MX-5 Racing Club på Facebook

Kalender: banträffar 2017


Kalender: MX-5 Cup tävlingar 2017


MX-5 Cup Sponsor

Mazda Sverige sponsrar MX-5 Cup med pokaler säsongerna 2016-2017
Mazda Sverige logga

 

POÄNGSTÄLLNING MX-5 CUP 2017

as .csv file
Pl Nr Namn Kinne-
kulle
27-28/5

results
Knuts-
torp
7-9/7

results
Falken-
berg
16-17/9

results
Tot
Modifierad
1 87 Philip Carlson 30+24 24+24 30+30 162
2 89 Erik Blixt 24+30 30+30 24+24 162
3 96 Oscar Jakobsson 19+19 19+19 19+19 114
4 82 Anders Träff 15+15 15+12 12+8 77
5 75 Petter Sångberg 0+9 10+9 15+10 53
6 67 Hans Drangel 10+10 9+7 10+12 48
7 98 Dennis Kullman 12+15 7+9 43
8 77 Johan Hedström 9+12 8+10 39
9 65 Ulf Wärnberg 7+7 6+6 6+6 38
10 80 Björn Niklasson 12+8 7+8 35
11 84 Nils-Erik Persson 6+5 4+5 8+5 33
12 83 Bertil Thorsson 8+6 5+2 5+4 30
13 59 Olle Olsson 9+7 16
14 90 Christoffer Waern -+15 15
15 91 Conny Lundell 3+3 2+- 8
16 73 Ann-Charlotte Hägglund 4+2 6
17 63 Thomas Sörquist 2+4 6
18 49 Ulf Andersson 3+3 6
Standard
1 90 Christoffer Waern 30+30 30+30 30+- 150
2 95 Niclas Larsson 24+24 19+24 19+30 140
3 78 Thomas Pihl 19+15 24+19 9+15 101
4 48 Tommy Finell 12+19 15+12 15+19 92
5 85 Lars Olsson 10+0 12+15 24+24 85
6 76 Andreas Eckemark 15+12 10+10 12+12 71
7 52 Inge Johnson 9+10 8+8 8+10 53
8 47 Janne Murvik 8+7 9+9 34
9 58 Per Fosselius 6+8 6+9 29
10 99 Fredrik Nordlander 7+7 7+8 29
11 70 Daniel Nyman 10+10 20
12 56 Frank Steen 7+9 16
Mer info om MX-5 Cup hittar du på mx5cup.se

Bli medlem

Du behöver inte vara proffs för att ha kul på våra banträffar där alla är välkomna, oavsett om du är proffs eller nybörjare, har racingbil eller orginalbil.
Läs mer...

 

Bygga banbil


Är du också sugen på att bygga en tävlingsbil eller bara förbättra dess egenskaper för bana?
Läs Anders Ohlssons guide till en optimal ban/tävlingsbil!

 

Sök på hemsidan


Regler vid bankörningar och förarövningar


Regler gällande förare och bil under bankörningar/förarövningar i MX-5 Racing Clubs regi.

Alla MX-5 Racing Clubs bankörningar/förarövningar sker med SMA motorsportförsäkring. Detta innebär att alla deltagare måste ha en personlig SMA-försäkring (antingen en engångsförsäkring som kan lösas på plats vid träffen) eller en årslicens. För mer information om SMA se: www.svenskamotorsportalliansen.se/

Att observera: Nedanstående punkter SKALL se som tvingande för tillträde till bana, där arrangören genomför kontroll att krav nedan uppfyllts.
Arrangör har fri rätt att avvisa förare närhelst han under arrangemanget bryter mot nedan ställda krav till dess fel/avvikelsen åtgärdats.
Alla deltagare på en bankörning/förarövning ska vara beredda att ställa upp som flaggvakt vid minst ett tillfälle under dagen.


Förarövningar på flygfält/övningsområde (exempel: Malmby)

Krav på förare vid förarövning på flygfält/övningsområde:
*  Giltigt körkort för framförande av personbil
*  Giltig motorsportförsäkring via SMA (engångslicens går att lösa på plats om du inte redan har SMA-licens)
*  Heltäckande klädsel av bomull (går bra med jeans och långärmad tröja)
*  Hjälm: bilsporthjälm eller MC-hjälm (både öppen och integralhjälm är OK)
*  Vettiga täckta skor typ gymnastikskor (Ej tofflor, träskor etc)
*  Säkerhetsbälte på, väl åtspänt över höfterna
*  Passagerare tillåtet och skall då uppfylla samma krav på skyddsutrustning som föraren
*  En förutsättning för att få köra är deltagande på säkerhetsgenomgången
*  Deltagare skall på anmodan från arrangör ställa upp som funktionär


Krav på bilen vid förarövning på flygfält/övningsområde:
*  Bromsar: I bra skick. Kolla bromsbeläggen samt bromsvätskans kondition
*  Däck: E-märkta däck i bra kondition och utan synliga skador. [För gatdäck bör lufttrycket ökas 0,5-1kg jämfört med vanlig gatkörning.]. Slicks är tillåtet för racebilar men enbart då banan är helt torr. 
*  Batteriet: Skall vara väl fastsatt
*  Lösa föremål: Skall plockas ur bilen
*  Fungerande bromsljus och blinkers
*  Inga läckage av olja eller andra vätskor
*  Ej full tank (för att minska risken för bensinspill).
*  Störtbåge på bilen är inte något krav vid förarövning

Bankörning på inhägnat område (exempel: Kinnekulle)

Krav på förare vid bankörning:
*  Giltigt körkort för framförande av personbil
*  Giltig motorsportförsäkring via SMA (engångslicens går att lösa på plats om du inte redan har SMA-licens)
*  Heltäckande klädsel av bomull (går bra med jeans och långärmad tröja)
*  Hjälm: bilsporthjälm eller MC-hjälm (både öppen och integralhjälm är OK)
*  Heltäckande handskar
*  Vettiga täckta skor typ gymnastikskor (Ej tofflor, träskor etc).
*  Säkerhetsbälte på, väl åtspänt över höfterna.
*  Passagerare tillåtet vid prova på passen och skall då uppfylla samma krav på skyddsutrustning som föraren.
*  En förutsättning för att få köra är deltagande på förarsammanträdet
*  Deltagare skall på anmodan kunna assistera arrangör

Generella krav på bilen vid bankörning:
*  Bromsar: I bra skick. Kolla bromsbeläggen samt bromsvätskans kondition.
*  Däck: E-märkta däck i bra kondition och utan synliga skador. För gatdäck bör lufttrycket ökas 0,5-1kg jämfört med vanlig gatkörning.
*  Batteriet: Skall vara väl fastsatt.
*  Lösa föremål: Skall plockas ur bilen.
*  Fungerande bromsljus och blinkers
*  Inga läckage av olja eller andra vätskor.
*  Ej full tank (för att minska risken för bensinspill).

Specifika krav på förare och bil vid bankörning i ”snabba gruppen”
*  Bilen ska vara utrustad med störtbåge som minst uppfyller kraven i Roadsport C, det vill säga båge med bakåtgående strävor.
*  Bilen ska vara utrustad med bälte som uppfyller kraven i Roadsport C, det vill säga 4-punkt eller 6-punkts bälte som är FIA-godkända.

Specifika krav på förare och bil vid bankörning i ”medel gruppen”
*  Bilen ska vara utrustad med störtbåge (obs. bilar med så kallade stylebars är ej godkända att framföras i denna grupp). Originalbåge på MX-5 modellerna NC och ND är godkända störtbågar,

Specifika krav på förare och bil vid bankörning i ”prova på gruppen”
(Regler för maximerandet av körupplevelsen kan förekomma. Tex regler för vart omkörning får ske):
*  Bilen ska vara utrustad med störtbåge (obs. bilar med så kallade stylebars är ej godkända att framföras i denna grupp). Originalbåge på MX-5 modellerna NC och ND är godkända störtbågar,

2016-01-01