Linus Ahlberg MX-5 1,6 -90

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Post Reply
#6 Limpan
Posts: 34
Joined: Tue 29 Sep 2009, 12:57

Linus Ahlberg MX-5 1,6 -90

Post by #6 Limpan »

Då var bilen inköpt.
En NA 1,6 från -90.
Tänkte vara med på lite banträffar och ev. ställa upp i sprintcupen nästa år.

På bilen nu:
K&N filter
RF avgassystem

Vinterplaner:
- Ksport coiloverdämpare - Check!
- CC-båge - Check!
- Bättre bromsbelägg och ny bromsvätska - Check!
- Byta tillbaka till org. bakljus - Check!
- Bogseröglor
- Sparco stolar - Check!
- 6p bälte - Check!
- Plocka bort lite onödig vikt - Check!

Image
Image

(Btw så är fälgarna på bilden och en röd, nylackerad hardtop till salu)
Last edited by #6 Limpan on Fri 11 Jun 2010, 13:29, edited 10 times in total.
User avatar
Stefan Hemström
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 113
Joined: Sat 01 Mar 2008, 18:48
Location: Ekerö

Re: Linus NA -90

Post by Stefan Hemström »

Välkommen i klubben och även om körsäsongen är över så kan det ju vara kul att fixa lite med bilen över vintern.

Vi ses framöver.
Hälsningar
Stefan Hemström
--------------------------------------------------------------------------------
"Grönt är skönt", NB, 1,8l, Gula Koni, FM-fjädrar, R-däck ibland
SÅLD
I'll be back...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Linus NA -90

Post by Fredrik Henriksson »

välkommen! :) :banana: :burnout:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
#6 Limpan
Posts: 34
Joined: Tue 29 Sep 2009, 12:57

Re: Linus Ahlberg MX-5 1,6 -90

Post by #6 Limpan »

Tackar.

Då min bil är en 90:a så verkar det som att jag inte har dessa stag, och att de ska göra en hel del i styvhet i bakvagnen.

Det lilla staget ser man på den 2:a bilden var det ska sitta men var ska de två längre stagen vara?

Image
Image

/ LA
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Linus Ahlberg MX-5 1,6 -90

Post by Niklas Falk »

#6 Limpan wrote:Det lilla staget ser man på den 2:a bilden var det ska sitta men var ska de två längre stagen vara?
Det ser ut som de stagen som sitter framåt från främre delen av subframen till bakkant på "golvet".

Men jag kravlar mest (men ändå väldigt lite) under NB så det kan ju skilja lite. Det är ju inte säkert att du har svetsmuttrarna.

Eller går dessa endast från bakre delen av subframen och framåt (vill minnas att mina går hela vägen med tre fastsättningar; bak, fram och golvet).
Fyrkantsrör, plattjärn och svets (vinkelslip fungerar fint när det skall loss nån gång i framtiden)?
#6 Limpan
Posts: 34
Joined: Tue 29 Sep 2009, 12:57

Re: Linus Ahlberg MX-5 1,6 -90

Post by #6 Limpan »

Ingen som har koll på de stagen.
Kröp lite under bilen i helgen men kunnde bara hitta de fästen som syns på bilden...

Tips någon vart de ska sitta?

/ LA
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Linus Ahlberg MX-5 1,6 -90

Post by Niklas Falk »

Du ser de som går framåt på MOSS bild
http://www.saferacer.com/moss-motors-mi ... ductid=571

Flyinmiatas bild på deras fjärilsstag visar vart dessa stag ansluter till "golvet"
http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... 20%2090-97

Detta är en NB:
Image
#6 Limpan
Posts: 34
Joined: Tue 29 Sep 2009, 12:57

Re: Linus Ahlberg MX-5 1,6 -90

Post by #6 Limpan »

Tack Niklas!

De bilderna hjälpte. :up:

// LA
#6 Limpan
Posts: 34
Joined: Tue 29 Sep 2009, 12:57

Re: Linus Ahlberg MX-5 1,6 -90

Post by #6 Limpan »

Så, då ska bilen få vakna från vinterdvalan.
Hämtade CC-bågen för en timme sedan (3 dagars lev. tid var bra mycket kortare än vad jag hade räknat med :up: )
Sportstolar, bälte och ratt är beställt och bör komma nästa vecka.
K-sport dämparna beräknas komma 22 feb.

Hjulafton kommer tidigt i år... :roll:

// LA
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Linus Ahlberg MX-5 1,6 -90

Post by Pingen »

Vad blev det för stolar. Har du provsuttit? Var köpte du dem?
Är nyfiken då jag o sambon är ute efter stolar till F:en. Dock lite orolig för passformen på mig (90kg styrketränande betongarbetare), kontra min sambo (60kg kock).

Vad kommer du att köra med för fälgar och däck 2010?
Christian Olsson
#6 Limpan
Posts: 34
Joined: Tue 29 Sep 2009, 12:57

Re: Linus Ahlberg MX-5 1,6 -90

Post by #6 Limpan »

Lista på lite vårgöra:
1. Besikta bilen
2. Årlig service -> olja, oljefilter, tändstift, tändstiftskablar, kolla K&N luftfiltret, bromsvätska och bromsbelägg
3. Ta bort hardtop sidofästen
4. Montera CC-bågen + lackering
5. Montera ny mockaratt + rattdistans
6. Nya sportstolar ska monteras så lågt som möjligt
7. Montera 4-p bälten (x2)
8. Montera K-sport dämparna
9. Bogserings öglor
10. Hjulinställning
11. Stag bak

Då snön inte vill försvinna och bilen står i fel garage så kommer vintergörat snarare bli vårgöra. :cry:
Jag vill ju även bes. bilen innan minioperationen börjar...

Stolarna är "no brand" (väldigt lika OMP Eco), men jag satt skönt och djupt, såg bra ut och de var billiga.
De är ej FIA-godkännda men jag ska ju bara köra på banträffar och konbanor så de funkar.

// LA
#6 Limpan
Posts: 34
Joined: Tue 29 Sep 2009, 12:57

Re: Linus Ahlberg MX-5 1,6 -90

Post by #6 Limpan »

Då var bilen påställd och servad för våren :banana:
Bara resten kvar!! :roll:

Stolarna som jag köpte lämnades tillbaka då jag tyckte tillslut att det var för kass kvalitet på dom.
Istället hittade jag igår 2 st beg. Sparco stolar till bra pris som inhandlats.

Nästa punkt på köpelistan är bälten m. tillbehör. Har tänkt mig Sandtler 6-p bälten då de är mycket prisvärda.
En fråga, hur långa öglebultar behöver man till golv- resp till sidofästerna? (org. bältet får sitta kvar)

// Linus
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Re: Linus Ahlberg MX-5 1,6 -90

Post by Magnus Claesson »

#6 Limpan wrote:Nästa punkt på köpelistan är bälten m. tillbehör. Har tänkt mig Sandtler 6-p bälten då de är mycket prisvärda.
En fråga, hur långa öglebultar behöver man till golv- resp till sidofästerna? (org. bältet får sitta kvar)

// Linus
Bultarna som följer med Sandtler-bältet räcker.
#6 Limpan
Posts: 34
Joined: Tue 29 Sep 2009, 12:57

Re: Linus Ahlberg MX-5 1,6 -90

Post by #6 Limpan »

Magnus Claesson wrote:
Bultarna som följer med Sandtler-bältet räcker.
Det låter perfekt.

Mina tändstift, personligen tycker jag att de ser lite för vita ut på elektroden.
(Har fått lära mig att det ska vara lite gulbrunt...?)
Sitter 2,5" system + K&N filter på bilen om det skulle kunna ge lite för snål blandning?

Vad sägs experter?

Image
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Linus Ahlberg MX-5 1,6 -90

Post by Dennis Kullman »

#6 Limpan wrote:
Magnus Claesson wrote: Mina tändstift, personligen tycker jag att de ser lite för vita ut på elektroden.
(Har fått lära mig att det ska vara lite gulbrunt...?)
Sitter 2,5" system + K&N filter på bilen om det skulle kunna ge lite för snål blandning?

Vad sägs experter?

Image
Känner igen det där; visst ser den ut att gå lite magert. Det verkar dock inte vara någon fara (jag körde så i flera år). För säkerhets skull har jag monterat en separat tryckregulator för att kunna höja trycket lite; det hjälper hyfsat.
#6 Limpan
Posts: 34
Joined: Tue 29 Sep 2009, 12:57

Re: Linus Ahlberg MX-5 1,6 -90

Post by #6 Limpan »

Då var min oskuld spräck, första körningen på malmby gick bra trosts vädergudarnas dåliga humör.
Lyckades dock se något i skogen på ett av varven på rundbanan som jag var tvungen att åka och titta närmare på... :roll:

Körningen gav iaf. mersmak och direkt efter körningen åkte jag ner till garaget, tvättade bort diverse gräs för att sedan hiva upp bilen på pallbockar.

"Kittet" som har samlat damm tillräckligt länge nu består av:
- en CC-båge
- två Sparco stolar
- två 6-p bälten
- ett set k-sport dämpare
- en dragslinga från jula.

Tänkte börja med att byta fjädrar och dämpare, ja lättare sagt än gjort.....
Använde mig av denna guide: http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... totdampare
Steg1: Bort med fälgarna - Check!
Steg2:
- första bulten (nedersta pilen) gick med lite våld att få ut.
- andra bulten (se bild steg5) var heltomöjlig att komma åt när dämparen sitter på plats.
- tredje bulten (övre pilen) fick jag loss muttern men bulten vill inte komma ut inte ens med mycket våld.

Steg3: gav upp...

Några tips från Er som redan har bytt dämpare? (5-56 och våld funkar inte)

Började sedan gå loss på inredningen där allt flöt på bättre, hittade dock en dold el-knapp (se bild)
Vad gör denna?

Image

// Linus
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Linus Ahlberg MX-5 1,6 -90

Post by Magnus Pettson »

Belysning i askkoppen, man vill ju hitta rätt även vid mörkerkörning. (eller hur Per? ) :)
De e mycke nu...
#6 Limpan
Posts: 34
Joined: Tue 29 Sep 2009, 12:57

Re: Linus Ahlberg MX-5 1,6 -90

Post by #6 Limpan »

Fått lite mer gjort på bilen.

Buren och förarstolen sitter på plats. :up:

Image
Image

Kvar att göra:
- Byta stötdämpare
- Byta bromsbelägg fram
- Dragögglor
- Förstärkningstag bak
- Fäste till passagerarstol
- Lacka bågen samt små delar
- Montera ihop inredningen
- 6p bälten

// Linus
#6 Limpan
Posts: 34
Joined: Tue 29 Sep 2009, 12:57

Re: Linus Ahlberg MX-5 1,6 -90

Post by #6 Limpan »

Wohoo!

Då var bilen klar för Söndag! :banana:

Nya stötdämparna, stolarna, cc-bågen, 6-p bälterna är på plats och jag fick tillslut tag på ett nytt bakok. :burnout:

Var ute och testade i går runt arlanda, mycket fina småvägar :twisted:
Resultat: Mycket nöjd, tom överaskande nöjd. Pressade dock inte så myckat att jag vet om bilen är över eller understyrd än..

Ska bli spännade och piska bilen på söndag för att se vilket håll den är lagd åt.

Lite bättre bilder kommer snart.

P.S be till vädergudarna för 8)
#6 Limpan
Posts: 34
Joined: Tue 29 Sep 2009, 12:57

Re: Linus Ahlberg MX-5 1,6 -90

Post by #6 Limpan »

Lite pix från Malmby.
Image

Image
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Linus Ahlberg MX-5 1,6 -90

Post by Måns Wilke »

Fick du upp bra temp i bakdäcken? :D
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
#6 Limpan
Posts: 34
Joined: Tue 29 Sep 2009, 12:57

Re: Linus Ahlberg MX-5 1,6 -90

Post by #6 Limpan »

Mja, måste ju slita ut de gamla däcken innan jag sular om bilen :burnout:
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Linus Ahlberg MX-5 1,6 -90

Post by Lejban »

Åkte du uppepå regnet hem sen? ;)

Undara om min bil fastnade på nån bild från dagen, skulle vara kul.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Post Reply