Nya Reglementestexter 2011 (speciellt säkerhetsutrustning)

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Nya Reglementestexter 2011 (speciellt säkerhetsutrustning)

Post by Niklas Falk »

http://www.spvm.se/index.php?mact=News, ... eturnid=55

http://www.sbf.se/sportgrenar/racing/regler/

Nya texter runt katalysator, Hjälmar, licenser, mm. Väl värt att skumma igenom allt som är rött (och det svarta däremellan också).

För säkerhetsutrusningen gäller att från och med i år måste all vår personliga utrustning vara märkt FIA 8856-2000. Detta gäller Overaller, underställ/strumpor/balaklava, handskar och skor.
Jag märkte själv att mina Handskar var "ISO" så det blir att skaffa nya (ÅBR motorsport har en rea för tillfället).

HNRS (HANS och andra såna system godkända av FIA) kommer att krävas i all Nationell Racing (dvs oss) från och med 2013-01-01.
OBS. Vid användande av HNRS-system gäller FIA:s regler.
Detta medför att vikt, standard och hjälmtyp (integral/jet) kan avvika från det som krävs i detta
nationella regelverk.
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: Nya Reglementestexter 2011

Post by waern »

Jaha... då måste man byta ut en tävlingshelg mot ny overall med :bang2: :doh2: :doh: :(
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Nya Reglementestexter 2011

Post by Niklas Falk »

waern wrote:Jaha... då måste man byta ut en tävlingshelg mot ny overall med :bang2: :doh2: :doh: :(
Dubbelkolla gärna med kansliet, jag har bara uttolkat detta från texten, men det är lite pilligt att se skillnader när man bara har den senaste framför sig.
FIA 8856-2000 har ju funnits ett bra tag så det är ju bara jättegamla overaller som berörs. Kolla den broderade märkningen i nacken (på overallen).
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Nya Reglementestexter 2011

Post by Pingen »

Den okulära besiktningen ska utföras med ett optiskt inspektionsinstrument genom främre mäthålet i katalysatorn.
Tolkar detta som att det är slut på användandet av standardkatalysatorer då? Om man nu inte vill borra upp och svetsa dit ett lambdafäste med en bult i.
Christian Olsson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Nya Reglementestexter 2011

Post by Niklas Falk »

Pingen wrote:
Den okulära besiktningen ska utföras med ett optiskt inspektionsinstrument genom främre mäthålet i katalysatorn.
Tolkar detta som att det är slut på användandet av standardkatalysatorer då? Om man nu inte vill borra upp och svetsa dit ett lambdafäste med en bult i.
Samma krav har funnits sen tre år.

En lambdabung med propp innan katten är inte så extrem moddning. Sen kan man anse att en prob med belysning är vettigt att kräva så man kan sätta bungen en liten bit från katten (dvs man måste inte kunna se kärnan med endast ficklampa), då blir det lättare att inte skada kärnan vid svetsning.

Antalet gånger som det varit katkoll på min bil sen 2007... =0 ggr, ganska exakt lika många gånger som jag sett mätutrustning för CO (SBF har tydligen två uppsättnignar). Däremot påstår SSK att de kollat kattars funktion med IRtermometer, dvs att de tänder och inte bara är ett tomt rör.
Naturligtvis skall man uppfylla reglementet, tänkte bara flika in hur mycket energi det sannolikt kommer att läggas på kontroller (och hur ofta man får problem med krångligt tillgängliga testportar etc).

Nåt år var jag bakom Sören Trygg i Lolan upp till besiktningsbryggan på Kinnekulle, detta var direkt efter en gemensam varmup/test och hans kattar gick från xenonvitt till ljusgult när han slog av (och då hade Lolan puttrat på tomgång hela vägen från vägplatsen och ner). De kattarna behövde nog bytas några gånger under säsongen, men att se att de gjorde nåt var inte svårt.
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: Nya Reglementestexter 2011

Post by waern »

Niklas Falk wrote:
waern wrote:Jaha... då måste man byta ut en tävlingshelg mot ny overall med :bang2: :doh2: :doh: :(
Dubbelkolla gärna med kansliet, jag har bara uttolkat detta från texten, men det är lite pilligt att se skillnader när man bara har den senaste framför sig.
FIA 8856-2000 har ju funnits ett bra tag så det är ju bara jättegamla overaller som berörs. Kolla den broderade märkningen i nacken (på overallen).
:mrgreen: jag var ju tvungen att plocka fram overallen och kolla när jag läste igenom alla regler tidigare och visst har jag en FIA 1986 :think: Min tolkning av regler är ju att står det att FIA 8856-2000 är godkänt så är det det som gäller. Men får väl leta upp någon att fråga, kör ju hellre en tävling extra och tar med det i nästa vinters budget istället :up:
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Nya Reglementestexter 2011

Post by Lejban »

Kan nån förklara detta med katalysatorn i lekmannatermer? Niklas skriver så jag blir yr i huvet :P
Kan jag köra med min bil som är standard?

Sen på nyfikenhetstadiet, varför är detta en fråga alls? Roadsport med standardbil + båge stol brytare och öglor trodde jag va allt som krävdes? Finns det nått mer i reglerna jag kan ha missat?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Nya Reglementestexter 2011

Post by Victor »

Lejban wrote:Sen på nyfikenhetstadiet, varför är detta en fråga alls? Roadsport med standardbil + båge stol brytare och öglor trodde jag va allt som krävdes? Finns det nått mer i reglerna jag kan ha missat?
För att SBF vill ha en miljöprofil sedan ett antal år tillbaka.

Man tänkte antagligen inte på att Roadsport fanns när man skrev katalysatorreglerna. Det är ju faktiskt ganska unikt med gatreggade fordon (utan dispenser och användningsrestriktioner) i tävlingssammanhang (förutom rally klass ekonomi och Volvo Original Cup i viss mån).
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Nya Reglementestexter 2011

Post by Lejban »

Victor wrote:
Lejban wrote:Sen på nyfikenhetstadiet, varför är detta en fråga alls? Roadsport med standardbil + båge stol brytare och öglor trodde jag va allt som krävdes? Finns det nått mer i reglerna jag kan ha missat?
För att SBF vill ha en miljöprofil sedan ett antal år tillbaka.

Man tänkte antagligen inte på att Roadsport fanns när man skrev katalysatorreglerna. Det är ju faktiskt ganska unikt med gatreggade fordon (utan dispenser och användningsrestriktioner) i tävlingssammanhang (förutom rally klass ekonomi och Volvo Original Cup i viss mån).
Men är inte katalysatorn till för att vara miljövänlig? Plus våra bilar går ju väligt mkt färre mil än brukbilar per år så det lär släppas ut mindre avgaser...
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Nya Reglementestexter 2011

Post by Torkel k »

Lejban wrote:Kan nån förklara detta med katalysatorn i lekmannatermer? Niklas skriver så jag blir yr i huvet :P
Kan jag köra med min bil som är standard?
Kraven är desamma som tidigare, de har egentligen bara förtydligat texten lite.

Din originalkatalysator är OK att köra med. Egentligen ska man också ha ett uttag för en sensor/sond efter katalysatorn. Det är sannorlikt att den aldrig behövas eftersom din bil förmodligen aldrig kommer att testas vid tävlingarna (i alla fall inte med en sond), men ska man vara riiiiiktigt regelmässig ska du ha den. Vill du gardera dig till 100% får du se till att få en isvetsad på ditt avgassystem. Kostar inte många hundralappar.

Vad det handlar om är helt enkelt att alla som säger att de har katalysator ska ha en och inte en tom burk under bilen. För principens skull ska det däför också finnas ett sätt att testa att det ÄR en katalysator och inte en tom burk. Fattaru?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Nya Reglementestexter 2011

Post by Niklas Falk »

Torkel k wrote:Egentligen ska man också ha ett uttag för en sensor/sond efter katalysatorn.
Före katten ska det va, avgaserna efter mäter man längst bak, där det förhoppningsvis redan är ett hål :)

SBFs mätmedtod går ut på att katen ska sänka CO 50%, och därför behövs det en lambdabung innan (för att kunna mäta där och i ändröret för att se skillnaden).
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Nya Reglementestexter 2011

Post by Lejban »

Torkel k wrote:
Lejban wrote:Kan nån förklara detta med katalysatorn i lekmannatermer? Niklas skriver så jag blir yr i huvet :P
Kan jag köra med min bil som är standard?
Kraven är desamma som tidigare, de har egentligen bara förtydligat texten lite.

Din originalkatalysator är OK att köra med. Egentligen ska man också ha ett uttag för en sensor/sond efter katalysatorn. Det är sannorlikt att den aldrig behövas eftersom din bil förmodligen aldrig kommer att testas vid tävlingarna (i alla fall inte med en sond), men ska man vara riiiiiktigt regelmässig ska du ha den. Vill du gardera dig till 100% får du se till att få en isvetsad på ditt avgassystem. Kostar inte många hundralappar.

Vad det handlar om är helt enkelt att alla som säger att de har katalysator ska ha en och inte en tom burk under bilen. För principens skull ska det däför också finnas ett sätt att testa att det ÄR en katalysator och inte en tom burk. Fattaru?
Japp! Tack för utläggningen, summan blir att jag hellre fixar detta än att inte få köra när man väl kommer till banan.
Dock tycker jag det är konstigt, eftersom kravet på att bilen ska vara gatulegal måste väl innefatta att man har katalysator? SBP kan väl inte godkänna en tom burk?

Kan nån lägga till detta i den här guiden så inte fler missar detta? http://www.mx5racingclub.se/index.php?page=byggabil
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Nya Reglementestexter 2011

Post by Niklas Falk »

Lejban wrote:Dock tycker jag det är konstigt, eftersom kravet på att bilen ska vara gatulegal måste väl innefatta att man har katalysator? SBP kan väl inte godkänna en tom burk?
Just det, texterna i reglementet är bara till för att förtydliga att du skall ha gatgodkänd avgasrening fungerande även vid tävlingen.
Texten hade inte behövts alls egentligen eftersom avgasvärden inte är undantagna besiktningskravet, men det blir lite tydligare på detta vis.
SBFs kontrollmätningsjox är ju nåt man får leva med (en liten eftergift för resten).
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Nya Reglementestexter 2011

Post by Torkel k »

Niklas Falk wrote:
Torkel k wrote:Egentligen ska man också ha ett uttag för en sensor/sond efter katalysatorn.
Före katten ska det va, avgaserna efter mäter man längst bak, där det förhoppningsvis redan är ett hål :)
:lol: Ja, Före menar jag såklart. Hoppla!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Nya Reglementestexter 2011

Post by Fredrik Henriksson »

Lejban wrote:Kan nån förklara detta med katalysatorn i lekmannatermer? Niklas skriver så jag blir yr i huvet :P
Kan jag köra med min bil som är standard?
Det inte är många rader av information som skrivs på Miatarelaterade forum som inte Niklas filtrerat och sugit åt sig av det som är vettigt. Är man så insatt och kunnig som Niklas är, och därtill extremt generös med att dela med sig av sin kunskap, så är det helt begripligt att han använder facktermer och "fackslang" för att uttrycka det han vill ha sagt då det förenklar för den som skriver mkt.
Som ny kan det vara lite lurigt med "språket" men man kommer snabbt in i det. Numera är det ganska sällan jag måste googla efter ha läst ett inlägg från Niklas... :mrgreen:

Skulle gissa att hälften av bilarna saknar "extrahålet". Själv körde jag med orginalsystem utan plugg hela första säsongen...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Nya Reglementestexter 2011

Post by Lejban »

Fredrik Henriksson wrote:
Lejban wrote:Kan nån förklara detta med katalysatorn i lekmannatermer? Niklas skriver så jag blir yr i huvet :P
Kan jag köra med min bil som är standard?
Det inte är många rader av information som skrivs på Miatarelaterade forum som inte Niklas filtrerat och sugit åt sig av det som är vettigt. Är man så insatt och kunnig som Niklas är, och därtill extremt generös med att dela med sig av sin kunskap, så är det helt begripligt att han använder facktermer och "fackslang" för att uttrycka det han vill ha sagt då det förenklar för den som skriver mkt.
Som ny kan det vara lite lurigt med "språket" men man kommer snabbt in i det. Numera är det ganska sällan jag måste googla efter ha läst ett inlägg från Niklas... :mrgreen:

Skulle gissa att hälften av bilarna saknar "extrahålet". Själv körde jag med orginalsystem utan plugg hela första säsongen...
Jag får fortfarande googla som en galning :P Och kommer fortsätta med ett tag till. Jag har inte ens bytt däck på en bil, så jag har en utmaning framför mig som heter duga.

Till frågan nu: om jag inte gör detta, kan jag bli hindrad att köra på en tävling? Om svaret inte är ett tydligt nej så behöver detta ordnas. Jag vill inte att nått ska hindra mig från att köra, det är ju därför jag gör det här :P
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: Nya Reglementestexter 2011

Post by waern »

waern wrote:
Niklas Falk wrote:
waern wrote:Jaha... då måste man byta ut en tävlingshelg mot ny overall med :bang2: :doh2: :doh: :(
Dubbelkolla gärna med kansliet, jag har bara uttolkat detta från texten, men det är lite pilligt att se skillnader när man bara har den senaste framför sig.
FIA 8856-2000 har ju funnits ett bra tag så det är ju bara jättegamla overaller som berörs. Kolla den broderade märkningen i nacken (på overallen).
:mrgreen: jag var ju tvungen att plocka fram overallen och kolla när jag läste igenom alla regler tidigare och visst har jag en FIA 1986 :think: Min tolkning av regler är ju att står det att FIA 8856-2000 är godkänt så är det det som gäller. Men får väl leta upp någon att fråga, kör ju hellre en tävling extra och tar med det i nästa vinters budget istället :up:
Pratat med kanslit och fått bekräftat att reglerna är solklara och kan ej misstolkas. Han tyckte det var på tiden att jag klev in i 2000talet och köpte mig en modern overall :mrgreen:
Så då var en ny overall beställd. :burnout:
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: Nya Reglementestexter 2011

Post by waern »

Lejban wrote:
Fredrik Henriksson wrote:
Lejban wrote:Kan nån förklara detta med katalysatorn i lekmannatermer? Niklas skriver så jag blir yr i huvet :P
Kan jag köra med min bil som är standard?
Det inte är många rader av information som skrivs på Miatarelaterade forum som inte Niklas filtrerat och sugit åt sig av det som är vettigt. Är man så insatt och kunnig som Niklas är, och därtill extremt generös med att dela med sig av sin kunskap, så är det helt begripligt att han använder facktermer och "fackslang" för att uttrycka det han vill ha sagt då det förenklar för den som skriver mkt.
Som ny kan det vara lite lurigt med "språket" men man kommer snabbt in i det. Numera är det ganska sällan jag måste googla efter ha läst ett inlägg från Niklas... :mrgreen:

Skulle gissa att hälften av bilarna saknar "extrahålet". Själv körde jag med orginalsystem utan plugg hela första säsongen...
Jag får fortfarande googla som en galning :P Och kommer fortsätta med ett tag till. Jag har inte ens bytt däck på en bil, så jag har en utmaning framför mig som heter duga.

Till frågan nu: om jag inte gör detta, kan jag bli hindrad att köra på en tävling? Om svaret inte är ett tydligt nej så behöver detta ordnas. Jag vill inte att nått ska hindra mig från att köra, det är ju därför jag gör det här :P
Är gatgodkänd avgasrening godkänt så ska det räcka med att det är så som när du kör igenom bilprovningen, fungerande original. Detta med ett extra hål någonstans ser jag inte funktionen med för vill du veta om katalysatorn fungerar så kan du mäta bak i avgassystemet.
Min bil är original och har så vart dom åren den tävlat. Ingen har haft några invändningar.


Last bumped by Niklas Falk on Tue 22 Feb 2011, 18:46.
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
Post Reply