MX-5 Racing Club på Facebook

Kalender: banträffar 2017


Kalender: MX-5 Cup tävlingar 2017


MX-5 Cup Sponsor

Mazda Sverige sponsrar MX-5 Cup med pokaler säsongerna 2016-2017
Mazda Sverige logga

 

POÄNGSTÄLLNING MX-5 CUP 2017

as .csv file
Pl Nr Namn Kinne-
kulle
27-28/5

results
Knuts-
torp
7-9/7

results
Falken-
berg
16-17/9

results
Tot
Modifierad
1 87 Philip Carlson 30+24 24+24 30+30 162
2 89 Erik Blixt 24+30 30+30 24+24 162
3 96 Oscar Jakobsson 19+19 19+19 19+19 114
4 82 Anders Träff 15+15 15+12 12+8 77
5 67 Hans Drangel 10+10 9+7 10+12 58
6 75 Petter Sångberg 0+9 10+9 15+10 53
7 98 Dennis Kullman 12+15 7+9 43
8 77 Johan Hedström 9+12 8+10 39
9 65 Ulf Wärnberg 7+7 6+6 6+6 38
10 80 Björn Niklasson 12+8 7+8 35
11 84 Nils-Erik Persson 6+5 4+5 8+5 33
12 83 Bertil Thorsson 8+6 5+2 5+4 30
13 59 Olle Olsson 9+7 16
14 90 Christoffer Waern -+15 15
15 91 Conny Lundell 3+3 2+- 8
16 73 Ann-Charlotte Hägglund 4+2 6
17 63 Thomas Sörquist 2+4 6
18 49 Ulf Andersson 3+3 6
Standard
1 90 Christoffer Waern 30+30 30+30 30+- 150
2 95 Niclas Larsson 24+24 19+24 19+30 140
3 78 Thomas Pihl 19+15 24+19 9+15 101
4 48 Tommy Finell 12+19 15+12 15+19 92
5 85 Lars Olsson 10+0 12+15 24+24 85
6 76 Andreas Eckemark 15+12 10+10 12+12 71
7 52 Inge Johnson 9+10 8+8 8+10 53
8 47 Janne Murvik 8+7 9+9 34
9 58 Per Fosselius 6+8 6+9 29
10 99 Fredrik Nordlander 7+7 7+8 29
11 70 Daniel Nyman 10+10 20
12 56 Frank Steen 7+9 16
Mer info om MX-5 Cup hittar du på mx5cup.se

Bli medlem

Du behöver inte vara proffs för att ha kul på våra banträffar där alla är välkomna, oavsett om du är proffs eller nybörjare, har racingbil eller orginalbil.
Läs mer...

 

Bygga banbil


Är du också sugen på att bygga en tävlingsbil eller bara förbättra dess egenskaper för bana?
Läs Anders Ohlssons guide till en optimal ban/tävlingsbil!

 

Sök på hemsidan


Nyhetsarkiv


Regn och solsken under finalen i MX-5 Cup


Det blev växlande väder under Falkenberg Classic när finalerna för Sportvagnsmästerskapet och den racinghistoriska cupen avgjordes. Närmare 250 förare tävlade denna helg. Det var regn när testerna kördes på lördag förmiddag och det fortsatte med skurar under kvalen också. Vi fick tyvärr se tre ordentliga avåkningar i regnet (varav 2 Mazda MX-5) och förarna togs till sjukhus för observation - dock kunde alla lämna sjukhuset utan allvarliga skador.

Topp-3 i Standardklassen
Årets vinnare i MX-5 Cup och Roadsport C


Båda finalracen kördes på söndagen - första racet var det blött på banan medans andra racet köres på helt torr asfalt. Största klassen var som vanligt Roadsport C med 24 bilar på startlinjen, samtliga miator i MX-5 Cup. Förarna bjöd som vanligt på tät och spännande racing.

MX-5 Cup Modifieradklassen
Philip Carlson vann första racet med 0.6 sekunder före Erik Blixt och Oskar Jakobsson. I andra racet vänder man på topp sex och detta brukar skapa lite extra spänning. Denna gången tog det dock mindre än ett varv innan topptrion hade hittat längst fram i fältet igen. Det blev trångt vid varvningarna och detta drog ut startfältet. Carlson hade bättre flyt vid varvningarna och fick en lucka till övriga fältet. Blixt hade dessutom fullt upp med att freda sig mot Jakobsson, som även var förbi vid ett tillfälle. Carlson vann klart före Blixt och Jakobsson. I tabellen slutade Carlson och Blixt på samma poäng och tre segrar var, men eftersom Carlson vann årets sista race blev han mästare före Blixt och Oskar Jakobsson.

MX-5 Cup Standardklassen
Standardklassen har under 2017 vuxit ordentligt, från att tidigare haft 5-7 deltagare per säsong nu mönstrade upp med hela 12 bilar. Christoffer Waern har dominerat hela säsongen och när han tog sin femte seger i rad på söndag morgon var han redan klar mästare. Lars Olsson kom tvåa i första racet och Niclas Larsson trea. Trion låg faktiskt direkt bakom topptrion i den modifierade klassen, så det skiljer inte så mycket mellan klasserna i alla fall. Inför det avslutande racet klev Waern upp i den Modifierade klassen och han tog en ny total fjärdeplats i heatet. Årets sista seger gick till Niclas Larsson, som även slutade tvåa i tabellen. Lars Olsson var tvåa igen och Tommy Finell kom trea. Thomas Pihl slutade trea i tabellen och Tommy Finell fick pris som årets Rookie.

Ännu en framgångsrik säsong är till ända. 29 förare har deltagit i cupen, vilket gör denna till en av de största racingklasserna i Sverige. Förare kommer och förare går, men det är kul att se att det hela tiden dyker upp nya förare som vill vara med. Klassen bjuder på en tät och spännande racing till ett vettigt pris. Förhoppningsvis är klassen ännu större nästa år.

Skrivet av: Andreas E