Justering av Pedaler

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Justering av Pedaler

Post by norlin »

Justera pedalerna, hmm
någon uppdaterad how to? denna saknar lite bilder, men jag ska ge den ett försök till förståelse, bra tips :up:

Det var diametern det, någon info om jag behöver nytt rattnav eller kan återanvände det som sitter där?
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Pedaljustering

Post by Niklas Falk »

Det tog ett tag att hitta 10 år gamla bilder.
Justering av Pedaler - 2005-01-23 wrote:Med tanke på kommande säsong så tänkte jag pilla med ett miniprojekt i helgen. När jag använt kopplingen tidigare så behövde jag lyfta foten från dödpedalen ganska högt och mitt knä går ofta i ratten eller handen på ratten (om det svänger). Anståndet från dödpedalen till kopplingspedalen är ca 7cm.
För att råda bot på detta så skulle det undersökas hur mycket justermån Mazda har byggt in. Om det är rättframt så kan ju även bromspedalen justeras ner för att underlätta tåhälning även om besiktningen kan gnälla på att bromspedalen landar lägre än gaspedalens högsta punkt (man ska väl inte gasa när man bromsar...)

Sagt och gjort, jag plockade ut stolen (skall ändå justeras i infästningen) och kravlade under ratten med en lampa i högsta hugg. Vad får jag se om inte en brutal justermån på ca 1cm på kopplingskolven :up: . Detta ger ju en rejäl förändring på pedalen till mindre än 3cm över dödpedalen. Detta ger ju naturligtvis att kopplingen går djupare ner och passerar dödpedalen (vad nu det kan spela för roll). En viktig bieffekt är att jag måste flytta fram stolen och det har bara fördelar.

Innan Justering med storlek på nycklar:
P1220151_edit.jpg
P1220151_edit.jpg (66.19 KiB) Viewed 1063 times
Justeringen är väldigt enkel när man väl krånglat sig på plats och hittat rätt nycklar. Det enklaste är faktiskt att stå på knä på backen och bara stoppa in huvét och en arm. Bra belysning underlättar.
  1. Koppla loss kontakten på sensorn/övre pedalstoppet
  2. Lossa den övre (17mm) och nedre (12mm) låsmuttern
  3. Justera "tryckstången" (10mm) och sensorn tills pedalen är i rätt läge och inte "glappar".
  4. Lås med låsmuttrarna
  5. Sätt tillbaka kontakten på sensorn.
För mig gick det att rotera "tryckstången" med fingrarna så det gick väldigt smidigt. Jag placerade pedalen så långt ner det gick och det känns riktigt annorlunda att inte behöva lyfta foten till kopplingen.

Efter Justering:
P1220161_edit.jpg
P1220161_edit.jpg (50.98 KiB) Viewed 1063 times
Bromspedalen är lite pilligare att justera men den sitter ju inte lika högt från början.
P1220155_edit.jpg
P1220155_edit.jpg (54.37 KiB) Viewed 1063 times
Bromspedalens justering är lite annorlunda eftersom man här inte kan rotera tryckstången med sexkantfäste. Jag använde en muttertång och lite läderband runt den räfflade delen på tryckstången. Det finns inte lika mycket att justera som för kopplingen men någon cm på pedalen skall det nog ge. Men se till att böja ner gaspedalen samtidigt så att inte båda "används" samtidigt av misstag.
Jag brukar hamna i nån krabbliknande ställning med ryggen över tröskeln (burens dörrsträva) och en arm och skallen bland pedalerna. Andra armen används för att hänga i buren/rutramen för att kunna justera position.
Alternativet är stående på axlarna i stolen och benen upp igenom buren (fungerar inte med floptoppen monterad, och ger rödare ansikte).
Men det går rätt snabbt bara man har gjort den nån gång förut.
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Rattfråga.

Post by norlin »

:bow: I'm not worthy Image

Niklas Falk. Stoort tack jag är dig evigt tacksamt.

Nu ska önos få pedalerna masserade.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Rattfråga.

Post by Niklas Falk »

norlin wrote:Nu ska önos få pedalerna masserade.
Tänk på att detta flyttar dragläge och läge för fullt friläge.
Testa så du fortfarande utan problem kan få i 1an och backen med motor igång med pedalen i botten, annars får du flytta upp pedalen lite igen.
Samma med det övre läget, det ska vara lite spel så du inte lägger tryck på urtrampningslagret hela tiden.
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Rattfråga.

Post by norlin »

Bild & text, flytta pedaler.
Attachments
justera pedaler.pdf
Bild & text, flytta pedaler. av Niklas Falk
(244.12 KiB) Downloaded 68 times
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Rattfråga.

Post by Niklas Falk »

norlin wrote:Bild & text, flytta pedaler.
Hur blev det då?
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Rattfråga.

Post by norlin »

Asså jag får inte tillgång till bilen. Jag måste skjutsa frun i den hela tiden. :D
Vågar/vill inte köra högerstyrt, och jag är inte svår att övertala. :wink:
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Justering av Pedaler

Post by norlin »

Nu har Önos fått pedalerna justerade, ja 2 av 3, osäker på om gaspedalen behöver sänkas åxå, ska prova till & från jobbet nu i veckan (fick på glasshjulen åxå) men troligen behövs den åxå flyttas längre bort.
Just nu ligger alla pedaler ungefär på samma höjd,

Men en fråga till.
Hur justerar man gaspedalen lämpligast?
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Justering av Pedaler

Post by Niklas Falk »

norlin wrote:Men en fråga till.
Hur justerar man gaspedalen lämpligast?
Lämpligast vet jag inte om jag vill lova, men jag tog en bit 2x4" och placerade bakom pedalröret en bit upp och trampade ner den lite med fotkraft.
Den gick inte av, för mig, den gången.

Det kanske finns justerbara stopp även för gaspedalen, men jag orkade inte rota efter det då.
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Justering av Pedaler

Post by norlin »

Då får vi prova med det. :burnout:
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Post Reply