hej
jag håller på och installerar en 2-polig huvudströmbrytare i min NB
hittade 2 bra tips på nätet
1) detta om inkopplingen, dvs lika som Dave Kill Switch
i folkrace har nog 99% 2 poliga huvudbrytare från Biltema.
Här är kopplingsschema så du kan läsa
http://www.sbf-folkrace.com/dokument/huvudbrytare.pdf
2)detta om kabeldragningen
eftersom det är svårt att komma åt batterikabeln på startmotorn och det ser ut som om kabelskon på startmotorn är samma för 2 oika kablar så blir det extra besvärligt att dra en ny kabel till startmotorn
använd original batterikabel från startmotor till huvudströmbrytare
det går att lossa den kabeln hela vägen under bilen från växellådan till bakaxeln
men var försiktig för det ligger 2 tunna ledningar till inuti skyddshöljet
kapa kabeln vid bakaxeln och dra upp den i mittkonsolen
dra ny kabel från batteriet till huvudtrömbrytaren,jag lägger den inne i bilen
dra ny kabel från B+ på generatorn till huvudströmbrytaren
Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?
Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?
Miata NB #65
Ulf Wärnberg
Ulf Wärnberg
Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?
Tack för tipset Ulf!
Gjorde precis så igår och det funkade bra.
En fråga: Hur tjock pluskabel behövs från batteriet?
35 kvmm rekommenderas av flera men orginal är tunnare, gissar på 20-25 kvmm.
Och vart köper man?
Har köpt på Biltema tidigare men de verkar ha slutat med allt över 6 kvmm...
Mekonomen hade bara 16 kvmm, för litet?

Gjorde precis så igår och det funkade bra.
En fråga: Hur tjock pluskabel behövs från batteriet?
35 kvmm rekommenderas av flera men orginal är tunnare, gissar på 20-25 kvmm.
Och vart köper man?
Har köpt på Biltema tidigare men de verkar ha slutat med allt över 6 kvmm...

Mekonomen hade bara 16 kvmm, för litet?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?
STD kabeln från batteriet bedömde jag till 16 mm2
det är även STD dimensionen på Saab
STD kabeln mellan generator, B+, och säkringsbox dito 6 mm2
jag köpte kablarna hos Mekonomen, några dagars leveranstid
det är även STD dimensionen på Saab
STD kabeln mellan generator, B+, och säkringsbox dito 6 mm2
jag köpte kablarna hos Mekonomen, några dagars leveranstid
Miata NB #65
Ulf Wärnberg
Ulf Wärnberg
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2638
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?
Batterikabeln på miatan är ca 20 mm². Men det är inga problem att köra med 16 mm² (som är lättare att få tag på samt lättare att hitta verktyg till). Biltema har ett klämvertyg (ingen vidare kvalitet men den gör sitt jobb) som klara upp till 16 mm².TPR wrote:Tack för tipset Ulf!![]()
Gjorde precis så igår och det funkade bra.
En fråga: Hur tjock pluskabel behövs från batteriet?
35 kvmm rekommenderas av flera men orginal är tunnare, gissar på 20-25 kvmm.
Och vart köper man?
Har köpt på Biltema tidigare men de verkar ha slutat med allt över 6 kvmm...![]()
Mekonomen hade bara 16 kvmm, för litet?
Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?
Dra gärna åt polerna på huvudströmbrytaren (mer än fingertight iaf), det kan bli så intressanta elfel när det blir lite oxid och jox där
(spänning fram men ingen start, bil som stannar på de dummaste ställen...).
Men dra inte åt för mycket, brytarna är inte av nån lysande kvalité och kan skeva till sig, spricka, glappa etc. Att ha en extra med sig (liten kostnad om det är den billiga sorten) är inte fel.
Jag har bytt en gång pga glapp (i tändningskretsen på en FIAbrytare), det löste problem jag haft i några år.
Det var inte jag som hade lösa poler, men det kunde det lika gärna varit

Men dra inte åt för mycket, brytarna är inte av nån lysande kvalité och kan skeva till sig, spricka, glappa etc. Att ha en extra med sig (liten kostnad om det är den billiga sorten) är inte fel.
Jag har bytt en gång pga glapp (i tändningskretsen på en FIAbrytare), det löste problem jag haft i några år.
Det var inte jag som hade lösa poler, men det kunde det lika gärna varit

Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?
har funderat på varför det på ritningen av inkopplingen av Dave Kill Switch finns en kabel från "fel sida" av 80 A huvudsäkringen till startmotorn
den kabeln "by-passar" 80 A säkringen
jag kopplade min bil enligt Folkraceritnigen
den vita kabeln från B+ matar i original 80 A säkringen på "fel sida" när motorn går
jag vill inte ha ström på den sidan när jag stänger av motorn med tändningslåset
hittade denna gamla , 2007, USA diskussion om Dave Kill Switch
först Daves monteringsanvisning
sedan Dustys monteringsanvisning med kommentar om den vita kabeln från B+
Dave Wheeler posted this a couple years ago, the man is a genius, I would have never figured this out. I wired mine like this - works perfect. Here it is:
"I've let you guys talk about cutting wires, electrical problems and no starts for a while. Here's how I do it and why.
Anytime you break into the factory wiring harness you are looking for problems. Also, in a racecar you never want ANY chance of loose connections or power lose in the fuel or ignition systems. So, why does everybody insist on doing it this way?
I mount my switch on the rollcage about where the passengers right shoulder would be. I use a single pole switch with just 2 connecters.
Start by removing the positive battery cable from the car all the way to the starter. Remove all the tape and clips so it is a free standing cable. Route the cable back through the evaporator hole into the interior. Secure the cable to the trans tunnel with adel clamps. Cut the cable to length and with the proper sized lug attach to the switch. The left over cable is not long enough to reach back to the battery so you will need to purchase a battery cable to go from the battery to the switch.
To get the car to "kill" required some thought and a lot of looking at the wiring diagrams. But it is actually easy.
Remove the battery lead(white larger wire) from the alternator output lug. Cut the connector off and install a larger eyelet. Remove the nut from the starter cable and install the white wire directly to the starter.
Using 10 guage wire about 13 feet long connect the alternator post to BATTERY side of the kill switch. YOU'RE DONE
When you turn the switch off the battery is disconnected AND since the alternator output is hooked to the battery only the car will die. No cutting of wiring harnesses, no blown ECU, no worries mate!!!!"
[I didn't re-route the positive cable. I just just unhooked it in the trunk enough that it reached the switch
OBS, den ritning som finns på nätet är inte gjord av Dave utan av en annan kille, Dusty Bottoms, I made a diagram of Dave's circuit. I've been using this on my car for the last 2 years with no problems. se denna länk
http://forum.specmiata.com/cgi-bin/ulti ... 002603;p=0
Quick question about the above instructions and diagram of Dave Wheeler's install. The picture shows a wire to the IG switch to the Starter, but the instructions don't mention the IG switch. My brai
n must be hemoraging, becasue I can't figure out this single pole/two connector install for the life of me. Maybe I'm thinking too much into it. I don't know (in the words of Mr. Spicolli).
--------------------
Dale
http://users.zoominternet.net/~blacktopracing
Dusty Bottoms
99 all the way!
Region: Lone Star
Year : 1990
Posts: 4253
Status: Offline posted 05-13-2007 03:45 PM
________________________________________
Dale, don't worry about the ignition switch. That's just there for illustration purposes. Just worry about which wire to pull from the alternator...it just so happens to be wired to the ignition switch. Also don't worry about the instructions, follow the diagram above and the confusion will be lessened.
I'll put what I did in words to see if it helps.
1) Disconnect battery.
2) Take positive battery cable and cut off connector. Add 6 gauge terminal. I crimped and soldered mine.
3) Connect this to one end of the switch.
4) Get short (I forgot the length) length of 6 gauge wire with one post terminal and one small terminal. I believe the one I got normally fits a lawn tractor.
5) Connect this cable to the other side of the switch, leave the other end unconnected for now.
6) Take the wire off the B-terminal on the alternator, remove, connect to starter battery terminal...or cut it off if you feel like it. Dave doesn't like cutting the harness so in his original post/instructions he recommended just looping it.
7) Lay new wire (10-12gauge), put a terminal on one end to fit the B-terminal on the alternator, and another terminal to fit the battery side of the switch. Connect both ends.
Connect positive terminal on the battery...now you're set.
den kabeln "by-passar" 80 A säkringen
jag kopplade min bil enligt Folkraceritnigen
den vita kabeln från B+ matar i original 80 A säkringen på "fel sida" när motorn går
jag vill inte ha ström på den sidan när jag stänger av motorn med tändningslåset
hittade denna gamla , 2007, USA diskussion om Dave Kill Switch
först Daves monteringsanvisning
sedan Dustys monteringsanvisning med kommentar om den vita kabeln från B+
Dave Wheeler posted this a couple years ago, the man is a genius, I would have never figured this out. I wired mine like this - works perfect. Here it is:
"I've let you guys talk about cutting wires, electrical problems and no starts for a while. Here's how I do it and why.
Anytime you break into the factory wiring harness you are looking for problems. Also, in a racecar you never want ANY chance of loose connections or power lose in the fuel or ignition systems. So, why does everybody insist on doing it this way?
I mount my switch on the rollcage about where the passengers right shoulder would be. I use a single pole switch with just 2 connecters.
Start by removing the positive battery cable from the car all the way to the starter. Remove all the tape and clips so it is a free standing cable. Route the cable back through the evaporator hole into the interior. Secure the cable to the trans tunnel with adel clamps. Cut the cable to length and with the proper sized lug attach to the switch. The left over cable is not long enough to reach back to the battery so you will need to purchase a battery cable to go from the battery to the switch.
To get the car to "kill" required some thought and a lot of looking at the wiring diagrams. But it is actually easy.
Remove the battery lead(white larger wire) from the alternator output lug. Cut the connector off and install a larger eyelet. Remove the nut from the starter cable and install the white wire directly to the starter.
Using 10 guage wire about 13 feet long connect the alternator post to BATTERY side of the kill switch. YOU'RE DONE
When you turn the switch off the battery is disconnected AND since the alternator output is hooked to the battery only the car will die. No cutting of wiring harnesses, no blown ECU, no worries mate!!!!"
[I didn't re-route the positive cable. I just just unhooked it in the trunk enough that it reached the switch
OBS, den ritning som finns på nätet är inte gjord av Dave utan av en annan kille, Dusty Bottoms, I made a diagram of Dave's circuit. I've been using this on my car for the last 2 years with no problems. se denna länk
http://forum.specmiata.com/cgi-bin/ulti ... 002603;p=0
Quick question about the above instructions and diagram of Dave Wheeler's install. The picture shows a wire to the IG switch to the Starter, but the instructions don't mention the IG switch. My brai
n must be hemoraging, becasue I can't figure out this single pole/two connector install for the life of me. Maybe I'm thinking too much into it. I don't know (in the words of Mr. Spicolli).
--------------------
Dale
http://users.zoominternet.net/~blacktopracing
Dusty Bottoms
99 all the way!
Region: Lone Star
Year : 1990
Posts: 4253
Status: Offline posted 05-13-2007 03:45 PM
________________________________________
Dale, don't worry about the ignition switch. That's just there for illustration purposes. Just worry about which wire to pull from the alternator...it just so happens to be wired to the ignition switch. Also don't worry about the instructions, follow the diagram above and the confusion will be lessened.
I'll put what I did in words to see if it helps.
1) Disconnect battery.
2) Take positive battery cable and cut off connector. Add 6 gauge terminal. I crimped and soldered mine.
3) Connect this to one end of the switch.
4) Get short (I forgot the length) length of 6 gauge wire with one post terminal and one small terminal. I believe the one I got normally fits a lawn tractor.
5) Connect this cable to the other side of the switch, leave the other end unconnected for now.
6) Take the wire off the B-terminal on the alternator, remove, connect to starter battery terminal...or cut it off if you feel like it. Dave doesn't like cutting the harness so in his original post/instructions he recommended just looping it.
7) Lay new wire (10-12gauge), put a terminal on one end to fit the B-terminal on the alternator, and another terminal to fit the battery side of the switch. Connect both ends.

Miata NB #65
Ulf Wärnberg
Ulf Wärnberg
Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?
Mer info
Efter att jag tagit bort B+ kabeln i säkringsdosan i motorrummet fick jag 2 problem
inget bromsljus och ingen signal, de går på samma säkring
Bromsljuset löste jag med ström direkt till bromsljuskontakten för att få bilen igenom tävlingsbesiktningen
Nu har jag analyserat och hittat grundfelet
1) det finns en tunnare kabel i samma kabelsko som B+ i säkringsdosan och den matar 20 A ABS säkringen, inget konstigt
2) "Japanerna" har även lagt en skarv mitt på B+ ledningen
Skarven ligger i kablaget ca 20 cm före säkringsdosan i motorrummet
dvs de har skalat av isoleringen på B+ kabeln och crimpat dit en tunnare kabel som matar 15 A säkringen för bromsljus och signal
Nu har jag dragit en ny matarkabel från "B+ kabelskon" till den säkringen och nu fungerar bromsljus och signal som de ska
Efter att jag tagit bort B+ kabeln i säkringsdosan i motorrummet fick jag 2 problem
inget bromsljus och ingen signal, de går på samma säkring
Bromsljuset löste jag med ström direkt till bromsljuskontakten för att få bilen igenom tävlingsbesiktningen
Nu har jag analyserat och hittat grundfelet
1) det finns en tunnare kabel i samma kabelsko som B+ i säkringsdosan och den matar 20 A ABS säkringen, inget konstigt
2) "Japanerna" har även lagt en skarv mitt på B+ ledningen
Skarven ligger i kablaget ca 20 cm före säkringsdosan i motorrummet
dvs de har skalat av isoleringen på B+ kabeln och crimpat dit en tunnare kabel som matar 15 A säkringen för bromsljus och signal
Nu har jag dragit en ny matarkabel från "B+ kabelskon" till den säkringen och nu fungerar bromsljus och signal som de ska
Miata NB #65
Ulf Wärnberg
Ulf Wärnberg