MX-5 Racing Club på Facebook

MX-5 Racing Club på Instagram

Kalender: banträffar 2024

BanaDatum

Kalender: MX-5 Cup tävlingar 2024

BanaDatum

MX-5 Cup Sponsorer

Mazda Sverige logga


POÄNGSTÄLLNING MX-5 CUP 2023

as .csv file
Pl Nr Namn Rud-
skogen
9-11/6
Knuts-
torp
30/6-2/7
Falken-
berg
15-17/9
Tot
Modifierad
1 90 Torkel Kristensson 49+46 36+33 39+39 242
2 42 David Malmberg 43+46 3+21 49+46 208
3 75 Petter Sångberg 18+28 40+39 35+33 193
4 34 Thomas Ohlsson 35+33 28+28 29+28 181
5 85 Lars Olsson 29+17 46+46 21+19 178
6 43 Martin Ling 25+28 21+24 24+24 146
7 91 Ulf Andersson 25+19 24+13 17+17 115
8 72 Fredrik Nordlander 20+24 17+19 15+15 110
9 82 Anders Träff 2+15 19+17 13+9 75
10 88 Kari Hautakangas 11+13 11+8 11+13 67
11 65 Ulf Wärnberg 12+15 9+10 10+10 66
12 94 Lennart Krüger 14+13 10+9 9+11 66
13 58 Per Fosselius 9+11 15+15 -+- 50
14 27 Johan Larsson 22+21 -+- -+1 44
15 70 Daniel Nyman -+- -+- 19+21 40
16 41 Tonny Stihl -+- 13+11 -+- 24
17 86 Benny Svensson 11+9 -+- -+- 20
18 21 Philip Winquist -+- -+- X+X 0
18 44 Lasse Johansson X+X -+- -+- 0
18 47 Lars Lastein -+- X+X -+- 0
18 46 Stefan Winquist -+- X+X -+- 0
Standard
1 51 Christoffer & Melvin Waern 50+46 49+46 49+46 286
2 22 David Stomberg 42+39 41+33 41+28 224
3 55 Lars Hultman 35+28 17+28 24+39 171
4 66 Tommy Finell 34+33 29+11 28+24 159
5 29 Christoffer Pil 22+21 13+24 21+13 114
6 78 Thomas Pihl 25+19 21+19 13+15 112
7 67 Hans Drangel -+- 24+39 34+1 98
8 28 Kristoffer Hagström 14+15 11+17 17+17 91
9 23 Per Molin 18+24 15+15 11+4 87
10 59 Maximilian Egfors 20+21 0+9 15+19 84
11 81 Jonas Wenklo 10+10 10+13 19+21 83
12 76 Andreas Eckemark 18+24 19+21 0+0 82
13 24 Henrik Kronqvist 12+11 7+6 10+8 54
14 52 Inge Johnson 10+8 8+10 6+5 47
15 62 Noa Pernvall 11+9 -+8 7+6 41
16 61 Moltas Pernvall 8+7 -+5 9+7 36
17 26 Anders Lindbom 7+7 -+- 8+9 31
18 45 Morteza Rouholamin -+- 9+7 -+- 16
19 13 Oscar Kärrqvist -+- -+- 6+0 6
20 71 Tomas Henriksson X+X -+- X+X 0
ModSenior
1 91 Ulf Andersson 46+46 46+46 46+46 276
2 65 Ulf Wärnberg 39+39 33+39 33+33 216
3 88 Kari Hautakangas 33+33 39+33 39+39 216
StdSenior
1 52 Inge Johnson 46+46 33+39 39+46 249
2 67 Hans Drangel -+- 46+46 46+1 139
3 45 Morteza Rouholamin -+- 39+33 -+- 72
 

Bli medlem

Du behöver inte vara proffs för att ha kul på våra banträffar där alla är välkomna, oavsett om du är nybörjare, erfaren, har racingbil eller originalbil.
Läs mer om hur du blir medlem...

 

Sök på hemsidan


Nyhetsarkiv


Svar på enkätfrågor

Styrelsen har sammanställt svar på frågor/kommentarer i enkäten

"Ändra inte i reglemente eller trassla med fler klasser så det blir än mer val och svårbegripligt för intresserade förare och publik. Klassen växer som det är just nu, klabba inte. If it aint broken, why fix it?"
- Helt rätt! Vi kommer fortsätta att köra enligt nuvarande reglemente. Men med målsättningen att det ska vara egna heat.

"Att ha fler aktiviteter på våren innan midsommar."
- Vi försöker så gott det går! Kolla kalendern!

"Bevistade som vanligt Falkenberg i september och gladdes åt alla miator på och vid sidan av banan. Vore kul om Ginettorna deltog vid samma tillfälle - fram för fler sportvagnsrace! Drömmen vore förstås om miata-klassen också fick ett eget race. Vid Statoilmacken blev jag uppmanad att "slänga på en båge" och deltaga nästa år.....vi får se."
- Kul! I med bågen! I Bollebygd finns en kille som gärna hjälper.

"Då jag inte varit medlem mer än någon vecka kan jag inte uttala mig om speciellt mycket vad gäller ambitionsnivå eller målsättning. Inte heller kan jag avgöra om antalet träffar varit "lagom". Hur utformningen av enkäten är beror helt på vad och vilka svar Ni vill ha. Jag har därför satt ett lågt betyg eftersom jag inte vet vilka frågeställningar som varit viktigast i Ert arbete."
- Välkommen till klubben!

"Det finns en yta vid Arlanda som kanske är användbar till slalom. Trosta Park har kurser i Active Driving, kolla upp om dom hyr ut sin asfalt en dag"
- Det ska vi genast kolla upp!

"Det vore bra om det var t.ex. 5 tävlingar då det inte skulle kännas så tvunget att vara med på alla utan man kan hoppa nån utan att det gör så mycke.. Och så vore det naturligtvis bra om startavg. kom ner i pris. Annars är jag mycket tacksam att ni som fixar till allting gör det ni gör, är impad!"
- När vi nått ett snitt på 20 deltagare per tävling så är det nästa naturliga steg. Roadsport C kan man alltid köra.

"Fler "vanliga" banträffar på riktiga banor önskas. Då det är svårt nog av personliga skäl att komma med på några träffar per år så känner jag tyvärr att jag inte riktigt har möjlighet att vara med och arrangera, annars hade jag gärna gjort det;)"
- Vi vill och försöker också få till fler riktiga banor. Problemet är att det inte finns några lediga bantider. Vi hoppas att vi lyckas med en extra till 2010.

"Fler tävlingar arrangemang i södra/västra Sverige.
NÃ¥gon gemensan resa till Nurburgring eller liknande."

- Vi har haft svårt att hitta folk som vill vara med och arrangera i södra sverige men vi jagar ständigt folk. Andra maj finns tillfälle att köra på Knutstorp tillsammans med Lotusklubben. Ringen har vi med i tankarna. Jagar just nu någon med kunskap på området.

"Har inte något att gnälla på. Bra inställning på träffar och så, alla verkar vara välkomna. Inget fokus på att man måste ha de "coolaste" prylarna eller vara snabbast, man kör det man har och har roligt. Gillar att klubben är så inriktad på bankörning med, för det är ju kul."
- Biltema roxx!

"Hej,
De saker jag tar upp är inte nya, men jag tar ändå upp dem eftersom det känns viktigt för fortsatt framgång för MX5 cup.

1 - De tre MX5-cup tävlingar jag var med på under 2009 var mycket trevliga och bra, men jag har denna säsongen kört betydligt mindre än jag brukar på bana. Anledningen är främst att samtliga tre cup-tävlingar krävt en semesterdag, men trots detta blir det inte särskilt mycket körning totalt på en helg. Det är så klart acceptabelt för SSM där det är uppenbart svårt att få till mer körtid. Men för min del så vore det bättre om övriga cup tävlingar kan ha mer körtid på tre dagar eller samma körtid fördelat på två dagar. Som jämförelse kan jag ta tex. MSCC KM4 - 2009 där vi körde 3st 30min träningspass och ett race mellan 8:00-14:00 (detta var förvisso mer än brukligt även för KM).

2- Vore det inte läge att ta sig en funderare på om MX5 cup ska slaviskt följa RoadsportC reglementet? Man kan ju tex. ändra vikt / effekt förhållandet (7,5kg/hk?). Under denna säsongen har vi sett exempel på bilar utan balkar i dörrar med bara huvudbåge. Många plockar bort befintlig deformationsmaterial bakom stötfångare etc. En högre viktgräns befrämjar mera säkerhet! Sedan har jag alltid tyckt att det känns onödigt att vi alla ska byta ut bilarnas plåtkaross till plast men det är nog svårt att stoppa nu.

3- Ta bort "Gentlemens agreement" när det gäller tex modifierad styrlåda (kommer inte ihåg om det gällde mer prylar, bromsar kanske?). Det finns ju redan bland oss så antigen så förbjuder man det eller så är det tillåtet. Allt annat kommer att bidra till diskussioner och skitsnack. Men som sagt, 2009 var ett trevligt och kul cup år, så om inte annat så är 2009 års koncept för 2010 helt ok för min del! Väl mött 2010"

- 1. Vi kommer fortsätta köra med SPVM och inte dela upp cupen mellan olika serier.
- 2. Reglementet som gäller och kommer gälla är Roadsport C. Vi kan inte stoppa folk från att modifera sina bilar så länge dom håller sig inom reglementet och bilprovningens krav.
- 3. Gentlemens agreement har bara existerat, muntligen, mellan ett par förare I cupen. Styrelsen vill pusha för fortsatt billig racing men vi sätter inte reglementet.

"Jag har som fokus att köra min bil på bana. Och tycker att bankallaset på Kinnekulle är höjdpunkten under sommaren. En underhållande bana och superb. organisation. Denna sommar körde jag på bana vid 6 tillfällen med olika klubbar, MX-5RC är outstanding. Kunde tyvärr ej delta på Bankalaset i år. Jag har inga tävlingsambitioner men hade gärna kört ännu mer. Kanske ännu en gång på Kullen eller på annan bana."

- Tack för berömmet!

"Jag tycker det är bra med arrangemang, gillar när det är lite rundbana man kan köra runt på utan att tävla. Kan man köra av sig lite."
- Vi hoppas att det ska kännas lika trevligt framöver

"Kontakt i MX-5 Cup racen: Klubben har en strikt policy angående kontakt i racen. Ändå har det varit relativt mycket kontakt i racen under säsongen. Flera förare har uttryckt en känsla av att klimatet på banan hårdnat till och att de inte gillar detta. Att bilar blir buckliga är kanske acceptabelt, men att acceptansen för kontakt i racen gör vår hobby väldigt mycket farligare är desto allvarligare. Trots att flera trådar pratat om och skojat om kontakt på banan, trots att flera filmer på hemsidan visar kontakt mellan bilarna, trots att en medlem i en annan klubb gästat forumet och uttryckt klagomål kommer ingen officiell reaktion från klubben eller styrelsen. Detta är en besvikelse. Klubbens policy framstår som tomma ord då man längre ned på samma sida kan läsa tråd efter tråd om de senaste bucklorna från racinghelgen."
- Tack för ett bra påpekande! Styrelsen har faktiskt påpekat detta och på forumet pushat för att förarna ska undvika kontakt på tävligarna. Racing är dock racing och det kan alltid inträffa misstag under tävling. Men vi vädjar till förarna att tänka på de tävlingsregler som finns för varje tävling.

"Mer konbana och enklare bankörning som i eksjö"
- Fem förarövningar planeras inför 2010

"Mycket fin layout på hemsidan!"
- Tack för berömmet!

"Ofta har bilklubbarnas "föraraktiviteter" tävlingsinslag. I vissa fall är detta den enda typen av föraraktiviteter som bjuds. För oss som inte är intresserade av att tävla, men som ändå vill köra våra sportbilar på bana är det ett dåligt utbud. Därför; fler track-days ! Gärna spridda över mer än bara mellansverige."
- Alla våra banträffar har primär fokus på bankörning. Men ibland med inslag av tävling. På Kinnekulle betalar de som kör 60 minutes extra för att få köra tävlingsmomentet.

"Skulle va skoj att få följa med hos någon som deltar i MX-5 Cup. På det viset kanske man får lite blodad tand och ser att det inte är helt omöjligt att börja tävla själv.Dvs bjud in folk att hjälpa till i ett tävlande team. Mer bankörning i Skåne med omnejd!!!!!!"
- Du är varmt välkommen att vara med i depån under tävlingarna. Vi jobbar för mer körning i Skåne.

"Tycker att de slalom och sprintmöten jag deltagit i varit väldigt bra och givande. Jag känner att min tid att vara med och arrangera banmöten inte finns f.n. då familjesituationen kräver för mkt tid av mig just nu."
- Intresse och ambition kan smitta av sig på andra och tillsammans så har vi tid :-)

Skrivet av: Niklas Falk