MX-5 Racing Club på Facebook

Kalender: banträffar 2017


Kalender: MX-5 Cup tävlingar 2017


MX-5 Cup Sponsor

Mazda Sverige sponsrar MX-5 Cup med pokaler säsongerna 2016-2017
Mazda Sverige logga

 

POÄNGSTÄLLNING MX-5 CUP 2017

as .csv file
Pl Nr Namn Kinne-
kulle
27-28/5

results
Knuts-
torp
7-9/7

results
Falken-
berg
16-17/9

results
Tot
Modifierad
1 87 Philip Carlson 30+24 24+24 30+30 162
2 89 Erik Blixt 24+30 30+30 24+24 162
3 96 Oscar Jakobsson 19+19 19+19 19+19 114
4 82 Anders Träff 15+15 15+12 12+8 77
5 67 Hans Drangel 10+10 9+7 10+12 58
6 75 Petter Sångberg 0+9 10+9 15+10 53
7 98 Dennis Kullman 12+15 7+9 43
8 77 Johan Hedström 9+12 8+10 39
9 65 Ulf Wärnberg 7+7 6+6 6+6 38
10 80 Björn Niklasson 12+8 7+8 35
11 84 Nils-Erik Persson 6+5 4+5 8+5 33
12 83 Bertil Thorsson 8+6 5+2 5+4 30
13 59 Olle Olsson 9+7 16
14 90 Christoffer Waern -+15 15
15 91 Conny Lundell 3+3 2+- 8
16 73 Ann-Charlotte Hägglund 4+2 6
17 63 Thomas Sörquist 2+4 6
18 49 Ulf Andersson 3+3 6
Standard
1 90 Christoffer Waern 30+30 30+30 30+- 150
2 95 Niclas Larsson 24+24 19+24 19+30 140
3 78 Thomas Pihl 19+15 24+19 9+15 101
4 48 Tommy Finell 12+19 15+12 15+19 92
5 85 Lars Olsson 10+0 12+15 24+24 85
6 76 Andreas Eckemark 15+12 10+10 12+12 71
7 52 Inge Johnson 9+10 8+8 8+10 53
8 47 Janne Murvik 8+7 9+9 34
9 58 Per Fosselius 6+8 6+9 29
10 99 Fredrik Nordlander 7+7 7+8 29
11 70 Daniel Nyman 10+10 20
12 56 Frank Steen 7+9 16
Mer info om MX-5 Cup hittar du på mx5cup.se

Bli medlem

Du behöver inte vara proffs för att ha kul på våra banträffar där alla är välkomna, oavsett om du är proffs eller nybörjare, har racingbil eller orginalbil.
Läs mer...

 

Bygga banbil


Är du också sugen på att bygga en tävlingsbil eller bara förbättra dess egenskaper för bana?
Läs Anders Ohlssons guide till en optimal ban/tävlingsbil!

 

Sök på hemsidan

StarterkitDel 1Del 2Del 3Byta stötdämpareByta kränghämmareMontera störtbåge


Bygga race Miata på en vecka - Del 1


Fredagen en vecka innan deltävling 3 i MGCC KM på Sturup Raceway, fick jag till slut tid för regbesiktning. Det blev en nätt liten 20 mila tur till Karlskrona på morgonen. 09.00 rullade jag in i hallen och en halvtimma senare var min gröna Miata "svensk".



Väl hemma i Malmö igen började nu en minst sagt intensiv vecka. Den gröna lite slumrande original-Miatan skulle genomgå en make-over och bli en äkta Roadsport C racer!

Lördag
Första steget i förvandlingen skulle bli att montera störtbåge igen. Bågen fanns ju redan sedan tidigare. Blev ändå en tur till Bengt Wittander på Competition Cars för att skaffa nya förstärkningsplattor att svetsa i karossen. Därefter påbörjades arbetet med att montera ur stolar, mattor, paneler mm. Även Cabben med ställning åkte ur då jag enbart tänker köra bilen med hardtop. Med det mesta av inredningen ute ur bilen kunde sedan  arbetet med att passa in bågen påbörjas.



Söndag
Större delen av dag 2 gick åt till att passa in bågen på plats i bilen. Alla hål i karossen vid fästpunkterna borrades samt snittet vid fästet för huvudbågen tas upp. Detta för att komma åt att montera in plåten med de påsvetsade muttrarna inne i karossbalken. Mer detaljer om hur man monterar en störtbåge från Competition Cars finns här så jag tänker inte upprepa alla steg igen.





Måndag
Semestern är slut så det var första dagen på jobbet igen. Nu fick det alltså bli kvällsarbete resten av veckan för att få bilen klar. Kvällens jobb innebar besök av min granne Peter Mårup som åter fick göra en insats med svetsen. Med van hand svetsades alla förstärkningsplattor i karsossen. Efter det målades dessa med lite rostskyddsfärg. Mer än så hanns inte med denna kväll. 4 dagar (läs kvällar) kvar till nästa race.




Tisdag
Tisdagskvällen ägnades sedan åt slutmonteringen av störtbågen. Tillbaka med bågen i bilen och sedan dra alla fästbultar på plats. För att öka stressnivån lite ytterligare var jag sedan tvungen att montera ihop bilen så den blev körklar till onsdagen. Då skulle den nämligen till Kim på Eurosign för att förses med ny Biltema dekor.






Nu hade även mina svenska registreringsskyltar anlänt. Dekoren på bakluckan är en design av min dotter Josefin 4 år.




Lite av mönstret från den röda hade även hittat tillbaka till den nya gröna. Störtbågen på plats och hardtop på. Även handtaget till huvudströmbrytaren är monterat. Dock är den inte inkopplad ännu. Första turen på R-däck blev till Eurosign för dekor som sagt. Om tre dagar måste bilen vara klar. Ännu återstår mycket jobb:
- Racingstol och bälte skall monteras.
- Original stötdämpare och fjädrar skall bytas till mina coil-overs.
- Krängningshämmarna skall bytas till mina Jackson Racing
- Original bromsbeläggen skall lämna plats för EBC Green stuff belägg.
- Bromsvätskan skall bytas samt bromsslangarna som skall bytas till stålomspunna.
- Luftning av bromsarna


    Hela guiden: