Mazda MX-5 1,8 -94 #87 Roadsport C [SÅLD]

Raceutrustning, reservdelar och övrigt miatarelaterat
Post Reply
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Mazda MX-5 1,8 -94 #87 Roadsport C [SÅLD]

Post by Jimmy »

Riktig snabb, lättkörd och konkurenskraftig Mazda MX-5 byggd för Roadsport C/MX-5 Cup, som just nu ligger trea i serien efter första deltävlingen på Kinnekulle där den presterade tider som absolut platsade i toppen (1.01.524 som bäst). Eftorsom det är Roadsport så är bilen även gatgodkänd och nybesiktigad och nyskattad i maj, det kombinerat med den för i år förnyade vagnboken gör den till en perfekt trackday-bil, om man vill använda den till det, alla körningar, för såväl gatbilar som rejsbilar blir ju tillgängliga då! om det kniper funkar den även perfekt på gatan, på med en varm mössa och i med mp3n, för här finns ingen stereo! Sträckan Uddevalla-Örebro avverkas i ett nafs och när man kommer hem och ser att den bara druckit 0,68 liter per mil inser man med ett leende på läpparna att detta är den perfekta bilen! Snabb, säker, lättkörd, rolig och praktisk. Håller man foten nere är inte ens regn något problem, smärtgränsen går vid 70km/h, sen blir man blöt i håret ;-)
OBS, så ingen missar det så är denna bil högerstyrd, den importerades från Japan till England vid 1998 och sen till Sverige av mig 2008, då den var i originalskick och rullat 10.000 lugna mil.

Image
Image
Image
Image


Filmer på hur den går:
Kinnekulle 2011 race 2 - http://www.youtube.com/watch?v=kpP9IlkSij0
Kinnekulle 2011 race 2 - http://www.youtube.com/watch?v=D52K_1CUdcQ
En liten film från förra året som visar att denna bil även går att balansera på tvären om man tycker sånt är skojj - http://www.youtube.com/watch?v=c8AIZ3birYo
Film när Jörgen Jönsson kör bilen på knutstorp under ssm: http://www.youtube.com/watch?v=kB47-fvpuNI



Liten spec på bilen:

Motor: 1,8l 131hk original-motor som blivit ordentligt servad inför varje tävling med fin Castrol 10w-60 och oljefilter
*Hemmabyggt kalluftsintag med silikonslangar från do88
*2,5” nybyggt avgassystem från katten och bakåt
* Coolant reroute (så den klarar att köras hårt hela dagen lång utan att gå varm)
*Nya tändkablar
*Catchtank
*Avgasbandage runt grenröret
*Ny kamkåpspackning
*Inboxad kylare så all luft som går in i fronten tvingas genom den

Transmission: koppling, svänghjul och alla smörjmedel bytta nu i vår.
*Torsendiff
*F1 Racing stage 3 koppling
*XTD 4,9kg svänghjul
*Castrol olja i diff och växellåda
*Aluminium-bussningar till diffen
*Ny slavcylinder till kopplingen
*Kevlar-armerad slang till slavcylindern för minimalt flex

Chassi:
*K-sport coilovers med 12kg/8kg fjädrar
*Racingbeat tubular krängningshämmare fram
*Justerbara endlinks fram från 949Racing
*Original krängningshämmare bak med polyuretanbussningar till fästen och endlinks
* Delrinbussningar i framvagen, individuellt svarvade för bästa passform
*Polyuretanbussningar i bakvagnen
*Samtliga länkarmar renslipade och målade med chassifärg
*Nya spindelleder och styrleder
*Bortplockat servo på FM-vis
*Specialtillverkade brickor för styrracket för utökat styrutslag

Kaross:
*Splitter fram i plywood
*Fasta framljus istället för tunga pop-ups
*”styling-bakljus”
*Luftutsläpp i huven
*Aerocatch-huvlås med nyckel-lås till huven
*Vanliga huvlås till backluckan som är rensad på onödig plåt
*Superlätta MC-backspeglar
*Singeltorkare
*Rensad passagerar-dörr med alu-dörrsida
*Fönsterhissar och annat lös portplockat från förardörren, aludörrsida
*Lätt uppkapad bakbumper för bättre aerodynamik
*Mjuka bogser-öglor från TRS fram och bak
*Dekor i skuren vinyl från DDESIGN

Säkerhet:
*FIA certifierad fullbur från OMP
*Sparco Sprint V stol
*6-punkts huvudströmbrytare med dragwire
*Sandtler 6-punkts bälte
*Seriöst godkänt fäste för det lätta MC-batteriet
*Fönsternät

Interiör
*Mockaratt
*Ny damask till växelspaken
*Overkill 43cm lång vidvinkelsbackspegel
*Växelspak från nissan 200sx s14
*Rensad på allt löst som väger
*Lättad instrumentpanel inklädd i fleeze
*Mittpanel i kolfiber med knappar för det viktigaste
*Vattentemps mätare från biltema
*SPA Design 3-stegs shiftlight med digital display och fina funktioner

Bromsar:
*Nya Carbotech XP10-belägg fram
*Slitna Carbotech AX6 bak
*Motul RBF600 bromsvätska
*Nyrenoverade bromsok

Övrigt
*15x7” fälgar med slitna toyo r888
*Hjulinställning av Pettsons Allfix
*Vikt, körklar med några liter soppa och utan förare: 893kg
*12500 mil
*1.01.524 på Kinnekulle
*Vagnbok
*Gatreggad

Pris: 75000
Mvh Jimmy Visshed
0702145057
Jimmy_visshed@hotmail.com
Last edited by Jimmy on Mon 29 Aug 2011, 12:35, edited 3 times in total.
Jimmy Visshed
#97
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: Mazda MX-5 1,8 -94 #87 Roadsport C 75000:-

Post by Jimmy »

uppsi
Jimmy Visshed
#97
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Mazda MX-5 1,8 -94 #87 Roadsport C 75000:-

Post by Niklas Falk »

Välkänd från diverse press
Motorbloggen wrote:Trots att Jörgen fått låna en riktig ”tösaracer” enligt mina kamrater, lyckades han klart bäst och hade många bilar bakom sig i mål. Tror däremot att Kenny var sist i heatet i sin röda Miata. Men Jörgens ”tösaracer”, jo den var svart med rosa störtbåge, manligt…
Image
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: Mazda MX-5 1,8 -94 #87 Roadsport C 65000:-

Post by Jimmy »

den är aldeles för awesome för att säljas för det pris jag råkade skrivas för några dagar sen :D så nu är det 75 igen
Jimmy Visshed
#97
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: Mazda MX-5 1,8 -94 #87 Roadsport C

Post by Jimmy »

upp till toppen :up:

65 000:-
Jimmy Visshed
#97
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: Mazda MX-5 1,8 -94 #87 Roadsport C

Post by Jimmy »

http://www.youtube.com/watch?v=qvCy9q_dKp0

likadan bur som i min bil in action, känns betydligt tryggare än att bara åka huvudbåge :wink:
Jimmy Visshed
#97
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Mazda MX-5 1,8 -94 #87 Roadsport C

Post by TPR »

I England kör de med bur från Safety Devices, inte OMP.
De är något stabilare med bla extra stöd för huvudbågen och kraftigare sidoskydd som går ut i dörrarna.
Tyvärr inte godkänd av SBF... :bang2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Olle Olsson
Posts: 39
Joined: Wed 11 Mar 2009, 13:11

Re: Mazda MX-5 1,8 -94 #87 Roadsport C

Post by Olle Olsson »

Hej Jimmy!
Jag vet att det är länge sedan men är bilen såld ?
Mvh Olle Olsson
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Mazda MX-5 1,8 -94 #87 Roadsport C

Post by Myran »

Olle Olsson wrote:Hej Jimmy!
Jag vet att det är länge sedan men är bilen såld ?
Mvh Olle Olsson

Kan svara åt jimmy. Bilen är såld för länge sedan.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
KenM
Posts: 7
Joined: Sat 17 Sep 2011, 19:17

Re: Mazda MX-5 1,8 -94 #87 Roadsport C

Post by KenM »

Joo, det var jag som köpte bilen. :burnout:

Mvh KenM
Kenneth Maris

Time Attack Finland
Miata 1,8 -94

https://www.facebook.com/pages/Maris-Mo ... 0678436818
Post Reply