Historia
Datum: 17 maj 2008Björkvik Ring
Detaljer:Alla medlemmar i Miata Club of Sweden, både de som vill prova på för första gången och de mer erfarna, är hjärtligt välkomna till förarövning på Björkvik Ring i samband med Miataklubbens årsmöte 2008. Givetvis är också medlemmarna i MX-5 Racing Club, som svarar för arrangemanget, välkomna.
Anmälan till bankörningen på Björkvik Ring görs till Svenska Miataklubben via epost till: region.mitt@miata.se
Huvudaktiviteten kommer att bli bankörning på en slinga som består av taxbanorna + del av landningsbanan under hela dagen. Även om det inte är en riktig (?) bana, som t.ex. Kinnekulle, är det en lång slinga(2,5-3 km) med raksträckor, snäva kurvor och kurvor som kan tas i med högre fart.
Eventuellt kan det även bli slalomkörning på landningsbanan med samma layout som tidning Automobils A-sprint. Denna konbana är väldigt teknisk med bland annat: kurvtagning under acceleration, kurvtagning under inbromsning, hårnål i låg fart och rak slalom i hög fart. Hastigheten genom konbanans olika delar ligger mellan ca 40 -90 km/h vilket passar våra bilar mycket bra.
Schema för dagen: Klockan 09.00 ca. är det samling på flygfältets landningsbana då det blir säkerhetsgenomgång samt visning av rundbanan. När säkerhetsgenomgången är klar blir det fri körning (uppdelning i 2-3
grupper beroende på erfarenhet och bil). Klockan 12-13 (ca) gör vi ett kortare avbrott för lunch. Direkt efter lunch gör vi ytterligare en säkerhetsgenomgångför dom som tillkommit senare. Under hela eftermiddagen är det fri körning så länge det finns intresse (dock senast till 17.00 ca.).
I övrigt gäller följande: Alla som kör måste vara med på säkerhetsgenomgången (som sker när vi kommit fram till flygfältet). All körning sker på egen risk. Hjälm på under all körning (både öppen och integralhjälm är OK). Heltäckande bomullsklädsel samt täckta skor när man kör (går bra med jeans och långärmad tröja). Bil i bra skick som ej läcker olja eller vatten och inga lösa föremål i bilen. Ej full tank (för att minska risken för bensinspill). Det rekommenderas att man höjer däcks-trycket med ca 0,5 bar. Störtbåge på bilen är inte något krav vid denna förarövning, dock en stark rekommendation