MGCC KM1 2008 10/5

Inbjudningar, bilder från träffar etc.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Fredrik Henriksson wrote: Jag hoppas att all plast och plåt förblir intakt cup-premiären... :roll:
Är nog inga problem - passa dig för Niklas F under träningarna bara brukar gilla att puttas :lol:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Fredrik Henriksson wrote: Jag hoppas att all plast och plåt förblir intakt cup-premiären... :roll:
Är nog inga problem - passa dig för Niklas F under träningarna bara brukar gilla att puttas :lol:
Tack för tipset, ska passa mig för honom... :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Det är inte bara Niklas som puttas... :wink:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Dennis Kullman wrote:Det är inte bara Niklas som puttas... :wink:
Såg att d var någon som letar ny framskärm, det var visst in någon blå kulör... :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Fredrik Henriksson wrote:
Dennis Kullman wrote:Det är inte bara Niklas som puttas... :wink:
Såg att d var någon som letar ny framskärm, det var visst in någon blå kulör... :wink:
Undrar vem det kan vara - jag puttas inte i alla fall håller bara mina spår ;)
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote:
Fredrik Henriksson wrote:
Dennis Kullman wrote:Det är inte bara Niklas som puttas... :wink:
Såg att d var någon som letar ny framskärm, det var visst in någon blå kulör... :wink:
Undrar vem det kan vara - jag puttas inte i alla fall håller bara mina spår ;)
Eftersom inte den andra parten är representerad här så kan vi ju låta Josen version vara den allenarådande och sanna (annars kanske jag inte får åka på Josens trailer om min bil pajar någon gång). :wink:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Dennis Kullman wrote:
Josen wrote:
Fredrik Henriksson wrote:
Dennis Kullman wrote:Det är inte bara Niklas som puttas... :wink:
Såg att d var någon som letar ny framskärm, det var visst in någon blå kulör... :wink:
Undrar vem det kan vara - jag puttas inte i alla fall håller bara mina spår ;)
Eftersom inte den andra parten är representerad här så kan vi ju låta Josen version vara den allenarådande och sanna (annars kanske jag inte får åka på Josens trailer om min bil pajar någon gång). :wink:
Härligt att ha resurser för att få kompisar 8)

Men eftersom du hade första parket får du gärna berätta hur du tyckte det såg ut - även om det inte blir sanningen ;)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Men eftersom du hade första parket får du gärna berätta hur du tyckte det såg ut - även om det inte blir sanningen ;)
Hade det varit dörr och bakskärm hade det sett "bättre" ut. :)
Men att ditt främre hörn är orört tyder iaf att du varit lite framför vid kontaktens början?
Men för att det skall dömas nåt så skall det inrapporteras från funktionär till tävlingsledare/domare och sen behandlas. Nu skedde detta inte och då är den enda tolkningen att det var en motvilligt godkänd kontakt (tyvärr utdöms det för lite kontaktstraff i Svensk racing, även om det påtalas om det i många förarmöten och inbjudningstexter). Om man inte bestraffas som är det ju tillåtet till viss grad (eller så "fajtas man med grillspetten i depån" efteråt eftersom man inte har råd med protest).
Hade vi haft video rakt bakifrån från läktaren kanske man kunnat spekulera mera (videon säger ofta nåt helt annat än ens egen minnesbild).

Men om man viker undan för mycket och inte tar rimliga chanser så vinner man inte när det är tätt. Det ska gå att köra tajt utan karosskontakt, om alla är tillräckligt hänsynsfulla och uppmärksamma hela tiden (det är absolut inte lätt på något vis).

Mina olyckliga kontakter jag haft har jag iaf kännt fullt ansvar för (svårt att vara annat för påkörningar bakifrån). Det känns lagom skoj att vara orsak till ombyggdnader av andras tävlingsbilar (när man själv bara får en repa i lacken). Att sen tydligt se ärren på en Caterham och en Triumph framför sig på banan känns inte så bra (och iår hoppas jag vara ännu närmare tidsmässigt).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Aldrig kul med skador :( - men det är lätt hänt med tajta klasser. Medaljens baksida s.a.s
Men att ditt främre hörn är orört tyder iaf att du varit lite framför vid kontaktens början?
Var nog ganska långt framme eftersom jag har ett tydigt däck-avtryck i mitten av dörren och lite främre intryckt i dörren. Bakre delen av skärmen tog tag i däcket. Kändes bara som en lätt touch - helt odramatiskt :shock:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Var nog ganska långt framme eftersom jag har ett tydigt däck-avtryck i mitten av dörren och lite främre intryckt i dörren. Bakre delen av skärmen tog tag i däcket. Kändes bara som en lätt touch - helt odramatiskt :shock:
OK, så veckningen av skärmen beror på kraft bakifrån i bakkant, inte kontakt från sidan?
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:Aldrig kul med skador :( - men det är lätt hänt med tajta klasser. Medaljens baksida s.a.s
Men att ditt främre hörn är orört tyder iaf att du varit lite framför vid kontaktens början?
Var nog ganska långt framme eftersom jag har ett tydigt däck-avtryck i mitten av dörren och lite främre intryckt i dörren. Bakre delen av skärmen tog tag i däcket. Kändes bara som en lätt touch - helt odramatiskt :shock:
Fick någon av bilarna bryta eller kunde ni båda fortsätta att köra hela dagen?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote:Fick någon av bilarna bryta eller kunde ni båda fortsätta att köra hela dagen?

Ingen behövde bryta.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Niklas Falk wrote:
Josen wrote:Var nog ganska långt framme eftersom jag har ett tydigt däck-avtryck i mitten av dörren och lite främre intryckt i dörren. Bakre delen av skärmen tog tag i däcket. Kändes bara som en lätt touch - helt odramatiskt :shock:
OK, så veckningen av skärmen beror på kraft bakifrån i bakkant, inte kontakt från sidan?
Ja det som förvånar mig så är skärmen verkar ha masserats av instyrande däck och sido-blinkers glaset var helt :shock:
Skärmen är ju ganska illa åtgången - hade väntat mig en skada på dörren men där var det vara en däcks-ring som kunde poleras bort + mindre buckla i framkant ?

Ship-happens och det är inga svårigheter att fixa till det :) Kul racing var det defintivt i alla fall och grämer mig mest att jag inte fick detta på film - hade blivtit en höjdare :twisted:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Från första parkett såg man att Josen hamnade i exakt samma läge som jag själv hamnade i vid mer än ett tillfälle under racet.
Man har högre fart i kurvan (detta var i utgången av den bankade kurvan efter målrakan) än bilen framför och satsar på att gå om på innern, men eftersom man fortfarande ligger i sväng och (om man kör så fort man kan) alltså i stort sett redan använder allt tillgängligt grepp, så kommer man drifta ut lite.
För att det inte ska bli kontakt måste
a) den som ska förbi ha lite marginal för drift/understyrning, d v s inte gå så tajt på bilen framför, eller
b) den som ligger utvändigt lämna plats genom att släppa ut bilen i en större radie.

Det senare förutsätter att det finns plats kvar...
Jag var som sagt väldigt nära att göra precis likadant, men valde att bromsa (i mitt fall låg vi i banans innerkant, så det fanns ingen plats för mig att göra någon undvikande manöver förutom att bromsa, vilket är så lagom kul när allt grepp behövs till att svänga).

Jag vet inte hur de som kan skulle bedöma en sån här situation, men för mig känns det inte som att skulden ligger helt på den ena inblandade.
Bästa sättet att undvika liknande situationer i MGCC där rejset inte ger poäng är att tagga ner lite, men det kan vara lättare sagt än gjort. :twisted: :wink:

Att Fredrik inte frivilligt flyttar sig vet både jag och Josen sedan länge, så jag tycker att Josen borde tagit med det i beräkningen. Jag tycker också att Fredrik borde flyttat sig oavsett vem som hade rätt till spår, men jag är inte så säker på att Fredrik såg var Josen var. Sammanstötningen såg helt odramatisk ut och Fredriks bil fick bara lite skrapmärken i bakkant av dörren. Fredriks bakdäck tog tydligen en del av kraften för det lämnade ett ganska fullständigt avtryck på Josens framskärm och dörr.

Bästa sättet att undvika just situationer med Fredrik är att lära sig starta; Fredrik är otroligt startsnabb och lyckades på nolltid passera både Josen och mig :oops:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Tycker jag var en bra sammanfattning :)

Just att lära sig att starta och inte få Fredrik som är långsammare framför tro jag också är viktigt. Jag upplevde det säkrare att köra tätt med Dennis eftersom det var otroligt jämnt och då uppstår inte dessa situationerna på samma sätt. Kanske flygande start kunde fungera men det kanske kräver mera av funktionärer och kan bli lite osäkrare ?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Så länge som ingen få stopp är det oftast säkrare med stående start (mer utdraget fält in ni första sväng). Men får nån långt fram stopp i ett stort startfält kan det smälla styggt när bakre delen av fältet inte ser hindret.

Kinnekulle funkar bra med rullande (ofta två led in under bron) men Falkenberg hade varit förödande (väldigt många bilar i ett tajt tidsspann som ska igenom chikanen, det är tillräckligt illa med stående).
Rullande start kräver lite mer av upplägget och en bra pacecarförare. Det kan även kännas lite stressande för nybörjare (att starta stående långt bak är ganska lugnt och känns safe)
Joakim Winkler
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 53
Joined: Thu 28 Feb 2008, 10:32
Location: Karlskrona

Post by Joakim Winkler »

Niklas Falk wrote: Kinnekulle funkar bra med rullande (ofta två led in under bron) men Falkenberg hade varit förödande (väldigt många bilar i ett tajt tidsspann som ska igenom chikanen, det är tillräckligt illa med stående).
Körde ni stående på Falkenberg i SPVM? Jag var ju där och tittade men minns inte riktigt.
SSK körde rullande där, antagligen för att starten är i nerförsbacke.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Joakim Winkler wrote:
Niklas Falk wrote: Kinnekulle funkar bra med rullande (ofta två led in under bron) men Falkenberg hade varit förödande (väldigt många bilar i ett tajt tidsspann som ska igenom chikanen, det är tillräckligt illa med stående).
Körde ni stående på Falkenberg i SPVM? Jag var ju där och tittade men minns inte riktigt.
SSK körde rullande där, antagligen för att starten är i nerförsbacke.
Jodå, stående start och trångt in i chikanen.
http://video.google.com/videoplay?docid ... 0783821268
http://video.google.com/videoplay?docid ... 7975950690
Med rullande borde det blir ännu tajtare med inbromsningar från ännu högre hastighet.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Såg att Anders bara körde fyra varv på tävlingen - hände det något Anders ?
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Josen wrote:Såg att Anders bara körde fyra varv på tävlingen - hände det något Anders ?
Ja, motortemperaturen gick i taket så jag valde att bryta. Med tanke på det Henrik Pihl lyckades med på Kinnekulle så ville jag inte riskera motorn (även om det står en reservmotor i garaget).

Såg redan efter första tidsträningen att det bildades en mindre fläck under bilen. Höll extra koll på instrumenten under tidsträning 2 men både oljetryck och temp låg stabilt. Efter tidsträning 2 var expansionskärlet helt tomt. Fyllde på vatten igen men ut på det 4:e varvet i racet var nästan tempmätaren uppe helt på max och jag valde då att bryta. Har inte orkat ge mig in på någon felsökning ännu. Fläcken under bilen var precis under styrväxeln så det verkar läcka i framkant av motorn. Kanske vattenpumpen?

Jag fick uppleva lite action i racet i alla fall. Stod på insidan i 3:e led direkt efter Fredriks Fiero. Såg hur han stack emellan Dennis och Josen direkt när starten gick. Själv gjorde jag en bra start och var uppe jämsides med P-O in i första kurvan. Eftersom jag hade innerspår kunde jag lätt passera. Fick även med mig Hans Drangel ut på "bakrakan". Lite stök om placeringar i tättrion in mot Airport Bend gjorde att jag fick med mig bra fart här. Såg Josen gå upp på insidan om Dennis. Då det fanns mer plats och jag hade bra fart så gick jag upp på insidan om Josen. Uppfattade du, Josen, att vi faktiskt var 3 bilar i bredd över krönet?? Ville inte göra en "Ted Björk" så jag backade tillbaka något för att se vad som skulle hända mellan Dennis och Josen. Alla kom igenom helskinnande men mitt innespår nedför backen gjorde att jag inte fick med så bra fart ut på nästa raka. Helt plötsligt är Hans uppe jämsides. Vi åker sida vid sida hela rakan ned mot "BMW kurvan" eller karusellkurvan tror jag den heter på STCC språk numera. Då det svänger svagt höger innan 180 graders vänstern så ligger jag på insidan och Hans backar snällt tillbaka. Jag håller 4:e platsen. När vi når hårnålen och backen upp mot sista kurvan ut på start och målrakan, får jag känna på fördelen med diffbroms! Jag har svårt att få fart uppför den lilla backen och Hans är "överallt" alldeles bakom mig. Jag kör tight och lämnar ingen lucka till omkörning. Hans är direkt i min bakstötfångare över hela start- och målrakan. Jag åker lätt defesivt in i första kurvan och får lite andrum på snabba baksidan igen. Har ett övertag genom Airport Bend och får någon billängds försprång igen. Ser att jag har svårt att hänga med tättrion med min lite defensiva körning. Upp emot hårnålen är Hans åter ifatt och jag får åter vara lätt defensiv för att försvara mig. Ser även att det köar upp bakom Hans. Närmas följer P-O sedan Edvin och Max (lite osäker på ordningen). Samma procedur på varv 3. Får lite andrum på den snabba delen men Hans är åter ikapp uppe i hårnålen. Beslutar mig då för att låta Hans "lyckas" med sitt omkörningsförsök ut på start- och målrakan. Tanken är att vi båda ska kunna öka tempot och åka ifrån gruppen bakom. Lite oväntat kommer även P-O i en rasande fart och åker om mig på ytterspåret på start- och målrakan. Eftersom jag har innern kan jag dock lugnt återta femte platsen genom första kurvan. Även Max passar på att gå med och passerar P-O i första kurvan. Känns som taktiken stämmer ett tag på varv 4. Hans har dragit ifrån mig någon billängd och jag skapar snabbt en lucka till de bakomvarande genom det snabba partiet. En titt på instrumenten varnar då för motertempen som är nära max. Jag väljer då att hålla tempot uppe fram till depån men viker sedan av och bryter. Som sagt händelserika 4 varv. :D

Så till er som inte kört ert första race. All "action" är inte mellan tätbilarna Josen och Dennis. Det är minst lika roande en bit ned i fältet där de flesta har sina egna små fighter!

Mitt råd: Ut på banan och kör i stället för att optimera bilen till "vansinne" innan ni vågar er ut! :D
Last edited by Anders Ohlsson on Wed 14 May 2008, 12:59, edited 1 time in total.
miataninja
Posts: 28
Joined: Wed 19 Mar 2008, 13:56
Location: lund
Contact:

Post by miataninja »

Anders Ohlsson wrote: läcka i framkant av motorn. Kanske vattenpumpen?
Säg till om du behöver en bättre begagnad, jag har en liggande.
BRG 1.8 -94
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Aj tråkigt med tempen.
Jag låg också på max-temp nästan hela tiden - kunde justera/påverka lite det genom att blåsa full varmluft i kupen. Var riktigt hett inne i bilen :oops: :oops:
Så till er som inte kört ert första race. All "action" är inte mellan tätbilarna Josen och Dennis. Det är minst lika roande en bit ned i fältet där de flesta har sina egna små fighter!
Mitt råd: Ut på banan och kör i stället för att optimera bilen till "vansinne" innan ni vågar er ut!
Helt rätt - man har lika kul var man är i fältet bara man har någon likvärdig att rejsa med :)
Såg Josen gå upp på insidan om Dennis. Då det fanns mer plats och jag hade bra fart så gick jag upp på insidan om Josen. Uppfattade du, Josen, att vi faktiskt var 3 bilar i bredd över krönet?? Ville inte göra en "Ted Björk" så jag bakade tillbaka något för att se vad som skulle hända mellan Dennis och Josen
Uppfattade inte det riktigt hade fullt upp med att släppa av för Dennis som tydligen inte heller såg mig ;) - är lite lurigt i den kurvan.
Man inbjuds till att köra om där men det går ju ganska fort där så man vill inte riskera något. :shock:

Vi saknar lite bilder och rejs-rapport på din sida Anders. 8)
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Josen wrote:
Vi saknar lite bilder och rejs-rapport på din sida Anders. 8)
Det kommer :D
Tyvärr finns det ju andra oväsentligheter såsom jobb, familjeliv etc som också ska ha sitt :wink:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Anders: jag är imponerad över hur du kan komma ihåg allt; jag kommer inte ihåg mycket - och framförallt inte vad som hände på vilket varv! :shock: :D

Det är nog vattenpumpen som läcker...
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote:Uppfattade inte det riktigt hade fullt upp med att släppa av för Dennis som tydligen inte heller såg mig ;) - är lite lurigt i den kurvan. Man inbjuds till att köra om där men det går ju ganska fort där så man vill inte riskera något. :shock:
Personligen tycker jag att det är ett (för oss) olämpligt ställe att ge sig på en omkörning - om man inte är före redan på krönet - p g a riskerna.
Jag vet inte heller hur ni gör, men inte f-n vrider jag på huvudet för att kolla bakåt i en situation där hastigheten är såpass hög och broms, växling och insvängning måste tajmas på hundradelar när...
Syns ni inte i backspegeln eller ögonvrån så är ni för långt bakom för att ha rätt till spår.
Post Reply