Rätt svar: PolyesterångorJOnas wrote: (varför dubbelpostar Henriksson så mkt idag??)
Dennis Kullman - MX-5 1,6 - 1993
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Idag började transmissionen tjuta igen...
Blev lite orolig och bestämde mig för att hälla ut oljan i växellåda och bakaxel för att se hur den ser ut och kolla hur mycket metallspån det sitter på de magnetiska bottenpluggarna. Jag hann aldrig till växellådan...
Det satt ordentligt med spån på bakaxelns bottenplugg och den 2 veckor gamla oljan är grönsvart "metallic" iistället för gulbrun...
Det blev till att plocka av bakaxeln och plocka ner den i delar - igen!
Pinjongen gick grovt och jag anade att det var det nya lagret som rasat, men konstigt nog kan jag inte hitta några synliga skador - får kolla mer i morgon - är lite less på det nu.
Blev lite orolig och bestämde mig för att hälla ut oljan i växellåda och bakaxel för att se hur den ser ut och kolla hur mycket metallspån det sitter på de magnetiska bottenpluggarna. Jag hann aldrig till växellådan...
Det satt ordentligt med spån på bakaxelns bottenplugg och den 2 veckor gamla oljan är grönsvart "metallic" iistället för gulbrun...
Det blev till att plocka av bakaxeln och plocka ner den i delar - igen!
Pinjongen gick grovt och jag anade att det var det nya lagret som rasat, men konstigt nog kan jag inte hitta några synliga skador - får kolla mer i morgon - är lite less på det nu.
Det här börjar bli en tråkig historia, Dennis. Synd att det ska jävlas så för dig. Bit ihop!Dennis Kullman wrote:Idag började transmissionen tjuta igen...
Blev lite orolig och bestämde mig för att hälla ut oljan i växellåda och bakaxel för att se hur den ser ut och kolla hur mycket metallspån det sitter på de magnetiska bottenpluggarna. Jag hann aldrig till växellådan...
Det satt ordentligt med spån på bakaxelns bottenplugg och den 2 veckor gamla oljan är grönsvart "metallic" iistället för gulbrun...
Det blev till att plocka av bakaxeln och plocka ner den i delar - igen!
Pinjongen gick grovt och jag anade att det var det nya lagret som rasat, men konstigt nog kan jag inte hitta några synliga skador - får kolla mer i morgon - är lite less på det nu.
Du kommer ju vara en självklar expert på allt vad som gäller slutväxlar framöver i alla fall.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Surt som f.. Men som sagt, försök bita ihop...
Fick packboxen idag, thanks! Tyvärr har mitt kort blivit skimmat och vart enda öre blev länsat Har löst sig som tur är så att jag snart kan betala mina bildelsskulder...
Fick packboxen idag, thanks! Tyvärr har mitt kort blivit skimmat och vart enda öre blev länsat Har löst sig som tur är så att jag snart kan betala mina bildelsskulder...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Bertil har kollat på prylarna nu; han säger att det ser fint ut.
När jag kom hem provade jag att sätta i pinjongen med en gammal klämhylsa bara för att känna hur lagren känns när de är på plats igen...
Känns sådär... jag tycker att det går lite grovt, men...
Ska beställa ny hylsa (blir nog ett par förresten ) imorgon och montera ihop igen.
Fick av grenröret idag; ska försöka muta någon på jobbet att svetsa.
När jag kom hem provade jag att sätta i pinjongen med en gammal klämhylsa bara för att känna hur lagren känns när de är på plats igen...
Känns sådär... jag tycker att det går lite grovt, men...
Ska beställa ny hylsa (blir nog ett par förresten ) imorgon och montera ihop igen.
Fick av grenröret idag; ska försöka muta någon på jobbet att svetsa.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Inte bara MX-5:an som är ömtålig då?? Kanske även Dennis är lätt och motorsvag - ????Dennis Kullman wrote:Grenrör svetsat och ny klämhylsa till diffen kom idag. Köpte olja till växellåda och diff (igen...) till det facila priset av 650 kr för 2+1 liter.
Tänkte skruva ikväll men verkar ha åkt på något med magen, så jag sitter här och deppar istället.
Krya på dig Grabben!
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Idag tog jag känslan på allvar... det inre pinjonglagret som såg perfekt ut (yttre lagerbanan är fin och rullarna har inte minsta märke) rullade inte riktigt så jämnt som jag tyckte att det borde, så efter ett snack med Bertil offrade jag lagret. Jag klippte upp korgen så att rullarna trillade ut för att inspektera innerbanan... den ser för jävlig ut.
Hur lagret kunnat gå så jämnt är en gåta, men nu är det i a f klart att jag måste fixa dit ett nytt - och att jag måste vara beredd på att byta shims för att få rätt pinjongdjup... lajbans...
Hur lagret kunnat gå så jämnt är en gåta, men nu är det i a f klart att jag måste fixa dit ett nytt - och att jag måste vara beredd på att byta shims för att få rätt pinjongdjup... lajbans...
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
E ju inte sant! Imponerande att du inte ger dig iaf!Dennis Kullman wrote:Idag tog jag känslan på allvar... det inre pinjonglagret som såg perfekt ut (yttre lagerbanan är fin och rullarna har inte minsta märke) rullade inte riktigt så jämnt som jag tyckte att det borde, så efter ett snack med Bertil offrade jag lagret. Jag klippte upp korgen så att rullarna trillade ut för att inspektera innerbanan... den ser för jävlig ut.
Hur lagret kunnat gå så jämnt är en gåta, men nu är det i a f klart att jag måste fixa dit ett nytt - och att jag måste vara beredd på att byta shims för att få rätt pinjongdjup... lajbans...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Ingen risk.Fredrik Henriksson wrote:E ju inte sant! Imponerande att du inte ger dig iaf!Dennis Kullman wrote:Idag tog jag känslan på allvar... det inre pinjonglagret som såg perfekt ut (yttre lagerbanan är fin och rullarna har inte minsta märke) rullade inte riktigt så jämnt som jag tyckte att det borde, så efter ett snack med Bertil offrade jag lagret. Jag klippte upp korgen så att rullarna trillade ut för att inspektera innerbanan... den ser för jävlig ut.
Hur lagret kunnat gå så jämnt är en gåta, men nu är det i a f klart att jag måste fixa dit ett nytt - och att jag måste vara beredd på att byta shims för att få rätt pinjongdjup... lajbans...
Jag har lättare att ta ett uppenbart problem med en lika uppenbar lösning, än en situation där man inte kan hitta felet (och kanske måste chansa). Dessutom lär jag mig lite nytt och det är ju kul.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Rätt inställning!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Det verkar inte som att jag behöver shimsa om, men jag kommer för säkerhets skull att byta det lilla pinjonglagret igen. Väntar på det nu; hoppas att det kommer imorgon.
Bytte motorfästena till Mazda competition igår och monterade tillbaka grenröret som spruckit och nu reparerats.
Såg att mina framdäck visar det typiska slitaget, men får nog försöka klara mig med dem både på KM3 och KM4 (köpte ny våtdräkt igår; kostar ungefär som ett set däck...).
Bytte motorfästena till Mazda competition igår och monterade tillbaka grenröret som spruckit och nu reparerats.
Såg att mina framdäck visar det typiska slitaget, men får nog försöka klara mig med dem både på KM3 och KM4 (köpte ny våtdräkt igår; kostar ungefär som ett set däck...).
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Jag har gett mig f-n på att reda ut det själv. Då kanske man t o m vågar sig på motorrenovering själv när det blir dags.Josen wrote:Imponerande att du orkar kladda med det så mycket
Men, det blir väl billigare att bara köpa en bättre begagnad då förstås...
Toppen jag hade tänkte öva på sålde jag ju till Henrik, vilket inte verkar ha varit så smart så här i efterhand...
Det lär du ju inte ha några problem med - i alla bilmanualer jag läst står det alltid att diffen är något man inte ger sig på, det lämnar man bort Manligt av dig att göra detDennis Kullman wrote:Jag har gett mig f-n på att reda ut det själv. Då kanske man t o m vågar sig på motorrenovering själv när det blir dags.Josen wrote:Imponerande att du orkar kladda med det så mycket
Men, det blir väl billigare att bara köpa en bättre begagnad då förstås...
Toppen jag hade tänkte öva på sålde jag ju till Henrik, vilket inte verkar ha varit så smart så här i efterhand...
Toppen du sålde till Henrik skulle du nog behållt - går ju som en kanon
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Idag fick jag äntligen lagret och nu ikväll har jag satt ihop diffen. Montering på bilen får vänta till helgen (ska på tjänsteresa ett par dagar).
Det blir ingen träning eller race i Falkenberg i helgen för min del, men jag hoppas få tid att komma och heja på lite - och kolla på Bollebygdarns senaste glasfiberalster
Det blir ingen träning eller race i Falkenberg i helgen för min del, men jag hoppas få tid att komma och heja på lite - och kolla på Bollebygdarns senaste glasfiberalster
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Synd att du inte kan rejsa i helgen...Dennis Kullman wrote:Idag fick jag äntligen lagret och nu ikväll har jag satt ihop diffen. Montering på bilen får vänta till helgen (ska på tjänsteresa ett par dagar).
Det blir ingen träning eller race i Falkenberg i helgen för min del, men jag hoppas få tid att komma och heja på lite - och kolla på Bollebygdarns senaste glasfiberalster
Hoppas du kommer och hejar! Vad det gäller det senaste projektet så ser det tight ut, lovar att jobba allt jag kan för att få ihop det...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26