av sista dämparen. Därefter började jobbet med bromsarna. Originalbeläggen skulle bytas, bromsslangarna skulle bytas till stålomspunna och i samband med det byttes givetvis även bromsvätskan till racingkvalitet.



Stålomspunna slangar från tyska IL Motorsport. Bytet gick relativt smärtfritt (vilket uppskattades under tidspressen). Liten (10 mm) och rostig mutter vid anslutningen till bromsrören kan annars lätt driva en till vansinne! Drar man den rund så har man problem.



Slutligen byttes alla bromsbelägg till EBC Greenstuff. Greenstuff är enligt mitt tycke ett billigt alternativ som fungerar bra. Finns säkert bättre alternativ men de brukar då ligga på det dubbla priset mot Greenstuff (från MX5 Parts i England). En sats brukar klara en hel MGCC säsong plus några banträffar/kvällsträningar vilket är bra. Har nämt tidigare att jag även testat EBC Redstuff vilket skall vara mer racinginriktat. De hade mycket riktigt ett grymt bra bett men var slut redan efter andra bankörningen vilket motsvarar en livslängd på ca 12 mil! Testade 2 olika satser med samma resultat så det lutar åt att det inte rörde sig om "otur". Nackdelen med Greenstuff verkar vara att de hamnar nära maxtemperaturen för vad de klarar av. Har sett att materialet nästan vitnar i kanterna vilket tyder på hög temperatur. Mot slutet har det även hänt att materialet vittrat sönder när det inte är så mycket kvar på belägget.

Ny ATE Super Blue Racing bromsvätska fylldes i systemet. Klockan visade nu redan 22.30 när sista momentet påbörjades. Luftning av bromsarna. Återigen fick min granne Peter Mårup göra en hjälteinsats denna fredagskväll. Efter några "varv" började pedalen kännas stum och fin och sedan var det dags att montera R-däcken. Klockan 23.30 stod så bilen på egna hjul och den rullades ut ur garaget för en första provkörning. Att den inte var helt optimal avslöjades ganska omgående. Ratten pekade åt vänster samtidigt som den drog åt höger vid hårda inbromsningar. Nåväl inte mycket att göra så här dags.

Det viktiga var att komma till start och kanske kunna plocka någon poäng trots allt. Om inte annat så är det ju viktigt att starta i alla fem deltävlingarna då det ger 5 bonuspoäng som är ett måste för att kunna kriga om toppplaceringar. Jag låg ju trots allt tvåa i mästerskapet efter en tredjeplats och en vinst så långt.

Kvällen avslutades med att packa verktyg, bensindunkar, domkraft mm som kunde vara bra att ha under en KM tävling. Garageporten stängdes 00.30 och några timmars sömn hann det bli innan det var dags för besiktning kl 08.00 på lördag morgon.



Lördag
Lördag morgon och i depån var det sig nästan likt hos Team Biltema. Två röda bilar var nu en röd och en grön. Besikningen avlöpte utan problem och "Mission Impossible" var avslutat. När vi rullade ut för dagens första tidsträning fanns jag med på startlinjen!
På bara en vecka hade den gröna tysklandsimporten förvandlats till svensk Roadsport C bil!

    Hela guiden: