2013-07-13: Förarövning och MX-5 Sprint Cup på Ljungbyhed

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Post Reply
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

2013-07-13: Förarövning och MX-5 Sprint Cup på Ljungbyhed

Post by Victor »

Lördagen den 13 juli är det dags för årets förarövning på Ljungbyheds flygfält. Precis som förra året kommer vi hålla till på eventområdet som består av de två 800 m långa landningsbanorna med tillhörande taxibanor i flygfältets norra del.

Image
Länk till karta på Eniro: http://kartor.eniro.se/m/nDwKq
Adressen: Thulinvägen 23, 26451 Ljungbyhed
Koordinater för infartsgrinden: 56.0822, 13.2331 (WGS84 decimalt)

Allmänt
I år kommer upplägget att se ut så här: Första delen av dagen blir det körning i rundbana och därefter kommer MX-5 Sprint Cup att köras som konbana. Rundbanan är c:a 2 km lång och kommer bestå av ett Superstageliknande parti med lång slalom, taxibanornas naturliga kurvor samt ett tightare parti. Mycket variation under ett och samma varv med andra ord.

MX-5 Sprint Cup
Syftet med Sprint Cupen är att under säkra former lära sig hantera sin bil bättre samt att kunna mäta sina färdigheter mot sig själv och andra förare. MX-5 Sprint Cup är öppen för alla miator som har godkänd kontrollbesiktning (helt original eller preppade bilar spelar ingen roll och även Mazdas RX- och MPS-modeller är välkomna). Klassindelningen är enkel: gatdäck resp. R-däck (Treadwear 100 och nedåt). Varje förare har möjlighet att köra tre rundor på tid och summan av de två bästa tiderna ger placering och poäng per deltävling. Bilar av övriga märken som deltar i träffen får självfallet också köra på samma villkor men utom tävlan.

Konbanan till Sprint Cupen är en helt ny layout som är framtagen med målet att vara rolig och lätt att lära sig men samtidigt utmanande. Ihop med klubbens fina tidtagningssystem och möjligheten till överblick av hela körytan kommer det att bli en spännande tillställning.

Preliminära hålltider
08:30 Besiktning av bilar startar (kom gärna i god tid så att besiktning hinns med före förarmötet!)
09:30 Obligatorisk förar- och säkerhetsgenomgång
10:00 Körning i rundbana börjar
13:00 Lunch
14:00 Konbanekörning med MX-5 Sprint Cup börjar
16:00 Körning i rundbana eller ytterligare körning i konbanan i mån av tid
17:00 Dagen avslutas

Anmälan och regler
1. Fyll i anmälningsformuläret på hemsidan.
2. Betala till klubbens bankgiro eller plusgiro. Kostnaden för denna förarövning är 500 kr för medlemmar och 800 kr för icke-medlemmar. Vid flera personer på samma bil gäller en anmälningsavgift per person som deltar i Sprint Cupen. Mer information om inbetalning och regler för förarövningar hittar du på hemsidan under "Regler bankörningar" och "Betalningsregler banträffar": http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... ingsregler
3. Skriv gärna ut ansvarsblanketten i förväg och fyll i innan så går besiktningen smidigare, blankett finns här: http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... nkorningar

SMA-försäkring
Alla MX-5 Racing Clubs banträffar körs från och med i år med SMA-försäkring vilket innebär att du som deltagare måste lösa en SMA-licens. Denna kan du skaffa enligt ett av följande alternativ:
# Köpa en engångsförsäkring av MX-5 Racing Club på plats vid det arrangemang du ska delta i. Denna engångsförsäkring kostar 100 kr per arrangemang och det finns ingen begränsning hur många gånger man kan lösa engångslicens per år.
# Lösa en SMA-licens som gäller hela året vilket kostar 400 kr. Denna SMA-licens gäller alla arrangemang som är försäkrade med SMA under hela 2013 och alltså inte enbart de som MX-5 Racing Club ordnar. Denna förarlicens fixar du genom att först göra ett webb-baserat prov och sedan betala in avgiften enligt anvisningarna här: http://www.smalic.se/forare/

För frågor om träffen, kontakta mig via PM här på forumet (användarnamn Victor) eller Andreas Eckemark i styrelsen.

Varmt välkomna till Ljungbyhed den 13 juli!
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: 2013-07-13: Förarövning och MX-5 Sprint Cup på Ljungbyhe

Post by Lejban »

Dunderkul Victor!

Jag och Timmy har bokat körning på Knutan på dagen efter, det är väl inte så långt ifrån? kanske kan trixa in även denna körningen i semesterrundan ;)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: 2013-07-13: Förarövning och MX-5 Sprint Cup på Ljungbyhe

Post by Victor »

Lejban wrote:Dunderkul Victor!

Jag och Timmy har bokat körning på Knutan på dagen efter, det är väl inte så långt ifrån? kanske kan trixa in även denna körningen i semesterrundan ;)
Det är väldigt nära (17 km, Miataväg dessutom). Obligatorisk närvaro på er två när ni ändå har kört från Stockholm :lol:
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: 2013-07-13: Förarövning och MX-5 Sprint Cup på Ljungbyhe

Post by chriss »

Anmäld :banana: Samma med bror min. och ett par kompisar ;)

Kör ni med TPC dagen efter eller?
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: 2013-07-13: Förarövning och MX-5 Sprint Cup på Ljungbyhe

Post by Conny Lundell »

Lejban wrote:Dunderkul Victor!

Jag och Timmy har bokat körning på Knutan på dagen efter, det är väl inte så långt ifrån? kanske kan trixa in även denna körningen i semesterrundan ;)
Har du och Timmy trixat nu så ni kommer med till Ljungbyhed? Hade varit kul.
Intresset för MRC på Ljungbyhed kunde väl varit lite bättre kan man tycka.
Det kanske kunde locka någon från Miataklubben som vill prova på?
Massor av körtid och fint väder :) utlovas

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: 2013-07-13: Förarövning och MX-5 Sprint Cup på Ljungbyhe

Post by Lejban »

Conny Lundell wrote:
Lejban wrote:Dunderkul Victor!

Jag och Timmy har bokat körning på Knutan på dagen efter, det är väl inte så långt ifrån? kanske kan trixa in även denna körningen i semesterrundan ;)
Har du och Timmy trixat nu så ni kommer med till Ljungbyhed? Hade varit kul.
Intresset för MRC på Ljungbyhed kunde väl varit lite bättre kan man tycka.
Det kanske kunde locka någon från Miataklubben som vill prova på?
Massor av körtid och fint väder :) utlovas

Conny
Det hade vart jättekul, men som semesterplaneringen blev så är jag då på en färja ifrån Newcastle mot Amesterdam med min nyaste Mazda, så det blir svårt ;)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Re: 2013-07-13: Förarövning och MX-5 Sprint Cup på Ljungbyhe

Post by xtimmyx »

Conny Lundell wrote:Har du och Timmy trixat nu så ni kommer med till Ljungbyhed? Hade varit kul.
Intresset för MRC på Ljungbyhed kunde väl varit lite bättre kan man tycka.
Det kanske kunde locka någon från Miataklubben som vill prova på?
Massor av körtid och fint väder :) utlovas

Conny
Det hade varit kalastrevligt att köra Ljungbyhed också men vågar inte ta några risker om något skulle haverera och man missar Knutstorp-körningen dagen efter. :roll:
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: 2013-07-13: Förarövning och MX-5 Sprint Cup på Ljungbyhe

Post by chriss »

Du kör ju Mazda ;-) Inget att oroa sig för.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Re: 2013-07-13: Förarövning och MX-5 Sprint Cup på Ljungbyhe

Post by xtimmyx »

chriss wrote:Du kör ju Mazda ;-) Inget att oroa sig för.
Hade jag tänkt köra Mazdan hade jag absolut kört båda träffarna! Men nu tänkte jag köra Sjua så håller det ihop åtminstone en hel dag är det en liten seger i sig. Fast faktum är att den också hittills visat sig vara väldigt driftsäker, men det tar låååång tid för en bil att bygga förtroende hos mig. :P
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: 2013-07-13: Förarövning och MX-5 Sprint Cup på Ljungbyhe

Post by chriss »

xtimmyx wrote:
chriss wrote:Du kör ju Mazda ;-) Inget att oroa sig för.
Hade jag tänkt köra Mazdan hade jag absolut kört båda träffarna! Men nu tänkte jag köra Sjua så håller det ihop åtminstone en hel dag är det en liten seger i sig. Fast faktum är att den också hittills visat sig vara väldigt driftsäker, men det tar låååång tid för en bil att bygga förtroende hos mig. :P
Jag och brosan skruvade ihop min bil natten innan ljunbyhed, enda problemet jag fick var en avgas gummituta som gick sönder :up:


Vi ser ut som väldigt få deltagare i år :down: Vart är alla som va med förra året?
Är det värt att göra lite reklam på rejsa och fylla ut platserna? Måste vara många i syd som vill köra.
Hur många behövs för break even för man vill inte att denna träffen försvinner :shock:
Chriss Rice
Göteborg
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: 2013-07-13: Förarövning och MX-5 Sprint Cup på Ljungbyhe

Post by Niklas H »

Tänkte att jag skulle tacka samtliga deltagare och funkisar för en riktigt trevlig träff, Speciellt tack går till Victor och Dick, som lät mig provköra lite på slutet. Dick, det var första gången jag körde en kompressormiata, mycket, mycket imponerad. Riktigt lätthanterlig bil du har :)

Första träffen någonsin jag varit funkis på där vi inte en enda gång behövt lyfta en flagga annan än målflaggan! Det säger en del om kontroll av och skick på bilarna och förarna som närvarade.

Stort tack! // FunktionärsNiklas
Niklas Holmlöv
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: 2013-07-13: Förarövning och MX-5 Sprint Cup på Ljungbyhe

Post by Mats Lundin »

...och tack från oss förare. :bow: Vi fick köra mycket och med så få deltagare var det gott om plats på banan.

Arrangörerna med Victor i spetsen, men med mycket gott stöd av Sara och Niklas, ska ha stort tack. :banana: Det gav mycket att ni vaktade konerna under körpassen så att banan förblev vad den var tänkt att vara - mycket bra.
Trevligt initiativ med grillarna, nu slapp vi flänga iväg till närmsta grillkiosk.

Kul med en annorlunda konbana där också ett snabbt parti ingick. Så snabbt att jag med låsta hjul :oops: missade första konan därefter i mitt första tidspass :bang2: - men sedan blev det bättre. :mrgreen:

Ni som tvekat att köra Ljungbyhed och dömt ut den som "bara" en flygplats missade något. Banan är säkert över 2 kilometer lång, jag hade varvtider på 1:26, och den innehöll flera snabba sektioner utöver konbanedelen. Om jag får in det i nästa års kalender återkommer jag gärna. :D
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: 2013-07-13: Förarövning och MX-5 Sprint Cup på Ljungbyhe

Post by Mats Lundin »

Mats Lundin wrote:...och tack från oss förare. :bow: Vi fick köra mycket och med så få deltagare var det gott om plats på banan.

Arrangörerna med Victor i spetsen, men med mycket gott stöd av Sara och Niklas, ska ha stort tack. :banana: Det gav mycket att ni vaktade konerna under körpassen så att banan förblev vad den var tänkt att vara - mycket bra.
Trevligt initiativ med grillarna, nu slapp vi flänga iväg till närmsta grillkiosk.

Kul med en annorlunda konbana där också ett snabbt parti ingick. Så snabbt att jag med låsta hjul :oops: missade första konan därefter i mitt första tidspass :bang2: - men sedan blev det bättre. :mrgreen:

Ni som tvekat att köra Ljungbyhed och dömt ut den som "bara" en flygplats missade något. Banan är säkert över 2 kilometer lång, jag hade varvtider på 1:26, och den innehöll flera snabba sektioner utöver konbanedelen. Om jag får in det i nästa års kalender återkommer jag gärna. :D
...och det tog 5:45 att köra hem inkl tankning och matpaus, för er som undrar :think2:
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: 2013-07-13: Förarövning och MX-5 Sprint Cup på Ljungbyhe

Post by Conny Lundell »

Vill också passa på att tacka Victor, Sara och Niklas för en mycket trevlig dag på Ljungbyhed. :up: :banana:
Allt löpte på perfekt.
Vädret var soligt och humöret på topp bland förarna. Som en liten extra krydda fick vi bevittna en flyguppvisning av en spitfire under vårat lunch break.
Rundbanan med både snabba och långsamma partier var mycket kul. Sen att jag misslyckades totalt under tidtagningen är inte så viktigt. (förarövning) :bang2:
Intressant var också att se en volvo 960 prestera så bra på konbana. Han var inte så långt efter dom snabbaste Miatorna.

Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
flodin
Posts: 10
Joined: Tue 18 Sep 2012, 13:00
Contact:

Re: 2013-07-13: Förarövning och MX-5 Sprint Cup på Ljungbyhe

Post by flodin »

Jag instämmer i lovsången, bra arrangerat, utsökt grillade korvar och ett formidabelt väder.
Men en sak undrar jag? finns det bara 3 medlemmar från Skåne i klubben? om ja? var höll de hus?

Ser fram mot nästa års övning, då jag bor i närheten och har gott om plats så kan jag ta med en riktig grill och kanske racetältet, man kan behöva skydd mot både sol och regn.

Ha en fortsatt bra sommar.
Ola Flodin
Flodin Racing
91 MX-5 Super charged
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: 2013-07-13: Förarövning och MX-5 Sprint Cup på Ljungbyhe

Post by Victor »

Tack till alla som kom och gjorde Ljungbyhed till en lyckad träff! Städad körning och bra disciplin vad det gäller konpåkörningar i rundbanan även om det blev lite fler koner att ställa upp efter ett par körpass när hornen kanske hade börjat växa ut lite mer. :lol: Strålande väder och nylagd asfalt gjorde också sitt till för att höja stämningen.

Jag vill också tacka Niklas för all oumbärlig hjälp under dagen. Det känns som tre dedikerade funktionärer är minimum för att allt ska flyta riktigt bra på en bana av Ljungbyheds storlek.


Jag har fyllt i Sprint Cup-resultatet och mailat till Andreas men jag kan dela med mig av lite (inofficiella) resultat redan nu.

1:a R-däck: Mats Lundin (trots felkörning i första rundan)
1:a Gatdäck: Alexander Rice
Snabbaste enskilda runda för dagen: Chriss Rice (56,06 s)

Dock satte Niklas otroliga 54,90 s utom tävlan med Dick Larssons bil på andra försöket! :burnout: :bow:
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2013-07-13: Förarövning och MX-5 Sprint Cup på Ljungbyhe

Post by Andreas E »

Tusen tack Victor för att du ställer upp så för klubben och ser till att vi kan få till en så bra träff i södra Sverige :up: :bow:

Nu är resultatet från MX-5 Sprint Cup deltävlingen på Ljungbyhed infört i tabellen:
viewtopic.php?f=8&t=2784

Vi ses på bankalaset på Kinnekulle den 2/8!
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply