Torkel Kristensson - MX5 -99a
Torkel Kristensson - MX5 -99a
Tänkte lägga upp min bil för lek på bana samt sporadisk glassätning:
Bilen är en Miata -99, Hard S, 1.8L USA model.
Köpt i NC, USA våren 2005 då jag flyttade dit och flitigt använd på diverse banor där.
Importerad till Sverige hösten 2007.
Fick spendera 2008 i styvfars garage, eftersom husse hade ett uppdrag i Tyskland.
Nedflyttad till Mölndal i Jan 2009 då husse flyttade hem till Sverige igen.
Och så igår, fredag den 17 april, blev hon godkänd av SBP och svensk, välkommen, laglig, accepterad och redo.
Mods:
- Hard dog Sports bar med harness bar och door bars + sexpunktsbälten från G-force.
- Flyin Miatas stage 2 suspension: fjädrar, ställbara KYB AGX dämpare och krängare. (ställbara mellan ”löjligt obekväm” och ”kissar blod” med andra ord)
- Bromsskivor från EBC, stålspunna slangar, super blue vätska, Hawk Blue belägg på bana och EBC green stuff på vägen.
- Racingbeat grenrör + komplett avgassystem från Flyin Miata
- Original 140HK motor med tung racingkoppling av okänd sort (installerad av tidigare ägaren), 5 vxl låda och Torsion diff, samt ett oljekylningssystem.
- Kosek K1 15” hjul med Toyo RA1 (lagom torra vid detta laget) på banan och 5Zeigen 17” på gatan med snedslitna Kuhmos (camber rockar fett!!)
- En kratta bakom kringlan
- Ingen AC ingen Servo, ingen komfort, inga bekymmer.
- På väg i posten: Ställbara end links för krängarna
- På önskelistan: riktiga stolar för banåkning
Vikt? Vet inte faktiskt. Bilen vägde 1030kg på SBP våg vid första besöket, men det var med allt skräp kvar i kärran, så som ACn, reservhjulet, domkraften och allt. Har en hög ute i garaget som ska vägas. Återkommer med domen.
Och så 2 frågor: Jag har en bromsvågsventil från Willwood som jag skulle vilja installera. Men SBP säger nej till sådana hyss. Är det någon som provat och fått reaktion? Och så bromsarnas dammsköldar: Kan jag plocka bort dem utan trubbel?
Debut i Sverige blir det i Eksjö och sedan ska vi köra Knutstorp den 2e Maj!
Bilen är en Miata -99, Hard S, 1.8L USA model.
Köpt i NC, USA våren 2005 då jag flyttade dit och flitigt använd på diverse banor där.
Importerad till Sverige hösten 2007.
Fick spendera 2008 i styvfars garage, eftersom husse hade ett uppdrag i Tyskland.
Nedflyttad till Mölndal i Jan 2009 då husse flyttade hem till Sverige igen.
Och så igår, fredag den 17 april, blev hon godkänd av SBP och svensk, välkommen, laglig, accepterad och redo.
Mods:
- Hard dog Sports bar med harness bar och door bars + sexpunktsbälten från G-force.
- Flyin Miatas stage 2 suspension: fjädrar, ställbara KYB AGX dämpare och krängare. (ställbara mellan ”löjligt obekväm” och ”kissar blod” med andra ord)
- Bromsskivor från EBC, stålspunna slangar, super blue vätska, Hawk Blue belägg på bana och EBC green stuff på vägen.
- Racingbeat grenrör + komplett avgassystem från Flyin Miata
- Original 140HK motor med tung racingkoppling av okänd sort (installerad av tidigare ägaren), 5 vxl låda och Torsion diff, samt ett oljekylningssystem.
- Kosek K1 15” hjul med Toyo RA1 (lagom torra vid detta laget) på banan och 5Zeigen 17” på gatan med snedslitna Kuhmos (camber rockar fett!!)
- En kratta bakom kringlan
- Ingen AC ingen Servo, ingen komfort, inga bekymmer.
- På väg i posten: Ställbara end links för krängarna
- På önskelistan: riktiga stolar för banåkning
Vikt? Vet inte faktiskt. Bilen vägde 1030kg på SBP våg vid första besöket, men det var med allt skräp kvar i kärran, så som ACn, reservhjulet, domkraften och allt. Har en hög ute i garaget som ska vägas. Återkommer med domen.
Och så 2 frågor: Jag har en bromsvågsventil från Willwood som jag skulle vilja installera. Men SBP säger nej till sådana hyss. Är det någon som provat och fått reaktion? Och så bromsarnas dammsköldar: Kan jag plocka bort dem utan trubbel?
Debut i Sverige blir det i Eksjö och sedan ska vi köra Knutstorp den 2e Maj!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Välkommen!
Har harddogbågen sidosträva vid dörrarna eller är det en egen lösning?
// Per
Har harddogbågen sidosträva vid dörrarna eller är det en egen lösning?
// Per
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
De kallas för "door bars" och säljs separat av Hard Dog. De använder bågens vertikala fästen vid sidan av stolarna och fäster sedan i chassipunkten precis vid vilopedalen, vid den främre markeringen där domkraften ska sättas. Om jag fattat rätt är det samma punkt spec Miata burarna använder. Stagen gör det lite (enl fästmön: Jääättemycket) knepigare att komma i och ur bilen, men jag tyckte mig märka en stor skillnad för chassit när jag installerade dem.Per Hammarsjö wrote:Välkommen!
Har harddogbågen sidosträva vid dörrarna eller är det en egen lösning?
// Per
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Bromsvågen är inte OK i Roadsport men tror inte någon gnäller om du har en, bara du sätter den så det inte går att justera under körning. Om du har problem med låsning bak löser du det med att olika belägg fram och bakJag har en bromsvågsventil från Willwood som jag skulle vilja installera. Men SBP säger nej till sådana hyss. Är det någon som provat och fått reaktion? Och så bromsarnas dammsköldar: Kan jag plocka bort dem utan trubbel?
Bromssköldarna är bara till att ta bort, förstör mera än gör nytta. Kapa bort dem med vinkelslipen så får du mycket lättare att jobba med bromsarna
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Sätt bromsreduceringsventilen så den inte syns från förarplats så märker inte bilprovningen den.
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Modellen jag har ska sitta direkt på huvudbromscylindern och ersätter den fasta justering som sitter där original, så det är ingen risk att den syns från förarplatsen. Skillnaden blir bara att den sitter en svart ratt på den nya delen.Niklas Falk wrote:Sätt bromsreduceringsventilen så den inte syns från förarplats så märker inte bilprovningen den.
Jag vill installera ventilen för att lägga bak lite mera bromsverkan. Tycker bilen borde bromsa bättre innan framhjulen låser. Min bil har inte ABS.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Mer broms bak är en förbättringspotential som finns. Svart ratt i motorrummet lär SBP inte bry sig om.Sleipner wrote:Jag vill installera ventilen för att lägga bak lite mera bromsverkan. Tycker bilen borde bromsa bättre innan framhjulen låser. Min bil har inte ABS.
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Då lägger vi till bromsventil och bromssköldar på projektsplanneringen. Det gäller ju att hålla sig sysselsatt på helgerna.Niklas Falk wrote:Mer broms bak är en förbättringspotential som finns. Svart ratt i motorrummet lär SBP inte bry sig om.Sleipner wrote:Jag vill installera ventilen för att lägga bak lite mera bromsverkan. Tycker bilen borde bromsa bättre innan framhjulen låser. Min bil har inte ABS.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Väcker min bil-tråd till liv igen. Bilen ska gå i cupen till våren, så lite uppdateringar behövs. För ett tag sedan fick den en Sparco Sprint stol, men den står i gästrummet nu igen… En ny soft top fick följa med i flyttlasset hem från USA och har legat på vinden i 2 år nu, men en hard top är ju så mycket mera rejsing! Efter en del ångest kom jag fram till att jag inte är beredd att göra kärran till coupe riktigt ännu. Så installation av den nya soft toppen blev det alltså. Samtidigt rensades och målades hyllan.
Är man veckopendlare går det ju lite trögt i garaget, men till våren kommer kärran vara redo för rejs.
Och så huvudbrytaren: ”Har du installerat ryck-start!”, frågade min korkade bror då han såg handtaget.
På insidan är det fortfarande under konstruktion.
Och så chassit: Här ligger den främre hjulupphängningen och väntar på rengörning, lite färg och Polyuruthanbussningar. Nya styrleder och camberbultar finns också hemma, liksom ruskigt blingiga hjulbultar. Nya coilovers blir det också, men vad det blir får ni se senare. Reservhjulet fick rycka in för att hålla spindeln stilla.
Hjulupphängningen ska få samma hammarlack på sig som cab-hyllan, men det vore ju fint att snygga till bromsoken också. Vore klart schyst att ha samma färg som resten, men hammarlacken klarar bara 80C grader, så det får väl bli vanlig svart bromsoksfärg… eller är det någon som har några bra tips? Bromsköldarena kommer såklart att röstas av ön, mobbas ut och inte få följa med tillbaka på bilen.Är man veckopendlare går det ju lite trögt i garaget, men till våren kommer kärran vara redo för rejs.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Idag stod det arkeologi på schemat med fokus på främre hjulupphängninen. De gamla bussningarna pressades ur och med motortvätt, avfettning, diskborste, stålborste och fil arbetade jag mig tillbaka ca 10 år i tiden. Sedan penslades ett manligt lager grön hammarlack (vad annars?!) på.
Och så har det kommit en tidig Julklapp från Laptimer! Mmmmmm… Coilovers!
Nästa vecka ska de nya bussningarna in och så blir det bromsarnas tur. Köpte svart bromsoksfärg då varken röd, blå eller gul skulle se något vidare ut på min gröna bil. Och så har det kommit en tidig Julklapp från Laptimer! Mmmmmm… Coilovers!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Julaftonsrapport! Nej, jag jobbar inte i garaget på Julafton utan laddar upp ett par dagar gamla bilder som bevis på att det går framåt, om än långsamt.
Strömbrytare i ALU-panelen är klart och uppkopplad mot handtaget på utsidan. Notera att växelspaken blev grön också Främre hjuluppgängningen klar: Allt rengjort och målat, nya camberbultar, styrleder och Polyuruthanbussningar. Nu ska jag bara göra samma sak bak också. Eeeh Hombres! Check out ma lowrrrider! (Tror jag får höja upp bilen lite kanske...) God Jul allihop och ha så kul i snön! RWD-FTW!
Strömbrytare i ALU-panelen är klart och uppkopplad mot handtaget på utsidan. Notera att växelspaken blev grön också Främre hjuluppgängningen klar: Allt rengjort och målat, nya camberbultar, styrleder och Polyuruthanbussningar. Nu ska jag bara göra samma sak bak också. Eeeh Hombres! Check out ma lowrrrider! (Tror jag får höja upp bilen lite kanske...) God Jul allihop och ha så kul i snön! RWD-FTW!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Vågar du åka aluminiummuttrar på standard navbult? Hur många mm gänggrepp blir det med dina fälgar? 2 x bultdiametern är en vanlig tumregel för aluminium vilket ger ett minimum gänggrepp på ~24mm för navbultarna.
Vet att det diskuterats tidigare men kommer inte ihåg när och var. Men det är därför jag har bytt till längre navbult vilket också ger möjlighet att åka med spacers om andan faller på.
I övrigt mkt tjusigt!
God jul!
Vet att det diskuterats tidigare men kommer inte ihåg när och var. Men det är därför jag har bytt till längre navbult vilket också ger möjlighet att åka med spacers om andan faller på.
I övrigt mkt tjusigt!
God jul!
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Tack för påminnelsen. Koseik fälgarna låter muttrarna komma in ganska långt, så jag tror det är OK. Jag reagerade inte på "lite gänga" då jag satte ihop grejorna, men jag kollade inte så noga heller. Ska dubbelkolla då jag är tillbaka från fjällen. Är ju som regel roligare att köra om hjulen sitter på...
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Tillbaka från fjällen och fick en timma i garaget. Jag har 20mm gänga på hjulmuttrarna. Menar ni alltså att det betyder att mina coola ALU-muttrar röstas av ön?
Har börjat riva i bakvagnen också, men måste inhandla mig en M32 hylsa imorgon för att få av naven.
Har börjat riva i bakvagnen också, men måste inhandla mig en M32 hylsa imorgon för att få av naven.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Det kanske funkar men det hade nog känts tryggare med mer gänga?Sleipner wrote:Tillbaka från fjällen och fick en timma i garaget. Jag har 20mm gänga på hjulmuttrarna. Menar ni alltså att det betyder att mina coola ALU-muttrar röstas av ön?
Har börjat riva i bakvagnen också, men måste inhandla mig en M32 hylsa imorgon för att få av naven.
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Nej, absolut inte! "Livet är som bäst då det hänger på en skör tråd" heter det ju och det finns inget som är så upphetsande som att gå in i Litto-kurvan och veta att man har ~76% chans att hjulen sitter på i utgången...Cyberoid wrote:Det kanske funkar men det hade nog känts tryggare med mer gänga?
Jaja, jag byter väl till vanliga tråkiga muttrar då... mummel mutter... tills jag installerat längre hjulbultar.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Är inte racing spännande nog!Sleipner wrote:Nej, absolut inte! "Livet är som bäst då det hänger på en skör tråd" heter det ju och det finns inget som är så upphetsande som att gå in i Litto-kurvan och veta att man har ~76% chans att hjulen sitter på i utgången...Cyberoid wrote:Det kanske funkar men det hade nog känts tryggare med mer gänga?
Jaja, jag byter väl till vanliga tråkiga muttrar då... mummel mutter... tills jag installerat längre hjulbultar.
Vill inte sätta giller i huvudet på dig och det är ju inte ofta man hör talas om miator som tappar hjulen. Scanna av forumen i USA och kolla om de åker med alumutten på orginalbult? I så fall kan du ju andas ut.
Annars är ju längre bult vägen att gå. Du har säkert inte missat tråden om det på forumet?
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Visst har jag läst den tråden. Lite research ska det bli, så får vi se.Cyberoid wrote:Vill inte sätta giller i huvudet på dig och det är ju inte ofta man hör talas om miator som tappar hjulen. Scanna av forumen i USA och kolla om de åker med alumutten på orginalbult? I så fall kan du ju andas ut.
Annars är ju längre bult vägen att gå. Du har säkert inte missat tråden om det på forumet?
Kämpar med bakre hjulupphängningen idag. Mera exakt den stora genomgående bulten längst ned på navet. Muttern kom av lätt, men bulten sitter som gjuten på bägge hjulen. Någon som har några lysande tips, förutom penetreringsvätska i mängd och hammare? Gör jag någon standardfel här eller?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Den har troligtvis rostat fast i de två stålhylsorna innuti bussningarna. Jag antar att det inte går att rotera bulten? Mutterknackare på bulten kan få den att lossa.Sleipner wrote: Kämpar med bakre hjulupphängningen idag. Mera exakt den stora genomgående bulten längst ned på navet. Muttern kom av lätt, men bulten sitter som gjuten på bägge hjulen. Någon som har några lysande tips, förutom penetreringsvätska i mängd och hammare? Gör jag någon standardfel här eller?
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Du antar RÄTT! Jag har ingen mutterknackare, men detta låter ju som en mycket bra ursäkt att köpa mera verktyg...Cyberoid wrote:Den har troligtvis rostat fast i de två stålhylsorna innuti bussningarna. Jag antar att det inte går att rotera bulten? Mutterknackare på bulten kan få den att lossa.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Lägesrapport: Mutterknackare inhandlad. M32 på axeln loss och hela hjulupphängningen lossad. M21 bult längst ned på navet fortfarande fast trotts 3 timmars bankande, kämpande, smörjande och svärande. Ont i ryggen, slut på bärs, trött och tycker mycket synd om mig själv . Åker till farsan i helgen och använder hans doningar. To be continued...
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Woot!
Nu kan jag äntligen börja med bussningar, rengöring och målning./Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Äntligen är bakvagnen klar och kärran står på alla fyra igen. Krängsningshämmarens endlink kärvar faktiskt inte, trots vinkeln.
Utan matta blir bagaget snabbt slitet. Såg så illa ut att det också fick sig ett lager färg
Undrar förresten om SBP blir griniga om plåten här saknas? Någon som vet?
Petade i batteriet också för att kolla så jag kopplat huvudbrytaren rätt och kan man tänka, det hade jag! Inte minsta lilla brand, vilket är bra resultat då jag kopplat ihop det./Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Vid regbesiktning kanske de har anledning att titta i bagaget (batteriet) men aldrig under en kontrollbes (det har aldrig hänt mig).Sleipner wrote:Undrar förresten om SBP blir griniga om plåten här saknas? Någon som vet?
Men för säkerhets skull lägger jag i en matta som täcker allt .
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Torkel Kristensson - MX5 -99a
Det har jag aldrig ens tänkt på - och tydligen inte SBP heller, men som Niklas skriver så kollar de ju sällan eller aldrig där - om man inte ber dem leta efter varningstriangeln där förstås...Niklas Falk wrote:Vid regbesiktning kanske de har anledning att titta i bagaget (batteriet) men aldrig under en kontrollbes (det har aldrig hänt mig).Sleipner wrote:Undrar förresten om SBP blir griniga om plåten här saknas? Någon som vet?
Men för säkerhets skull lägger jag i en matta som täcker allt .