MX-5 Sprint Cup 2009

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

MX-5 Sprint Cup 2009

Post by Andreas E »

Den medlems-enkät som många av er fylld i under sen-hösten visade på ett stort intresse för en konebane-cup. Vi har nu arbetat fram ett reglemente för en MX-5 Sprint Cup och hoppas att många av er kommer ta chansen och vara med då detta startar i år.

Reglemente och tilläggsregler för denna Sprint Cup hittar ni här:
http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... sprint-cup

Då reglementet är baserat på SBFs konbaneregler och kan upplevas som lite svårläst är här en kort sammanfattning (som vi hoppas är lite enklare att ta till sig):
- MX-5 Sprint Cup är öppen för alla miator som har godkänd kontrollbesiktning (helt original eller preppade bilar spelar ingen roll och även Mazdas RX-modeller är välkomna)
- När det gäller personlig säkerhetsutrustning räcker heltäckande klädsel och hjälm
- Det kommer att finnas två klasser (gatdäck respektive r-däck)
- Sprint Cupen körs med tidtagning på konbanor liknande tidningen Automobils A-sprint
- Vid varje deltävling får varje förare möjlighet att köra 3 gånger på tid och de två bästa tiderna används för att beräkna placering och poäng per deltävling
- Slutresultatet för sprintcupen blir summan av de två bästa deltävlingarna för varje förare. Med andra ord behöver man inte vara med på alla deltävlingar för att kunna placera sig i total-cupen.

För 2009 är det hittills preliminärt följande tillfälle då MX-5 Sprint Cup kommer att köras:
- 25 april - Eksjö
- 17 maj - Strängnäs
- 12 juli - Strängnäs
- 22 augusti - Eksjö
- 5 september - Västerås eller Lunda

Vi vill gärna utöka Sprint Cupen med 1-2 arrangemang i södra delen av Sverige. Om någon vill hjälpa till och arrangera en konbaneträff uner 2009 eller känner till någon lämplig plats som går att hyra för konbanekörning är vi tacksamma om ni kontakter oss i styrelsen.

Synpunkter, kommentarer och frågor om MX-5 Sprint Cup får ni gärna fylla på med i denna tråden.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: MX-5 Sprint Cup 2009

Post by Lennart »

En liter fråga bara. Får jag komma med "Racecar a`la Rx-8" = vagnbok + SMA eller måste jag ta gatråttan??
Får väl gå ut och skruva upp Fjädern på gatråttan också i så fall. Hehe!!

Har köpt nytt avgassystem till "racecaren" i från AUS. Nu blir den som en viskning. Hehe!!
Lennart Pettersson
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: MX-5 Sprint Cup 2009

Post by Andreas E »

Lennart wrote:En liter fråga bara. Får jag komma med "Racecar a`la Rx-8" = vagnbok + SMA eller måste jag ta gatråttan??
Får väl gå ut och skruva upp Fjädern på gatråttan också i så fall. Hehe!!

Har köpt nytt avgassystem till "racecaren" i från AUS. Nu blir den som en viskning. Hehe!!
Kravet är att bilen ska vara besiktigad av Svensk Bilprovning så du får ta gatråttan på Sprint Cupen och spara raceråttan till Kinnekulle, Sviesta och liknande (ska bli roligt och hör den smyga runt på ringen i sommar :wink: ).

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: MX-5 Sprint Cup 2009

Post by Lennart »

Andreas K wrote:
Lennart wrote:En liter fråga bara. Får jag komma med "Racecar a`la Rx-8" = vagnbok + SMA eller måste jag ta gatråttan??
Får väl gå ut och skruva upp Fjädern på gatråttan också i så fall. Hehe!!

Har köpt nytt avgassystem till "racecaren" i från AUS. Nu blir den som en viskning. Hehe!!
Kravet är att bilen ska vara besiktigad av Svensk Bilprovning så du får ta gatråttan på Sprint Cupen och spara raceråttan till Kinnekulle, Sviesta och liknande (ska bli roligt och hör den smyga runt på ringen i sommar :wink: ).

/Andreas K
Förstår jag dig rätt: Får gatråttan delta i er Sprint cup?? :think2:

Tycker jag med!! :banana:
Lennart Pettersson
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: MX-5 Sprint Cup 2009

Post by Andreas E »

Lennart wrote: ...
Förstår jag dig rätt: Får gatråttan delta i er Sprint cup?? :think2:
...
Japp, du är varmt välkommen att vara med i MX-5 Sprint Cup med din gatråtta och visa oss andra vad en wankelbil klarar av...

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: MX-5 Sprint Cup 2009

Post by Lennart »

Tackar!! :D Då vet jag det .
Har varit ute i garaget och letat fram alla grejor som ska på bilen. Hehe!! = allt som åkt av "Racecaren" åker nu på gatbilen. Mera skruva alltså. Vill man ha kul på hjul får man skruva i ett skjul. :lol:
Lennart Pettersson
Post Reply