MX-5 Racing Club på Facebook

Kalender: banträffar 2017


Kalender: MX-5 Cup tävlingar 2017


MX-5 Cup Sponsor

Mazda Sverige sponsrar MX-5 Cup med pokaler säsongerna 2016-2017
Mazda Sverige logga

 

POÄNGSTÄLLNING MX-5 CUP 2017

as .csv file
Pl Nr Namn Kinne-
kulle
27-28/5

results
Knuts-
torp
7-9/7

results
Falken-
berg
16-17/9

results
Tot
Modifierad
1 87 Philip Carlson 30+24 24+24 30+30 162
2 89 Erik Blixt 24+30 30+30 24+24 162
3 96 Oscar Jakobsson 19+19 19+19 19+19 114
4 82 Anders Träff 15+15 15+12 12+8 77
5 67 Hans Drangel 10+10 9+7 10+12 58
6 75 Petter Sångberg 0+9 10+9 15+10 53
7 98 Dennis Kullman 12+15 7+9 43
8 77 Johan Hedström 9+12 8+10 39
9 65 Ulf Wärnberg 7+7 6+6 6+6 38
10 80 Björn Niklasson 12+8 7+8 35
11 84 Nils-Erik Persson 6+5 4+5 8+5 33
12 83 Bertil Thorsson 8+6 5+2 5+4 30
13 59 Olle Olsson 9+7 16
14 90 Christoffer Waern -+15 15
15 91 Conny Lundell 3+3 2+- 8
16 73 Ann-Charlotte Hägglund 4+2 6
17 63 Thomas Sörquist 2+4 6
18 49 Ulf Andersson 3+3 6
Standard
1 90 Christoffer Waern 30+30 30+30 30+- 150
2 95 Niclas Larsson 24+24 19+24 19+30 140
3 78 Thomas Pihl 19+15 24+19 9+15 101
4 48 Tommy Finell 12+19 15+12 15+19 92
5 85 Lars Olsson 10+0 12+15 24+24 85
6 76 Andreas Eckemark 15+12 10+10 12+12 71
7 52 Inge Johnson 9+10 8+8 8+10 53
8 47 Janne Murvik 8+7 9+9 34
9 58 Per Fosselius 6+8 6+9 29
10 99 Fredrik Nordlander 7+7 7+8 29
11 70 Daniel Nyman 10+10 20
12 56 Frank Steen 7+9 16
Mer info om MX-5 Cup hittar du på mx5cup.se

Bli medlem

Du behöver inte vara proffs för att ha kul på våra banträffar där alla är välkomna, oavsett om du är proffs eller nybörjare, har racingbil eller orginalbil.
Läs mer...

 

Bygga banbil


Är du också sugen på att bygga en tävlingsbil eller bara förbättra dess egenskaper för bana?
Läs Anders Ohlssons guide till en optimal ban/tävlingsbil!

 

Sök på hemsidan

StarterkitDel 1Del 2Del 3Byta stötdämpareByta kränghämmareMontera störtbåge


Byta krängningshämmare


En uppgradering av väghållningen som gjordes inför säsongen 2006 var byte till grövre krängningshämmare. Jämfört med andra konkurrenter tyckte jag min bil var ganska svajig vid hård kurvtagning. De nya krängningshämmarna är en sats från Jackson Racing som inhandlades från IL Motorsport i Tyskland. De är dessutom justerbara i tre lägen fram och två bak.


De nya krängningshämmarna minskade visserligen roll i kurvorna och har bidragit till bättre väghållning. Då dessa är betydligt grövre jämfört med original så har dock behovet av hårdare fjädrar gjort sig påminnt även här. Krängningshämmaren ska användas för finjustering av balansen och inte göra fjäderns jobb vilket det har kännts som ibland.

Nedan följer en beskrivning av bytet av krängningshämmare.

Steg 1
Första steget är att demontera den gamla krängningshämmaren fram.
Lossa bultarna vid infästningen i end-linken som förbinder k-hämmaren med bärarmen.
Lossa även de två bultarna som fäster k-hämmaren i karossbalken.
Förutom hårt sittande och lite rostiga bultar vållade demonteringen inga större problem.   

 


Steg 2
Det som var lite klurigt var att få ut den gamla k-hämmaren när den väl var lös. Den ville gärna fastna både här och där hur man än vände och vred på den. Framför allt var det bromsslangarna som gärna var ivägen. Genom att lossa täckplåten som syns på bilden kunde man vika ut bromsslangarna och på så sätt lättare få ut k-hämmaren.   

 


Steg 3
När originalkrängaren var demonterad kunde man se att den nya var betydligt grövre när man jämför de båda.   

 

 

 

 

 


Steg 4
Nästa steg var att lirka den nya på plats och fästa den i karossen samt ute vid end-linksen. Ett problem som uppstod här var att att rundningen i svängen på k-hämmaren vid karossfästet, var väldigt snålt tilltagen. Det gjorde att fästet ville hamna lite snett och inte mittför hålet i karossen. Lösningen fick bli att fila upp hålet i fästbygeln något så att bulten hamnade rätt i karossen.   

 


Steg 5
Bytet av den bakre krängningshämmaren görs på samma sätt som fram. Här var det dock lättare. Inga bromsledningar i vägen och fästena stämde bra. Bytet av den bakre krängningshämmaren gjordes på under en timma.

Något att tänka på är att åtdragningen av alla hjulupphängningsdetaljer skall göras i belastat tillstånd. Detta för att undvika spänningar i bussningar om man drar bultarna obelastade.

    Hela guiden: