MX-5 Racing Club på Facebook

MX-5 Racing Club på Instagram

Kalender: banträffar 2024

BanaDatum

Kalender: MX-5 Cup tävlingar 2024

BanaDatum

MX-5 Cup Sponsorer

Mazda Sverige logga


POÄNGSTÄLLNING MX-5 CUP 2023

as .csv file
Pl Nr Namn Rud-
skogen
9-11/6
Knuts-
torp
30/6-2/7
Falken-
berg
15-17/9
Tot
Modifierad
1 90 Torkel Kristensson 49+46 36+33 39+39 242
2 42 David Malmberg 43+46 3+21 49+46 208
3 75 Petter Sångberg 18+28 40+39 35+33 193
4 34 Thomas Ohlsson 35+33 28+28 29+28 181
5 85 Lars Olsson 29+17 46+46 21+19 178
6 43 Martin Ling 25+28 21+24 24+24 146
7 91 Ulf Andersson 25+19 24+13 17+17 115
8 72 Fredrik Nordlander 20+24 17+19 15+15 110
9 82 Anders Träff 2+15 19+17 13+9 75
10 88 Kari Hautakangas 11+13 11+8 11+13 67
11 65 Ulf Wärnberg 12+15 9+10 10+10 66
12 94 Lennart Krüger 14+13 10+9 9+11 66
13 58 Per Fosselius 9+11 15+15 -+- 50
14 27 Johan Larsson 22+21 -+- -+1 44
15 70 Daniel Nyman -+- -+- 19+21 40
16 41 Tonny Stihl -+- 13+11 -+- 24
17 86 Benny Svensson 11+9 -+- -+- 20
18 21 Philip Winquist -+- -+- X+X 0
18 44 Lasse Johansson X+X -+- -+- 0
18 47 Lars Lastein -+- X+X -+- 0
18 46 Stefan Winquist -+- X+X -+- 0
Standard
1 51 Christoffer & Melvin Waern 50+46 49+46 49+46 286
2 22 David Stomberg 42+39 41+33 41+28 224
3 55 Lars Hultman 35+28 17+28 24+39 171
4 66 Tommy Finell 34+33 29+11 28+24 159
5 29 Christoffer Pil 22+21 13+24 21+13 114
6 78 Thomas Pihl 25+19 21+19 13+15 112
7 67 Hans Drangel -+- 24+39 34+1 98
8 28 Kristoffer Hagström 14+15 11+17 17+17 91
9 23 Per Molin 18+24 15+15 11+4 87
10 59 Maximilian Egfors 20+21 0+9 15+19 84
11 81 Jonas Wenklo 10+10 10+13 19+21 83
12 76 Andreas Eckemark 18+24 19+21 0+0 82
13 24 Henrik Kronqvist 12+11 7+6 10+8 54
14 52 Inge Johnson 10+8 8+10 6+5 47
15 62 Noa Pernvall 11+9 -+8 7+6 41
16 61 Moltas Pernvall 8+7 -+5 9+7 36
17 26 Anders Lindbom 7+7 -+- 8+9 31
18 45 Morteza Rouholamin -+- 9+7 -+- 16
19 13 Oscar Kärrqvist -+- -+- 6+0 6
20 71 Tomas Henriksson X+X -+- X+X 0
ModSenior
1 91 Ulf Andersson 46+46 46+46 46+46 276
2 65 Ulf Wärnberg 39+39 33+39 33+33 216
3 88 Kari Hautakangas 33+33 39+33 39+39 216
StdSenior
1 52 Inge Johnson 46+46 33+39 39+46 249
2 67 Hans Drangel -+- 46+46 46+1 139
3 45 Morteza Rouholamin -+- 39+33 -+- 72
 

Bli medlem

Du behöver inte vara proffs för att ha kul på våra banträffar där alla är välkomna, oavsett om du är nybörjare, erfaren, har racingbil eller originalbil.
Läs mer om hur du blir medlem...

 

Sök på hemsidan

Starterkit • Del 1 • Del 2 • Del 3 • Byta stötdämpare • Byta kränghämmare • Montera störtbåge •


Byta krängningshämmare


En uppgradering av väghållningen som gjordes inför säsongen 2006 var byte till grövre krängningshämmare. Jämfört med andra konkurrenter tyckte jag min bil var ganska svajig vid hård kurvtagning. De nya krängningshämmarna är en sats från Jackson Racing som inhandlades från IL Motorsport i Tyskland. De är dessutom justerbara i tre lägen fram och två bak.


De nya krängningshämmarna minskade visserligen roll i kurvorna och har bidragit till bättre väghållning. Då dessa är betydligt grövre jämfört med original så har dock behovet av hårdare fjädrar gjort sig påminnt även här. Krängningshämmaren ska användas för finjustering av balansen och inte göra fjäderns jobb vilket det har kännts som ibland.

Nedan följer en beskrivning av bytet av krängningshämmare.

Steg 1
Första steget är att demontera den gamla krängningshämmaren fram.
Lossa bultarna vid infästningen i end-linken som förbinder k-hämmaren med bärarmen.
Lossa även de två bultarna som fäster k-hämmaren i karossbalken.
Förutom hårt sittande och lite rostiga bultar vållade demonteringen inga större problem.   

 


Steg 2
Det som var lite klurigt var att få ut den gamla k-hämmaren när den väl var lös. Den ville gärna fastna både här och där hur man än vände och vred på den. Framför allt var det bromsslangarna som gärna var ivägen. Genom att lossa täckplåten som syns på bilden kunde man vika ut bromsslangarna och på så sätt lättare få ut k-hämmaren.   

 


Steg 3
När originalkrängaren var demonterad kunde man se att den nya var betydligt grövre när man jämför de båda.   

 

 

 

 

 


Steg 4
Nästa steg var att lirka den nya på plats och fästa den i karossen samt ute vid end-linksen. Ett problem som uppstod här var att att rundningen i svängen på k-hämmaren vid karossfästet, var väldigt snålt tilltagen. Det gjorde att fästet ville hamna lite snett och inte mittför hålet i karossen. Lösningen fick bli att fila upp hålet i fästbygeln något så att bulten hamnade rätt i karossen.   

 


Steg 5
Bytet av den bakre krängningshämmaren görs på samma sätt som fram. Här var det dock lättare. Inga bromsledningar i vägen och fästena stämde bra. Bytet av den bakre krängningshämmaren gjordes på under en timma.

Något att tänka på är att åtdragningen av alla hjulupphängningsdetaljer skall göras i belastat tillstånd. Detta för att undvika spänningar i bussningar om man drar bultarna obelastade.

    Hela guiden: