Hjälp, börja i rätt ända!

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
Post Reply
Tony
Posts: 6
Joined: Tue 31 Jul 2012, 20:32

Hjälp, börja i rätt ända!

Post by Tony »

Hej på er!

Är distr ansv Mälardalen i Miataklubben och har en 91a svensksåld,6700mil och original och en mycket välvårdad bil. Har funderingar på att börja med banracing men är tveksam om jag skall gå lös på på min originalare eller skaffa en annan Mx-5a? Är det fel årsmodell och vilken är optimal att börja med i så fall? Vill helst inte göra mig av med 91an och lite helgerån att gå lös på den eller?? Vill kunna använda bilen till och från träning,tävling och privat ! Jag vänder mig till er som har kunskapen och kanske varit i samma situation eller helt enkelt har goda råd.. Tack på förhand :D

Mvh.Tony... PS/ Blev inspirerad utav er på årsmötet Sala Racing Park...
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Hjälp, börja i rätt ända!

Post by gokarting.nu »

Ska du använda bilen till vardags?
Följ isåfall Andreas E´s val.

En 146hk, kör standard som den är .....nästan...:)
Viktgränsen där är perfekt. (tror det är 1140 kg eller tyngre...?)

Lätt val, se till att den har 6vxl också.
Den femväxlade ger förmodligen upp efter ett tag.


Ha inte sönder din 1.6a.


Välkommen!!!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Hjälp, börja i rätt ända!

Post by Lejban »

Jag körde hela första året med min 91a som gått 3000mil. Funkade hur bra som helst på konbana iaf :)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hjälp, börja i rätt ända!

Post by Niklas Falk »

Rätt ände är väl att köpa en "färdig" (Miator kan man inte få för många av), så slipper du fundera så mycket för att komma ut. Snabbaste sättet helt klart. :up:

Men du får stå ut med nån annans lösningar på allting, och sen ändra det du inte tycker passar.

Finns det inte garageplats så går det alltid att ordna, på mer eller mindre lämpligt avstånd.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Hjälp, börja i rätt ända!

Post by gokarting.nu »

Så kom Niklas med det helt rätta svaret :D .

Pettson har en stående, hör med han.
Vagnbok o allt.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Hjälp, börja i rätt ända!

Post by Lejban »

Man behöver inte vagnbok om man bara ska åka konbana, eller banor som Sala. Har man inte kört en meter bana ska man nog inte börja med att köpa en tävlingsbil.

Det sagt så är det självklart billigast och enklast att köpa färdig bil, men först måste man veta vad man vill ha. Därför föreslår jag att du provar köra med din nuvarande bil en eller ett par gånger, sedan blir det nog lättare att välja framtiden.

Boka in dig på träffen på Gröndal, Eskilstuna. Kör din egen, åk med mig (min bil funkar bra nu ;) ) och andra så märker du snabbt vilken nivå du själv vill lägga dig på.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Tony
Posts: 6
Joined: Tue 31 Jul 2012, 20:32

Re: Hjälp, börja i rätt ända!

Post by Tony »

Tack för kloka ord och tips. :D Gröndal låter som en bra början att testa sin egen bil och känna sig för. Var läser jag info om anmälan samt vad som krävs för medverkande? Min 91a får förbli original så har någon ev en "lämplig bil" som är under utveckling som ni har funderingar på att avyttra så skicka gärna lite info till mig. Med "lämplig" menar jag för mig som är "rookie" en bil med dom viktigaste grunderna klara som godkänd båge,bälte,stol,fjädring mm..

Mvh.Tony 0723-220998 0224-21157 gerhard.tony@gmail.com :D
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Hjälp, börja i rätt ända!

Post by Miatamannen »

Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Hjälp, börja i rätt ända!

Post by Torkel k »

Min version av att börja i rätt ända är helt klart i Niklas riktning. Man ska akta sig för "mellanbilar", dvs bilar som är någonstans mellan gatbilar och banbilar. De brukar oftast inte vara halvbra på något, utan snarare halvdåliga på båda. Dessutom är det ofta så att ägarna inte kan köra den fullt ut (vilket snabbt blir trist) eftersom det undermedvetna är fullt av tankar på lackskador, avkörningar och liknande. Riktigt kul på bana har man i en bil man vågar pressa till max.

En original -91a kan du absolut köra bana med, rent chassi- och prestandamässigt. Problemet är väl kanske att hitta ett tillfälle då du kan köra den trots att den inte har bur. Min bil var, förutom en båge, helt original i alla relevanta avseenden när jag började köra bana med den. Men, för att en -91a ska bli en racebil att räkna med krävs mycket stora modifikationer.

Du har redan en finbil, som funkar och är kul på väg. JAG hade siktat på att komplettera med en bil som var avsedd för banan, INTE en bil som svävade någonstans mellan dessa 2. En färdig Roadsport-Miata som kan köras till och från banan och sedan skoningslöst användas där är buskul. De håller bra, de går fort som f*n runt banorna, de kostar inte skjortan att varken köpa, äga, laga eller underhålla och de är säkrare än en halvt byggd trackday-bil. Om det är precis så kul som du tror (och det är det!) kan du börja tävla med den. Är det inte det kommer den inte ha sjunkit många kronor i värde på något år i din ägo och du kommer kunna sälja av den igen.

Har du svårt att hitta någonstans att köra din bil, så besök någon track day (t ex Kinnekulle imorgon?) och be att få åka med i någon av Roadsport-bilarna. Det är sällan folk säger nej. :D
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Tony
Posts: 6
Joined: Tue 31 Jul 2012, 20:32

Re: Hjälp, börja i rätt ända!

Post by Tony »

Tack Torkel och andra! Har räknat lite mellan tumme och pekfinger och har en känsla att det som gäller rent ekonomiskt är att köpa en mer eller mindre färdig bil som jag sen får justera efter egna upptäckter och önskningar efter hand. Förstår att det kan skilja mycket från bil till bil men kan någon ge ett riktmärke för pris på en färdig Roadsport - Miata ochså där mellan tumme och pek såklart :shock: Detta forum är ju grymt när det gäller info samt vänliga själar som ger tips och råd så tack!!. Som sagt hör av er om ev lämpligt objekt finnes och då gärna med bilder så hör jag av mig. Bor i Sala och är frilansfotograf samt bild och fotolärare i Uppsala :D :D

Mvh.Tony 0723-220998 0224-21157 gerhard.tony@gmail.com
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Hjälp, börja i rätt ända!

Post by Josen »

Tony jag tror beroende på vem man är att det funkar att bygga upp en ny räser över tid - resan är kul också :). Viktigt att grunden är bra.
Är man hard-core räser köper man färdig bil men skall man lära över tid kan man ta det steg för steg med bygge av bil.

Hoppas ingen tolkar det fel men farbror har en perfekt NB för mycket rimliga slantar att börja med.

Med all den kunskap som finns och färdiga kitt som finns går det fort att få igång den som räser. Tror också farbror kan hjälpa med att sätta dit en CC båge om så önskas :up:

viewtopic.php?f=9&t=2493
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Hjälp, börja i rätt ända!

Post by Torkel k »

Tony wrote:Förstår att det kan skilja mycket från bil till bil men kan någon ge ett riktmärke för pris på en färdig Roadsport - Miata ochså där mellan tumme och pek såklart :shock:
Att bygga sin egen bil är bra för allt utom plånboken, vill jag påstå. Man lär sig en massa och om något strular vet du var du ska börja leta efter felet och vad sitter där. Sedan är det såklart bra att bara ha sig själv att skylla om något inte funkar. Men billigt... nej, det är det inte.

En färdig racebil som gått i Roadsport C kan du få för allt mellan 60Kkr och 100Kkr. Skicket är viktigare än miltalet, vill jag påstå, samt att du har bra kontakt med säljaren. Att kunna ställa frågor eller få hjälp med inställningar och liknande månader efter försäljningen är guld värt. Race-Sverige är litet, så det är inte alls omöjligt att du träffar säljaren många gånger efteråt i olika depåer.

Jag rekommenderar också att bilen säljs på bana, så att säga, även om vissa kanske tycker att jag är väl anal på denna punkten. Det innebär att du inte köper bilen mitt i vintern i ett mörkt garage, utan istället träffar säljaren på en racebana. När du noga tittat igenom bilen, lyft den på pallbockar och krälat under den osv, så ska säljaren och du turas om att köra bilen på banan. Då kan du känna att bilen känns rätt och säljaren kan demonstrera vilka varvtider bilen klarar i hans/hennes händer. Då brukar det inte bli några diskussioner efteråt.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Hjälp, börja i rätt ända!

Post by gokarting.nu »

Konbana är inte banracing och det är för banracing du sökte en toy :D

Du bör skaffa en bil att växa i, har den dessutom presterat varvtider med föregående ägare är det guld :idea:
(förutsatt att föregående ägare inte bytt ut delar innan ägarebytet)
Då har du en bra måttstock med en gång.

Jag har haft en 1.6a tidigare som jag körde med, så jag har viss erfarenhet, låt den fina bilen du har förbli original.



Båda dessa bilar är kanske till salu:

Här finns en som det är lite jobb kvar på, både vagnbok och historia finns.

Pettson: 0706 - 24 54 17


Här är en som är helt raceready, med historia, denna kärra betingar en högre kostnad naturligtvis.

Anders: 0708 - 97 47 00
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Hjälp, börja i rätt ända!

Post by Nille »

Jag undrar lite om du vill börja köra på klubbträffarna eller börja köra "riktig" racing?
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Tony
Posts: 6
Joined: Tue 31 Jul 2012, 20:32

Re: Hjälp, börja i rätt ända!

Post by Tony »

Många goda råd :D

Andreas: Jag kontaktar dina tips.. Tack.

Nille: Hade jag tänkt använda 91an till ombyggnad så hade jag gjort annorlunda och då lite klubbträffsåkande. Nu har jag kommit fram till att det är bättre att jag köper en halv/hel färdig bil och börjar åka och går vidare därifrån. 91an kvar original.

Torkel: Många bra saker i dina inlägg som jag tänkt på och en bil som man själv kanske har sett några gånger och har historik på kan väl kännas tryggare osv. Forskning och kontakter är ju bra.

Josen: Och vad är det för bil det handlar om? Och när du nämner farbror så antar jag att det är en släkting till dig :)

Undertecknad snart 50 vårar och då funderar man inte så mycket och länge på saker och ting som man vill göra som man kanske gjorde i 25års åldern. Håller med om att resan,byggandet är kanske en stor del utav racingen för många och kunskapen som växer fram under tiden är givetvis dyrbar och viktig. Men jag köper mig nog en halv/hel färdig bil och försöker att komma igång med körningen först och sen får det andra komma sen så Josen hard-core räser får det bli he he he.. Finns det mjuk-core?? Antar att vi återkommer i denna fråga på detta superba forum..

Mvh.Tony 0723-220998 0224-21157 gerhard.tony@gmail.com :up:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Hjälp, börja i rätt ända!

Post by Josen »

Hej Tony

Japp det min farbror ( Rolf) som säljer en NB -99 för mycket rimliga slantar. Vi inte prångla ut bil via släktning ( jäv ) men här tror jag det är helt rätt bil att göra räser av ( rätt år oc modell). Vill inte skryta men Rolf är nog en av dem som har mest kunskap inom racing på denna nivån och har nog skruvat ihop mest bilar(miator), han snackar inte så mycket utan det är mera 'verkstad' över det hela så att säga. Tror jag fler här kan skriva under på med färska exempel ( någon bil hade inte kört alls på SSM utan Rolf...)

Så om du behöver köpa en bil från rätt person ( ge råd, hjälpa till, fixa..) vill jag påstå utan att skryta att det inte finns någon bättre. Sen finns ju brorson ( undertecknad ) på banorna rätt mycket också, har viss erfarenhet av dessa bilar ( kört två st med lite framgång...) ;)

Titta på annonsen här och slå Rolf en signal om det känns bra :up:

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=81932

Vilken bil du än väljer så blir det säkert bra till slut :) Väl mött ! :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Kimmen
Posts: 66
Joined: Wed 07 Jul 2010, 10:52

Re: Hjälp, börja i rätt ända!

Post by Kimmen »

Jag skulle köpa en färdig bil (=billigt).
Sedan se till att det sitter rätt grejer på den, då har man förutsättningar att få den att gå snabbt.
Det handlar såklart om ambitionsnivå oxå.
Joakim Granfors www.modsport.se
User avatar
FWH
Posts: 74
Joined: Wed 01 Aug 2012, 14:32
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: Hjälp, börja i rätt ända!

Post by FWH »

Hej Tony,

Jag har funderat i ungefär samma banor (no pun intended som man säger i England).

Jag har kommit fram till att jag nog planerar att köra på lite förarövningar och sånt i ett par år med min befintliga NB (som är i hyfsat men inte perfekt skick) för att få lite erfarenhet och se vad jag vill och har tid med. På sin höjd kan det bli en störtbåge (roll bar) och en uppsättning R-däck till den bilen.

Min tanke är sedan eventuellt komplettera med en race-bil men så här i början är det inte materialet som är avgörande för hur bra det går för mig... :D

Det handlar för mig också om hur ofta per år jag realistiskt tror att jag kommer iväg och kör bana. Är det 2-3 gånger per år så känns det svårt att motivera en dedikerad bil för det och på den mängden körningar blir man ingen vältränad förare heller.

Frågan är väl också lite vad du menar med "banracing". Det är lite skillnad på lite förarövningar eller Roadsport C.
// Fredrik Hesse

Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.

Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
Tony
Posts: 6
Joined: Tue 31 Jul 2012, 20:32

Re: Hjälp, börja i rätt ända!

Post by Tony »

Jadu FWH det är inte lätt :think2: Vet man med sig själv från tidigare erfarenheter så försöker man kanske göra annorlunda beroende på olika saker som vilken ålder man är i och som du nämnde tid att hålla på och hur man är som människa. Tex så åkte jag en hel del enduro en gång i tiden och förbannar mig fortfarande att jag inte köpte rätt maskiner från början,hade varit bra för både plånbok och karriär. Sen är jag en person som ger allt oavsett vad jag håller på med (finns en sjukdomsbild för det) säger min fru :D Annars låter jag bli helt och hållet. Bra eller inte men sån är jag. Nu har jag lite objekt att fundera på och passar på att tacka Anders Roos för detaljerad info om vad allt kostar för att utrusta en standardbil till hyfsat potent bil. Intressant när man får se resp belopp för olika art i detalj. Sen är det bara att bestämma sig vilken nivå man skall lägga sig på och köra på helt enkelt. Resten ger sig..

Mvh.Tony :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Hjälp, börja i rätt ända!

Post by Josen »

NB hos farbror såldes idag - ett val mindre för dig Tony ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Hjälp, börja i rätt ända!

Post by glitch »

Jag håller på med en liknande resa som du. Har varit sugen på Miata länge och ville ha en så kallad "kompromissbil" som jag kan börja köra bana med men som jag även kan ha som kul sommarbil.
Letade efter "färdigt" men under tiden som jag övervakade marknaden var det bara ett fåtal bilar ute till salu som hade båge, chassiuppdateringar mm. och det var alltid en massa annat på dessa bilar som rost, bucklor, total avsaknad av inredning osv. som gjorde att de inte riktigt passade mitt ändamål ändå.
Ska man tävla eller bara köra bana, så funkar ju så klart en renskrapad bil ypperligt men för mitt syfte var ingen riktigt perfekt och då kändes det extra motigt att lägga uppåt 70-80' för en bil som egentligen inte riktigt var vad jag ville ha.
I slutändan blev det en NB som i princip var helt original och sen dess har jag satt in båge (den båge som passade mig bäst), stol, bälte gjort lite småsaker och nyss beställt nya dämpare. Jag har också hunnit med att köra på bana 3 gånger och även gjort roliga dagstripper och bilsemester med sambon till Åland.

Har lärt mig massor om min bil under tiden också och de ändringar som görs har jag full koll på vilket kan vara rätt bra den dagen något strular för då vet jag att felet inte beror på att någon annan tagit bort någon del, klippt någon kabel osv.

Att köpa färdigt hade varit mycket smidigare, men nu får jag förhoppningsvis bilen som jag vill ha den från start och lär mig också från start hur olika delar påverkar dess uppträdande.

Men återigen beror det ju på syfte. Ska man bara köra bana, kanske tävla och verkligen pressa allt till max så får man ju räkna med lite skrap och race patina och då kan man ju köpa en färdig rejsbil från start men vill man inte gå hela vägen så finns det rätt begränsat med objekt ändå som har den spec man vill ha.

Men jag kan hålla med om att du borde behålla din fina NA i originalskick och vårda den ömt, och sen köpa nåt du kan köra skiten ur med gott samvete :)
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Re: Hjälp, börja i rätt ända!

Post by xtimmyx »

För att förvirra det ytterligare lite så kan jag bidra med min historia ocksa.

Jag köpte en helt 100% original oskruvad -99 10th Anniversary Edition (för att få 6vxl/diffbroms/bilstein mm).

Omgående monterade jag båge, skalstolar och 6-punktsbälte. Efter det nya dämpare, bromsbelägg/slangar och luftfilter. Mycket mer är inte gjort med bilen egentligen och med den har jag otroligt roligt ute på banan och åker ifrån betydligt dyrare kärror, och känner inte att jag behöver göra mer med bilen heller för att ha roligt och utvecklas som förare. Men visst, vill man tävla om vinst i Roadsport så är det ju en helt annan femma.

Min poäng är bara, att jag iaf anser att man kan ha fantstiskt roligt och köra relativt fort med inredningen, stereon och alla andra bekvämligheter intakta.

Här kan du läsa om hur mycket första året av Miata-ägande/bankörning kostade mig, och som synes är ju vägen jag valt inte direkt gratis.

Men jag njuter av varenda sekund i bilen, oavsett om det är full attack under bron på Kinnekulle, på totalbredställ runt Gröndal, i 120kmh på motorväg med taket nere eller knölandes fram i Sthlms-trafiken.

viewtopic.php?f=3&t=2068
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Tony
Posts: 6
Joined: Tue 31 Jul 2012, 20:32

Re: Hjälp, börja i rätt ända!

Post by Tony »

Tack för era råd och tips xtimmyx och glitch. Vilken ordning och full koll på det ekonomiska du har xtimmyx gällande bilen (pdf). Så ska det vara och tacksamt för en annan som står i vägskälet ang nivå att se vad allting kostar. Mycket klokt i det du skriver och en nivå där man kan använda bilen till allt möjligt och som egentligen är det förnuftigaste alternativet. Men vem är förnuftig :?

Mvh.Tony..
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Re: Hjälp, börja i rätt ända!

Post by xtimmyx »

Tony wrote:Vilken ordning och full koll på det ekonomiska du har xtimmyx gällande bilen (pdf).
Koll på det ekonomiska vill jag lova är det sista jag har. :mrgreen:

Jag satte mig bara ner ett par timmar och kollade igenom alla e-mailkvitton och kontoutdrag jag kunde hitta. Så även om det ser imponerande ut så är det inget annat än envishet och en fetishism för statistik bakom siffrorna. :)
Kul att de är till nytta!
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Hjälp, börja i rätt ända!

Post by Anders R »

Kommentar !
betrf kostnads uppskattningen från ovan.

Min bil kostar ungefär det han köpte sin för ,och då ingår allt !
förutom bensin och anmälnings avgifter .

så köpa min bil blir ju väldigt mycket billigare, samt att plugga in ipoden i öron o kör till
och från banan
och du är under 85 000 kr ( 149 000 i ovan ex ).

samt får förmånen att ligga i topp om du kör bra.

bara som en teaser

mvhAR :think2:
Post Reply