2012-06-30: Förarövning på Ljungbyhed

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
Post Reply
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

2012-06-30: Förarövning på Ljungbyhed

Post by Victor »

Lördagen den 30 juni är det äntligen dags för MX-5 Racing Clubs första träff i sydligaste Sverige, närmare bestämt på Ljungbyheds flygfält. Vi kommer hålla till på de två 800 m långa landningsbanorna med tillhörande taxibanor i flygfältets norra del.

Image

Dagen kommer ha samma upplägg som förarövningarna i Eksjö: Större delen av dagen blir det körning i rundbana och därefter kommer MX-5 Sprint Cup att köras genom att man kör ett varv på banan med stående start. Det blir alltså mycket tid att öva till Sprint Cupen under dagen.

Banan kommer vara längre än någon annan bana som klubben har haft på en förarövning tidigare, den tänkta sträckningen är hela 2,8 km lång. Banan kommer vara mycket varierad med både långa svepande svängar, raksträckor och tightare partier. Banan kommer läggas så att hastigheterna inte blir för höga men att ett bra flyt ändå bibehålls så långt det är möjligt.

Anmälan sker som vanligt via formuläret på hemsidan och betalning till klubbens bankgiro.
De preliminära hålltiderna är förarmöte vid 9:30 och dagen avslutas vid c:a 16:30.

Vi hoppas på god uppslutning så att detta kan bli ett återkommande inslag bland klubbens träffar. Välkomna till Ljungbyhed den 30:e!
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Re: 2012-06-30: Förarövning på Ljungbyhed

Post by CG Leijonhufvud »

Vi har sedan flera år försökt få till en träff i syd/skåne. Jättekul att det nu til sist blev av.

Stort tack till Victor som så föredömligt tagit i detta! :bow:

Passa nu på med att stötta Victor med att anmäla dig redan nu! http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... aranmaelan
CG Leijonhufvud
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: 2012-06-30: Förarövning på Ljungbyhed

Post by Conny Lundell »

Dax att lyfta fram detta igen!

Nu när klubben ordnar denna träff i södra Sverige så kan man bara hoppas att det blir bra uppslutning. Bara fyra anmälda hittils. Kom igen nu och anmäl er så klubben kan behålla träffar söder om Eksjö :bow:

Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: 2012-06-30: Förarövning på Ljungbyhed

Post by chriss »

Jag och min bror kommer! :banana:
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2012-06-30: Förarövning på Ljungbyhed

Post by Andreas E »

En påminnelse om vår banträff på Ljungbyhed den 30 juni - ta chansen att köra på banan som kommer bli nästan 3 km lång!
Tips: Ni som ska köra SSM på Knutstorp veckan efter, varför inte ta chansen till en shake-down på denna träff?

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: 2012-06-30: Förarövning på Ljungbyhed

Post by Victor »

Det går fortfarande bra att anmäla sig. :up:

Körtid och plats på banan kommer det finnas gott om eftersom det bara är nio anmälda så här långt. :(
Kom igen nu! :banana:
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: 2012-06-30: Förarövning på Ljungbyhed

Post by chriss »

Anmält och betalat, lite sent ute, men bättre sent än aldrig ;)
Samma gäller min bror.


I mån av plats är ett par kompisar välkomna?
En styck Nissan skyline och en styck Golf R32. De är fullt förstådda att det är ratta som gäller :up:
Chriss Rice
Göteborg
rajs
Posts: 21
Joined: Fri 31 Dec 2010, 14:21

Re: 2012-06-30: Förarövning på Ljungbyhed

Post by rajs »

Jag anmäler mig! ber om ursäkt att de är lite sent! Jag är chriss bror! Jag har även anmält medlemskap så går de bra att betala 500 kr + medlemskap?
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: 2012-06-30: Förarövning på Ljungbyhed

Post by Conny Lundell »

Förbereder min nya mx-5,a för årets första förarövning.

Kollat över bromsar: check
Bytat ut bromsvätskan: check
Byta olja och filter på motorn: check
Byta olja på växellåda och bakväxel: check
Monterat fälgarna med Yokohama däcken: Check

Ska bli kul att testa bilen ordentligt! Vi ses på Ljungbyhed :banana: :banana: :banana:

Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2012-06-30: Förarövning på Ljungbyhed

Post by Andreas E »

chriss wrote:Anmält och betalat, lite sent ute, men bättre sent än aldrig ;)
Samma gäller min bror.


I mån av plats är ett par kompisar välkomna?
En styck Nissan skyline och en styck Golf R32. De är fullt förstådda att det är ratta som gäller :up:
Det går alldeles utmärkt att även icke-miator är med och kör så det är fritt fram för dina kompisar att anmäla sig.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: 2012-06-30: Förarövning på Ljungbyhed

Post by Victor »

Liten update inför lördagen:

# Förarmötet är som tidigare annonserat kl 09:30. Kom gärna lite innan så att tid för besiktning av bil hinns med före. Skriv gärna ut ansvarsblanketten i förväg och fyll i innan så går besiktningen smidigare, blankett finns här: http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... nkorningar

# Vi tänkte grilla korv till lunchen för (mer eller mindre) självkostnadspris. Läsk kommer också finnas.

# I skrivande stund ser vädret ganska lovande ut, halvklart till lätt molnighet och 18-20 grader. :D
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: 2012-06-30: Förarövning på Ljungbyhed

Post by Victor »

Här är en beskrivning hur man kör sista biten: http://kartor.eniro.se/m/9OQkn
Adressen är Thulinvägen 23, hitta.se (och antagligen de flesta GPSer) sätter punkten korrekt och visar den väg jag har ritat på kartan. Man kör in mot gamla vakten och direkt till höger Thulinvägen och följer den bort till de två hangarerna på vänster sida. På flygfotot ser det ut som grinden är före första hangaren, men det kan också vara efter den andra.

SMHI säger soligt på förmiddagen och molnigt på eftermiddagen, inget regn och drygt 20 grader :up:
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: 2012-06-30: Förarövning på Ljungbyhed

Post by chriss »

Gött :up:
Stått och tok mekat sen kl 10 imorse, bilen skall piskas på banan imorgon! :banana:
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: 2012-06-30: Förarövning på Ljungbyhed

Post by Miatamannen »

Kul o se att så många som 17 stycken nu finns anmälda till förarövningen på Ljungbyhed.
Hoppas att ni får en kanondag både körmässigt med också vädermässigt.
Bra jobbat Victor !
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
jafo
Posts: 173
Joined: Fri 14 Aug 2009, 23:01
Location: Kungsbacka

Re: 2012-06-30: Förarövning på Ljungbyhed

Post by jafo »

En lyckad träff detta var min första träff på icke bilbana, och den upplagda banan var perfekt för att finna gränserna för sig själv och bilen, eftersom man vågar satsa och provocera bilen på ett helt annat sätt än på en traditionell bana.

Rekommenderar verkligen att det blir fler träffar på Ljungbyhed och hoppas att det kommer fler förare nästa gång.

Nu fortsätter jag kvällen med en kall öl, God kväll!
Jarmo Forselius

Årsmodell 2004 med tyngre styrning...
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: 2012-06-30: Förarövning på Ljungbyhed

Post by chriss »

Tack för en kanon dag!

Om det är någon som hittat min centrumkåpa till fälgen eller 3ans växel är ni välkomna att höra av er :bang2:

Vart och när finner jag tider från sprinten? :banana:
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: 2012-06-30: Förarövning på Ljungbyhed

Post by Conny Lundell »

Jag vill också tacka för en trevlig dag!

Ett särskilt stort tack till Victor och hans flickvän som har lagt ner mycket jobb med detta.
Dagen började med att jag och victor satte ut konbanan vilket tog sin lilla tid, vilket resulterade att körningen kom igång något senare än beräknat. Men jag tror att alla fick kört en hel del i alla fall.
För min del så tyckte jag att min nya bil gick väl som förväntat, man kunde önskat lite mer effekt vid dom konpartierna som man tog på 3:ans växel kändes lite segt att få upp varven stundtals.
På själva sprintcupen fick jag i varje fall till ett godkänt varv som jag var nöjd med. Sen efter sprintcupen på den fria träningen gick det riktigt bra. :burnout:
Solen och den krävande banan visade sig hade tagit ut mer av mina krafter än jag kunde ana på denna otränade kropp. Hemresan trots bara 13 mil blev jobbig och man önskade att man hade haft en som kört bilen hem. Men hem kom jag och där hemma var grillen tänd och maten på gång. (Tack kära hustru) :bow: Ölen smakade extra gott. :banana:

Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: 2012-06-30: Förarövning på Ljungbyhed

Post by Victor »

Tack till alla som kom och körde och särskilt tack till Conny som hjälpte till med banan och ni som stod flaggvakt, hjälpte till att få fart på grillarna m.m. :D

Vädret kunde inte ha varit bättre, strålande sol hela dagen (dock säger mina armar och nacke något annat :bang2:). Alla skötte sig också fint på banan vilket underlättade för mig som förstagångsarrangör, dessutom på ett nytt ställe (även om en och annan kon fick sig en flygtur då och då). Eftersom jag ställer höga krav på mig själv fanns det många saker under dagen som kunde gjorts bättre, men den respons jag fick på plats och har fått här i tråden verkar tyda på att deltagarna totalt sett var nöjda med dagen. :up:

Jag har sammanställt resultatet från Sprint Cupen och ska skicka över filen till Andreas E som lägger upp det ihop med tidigare tillfällen. Dock har jag en fråga till er som var med: Enligt mina anteckningar så var det bara Bertil som körde på R-däck bland Miatorna. Stämmer detta eller har jag missat att någon mer hade R-däck? Jag kan dock bjuda på lite siffror från resultatlistan så länge:

Snabbaste varvtid oavsett bilmärke: Hans Weinhöfer (Lotus Exige 260 Cup), 98,876 s
Snabbaste varvtid MX-5: Dick Larsson (NA kompressor), 102,075 s
Snabbaste varvtid MX-5 med sugmotor: Stefan Johansson (NBFL Sport, f.d. Niklas Falks), 102,567 s

Nilles f.d. Mazdaspeed Miata har en värdig ägare i Martin Olsson som trots att han enligt egen utsago bara har kört hyrkart tre gånger i sitt liv och aldrig kört bana/konbana med bil satte 102,090 s som bäst (15 tusendelar efter Dick Larsson) :burnout:

Ni som har bilder och filmer får gärna dela med er, jag hann väl ta tre bilder på hela dagen tror jag.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 2012-06-30: Förarövning på Ljungbyhed

Post by Andreas E »

Stort tack Victor för att du såg till att vår första egna träff i Skåne blev verklighet :bow: :bow: :bow:
Jag har nu uppdaterat resultatlistan för MX-5 Sprint Cupen så att även gårdagens resultat finns med.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
rajs
Posts: 21
Joined: Fri 31 Dec 2010, 14:21

Re: 2012-06-30: Förarövning på Ljungbyhed

Post by rajs »

Jag vill också tacka för en kanon dag! Hoppas på fler träffar snart!

Gärna länk till tiderna också, då jag inte lyckats hitta dom=/
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: 2012-06-30: Förarövning på Ljungbyhed

Post by chriss »

viewtopic.php?f=8&t=2404 Här ligger tiderna!
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: 2012-06-30: Förarövning på Ljungbyhed

Post by chriss »




Här är ett klipp från sista passet på dagen. Det är mycket Alex Rice i den blå miatan, Erick Ekholm i Skylinen, Pontus Mörner i Volvo 242 och någon som är med 20 sek i början som ger gärnet på kalla däck :wink: och en röd Miata som höll bra tempo och syns i några sekunder som jag inte listar ut vem det är.

http://www.youtube.com/user/cirscirscir ... ature=mhee Lite sprint körningar finns oxå på min youtube kanal.
Chriss Rice
Göteborg
Erick
Posts: 1
Joined: Mon 02 Jul 2012, 16:50

Re: 2012-06-30: Förarövning på Ljungbyhed

Post by Erick »

Jag vill också tacka alla besökare och främst arrangören för en kanondag! :D

Jag kommer gärna med fler gånger ifall ni vill köra ifrån en betydligt motorstarkare japps fler gånger :bang2: :mrgreen:
Post Reply