I flera år har jag som en del känner till haft otroligt svårt att få igenom bilen vid besiktning.
Tycker jag gjort allt för att få ner värdena och har med en hårsmån lyckats få igenom bilen.
Jag kör idag med kompressor under hela säsongen men av naturliga orsaker så plockas detta bort inför besiktning.
Bilen går lite fett och det blir ju som så att den även gör det utan kompressor.
Nu har jag en vansinning idé om att plocka bort katalysatorn, som jag tror har gjort sitt på grund av den feta blandningen.
Tanken är att köra utan katalysator och sedan vid besiktning "hänga" dit en katalysator av nyare modell för att på det sättet kanske komma igenom besiktningen lättare.
Kan något hända om man köra utan katalysator under säsongen?
För en utbyteskatalysator som bara ska användas vid besiktning, kan denna fungera: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... tor-79802/
Katalysator och besiktning
- Miatamannen
- Spanjoren
- Posts: 556
- Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
- Location: Sjöbo
Katalysator och besiktning
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Katalysator och besiktning
Problemet är att den lite feta blandningen ger beläggning på katten som aldrig bränns bort (ett par timmars högvarvig snålcrousing kan hjälpa, dvs så hårt det går men med lambdakontroll).
Att köra utan kat känns på doften (det tåras i ögonen och luktar 70-tal), men det skadar ju inte motorn.
Att även byta kat inför besiktning är nog mitt nästa steg, men nuvarande kat borde klara sig ett par år till (förra klarade åtta tävlingsår innan den blev slut).
Att köra utan kat känns på doften (det tåras i ögonen och luktar 70-tal), men det skadar ju inte motorn.
Att även byta kat inför besiktning är nog mitt nästa steg, men nuvarande kat borde klara sig ett par år till (förra klarade åtta tävlingsår innan den blev slut).
Re: Katalysator och besiktning
Om du har annat än lambda 1,0 (eller nära) på tomgång så har du något annat problem än bara katalysatorn. Jag har för mig att du hade en bredbandslambda men att den inte fungerar(?), mitt förslag är att du fixar en fungerande sådan så att du vet vad du har för bränsleblandning (före katen). Detta är även bra att ha när man kör överladdat ifall bränsletrycket skulle vilja sjunka eller liknande så att man (ev.) kan undvika smälta kolvar p.g.a tunn blandning.
Annars kommer du få nedslag på avgasvärdena ändå om lambda ligger utanför tillåtet område (0,97-1,03 om jag inte minns fel) även om den nya katen renar tillräckligt.
Annars kommer du få nedslag på avgasvärdena ändå om lambda ligger utanför tillåtet område (0,97-1,03 om jag inte minns fel) även om den nya katen renar tillräckligt.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
- Miatamannen
- Spanjoren
- Posts: 556
- Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
- Location: Sjöbo
Re: Katalysator och besiktning
Du kan har rätt Victor....
http://www.mrtuning.se/p/matare/tillbeh ... ovate.html
Men jag tycker AFR mätaren http://www.mrtuning.se/p/matare/innovat ... ambda.html är så "fladdrig" men den kanske ska vara så.....
http://www.mrtuning.se/p/matare/tillbeh ... ovate.html
Men jag tycker AFR mätaren http://www.mrtuning.se/p/matare/innovat ... ambda.html är så "fladdrig" men den kanske ska vara så.....
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Katalysator och besiktning
Är den extremt fladdrig så är det nog något fel. Du kan ha läckage i avgassystemet innan katalysatorn och då blir det fladdrigt och du får fel lambda värde.Miatamannen wrote:Du kan har rätt Victor....
http://www.mrtuning.se/p/matare/tillbeh ... ovate.html
Men jag tycker AFR mätaren http://www.mrtuning.se/p/matare/innovat ... ambda.html är så "fladdrig" men den kanske ska vara så.....
Men en BB lambda sond är väldigt exakt och reagerar fort så det är omöjligt att den ligger på konstant 14:7 AFR = 1.0 lambda. Det brukar variera några tiondelar upp och ner i AFR på tomgång.
Man kan välja att visa lambda värdet i displayen i stället för AFR och då borde mätaren bli mer stabil.
Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
Re: Katalysator och besiktning
Precis det problemet som conny nämner om fladdrig lambda pga hål i avgasröret har jag själv åkt på. Fungerade fint vid last men tomgång och lugnkörning fladra lambdan. Och hålet va så litet att det va svårt att hitta och hördes inte.Conny Lundell wrote:Är den extremt fladdrig så är det nog något fel. Du kan ha läckage i avgassystemet innan katalysatorn och då blir det fladdrigt och du får fel lambda värde.Miatamannen wrote:Du kan har rätt Victor....
http://www.mrtuning.se/p/matare/tillbeh ... ovate.html
Men jag tycker AFR mätaren http://www.mrtuning.se/p/matare/innovat ... ambda.html är så "fladdrig" men den kanske ska vara så.....
Men en BB lambda sond är väldigt exakt och reagerar fort så det är omöjligt att den ligger på konstant 14:7 AFR = 1.0 lambda. Det brukar variera några tiondelar upp och ner i AFR på tomgång.
Man kan välja att visa lambda värdet i displayen i stället för AFR och då borde mätaren bli mer stabil.
Conny
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Katalysator och besiktning
Ja.. du får 2-3hk extra och bilen kommer kännas piggareMiatamannen wrote:
Kan något hända om man köra utan katalysator under säsongen?
Ska du hålla på byta kan du lika gärna göra ordning ett ersättningsrör för sommarbruk dvs en "fake" katalysator och sen använda en hel och fin till besiktningen.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: Katalysator och besiktning
I övrigt klarade min miata avgasvärdena på vanlig bensin utan katalysator.. så fungerar allt som det ska så går miatans motor väldigt rent och fint. (Då var i och för sig motorn renoverad ett par hundra mil innan).
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.