2012-05-26: MX-5 CUP Race 1 - Kinnekulle
Re: 2012-05-26: MX-5 CUP Race 1 - Kinnekulle
Racerapport:
Jag och farsan rullar in i Kinnekulle Rings maskindepå strax efter lunch på fredag. Hinner rulla av bilen, breda ut presseningen och dra på mig sparkdräckten innan det är dags för första träningspasset. Jag, Ronnie och Tobias hamnar i en klunka tillsammans och vips är det race! Buskul. Andra passet blir lite seriösare, med ett par instick i depån så farsan kan ställa lufttrycket. Dagen avslutas med en promenad runt den kluriga banan som jag aldrig riktigt lyckats bli helt vän med.
På lördag är det svalare, men under kvalet går det långsammare igen. Jag kommer inte i närheten av den tid jag satt på tidigare träning. Frustrerad pressar jag på hårdare, bara för att då köra ännu bredare och förlora ännu mera tid. Ett par varv tappas pga omkörningar. Då en sker i kvarnkurvan tvingar jag mig själv att tagga ned, lägga i 6an och puttrar resten av varvet. Vid sista kurvan petar jag ned till rätt växel och trycker på igen. Kvalet är snart slut, men än har de inte flaggat. Jag får ett varv till och sätter då min kvaltid: 1.03.1, vilket laptimern visar precis som jag passerar den rutiga flaggan. Det räckte till en 5e startruta.
Ratten står lite snett efter mina äventyr över curbsen, så jag och
farsan lyfter upp bilen så snart den fått kyla ned sig lite. Efter en del letande hittar vi en Camberbult som flyttat på sig på vänster bak. Däcket ser ut som om det fått mycket stryk. Toppen *suck*. Bulten glappar en del trots att den byttes ut nyss... eller vänta nu... 3 års sedan var det ja. Ronnie skänker mig en bättre begangad bult och vi ställer bilen så gott vi kan. En provtur i depån visar att ratten är rak då bilen går rakt.
Farsan har från husbilens dunkla gömmor dukat upp ost, kex, sallad och Rosévin on the rocks medan vi väntar på köttet på grillen. Om alla hade en farsa som min skulle vi inte ha några krig i världen...
Race 1
Tobias, som starar rakt framför mig, kommer inte riktigt iväg i starten. Vänstersida är full av bilar och jag har ingenstans att ta vägen. Vips så är både Per och Magnus förbi. Starta 5a och sluta 7a var inte planen, så jag sätter högsta fart. Magnus kommer jag om efter 2 varv, men Per och Tobias håller bra tempo framför mig. Jag är ikapp, men kommer inte förbi. Per håller Tobias bakom sig varv efter varv. Jag överkör och det går långsamt, samtidigt som det gör av med däck. I kvarnkurvan känner jag en vibration som blir starkare för varje varv. Den märks bara i kurvorna, men efter ett tag i både höger- och vänsterkurvor. Tobias kommer tillslut om Per, men jag hänger inte på längre utan inser att jag inte kommer komma ikapp. Slår av takten och hoppas inget allvarligt har hänt med bilen.
Vibrationerna i framvagnen visar sig komma från att fläckar av väv nu sticker fram genom däcken och ger hala fläckar på däcket som märks i kurvorna. Jag trodde däcken skulle räcka hela helgen. Vilken miss!
Waern erbjuder snällt att jag kan ta av hans mindre-än-mina-utslitna däck. Här gör jag ett av helgens stora misstag som jag aldrig kommer göra om. Jag väljer de bästa av Waerns däck och sätter fram och de bästa av mina däck och sätter bak. Aj aj aj...
Race 2
Jag står först! Trodde jag skulle vara nervös, men är faktiskt lugn som en filbunke när vi rullar ut. Lite förvånad blir jag då pace-bilen rullar ett extra varv (ska han vara med i racet får han allt öka lite...), men fattar vad det handlar om så fort jag ser Anders bil, som får bogsering in till depån. Sedan går starten...
Per drar ifrån så fort lamporna släcks och kommer först in i kvarnkurvan. Redan då inser jag mitt misstag. Waerns däck har mycket bättre grepp än mina och de ligger fram. Min bil är hejdlöst överstyrd. Waern och Halbig smiter förbi och något varv senare också Ronnie och Tobias. Men 6a tänker jag inte bli. Framför mig har jag Pers bil som blir mitt mål för helgen. Min bil sladdar hejdlöst och även om jag borde är det inte lätt att ändra linjen och bromspunkterna från det gamla invanda. Det går brett överallt. Jag är ikapp Per ett par gånger och attackerar, men jag kommer inte om och tappar många billängder varje gång jag misslyckas.
Mitt driftande har inte gjort att de redan utslitna bakdäcken mår bättre och min bil känns nu som en 240SX med gigantisk vinge, lastbilsturbo och mycket vinyl på sidan. Men det rymms mängder av jävlar anamma i hjälmen och med ren viljestyrka smyger jag närmare och närmare Oleskog igen. Jag har sett att han går långt åt vänster efter molins knäpp för att undvika de gigantiska guppen. Bra för varvtiderna, men det ger en öppning för omkörning. Där ska det ske. Efter att ha glidit sidleds på 3an med 7000rpm på mätaren i sista kurvan ut på rakan har jag svårt att hänga med Pers bil. Håller stumt under bron med lite 4hjulssladd och bromsar så sent jag kan vid kvarnkurvan. In med nosen - ge mig lite till nu, snälla lilla bil! Jag kommer ikapp Per igen och är noga med att han ska se mig i alla speglar han har. Ligger så nära jag bara kan, får bra skjuts tillbaka under bron och över krönet. In med nosen, ska jag om ska det ske nu. Då får Per en rejäl sladd. En hundradels sekund brottas jag mellan risken för kollision och risken att han ska häva sin sladd och komma undan igen. Jag ger honom så mycket asfalt jag kan och kör förbi. Per snurrar och blir stående. Jaha... så var det ju inte riktigt tänkt, men det funkar det också. Jag rullar lugnt det sista halvvarvet i mål. Puls puls puls...
Jag och farsan rullar in i Kinnekulle Rings maskindepå strax efter lunch på fredag. Hinner rulla av bilen, breda ut presseningen och dra på mig sparkdräckten innan det är dags för första träningspasset. Jag, Ronnie och Tobias hamnar i en klunka tillsammans och vips är det race! Buskul. Andra passet blir lite seriösare, med ett par instick i depån så farsan kan ställa lufttrycket. Dagen avslutas med en promenad runt den kluriga banan som jag aldrig riktigt lyckats bli helt vän med.
På lördag är det svalare, men under kvalet går det långsammare igen. Jag kommer inte i närheten av den tid jag satt på tidigare träning. Frustrerad pressar jag på hårdare, bara för att då köra ännu bredare och förlora ännu mera tid. Ett par varv tappas pga omkörningar. Då en sker i kvarnkurvan tvingar jag mig själv att tagga ned, lägga i 6an och puttrar resten av varvet. Vid sista kurvan petar jag ned till rätt växel och trycker på igen. Kvalet är snart slut, men än har de inte flaggat. Jag får ett varv till och sätter då min kvaltid: 1.03.1, vilket laptimern visar precis som jag passerar den rutiga flaggan. Det räckte till en 5e startruta.
Ratten står lite snett efter mina äventyr över curbsen, så jag och
farsan lyfter upp bilen så snart den fått kyla ned sig lite. Efter en del letande hittar vi en Camberbult som flyttat på sig på vänster bak. Däcket ser ut som om det fått mycket stryk. Toppen *suck*. Bulten glappar en del trots att den byttes ut nyss... eller vänta nu... 3 års sedan var det ja. Ronnie skänker mig en bättre begangad bult och vi ställer bilen så gott vi kan. En provtur i depån visar att ratten är rak då bilen går rakt.
Farsan har från husbilens dunkla gömmor dukat upp ost, kex, sallad och Rosévin on the rocks medan vi väntar på köttet på grillen. Om alla hade en farsa som min skulle vi inte ha några krig i världen...
Race 1
Tobias, som starar rakt framför mig, kommer inte riktigt iväg i starten. Vänstersida är full av bilar och jag har ingenstans att ta vägen. Vips så är både Per och Magnus förbi. Starta 5a och sluta 7a var inte planen, så jag sätter högsta fart. Magnus kommer jag om efter 2 varv, men Per och Tobias håller bra tempo framför mig. Jag är ikapp, men kommer inte förbi. Per håller Tobias bakom sig varv efter varv. Jag överkör och det går långsamt, samtidigt som det gör av med däck. I kvarnkurvan känner jag en vibration som blir starkare för varje varv. Den märks bara i kurvorna, men efter ett tag i både höger- och vänsterkurvor. Tobias kommer tillslut om Per, men jag hänger inte på längre utan inser att jag inte kommer komma ikapp. Slår av takten och hoppas inget allvarligt har hänt med bilen.
Vibrationerna i framvagnen visar sig komma från att fläckar av väv nu sticker fram genom däcken och ger hala fläckar på däcket som märks i kurvorna. Jag trodde däcken skulle räcka hela helgen. Vilken miss!
Waern erbjuder snällt att jag kan ta av hans mindre-än-mina-utslitna däck. Här gör jag ett av helgens stora misstag som jag aldrig kommer göra om. Jag väljer de bästa av Waerns däck och sätter fram och de bästa av mina däck och sätter bak. Aj aj aj...
Race 2
Jag står först! Trodde jag skulle vara nervös, men är faktiskt lugn som en filbunke när vi rullar ut. Lite förvånad blir jag då pace-bilen rullar ett extra varv (ska han vara med i racet får han allt öka lite...), men fattar vad det handlar om så fort jag ser Anders bil, som får bogsering in till depån. Sedan går starten...
Per drar ifrån så fort lamporna släcks och kommer först in i kvarnkurvan. Redan då inser jag mitt misstag. Waerns däck har mycket bättre grepp än mina och de ligger fram. Min bil är hejdlöst överstyrd. Waern och Halbig smiter förbi och något varv senare också Ronnie och Tobias. Men 6a tänker jag inte bli. Framför mig har jag Pers bil som blir mitt mål för helgen. Min bil sladdar hejdlöst och även om jag borde är det inte lätt att ändra linjen och bromspunkterna från det gamla invanda. Det går brett överallt. Jag är ikapp Per ett par gånger och attackerar, men jag kommer inte om och tappar många billängder varje gång jag misslyckas.
Mitt driftande har inte gjort att de redan utslitna bakdäcken mår bättre och min bil känns nu som en 240SX med gigantisk vinge, lastbilsturbo och mycket vinyl på sidan. Men det rymms mängder av jävlar anamma i hjälmen och med ren viljestyrka smyger jag närmare och närmare Oleskog igen. Jag har sett att han går långt åt vänster efter molins knäpp för att undvika de gigantiska guppen. Bra för varvtiderna, men det ger en öppning för omkörning. Där ska det ske. Efter att ha glidit sidleds på 3an med 7000rpm på mätaren i sista kurvan ut på rakan har jag svårt att hänga med Pers bil. Håller stumt under bron med lite 4hjulssladd och bromsar så sent jag kan vid kvarnkurvan. In med nosen - ge mig lite till nu, snälla lilla bil! Jag kommer ikapp Per igen och är noga med att han ska se mig i alla speglar han har. Ligger så nära jag bara kan, får bra skjuts tillbaka under bron och över krönet. In med nosen, ska jag om ska det ske nu. Då får Per en rejäl sladd. En hundradels sekund brottas jag mellan risken för kollision och risken att han ska häva sin sladd och komma undan igen. Jag ger honom så mycket asfalt jag kan och kör förbi. Per snurrar och blir stående. Jaha... så var det ju inte riktigt tänkt, men det funkar det också. Jag rullar lugnt det sista halvvarvet i mål. Puls puls puls...
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 304
- Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28
Re: 2012-05-26: MX-5 CUP Race 1 - Kinnekulle
Efter att jag set racet från sidan kan jag säga att det går fort längst
Fram i racet. Jag såg racet på nära håll från flaggposten under bron
Dom 6 första bilarna är det klass skillnad på. Men härlig racing bjöds det på
överallt i fältet. Det var sällan någon bil låg helt själv på banan,
Antingen jagade man bilen framför eller blev jagad. Synd att man
Inte fick vara med o rejsa.
Kanon Torkel! Snyggt race rapport
Fram i racet. Jag såg racet på nära håll från flaggposten under bron
Dom 6 första bilarna är det klass skillnad på. Men härlig racing bjöds det på
överallt i fältet. Det var sällan någon bil låg helt själv på banan,
Antingen jagade man bilen framför eller blev jagad. Synd att man
Inte fick vara med o rejsa.
Kanon Torkel! Snyggt race rapport
Re: 2012-05-26: MX-5 CUP Race 1 - Kinnekulle
Kul och spännande report från din helg!Torkel k wrote:Racerapport:
Jag och farsan rullar in i Kinnekulle Rings maskindepå strax efter lunch på fredag. Hinner rulla av bilen, breda ut presseningen och dra på mig sparkdräckten innan det är dags för första träningspasset. Jag, Ronnie och Tobias hamnar i en klunka tillsammans och vips är det race! Buskul. Andra passet blir lite seriösare, med ett par instick i depån så farsan kan ställa lufttrycket. Dagen avslutas med en promenad runt den kluriga banan som jag aldrig riktigt lyckats bli helt vän med.
På lördag är det svalare, men under kvalet går det långsammare igen. Jag kommer inte i närheten av den tid jag satt på tidigare träning. Frustrerad pressar jag på hårdare, bara för att då köra ännu bredare och förlora ännu mera tid. Ett par varv tappas pga omkörningar. Då en sker i kvarnkurvan tvingar jag mig själv att tagga ned, lägga i 6an och puttrar resten av varvet. Vid sista kurvan petar jag ned till ratt växel och trycker på igen. Kvalet är snart slut, men än har de inte flaggat. Jag får ett varv till och sätter då min kvaltid: 1.03.1, vilket laptimern visar precis som jag passerar den rutiga flaggan. Det räckte till en 5e startruta.
Ratten står lite snett efter mina äventyr över curbsen, så jag och
farsan lyfter upp bilen så snart den fått kyla ned sig lite. Efter en del letande hittar vi en Camberbult som flyttat på sig på vänster bak. Däcket ser ut som om det fått mycket stryk. Toppen *suck*. Bulten glappar en del trots att den byttes ut nyss... eller vänta nu... 3 års sedan var det ja. Ronnie skänker mig en bättre begangad bult och vi ställer bilen så gott vi kan. En provtur i depån visar att ratten är rak då bilen går rakt.
Farsan har från husbilens dunkla gömmor dukat upp ost, kex, sallad och Rosévin on the rocks medan vi väntar på köttet på grillen. Om alla hade en farsa som min skulle vi inte ha några krig i världen...
Race 1
Tobias, som starar rakt framför mig, kommer inte riktigt iväg i starten. Vänstersida är full av bilar och jag har ingenstans att ta vägen. Vips så är både Per och Magnus förbi. Starta 5a och sluta 7a var inte planen, så jag sätter högsta fart. Magnus kommer jag om efter 2 varv, men Per och Tobias håller bra tempo framför mig. Jag är ikapp, men kommer inte förbi. Per håller Tobias bakom sig varv efter varv. Jag överkör och det går långsamt, samtidigt som det gör av med däck. I kvarnkurvan känner jag en vibration som blir starkare för varje varv. Den märks bara i kurvorna, men efter ett tag i både höger- och vänsterkurvor. Tobias kommer tillslut om Per, men jag hänger inte på längre utan inser att jag inte kommer komma ikapp. Slår av takten och hoppas inget allvarligt har hänt med bilen.
Vibrationerna i framvagnen visar sig komma från att fläckar av väv nu sticker fram genom däcken och ger hala fläckar på däcket som märks i kurvorna. Jag trodde däcken skulle räcka hela helgen. Vilken miss!
Waern erbjuder snällt att jag kan ta av hans mindre-än-mina-utslitna däck. Här gör jag ett av helgens stora misstag som jag aldrig kommer göra om. Jag väljer de bästa av Waerns däck och sätter fram och de bästa av mina däck och sätter bak. Aj aj aj...
Race 2
Jag står först! Trodde jag skulle vara nervös, men är faktiskt lugn som en filbunke när vi rullar ut. Lite förvånad blir jag då pace-bilen rullar ett extra varv (ska han vara med i racet får han allt öka lite...), men fattar vad det handlar om så fort jag ser Anders bil, som får bogsering in till depån. Sedan går starten...
Per drar ifrån så fort lamporna släcks och kommer först in i kvarnkurvan. Redan då inser jag mitt misstag. Waerns däck har mycket bättre grepp än mina och de ligger fram. Min bil är hejdlöst överstyrd. Waern och Halbig smiter förbi och något varv senare också Ronnie och Tobias. Men 6a tänker jag inte bli. Framför mig har jag Pers bil som blir mitt mål för helgen. Min bil sladdar hejdlöst och även om jag borde är det inte lätt att ändra linjen och bromspunkterna från det gamla invanda. Det går brett överallt. Jag är ikapp Per ett par gånger och attackerar, men jag kommer inte om och tappar många billängder varje gång jag misslyckas.
Mitt driftande har inte gjort att de redan utslitna bakdäcken mår bättre och min bil känns nu som en 240SX med gigantisk vinge, lastbilsturbo och mycket vinyl på sidan. Men det rymms mängder av jävlar anamma i hjälmen och med ren viljestyrka smyger jag närmare och närmare Oleskog igen. Jag har sett att han går långt åt vänster efter molins knäpp för att undvika de gigantiska guppen. Bra för varvtiderna, men det ger en öppning för omkörning. Där ska det ske. Efter att ha glidit sidleds på 3an med 7000rpm på mätaren i sista kurvan ut på rakan har jag svårt att hänga med Pers bil. Håller stumt under bron med lite 4hjulssladd och bromsar så sent jag kan vid kvarnkurvan. In med nosen - ge mig lite till nu, snälla lilla bil! Jag kommer ikapp Per igen och är noga med att han ska se mig i alla speglar han har. Ligger så nära jag bara kan, får bra skjuts tillbaka under bron och över krönet. In med nosen, ska jag om ska det ske nu. Då får Per en rejäl sladd. En hundradels sekund brottas jag mellan risken för kollision och risken att han ska häva sin sladd och komma undan igen. Jag ger honom så mycket asfalt jag kan och kör förbi. Per snurrar och blir stående. Jaha... så var det ju inte riktigt tänkt, men det funkar det också. Jag rullar lugnt det sista halvvarvet i mål. Puls puls puls...
Ärligt menat , Roos
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: 2012-05-26: MX-5 CUP Race 1 - Kinnekulle
....har skrivit på en racerapport från o till i tre dagar....suck
...nu är den ett minne blott:(
att jag inte lär mig att spara.....något blev galet när en bild skulle läggas till.
Nåväl.
Skriver några kommentarer bara, vägrar skriva allt igen.
-Varmt & gott var det denna premiärhelg
-Björn har grym ordning på sina grejer, & Anders T på sin finish
-Ronnie blir snabbare o snabbare
-Waern vore den som lägger mest gummi på asfalten.....om det inte vore för Per och hans manliga snurrningar
-Tobias (Lejban) och Torkel var båda frustrerande, men slutet gott för bägge två
-Hdzon vår depåexpert var ju inte med ju
-Park Farme är inte alls fel, socialt och trevligt och man har tid att snacka
-Ssk är bra, dom är hårda men deras tävlingar funkar galant. (tyckte inte så förr, men tar mössan i hand och backar)
-Standardreglementet bör ses över innan Ssm, det är min personliga åsikt. lägg till begränsningar nu för 2013
-Synd att en miata gick varm och en inte kunde starta i race 2
-Priscermonin var så lång så folk gick därifrån. Borde delat ut race 1 o två samtidigt, inte tagit upp folk två ggr.
-Att Bengt-Åce på Racefoto, fick ett pris var helt rätt, denne kämpe är viktig för vår idrott. Och han tar inte mycket betalt heller, så det han kostar är det lugnt värt, bara ett tips för er som vill ha lite minnen från helgerna.
-Varför är besiktningen där den är?, brandvägarna täpps ju till ändå när alla står i kö
-Det var extra trevligt när alla hjälpte till med tältet, miataförarna är depåvinnare i trevlighet dessutom
-För cupens skull var det bra att varvrekordet/tiderna inte sjönk iår, anser mattafaran
(som inte är duktig nog för det heller:)
-Pressa och sladda, gasa fullt under bron är inte klokt egentligen, men roligt är det:)
-Nc´en var snygg
-Roadsport C / Miatarejsen är riktigt underhållande för både publik och oss förare
Tack för gratulationerna:)
Lägger med lite bilder....om det nu funkar
!Dom blev naturligtvis i fel ordning!
Klicka för större bild
...nu är den ett minne blott:(
att jag inte lär mig att spara.....något blev galet när en bild skulle läggas till.
Nåväl.
Skriver några kommentarer bara, vägrar skriva allt igen.
-Varmt & gott var det denna premiärhelg
-Björn har grym ordning på sina grejer, & Anders T på sin finish
-Ronnie blir snabbare o snabbare
-Waern vore den som lägger mest gummi på asfalten.....om det inte vore för Per och hans manliga snurrningar
-Tobias (Lejban) och Torkel var båda frustrerande, men slutet gott för bägge två
-Hdzon vår depåexpert var ju inte med ju
-Park Farme är inte alls fel, socialt och trevligt och man har tid att snacka
-Ssk är bra, dom är hårda men deras tävlingar funkar galant. (tyckte inte så förr, men tar mössan i hand och backar)
-Standardreglementet bör ses över innan Ssm, det är min personliga åsikt. lägg till begränsningar nu för 2013
-Synd att en miata gick varm och en inte kunde starta i race 2
-Priscermonin var så lång så folk gick därifrån. Borde delat ut race 1 o två samtidigt, inte tagit upp folk två ggr.
-Att Bengt-Åce på Racefoto, fick ett pris var helt rätt, denne kämpe är viktig för vår idrott. Och han tar inte mycket betalt heller, så det han kostar är det lugnt värt, bara ett tips för er som vill ha lite minnen från helgerna.
-Varför är besiktningen där den är?, brandvägarna täpps ju till ändå när alla står i kö
-Det var extra trevligt när alla hjälpte till med tältet, miataförarna är depåvinnare i trevlighet dessutom
-För cupens skull var det bra att varvrekordet/tiderna inte sjönk iår, anser mattafaran
(som inte är duktig nog för det heller:)
-Pressa och sladda, gasa fullt under bron är inte klokt egentligen, men roligt är det:)
-Nc´en var snygg
-Roadsport C / Miatarejsen är riktigt underhållande för både publik och oss förare
Tack för gratulationerna:)
Lägger med lite bilder....om det nu funkar
!Dom blev naturligtvis i fel ordning!
Klicka för större bild
- Attachments
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: 2012-05-26: MX-5 CUP Race 1 - Kinnekulle
Kul med bilder och kommentarer, Andreas!!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: 2012-05-26: MX-5 CUP Race 1 - Kinnekulle
Torkel k wrote:Kul med bilder och kommentarer, Andreas!!
Nej Torkel, DIN rapport är bäst
Hade du kameran igång?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: 2012-05-26: MX-5 CUP Race 1 - Kinnekulle
Jag hade en konfirmation som kom emellan i år, så jag kunde inte närvara på premiären.gokarting.nu wrote: -Hdzon vår depåexpert var ju inte med ju
Men jag dyker upp redan på Gotland som kompensation….
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: 2012-05-26: MX-5 CUP Race 1 - Kinnekulle
Racerapport från Andreas Eckemark med nya bilen ("the Slut")
Innan första tävlingshelgen på Kinnekulle hade jag några grundmålsättningar:
- Köra tillräckligt fort för att inte bli varvad under racen
- Få bättre varvtid än med förra bilen
- Köra hem med bilen i samma skick som när jag kom till banan
Sedan hade jag några ytterligare ”önskemål”:
- Får minst en 1,04 tid
- Vara snabbast i standardklassen
Hade tänkte jobba fredag förmiddag men då första träningen var ganska tidigt på dagen var det till att ta hela dagen ledigt och rulla ner till Kinnekulle efter frukost.
Efter att hejat på alla i depån och packar ur bilen var det dags för första gången på riktig bana med nya bilen (tidigare körning på bana var begränsad till ca 4x5 minuter på Sala Racing Park som mest går på 2:ans växel). Riktigt svettigt i solgasset men tycker det gick hyfsat snabbt att komma in i körningen även om jag inte fick något flyt alls från strax innan Mohlins knäpp till efter TV-krönet. Körmässigt känns det att den nya bilen är ca 100 kg tyngre än den gamla men samtidigt så är det trevligt att ha lite mer fart rakt fram - under bron går det (med en viss nypa salt för hastighetsmätaren) ca 20 km/h fortare än med gamla bilen. Den 6-växlade lådan var till största delen positiv men att bli tvungen att växla ner från 4:an till 3:an vid Mohlins knäpp fick jag inte ordning på under hela helgen (vilket resulterade i att jag tappade mycket tid därifrån fram till TV-krönet). Tyvärr var bilen, precis som förra, väl understyrd med min körstil. Är lite fundersam om det är så klokt att köra med grövre krängningshämmare fram i kombination med de lite mjukare fjädrarna jag valt?
Förutom att vara nyfiken på hur bilen skulle kännas på banan var jag intresserad av hur den låg till viktmässigt Vid vägningen efter warm-up på lördag morgon visade det sig att jag ligger helt rätt för standardklassens 1140 kg
Då jag bestämt mig för att skynda långsamt och inte ta några risker med ”nya” bilen var de fria träningarna samt tidskvalet tämligen odramatiska. Det mest spännande som hände var första fullfartsvarvet under tidskvalet då jag inte riktigt vaknade och var sen in under bron med ett litet bakvagnssläpp på fullvarv på 4:ans växel som följd – för mig som inte är så talangfull är alla släpp i farter över 120 km/h otäcka till skillnad från toppförarna i modifierar som där ställ under bron är vardagsmat.
Race 1
I race 1 startade jag som 9:a totalt (2:a standardklassen) med två klart snabbare bilar framför (Magnus och Erik). Var lite rädd att jag skulle hamna i ett läge där jag inte hade någon framför mig men flera bakom som jagade mig. Det ”löste” sig genom att jag gjorde en mindre bra start så att Christian Lund körde om mig direkt – gjorde inte så mycket eftersom det är roligare att jaga än att bara bli jagad. Sedan lärde jag mig direkt att jag kör riktigt långsamt från Mohlins knäpp hela vägen över TV-krönet då Lars F på första varvet flög förbi migöver TV-krönet. Turligt, för mig, så missade han en växel ut på rakan och jag kunde smita förbi honom igen. Sedan följde ett antal varv där jag först jagade Erik B och sedan Christian L efter att Erik B tagit sig förbi honom i kvarnkurvan.
Hela tiden låg Lars F bakom mig (på hela baksidan väldigt nära eftersom jag körde som en kratta där och han körde riktigt bra) och efter ungefär halva loppet tog Lars sig förbi mig - återigen över TV-krönet. Därefter följde ett flertal varv där jag jagade Lars F utan att komma till något riktigt bra läge pga att jag inte kom överens med nya bilen på baksidan av banan. Med 2 varv kvar använde Lars F sin patenterade omkörning över TV-krönet och passerade även Christian L så de sista varven fick jag återigen lyssna på Christians nya avgassystem innan målflaggan föll.
I mål hade jag tappat från 9:de till 11:e plats (från andra till tredje plats i standard-klassen) men vad gjorde det när jag fick rolig rejsning med någon att jaga hela loppet. Här är onboard kamera från race 1: http://www.youtube.com/embed/Fc7bWIx9bbs
Race 2
I race 2 startade jag 11:a (3:a i standardklassen) med Christian L och Lars F framför mig och Marcus Fabricius till vänster. Fick lite bättre start men ”fastnade” bakom Lars medans Christian återigen fick en bra start och passerade mig på yttern. Även Marcus F kom ifatt och jag hade honom på utsidan genom hela kvarnkurvan innan jag drog det längsta strået nerför backen efter kvarnkurvan. Sedan följde 12-13 varv där Christian, Lars och jag körde väldigt jämnt. Trots försök lyckades jag inte komma riktigt nära Lars för en attack men med några varv kvar fick Lars tyvärr problem med överhettad motor och fick bryta. Då Christian på varvet efter snurrade över TV-krönet hade jag helt plötsligt gått från plats 11:a till plats 9:a totalt (och från plats 3 till 2 i standardklassen) helt utan egen förtjänst. De sista varven körde jag med stort avstånd till både framförvarande och bakomvarande vilket påminde mig hur mycket roligare det är när man har någon att fajtas med. Film från race 2 kommer så småningom.
Hur gick det då med de mål jag satt upp:
Grundmålen lyckades jag med (var knappt 0,85 sekund snabbare med nya bilen än bästa tiden med gamla bilen) och i racen var jag ca 1,4 sekunder snabbare per varv i snitt än förra året vilket räckte till för att inte bli varvad (tycker av historiska skäl inte om blåflagg ).
Dessutom körde jag försiktigt vilket gjorde att bilen inte fick någon rejs-patina – det var pinsamt få gånger under helgen som jag fick kast på bilen.
Däremot lyckades jag inte nå mina högre mål då snabbaste tiden blev en besvikelse med 1,05,127 och jag slutade 3:a respektive 2:a i standardklassen (hade inte räknat med att Erik Blixt var en sådan talang när jag satte upp målet att vinna i standardklassen).
Till sist:
- Superkul att säsongen är igång och kan inte vänta till Knutstorp som bör passa min tyngre/starkare bil bättre än Kinnekulle.
- Tack till alla som hjälpte till att sätta upp och ta ner klubbtältet
- Stort tack till Andreas Halbig för sponsring av pokaler samt för att du tog hand om klubbtältet
- Tråkigt för Anders Träff som fick elproblem och inte kom till start i race 2
- Grattis till Andreas H, Ronnie H och Christoffer W för pallplatserna i klass Modifierad
- Imponerade körning av Erik Blixt i klass Standard – grattis till dubbelsegrarna.
/Andreas E
Innan första tävlingshelgen på Kinnekulle hade jag några grundmålsättningar:
- Köra tillräckligt fort för att inte bli varvad under racen
- Få bättre varvtid än med förra bilen
- Köra hem med bilen i samma skick som när jag kom till banan
Sedan hade jag några ytterligare ”önskemål”:
- Får minst en 1,04 tid
- Vara snabbast i standardklassen
Hade tänkte jobba fredag förmiddag men då första träningen var ganska tidigt på dagen var det till att ta hela dagen ledigt och rulla ner till Kinnekulle efter frukost.
Efter att hejat på alla i depån och packar ur bilen var det dags för första gången på riktig bana med nya bilen (tidigare körning på bana var begränsad till ca 4x5 minuter på Sala Racing Park som mest går på 2:ans växel). Riktigt svettigt i solgasset men tycker det gick hyfsat snabbt att komma in i körningen även om jag inte fick något flyt alls från strax innan Mohlins knäpp till efter TV-krönet. Körmässigt känns det att den nya bilen är ca 100 kg tyngre än den gamla men samtidigt så är det trevligt att ha lite mer fart rakt fram - under bron går det (med en viss nypa salt för hastighetsmätaren) ca 20 km/h fortare än med gamla bilen. Den 6-växlade lådan var till största delen positiv men att bli tvungen att växla ner från 4:an till 3:an vid Mohlins knäpp fick jag inte ordning på under hela helgen (vilket resulterade i att jag tappade mycket tid därifrån fram till TV-krönet). Tyvärr var bilen, precis som förra, väl understyrd med min körstil. Är lite fundersam om det är så klokt att köra med grövre krängningshämmare fram i kombination med de lite mjukare fjädrarna jag valt?
Förutom att vara nyfiken på hur bilen skulle kännas på banan var jag intresserad av hur den låg till viktmässigt Vid vägningen efter warm-up på lördag morgon visade det sig att jag ligger helt rätt för standardklassens 1140 kg
Då jag bestämt mig för att skynda långsamt och inte ta några risker med ”nya” bilen var de fria träningarna samt tidskvalet tämligen odramatiska. Det mest spännande som hände var första fullfartsvarvet under tidskvalet då jag inte riktigt vaknade och var sen in under bron med ett litet bakvagnssläpp på fullvarv på 4:ans växel som följd – för mig som inte är så talangfull är alla släpp i farter över 120 km/h otäcka till skillnad från toppförarna i modifierar som där ställ under bron är vardagsmat.
Race 1
I race 1 startade jag som 9:a totalt (2:a standardklassen) med två klart snabbare bilar framför (Magnus och Erik). Var lite rädd att jag skulle hamna i ett läge där jag inte hade någon framför mig men flera bakom som jagade mig. Det ”löste” sig genom att jag gjorde en mindre bra start så att Christian Lund körde om mig direkt – gjorde inte så mycket eftersom det är roligare att jaga än att bara bli jagad. Sedan lärde jag mig direkt att jag kör riktigt långsamt från Mohlins knäpp hela vägen över TV-krönet då Lars F på första varvet flög förbi migöver TV-krönet. Turligt, för mig, så missade han en växel ut på rakan och jag kunde smita förbi honom igen. Sedan följde ett antal varv där jag först jagade Erik B och sedan Christian L efter att Erik B tagit sig förbi honom i kvarnkurvan.
Hela tiden låg Lars F bakom mig (på hela baksidan väldigt nära eftersom jag körde som en kratta där och han körde riktigt bra) och efter ungefär halva loppet tog Lars sig förbi mig - återigen över TV-krönet. Därefter följde ett flertal varv där jag jagade Lars F utan att komma till något riktigt bra läge pga att jag inte kom överens med nya bilen på baksidan av banan. Med 2 varv kvar använde Lars F sin patenterade omkörning över TV-krönet och passerade även Christian L så de sista varven fick jag återigen lyssna på Christians nya avgassystem innan målflaggan föll.
I mål hade jag tappat från 9:de till 11:e plats (från andra till tredje plats i standard-klassen) men vad gjorde det när jag fick rolig rejsning med någon att jaga hela loppet. Här är onboard kamera från race 1: http://www.youtube.com/embed/Fc7bWIx9bbs
Race 2
I race 2 startade jag 11:a (3:a i standardklassen) med Christian L och Lars F framför mig och Marcus Fabricius till vänster. Fick lite bättre start men ”fastnade” bakom Lars medans Christian återigen fick en bra start och passerade mig på yttern. Även Marcus F kom ifatt och jag hade honom på utsidan genom hela kvarnkurvan innan jag drog det längsta strået nerför backen efter kvarnkurvan. Sedan följde 12-13 varv där Christian, Lars och jag körde väldigt jämnt. Trots försök lyckades jag inte komma riktigt nära Lars för en attack men med några varv kvar fick Lars tyvärr problem med överhettad motor och fick bryta. Då Christian på varvet efter snurrade över TV-krönet hade jag helt plötsligt gått från plats 11:a till plats 9:a totalt (och från plats 3 till 2 i standardklassen) helt utan egen förtjänst. De sista varven körde jag med stort avstånd till både framförvarande och bakomvarande vilket påminde mig hur mycket roligare det är när man har någon att fajtas med. Film från race 2 kommer så småningom.
Hur gick det då med de mål jag satt upp:
Grundmålen lyckades jag med (var knappt 0,85 sekund snabbare med nya bilen än bästa tiden med gamla bilen) och i racen var jag ca 1,4 sekunder snabbare per varv i snitt än förra året vilket räckte till för att inte bli varvad (tycker av historiska skäl inte om blåflagg ).
Dessutom körde jag försiktigt vilket gjorde att bilen inte fick någon rejs-patina – det var pinsamt få gånger under helgen som jag fick kast på bilen.
Däremot lyckades jag inte nå mina högre mål då snabbaste tiden blev en besvikelse med 1,05,127 och jag slutade 3:a respektive 2:a i standardklassen (hade inte räknat med att Erik Blixt var en sådan talang när jag satte upp målet att vinna i standardklassen).
Till sist:
- Superkul att säsongen är igång och kan inte vänta till Knutstorp som bör passa min tyngre/starkare bil bättre än Kinnekulle.
- Tack till alla som hjälpte till att sätta upp och ta ner klubbtältet
- Stort tack till Andreas Halbig för sponsring av pokaler samt för att du tog hand om klubbtältet
- Tråkigt för Anders Träff som fick elproblem och inte kom till start i race 2
- Grattis till Andreas H, Ronnie H och Christoffer W för pallplatserna i klass Modifierad
- Imponerade körning av Erik Blixt i klass Standard – grattis till dubbelsegrarna.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: 2012-05-26: MX-5 CUP Race 1 - Kinnekulle
Bra skrivet Andreas
Utan att veta ett dugg om din bil, kanske har du mer camber bak än fram.
Då understyr det rejält.
Vidare:
Att nå dina tidsmål, stavas: -Kumho.
Använd de andra som regndäck.
Ska bli kul att se dig på Ssm, känns som du har fina tider på g.
Med tanke på hur mycket du gör för klubben, så ska du inte behöva tacka
Tack själv Andreas:-)
Utan att veta ett dugg om din bil, kanske har du mer camber bak än fram.
Då understyr det rejält.
Vidare:
Att nå dina tidsmål, stavas: -Kumho.
Använd de andra som regndäck.
Ska bli kul att se dig på Ssm, känns som du har fina tider på g.
Med tanke på hur mycket du gör för klubben, så ska du inte behöva tacka
Tack själv Andreas:-)
- Attachments
-
- Fr V: Christan Lund , Erik Blixt , Andreas Eckemark
- thumb_1Road120527-681.jpg (3.18 KiB) Viewed 2725 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: 2012-05-26: MX-5 CUP Race 1 - Kinnekulle
Aha, där har vi säkert orsaken. När jag lämnade in bilen på hjulinställning gick det inte att få mer än 1.3 grader i camber fram medans det blev 2 grader bak. Styrgruppen får bestämma om exterbussningar är OK i standardklassen annars får jag minska cambern bak lite.gokarting.nu wrote: ...
Utan att veta ett dugg om din bil, kanske har du mer camber bak än fram.
Då understyr det...
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: 2012-05-26: MX-5 CUP Race 1 - Kinnekulle
Det är bara att böja de övre bärarmarna lagom mycket så kommer cambern (på egen risk naturligtvis)
Sen kan ju gummibussningarna råka bli excentriskt slitna...
"Standard" är ju lite jobbigt att definiera på millimetern.
Min 03 var så låg fram att jag fick -1,9 som max camber (med orörda armar och bussningar, men åtdraget med allt i spänn för max camber), men den hade nog inte klarat 75mm.
En Portapower och nyttja alla glapp som finns i bussningar och spindelleder...
Custom bultar med brickor som är mer offset än max original (nån mm måste det gå att öka)? Du behöver ju ingen justermöjlighet fram, max på bägge är rätt (minst fel, caster offras för camber).
Sen kan ju gummibussningarna råka bli excentriskt slitna...
"Standard" är ju lite jobbigt att definiera på millimetern.
Min 03 var så låg fram att jag fick -1,9 som max camber (med orörda armar och bussningar, men åtdraget med allt i spänn för max camber), men den hade nog inte klarat 75mm.
En Portapower och nyttja alla glapp som finns i bussningar och spindelleder...
Custom bultar med brickor som är mer offset än max original (nån mm måste det gå att öka)? Du behöver ju ingen justermöjlighet fram, max på bägge är rätt (minst fel, caster offras för camber).
Re: 2012-05-26: MX-5 CUP Race 1 - Kinnekulle
Snygg film! Det syns att jag har lite att jobba på i kvarnen, den tar du effektivt iaf.
Ronnie Hofberg
http://www.mpunkten.se
http://www.mpunkten.se
Re: 2012-05-26: MX-5 CUP Race 1 - Kinnekulle
Och det syns hur uselt grepp jag hade. Buuhuhuuu!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.