Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99

Post by TPR »

Josen wrote:Läckra fälgar...
Tycker du det? :think2:
De är ju vita...
:roll:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Finns det någon som kör monodämpare i MX-5 Cup?
Jag har för mig att mina Bilstein (precis som många andra Bilstein, tex de originalmonterade) är monotube.
Justerbar dämpning är ju bara en ursäkt när man inte kan göra rätt från början... :mrgreen:
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99

Post by TPR »

Tror Bilstein enbart gör monodämpare. :up:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99

Post by Fredrik Henriksson »

TPR wrote: Tror att Bertils Tein var mono men är osäker på övriga som kör Tein?
Bertl hade Monoflex och Jonas och jag kör på omshimsade Teinflex. Bertil ville shimsa om sina men det blev för dyrt så han köpte k-sport istället. Monoflex kräver vacumsugning för att få ur all luft när de väl är öppnade vilket tydligen kostar flis, 30 000:- skulle han få betala. :shock:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99

Post by Josen »

Tror Bilstein enbart gör monodämpare. :up:
Japp och det beror på att att de har teknik (patent) på att fylla dämparna med gas på billigt sätt. Så har jag tolkat det ?
Tycker du det? :think2:
De är ju vita...
:roll:
Ja nu såg jag - du har rätt de är skitfula ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99

Post by TPR »

Fy fan vad jag är trött på rostiga skruvar...! :bang2: :bang2: :bang2: :down: :twisted:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99

Post by Per Hammarsjö »

Hej Thomas,

Har du någon kontakt på GAZ man kan språka med?

// Per
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99

Post by TPR »

Per Hammarsjö wrote:Hej Thomas,

Har du någon kontakt på GAZ man kan språka med?

// Per
PM skickat!
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Här var det länge sedan man skrev något... :roll:

Jobbar på med bilen och numera är hjulupphängning, bromsar mm nerplockat för genomgång.
Har lagt ytterligare en beställning på slitagedelar från MX5parts och ska köpa en del muttrar mm innan mekningen nästa vecka, sedan börjar återmonteringen.

Håller även på med fästplattorna för buren.
Hur har ni gjort med plattorna för bakre infästningen?
Gissar att den övre plattan ska svetsas medans den undre kan vara lös?
I monteringsguiden här på forumet nämns det inget om svetsning av dessa plattor... :think2:

Planen är att få bilen rullande till SVKGs Bankalas 3 juni men det blir tight.
Orolig för hur lång tid det kommer ta att montera stol, räknar med att få modifiera tunneln en hel del samt svårt att få till fästen pga att jag måste sitta så långt fram. :bang2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by Fredrik Henriksson »

Steg 6-7 på denna sidan, svetsas inte...

http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... -stortbage
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Orolig för hur lång tid det kommer ta att montera stol, räknar med att få modifiera tunneln en hel del samt svårt att få till fästen pga att jag måste sitta så långt fram. :bang2:
Har du provsuttit min lösning?
Jag sitter inte alltför långt bak (men lutar kraftigt bakåt istället).
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Niklas Falk wrote:Har du provsuttit min lösning?
Jag sitter inte alltför långt bak (men lutar kraftigt bakåt istället).
Ja det har jag, men måste nog sitta ännu längre fram.
Dvs främre fästena hamnar en bit framför främre balken, får bli en kreativ lösning på fästet där... :think2:

Hade funderingar på att flytta hela balken framåt men kom på att jag troligen måste besiktiga med originalstol eftersom det kommer bli svårt för en besiktningsman att ta sig in med fast stol så långt fram.
Hur har du gjort ditt fäste fram?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Hur har du gjort ditt fäste fram?
Jag har gjort ramper från golvet (och rensat bulorna bak) så sidofästet bultas genom golvet för bakre skruv/platta/mutter och i ramperna för främre skruv/ramp/svetsmutter. Mina sidofästen stödjer mot tvärbalken men slutar parallellt med balken (så fästet hänger inte i luften).

Eftersom du inte vill flytta svetsmuttern för originalstolen så kanske det skulle gå att ordna en "rampförlängning" som du bultar i originalsvetsmuttern? För om du svetsar dit en hylla för sidofästet att vila på så kommer inte original stolsfäste att gå att få dit (och går det så blir det ingen bra stödhylla).
Sen kanske rampvinkeln blir för stor (även om du sätter stolen max framåtvinklad i sidofästet)...

Stolen är nog det enskilt svåraste på ett Miatabygge, står för minst hälften av alla problem (av de som måste fixas, resten är ju självförvållade).

Du ska inte flytta alla infästningspunkterna för stolen framåt, alternativ flytta (gör ny) tvärbalken och förläng stolsskenorna på originalstolen. Mer jobb på pappret, men mycket mer förutsägbart (dvs det går att jobba på och det blir som tänkt).


Lite inspiration?
http://www.tomhampton.info/2011/03/roll ... eat-mount/
http://www.tomhampton.info/2011/03/roll ... y-to-weld/
Men de kör utan kat, det blir rätt varmt om plåten när katten bara än 2-3 cm från tunnelplåten (AJ!-varmt).
Du skulle ju kunna (du är ju inte så lång i ryggen) göra sidofästen som bultar i originalfästena. Det är ju "bara" att vara lite kreativ med 3mm plåt. Jag har ett par för Sparco REV (och kanske andra smala stolar, men de är ju för omoddad tunnel, så de kanske kan användas som mall). Du får gärna låna dem (men jag vill gärna ha dem kvar i omoddad skick).

Liknande som inspiration (mina är inte låsbara i justeringen, de har bara slitsar).
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=411061
Kanske finns det nån Pihlsk firma som vågar kopiera och sälja? :P
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Tack för infon!

Jag har faktiskt ganska lång överkropp och korta ben så jag måste sitta lågt.
Planen just nu är att göra ett främre och ett bakre fäste istället för sidofästen, av bockad aluminium.
Det bakre bultas genom golvet med två skruv per sida, hamnar framför bulorna.
Det främre har jag som sagt inte riktigt koll på än men tanken är att använda originalinfästningarna i balken om möjligt. Beror lite på hur långt fram fästet måste sitta, vill inte ha för lång momentarm vid tex krock bakifrån.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Fredrik Henriksson wrote:Steg 6-7 på denna sidan, svetsas inte...

http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... -stortbage
Jo, det var den jag menade.
Men min bror är av annan åsikt...
Och för att uppfylla SBFs krav skulle jag tro på svetsning av de övre, så är det ju för bur åtminstone?

Men om ni alla kör osvetsat så underlättar ju detta en del.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Det blir svets av de övre bakre plattorna, känns säkrare, plåten är ganska tunn där.

Upptäckte att gummibälgen vid spindelleden på övre länkarmen vänster fram läcker, troligen pga min klumpighet när jag försökte hitta en kreativ metod för att få loss aset... :bang2:
Denna led går inte byta så det behövs en komplett övre länkarm.

Kollade med MX5Parts men de har bara till "non-ABS NA"...
Är det samma länkarma till NA och NB?
Fäste för ABS-kabel behövs inte, det löser jag på annat sätt.

Ska kolla runt på skrotar också, kanske blir billigare.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by Niklas Falk »

Du menar att du behöver en sånhär?
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/417
Inte så dyr tycker jag, men de har ingen i lager just nu.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Niklas Falk wrote:Du menar att du behöver en sånhär?
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/417
Inte så dyr tycker jag, men de har ingen i lager just nu.
Niklas, du är en stjärna! :bow:
Varför tänkte jag inte på det... :think2: :bang2:

Borde ju finnas hos Mazda med till ett något dyrare pris men fortfarande betydligt billigare än en länkarm med bussningar. :D
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Någon som vet om det är samma stag till kränghämmaren fram och bak på en NB?
De bakre ska original vara 105 mm och 90 graders vinkling mellan infästningarna, kommer inte ihåg om det ser likadant ut fram?

Har två st justerbara och tänkte leta upp två standard stag, ett fram och ett bak.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by Niklas Falk »

De är 90 grader vridna även fram, och spegelvända höger mot vänster.
Men exakt hur de passar fram mot bak har jag inte koll på i huvét. Jag har en original och en justerbar per axel (inte "rätt" men det fungerar :)).

Lite indicier från Mazdas reservdelar (förmodligen olika långa fram och bak)
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1877
Men det kanske går med de bak placerade fram (lite kortare är ok, längre gör att krängaren går i övre bärarm).
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Nu börjar det röra lite på sig... :up:

Nya kortare fjädrar som ska passa ihop med hjälpfjädrarna (lång historia...) kom från Demon Tweeks igår.
Ny "figursydd" overall beställd från Rallyshop.it, tar 2-3 veckor att sy och skickas direkt från Sparco.
Och äntligen har bromsslangarna dykt upp hos MX5Parts så de skickas förhoppningsvis asap.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by Fredrik Henriksson »

TPR wrote:Nu börjar det röra lite på sig... :up:

Nya kortare fjädrar som ska passa ihop med hjälpfjädrarna (lång historia...) kom från Demon Tweeks igår.
Ny "figursydd" overall beställd från Rallyshop.it, tar 2-3 veckor att sy och skickas direkt från Sparco.
Och äntligen har bromsslangarna dykt upp hos MX5Parts så de skickas förhoppningsvis asap.
Börjar lukta SSM... :up: :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Njaa, det hade varit kul men budgeten räcker inte, mkt annat som kräver pengar framöver...
Man blir inte rik på att vara föräldraledig. :D
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

Niklas Falk wrote:Du menar att du behöver en sånhär?
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/417
Inte så dyr tycker jag, men de har ingen i lager just nu.
101 kr på Mazda, kommer på måndag.
Gissar att man bör använda drivknutsfett?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Pihl - MX-5 1.8 -99 Roadsport C

Post by TPR »

OMP RS stol inhandlad, nu återstår bara snap-off sedan får det vara slut på shoppandet för i år...
Framvagnen är nästan på plats igen förutom bromsarna, ska göra ett ryck ons-tors. Börjar bli ont om tid till Bankalaset nästa vecka som jag har satt som deadline.

Vilken olja rekommenderar ni till växellåda och diff?
Redline MTL till lådan och en 75w90 till diffen?
Bör det vara någon tillsats i diffoljan?
Skulle inte tro det eftersom det är en Torsen, inte lamelldiff.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Post Reply