Verksamhet/Mål
Vision
MX-5 Racing Club är den självklara mötesplatsen för dig som vill utöva bilsport med en Mazda Miata / MX-5.
Har medlemmar som känner en samhörighet och stolthet över sin klubb och sin sport.
Är ett föredöme och ligger väl framme inom miljö, säkerhet och teknik.
Bedriver en aktiv marknadsföring och rekrytering.
Har både kvinnor och män, tjejer och killar, med olika etniska bakgrunder som utövar bilsport.
MX-5 Racing Club har en bred verksamhet med många aktiva människor, amatörer som elit.
Verksamhetsidé
- Det ska finnas enkla former för förarutveckling och körträning. Oavsett medlemmarnas olika ambitionsnivå
- Klubben tar aktivt hand om nya medlemmar
- Hemsidan är den naturliga informationsplatsen för alla bilsportsintresserade. På hemsidan finns klubbinformation, klubbadministration, aktivitetskalender med mera
- Det ska finns enkla tävlingsformer som gör det enkelt att tävla och träna
- Tävlingar utvecklats till arrangemang och event med hög status, de är publikvänliga och roliga
Miljömål
- Varje medlem har kunskaper om bilsport och dess inverkan på miljön
Delmål, miljö
- Varje medlem tar ansvar för att fordonet är beskaffat på ett miljömässigt sätt i enlighet med regler för biltyp
- Varje medlem tar ansvar för att själv omhänderta avfall som uppstår i samband med klubbarrangemang
Säkerhetsmål
- MX-5 Racing Club tar aktiv del och informerar medlemmar om vad som är gällande inom säkerhetsområdet för bilsport
Delmål, säkerhet
- Vi uppdaterar oss löpande i säkerhetsfrågor både på lokal och central nivå
- Vi informerar medlemmar och deltagare om vad som är aktuellt inom säkerhetsområdetVerksamhetsmåll för 2023
- 8-9 egna arrangemang varav 2-3 på fullstora motorbanor
- Introducera 2 medlemmar som kan ansvara för att arrangera träffar
- Minst 75% kostnadstäckning för egna arrangemang
- Instruktörer/utbildning vid minst 3 banträffar
- Arrangera minst 5 tillfällen för MX-5 Sprint Cup
- Organisera MX-5 Cup med 3 deltävlingar i separata heat
- Minst 25 startande bilar i varje MX-5 Cup deltävlingarna under året
- Att styrgruppen tillsammans med förarna i MX-5 Cup gemensamt vidareutvecklar tävlingarna
Tidigare mål 2007-2022
2007
- OK Lämna in ansökan till SBF senast 31/12 - 2007
- OK Anslutit minst 40 medlemmar - 2007
2008- OK Bokat körtid på 2 banor (inhägnade), 2008
- OK Bokat körtid på 4 övriga banor, 2008
- OK Anordna licenskurs för medlemmar - 2008
- Nej Resa till Nürburgring - 2008
- OK Samlat erforderligt antal deltagare till minst en Miata cup 2008 (ev. samarrangemang)
2009- OK Arrangera minst två banträffar i södra Sverige - 2009
- OK Utöka till 7 egna arrangemang - 2009
- OK Minst en dedikerad utbildare vid varje banträff - 2009
- Förmedlat Anordna licenskurs för medlemmarna - 2009
- OK (5) Arrangera 3 tillfällen för MX-5 Sprint Cup - 2009
- OK Organisera MX-5 CUP med 3 deltävlingar - 2009
- Nja (11,11,8) Minst 10 startande bilar vid varje tävling i MX-5 Cup - 2009
2010- Nej (Eksjöx2) Arrangera minst två banträffar i södra Sverige -2010
- Nej (6 egna, plus inbjudningar) Minst 7 egna arrangemang - 2010
- Ja (förare från MX5CUP) Dedikerade instruktörer vid varje banträff - 2010
- Ja Förmedla licenskurser för medlemmarna - 2010
- Ja Arrangera 5 tillfällen för MX-5 Sprint Cup - 2010
- Ja Organisera MX-5 CUP med 3 deltävlingar i separata RoadsportC-heat - 2010
- Ja (15-21 deltagare, 22 totalt) Minst 15 startande bilar vid varje tävling i MX-5 Cup - 2010
- OK Tajtare samarbete med andra Mazdaklubbar - 2010
2011- OK Minst 7 egna arrangemang -2011
- OK Dedikerade instruktörer vid varje banträff -2011
- OK Förmedla licenskurser för medlemmarna -2011
- OK Arrangera 5 tillfällen för MX-5 Sprint Cup -2011
- OK Organisera MX-5 CUP med 3-4 deltävlingar i separata Roadsport C-heat -2011
- Nej (som mest närmare 30 och som minst 12)Minst 15 startande bilar vid varje tävling i MX-5 Cup -2011
- OK Att styrgruppen för MX-5 CUP vidareutvecklar tävlingarna (cupen) -2011
- Pågående Tajtare samarbete med andra Mazdaklubbar -2011
- OK Undersöka möjligheten om arrangemang i södra(aste) Sverige -2011
2012- OK Minst 6 egna arrangemang -2012
- OK Dedikerade instruktörer vid varje banträff -2012
- OK Förmedla licenskurser för medlemmarna -2012
- OK Arrangera minst 4 tillfällen för MX-5 Sprint Cup -2012
- OK Organisera MX-5 CUP med 3 deltävlingar i separata Roadsport C-heat -2012
- OK Minst 15 startande bilar vid varje tävling i MX-5 Cup -2012
- Nej (delvis uppnått) Att styrgruppen för MX-5 CUP vidareutvecklar tävlingarna -2012
- OK Tajtare samarbete med andra Mazdaklubbar -2012
- OK Minst ett arrangemang i södra(aste) Sverige -2012
2013- OK Minst 7 egna arrangemang - 2013
- Nej (delvis uppnått) Dedikerade instruktörer vid varje banträff - 2013
- OK Förmedla licenskurser för medlemmarna - 2013
- OK Arrangera minst 4 tillfällen för MX-5 Sprint Cup - 2013
- OK Organisera MX-5 CUP med 3 deltävlingar i separata Roadsport C-heat - 2013
- OK Minst 15 startande bilar vid varje tävling i MX-5 Cup- 2013
- Pågående Att styrgruppen för MX-5 CUP vidareutvecklar tävlingarna - 2013
2014- OK Minst 7 egna arrangemang - 2014
- OK Minst 75% kostnadstäckning för egna arrangemang - 2014
- Nej (delvis uppnått) Instruktörer vid varje banträff - 2014
- OK Arrangera minst 5 tillfällen för MX-5 Sprint Cup - 2014
- OK Organisera MX-5 CUP med minst 3 deltävlingar i separata Roadsport C-heat - 2014
- OK Minst 15 startande bilar vid varje tävling i MX-5 Cup - 2014
- OK Att styrgruppen för MX-5 CUP vidareutvecklar tävlingarna för såväl förare som publik - 2014
2015- OK Minst 8 egna arrangemang varav 2 stycken på stora motorbanor - 2015
- OK Minst 75% kostnadstäckning för egna arrangemang - 2015
- Nej (delvis uppnått) Instruktörer vid varje banträff - 2015
- OK Arrangera minst 6 tillfällen för MX-5 Sprint Cup - 2015
- OK Organisera MX-5 Cup med 3 deltävlingar i separata Roadsport C-heat - 2015
- OK Minst 17 startande bilar vid varje tävling i MX-5 Cup - 2015
- OK Att styrgruppen tillsammans med förarna i MX-5 CUP gemensamt vidareutvecklar tävlingarna - 2015
2016- OK Minst 8 egna arrangemang varav 2 stycken på stora motorbanor - 2016
- OK Minst 75% kostnadstäckning för egna arrangemang - 2016
- Nej (delvis uppnått) Instruktörer vid vissa banträffar - 2016
- OK Arrangera minst 6 tillfällen för MX-5 Sprint Cup - 2016
- OK Organisera MX-5 Cup med 3 deltävlingar i separata Roadsport C-heat - 2016
- Nej (15/16/17) Snitt på minst 17 startande bilar i MX-5 Cup deltävlingarna under året - 2016
- OK Att styrgruppen tillsammans med förarna i MX-5 CUP gemensamt vidareutvecklar tävlingarna - 2016
2017- Nej Minst 8 egna arrangemang varav 2 stycken på stora motorbanor - 2017
- OK Minst 75% kostnadstäckning för egna arrangemang - 2017
- Nej Instruktörer vid vissa banträffar - 2017
- OK Arrangera minst 6 tillfällen för MX-5 Sprint Cup - 2017
- OK Organisera MX-5 Cup med 3 deltävlingar i separata Roadsport C-heat - 2017
- OK(21/23/24) Minst 17 startande bilar i MX-5 Cup deltävlingarna under året - 2017
- OK Att styrgruppen tillsammans med förarna i MX-5 CUP gemensamt vidareutvecklar tävlingarna - 2017
2018- OK Minst 8 egna arrangemang varav 2 stycken på stora motorbanor - 2018
- OK Minst 75 % kostnadstäckning för egna arrangemang - 2018
- Nej Instruktörer vid varje banträff - 2018
- OK Arrangera minst 6 tillfällen för MX-5 Sprint Cup - 2018
- OK Organisera MX-5 CUP med minst 3 deltävlingar i separata Roadsport C-heat - 2018
- OK (21/23/24) Minst 20 startande bilar vid varje tävling i MX-5 Cup - 2018
- OK Att styrgruppen tillsammans med förarna i MX-5 Cup gemensamt vidareutvecklar tävlingarna. - 2018
2019- OK Minst 8 egna arrangemang varav 2 på fullstora motorbanor - 2019
- OK Minst 75% kostnadstäckning för egna arrangemang - 2019
- OK Instruktörer vid utvalda banträffar - 2019
- OK Arrangera minst 6 tillfällen för MX-5 Sprint Cup - 2019
- OK Organisera MX-5 Cup med 3 deltävlingar i separata Roadsport C-heat - 2019
- OK (24/30/30) Minst 22 startande bilar i MX-5 Cup deltävlingarna under året - 2019
- OK Att styrgruppen tillsammans med förarna i MX-5 CUP gemensamt vidareutvecklar tävlingarna - 2019
2020- OK (12) Minst 8 egna arrangemang varav 2 på fullstora motorbanor -2020
- OK (65%) Minst 65% kostnadstäckning för egna arrangemang (justerat från 75% to 65% i april 2020 pga Covid-19 pandemin vilket kommer påverkar antalet deltagare på träffarna) -2020
- Delvis (1) Instruktörer vid utvalda banträffar (Begränsade möjligheter pga. pandemin. Hade instruktör på bankalaset på Kinnekulle) - 2020
- OK (10) Arrangera minst 6 tillfällen för MX-5 Sprint Cup -2020
- OK Organisera MX-5 Cup med 3 deltävlingar i separata Roadsport C-heat -2020
- OK (25/25/22) Minst 22 startande bilar i varje MX-5 Cup deltävlingarna under året -2020
- OK Att styrgruppen tillsammans med förarna i MX-5 CUP gemensamt vidareutvecklar tävlingarna (npgot begränsat pga. pandemin) -2020
2021
- OK (10) Minst 10 egna arrangemang varav 2 på fullstora motorbanor
- OK Minst 75% kostnadstäckning för egna arrangemang (kan behöva justeras nedåt pga. pandemin).
- Nej Instruktörer vid minst 3 banträffar (kan behöva justeras nedåt pga. pandemin).
- OK (9) Arrangera minst 7 tillfällen för MX-5 Sprint Cup
- OK Organisera MX-5 Cup med 3 deltävlingar i separata Roadsport C-heat
- OK Minst 25 startande bilar i varje MX-5 Cup deltävlingarna under året
- OK Att styrgruppen tillsammans med förarna i MX-5 CUP gemensamt vidareutvecklar tävlingarna
2022
- OK (10) Minst 10 egna arrangemang varav 2 på fullstora motorbanor
- OK Minst 75% kostnadsteckning för egna arrangemang
- Nej Instruktörer/utbildning vid minst 3 banträffar
- OK (8) Arrangera minst 7 MX-5 Sprint Cup deltävlingar
- OK Organisera MX-5 Cup med 3 deltävlingar i separata tävlingsheat
- OK (31 i snitt) Minst 25 startande bilar i varje MX-5 Cup deltävlingarna under året
- OK Införande av ny SPVM-klass, MX-5 Standard Cup
- OK Att styrgruppen tillsammans med förarna i MX-5 CUP gemensamt vidareutvecklar tävlingarna
Marknadsplan
- Skapa annonser/artiklar
- Sammanställa enkelt presentantionsmaterial
- Kontinuerligt samla filmmaterial för PR-filmer
- Kontakta relevanta företag och kontakta media inför säsongen