Nyhetsarkiv
Startskott för MX-5 Racing Club
MX-5 Racing Club har nu officiellt bildats. Den 29 oktober togs beslutet att klubben skulle startas. Läs protokoll från vårt första styrelsemöte.
29 oktober 2007
Protokoll StyrelsemöteNärvarande:Carl-Gustaf Leijonhufvud       ÂPer HammarsjöNiklas FalkHans DanielssonAndreas KarlssonMats Lundin
- Syfte med mötet
Huvudsyftet med detta möte är att upprätta styrelse för MX-5 Racing Club (MRC). Vidare skall definieras personliga ansvarsomrÃ¥den. Slutligen gäller att reda ut innebörden av ett ev. medlemskap i Svenska Bilsportförbundet (SBF)Â
- Roller styrelse
Initialt gäller att fastställa vad klubben skall heta, hittills har använts namnet â€Miata sport clubâ€, detta namn har inte upplevts helt rätt, dÃ¥ främst med tanke pÃ¥ vilken inriktning som är tänkt att gälla.ÂEfter diskussion med representant för Mazda Motor Sverige framkom att modellbeteckningen för â€Miata†kommer att styras om mot MX-5. Förslagsvis bör dÃ¥ MX-5 införlivas i namnet, detta för att pÃ¥ tydligaste sätt koppla mot varumärket Mazda. I nästa steg skall ordet â€sport†hanteras, sport upplevs mer alldagligt och dÃ¥ vÃ¥r vision pekar mot tävling kommer ordet racing mer att vara korrekt.Beslutads: Klubben namn skall vara MX-5 Racing Club                                                                                               ÂMötet beslutade om följande sammansättning i MX-5 Racing Club:
- Ordförande: Carl-Gustaf Leijonhufvud, Gnesta
- Sekreterare: Per Hammarsjö, Stockholm (webb, förarlicens, information & trycksaker)
- Kassör: Hans Danielsson, Rättvik (budget, ek. avstämningar, administration av nya medlemmar
- Ledamot: Niklas Falk, Mölndal (SBF, bokningar banor)
- Ledamot: Andreas Karlsson, VästerÃ¥s (SBF, bokningar flygfält, A-sprint, â€rutiner pÃ¥ banaâ€)
- Ledamot: Mats Lundin, Stockholm (SBF, förarteknik)
Â
- Medlemskap, vad skall ingå i erbjudandet?
Stor vikt skall läggas pÃ¥ att vara tydlig i definition av vad det innebär att gÃ¥ med / vara medlem i MRC. Allmänt skall gälla att samtliga intäkter skall med undantag av kostnader för nödvändig intern administration gÃ¥ till â€bankörning†och därtill hörande utgifter. Största vikt skall läggas pÃ¥ att finna kostnadseffektiva lösningar, detta skall gälla sÃ¥väl för â€banverksamhet†som intern administration. Grundfilosofin skall vara att erbjuda sÃ¥ mÃ¥nga tillfällen som möjligt att köra pÃ¥ sÃ¥väl inhägnat tävlingsomrÃ¥de som pÃ¥ annan plats (ex. flygfält).Mer konkret skall sörjas för:
- Möjlighet att på ett enkelt sätt ta förarlicens
- Erbjuda förarövning, kan exv. genomföras i form av klassindelade â€A-sprintövningarâ€
- Instruering i körteknik
- Miata CUP-tävlingar
ÂBeslutads: Per Hammarsjö lämnar förslag pÃ¥ lämpliga kurser för förarlicens, funktionärslicens etc.ÂI övrigt om vad som bör ingÃ¥ i ett medlemskap skall inte glömmas bort, medlemskort med medlemsnummer, välkomstbrev, klubbdekal etc.ÂÖnskvärt om Per har möjlighet att forska lite kring hur vi till vettig kostnad kan ta fram en klubbdekal. Känns viktigt i syfte att visa pÃ¥ att vi existerar samt att skapa samhörighet gentemot medlemmar. Information lämnas i samband med nästa möte.Â
- Hemsidan
Hemsidan mÃ¥ste uppdateras! Detta gäller sÃ¥väl med nytt namn, (MX-5 racing club) som klubbrelaterad information. Förslag om styrelse-area pÃ¥ forumet gillades och skall upprättas, i detta skall ingÃ¥ att skapa styrelserelaterade E-postadresser. Värt att även kolla hur den interna administrationen kan skötas via hemsidan, Per forskar kring detta och tar nödvändig hjälp.Avrapportering vid nästa mötet. Beslutades: Per Hammarsjö skall vara driftansvarig för hemsidan, med stöd av Hans Danielsson, tillika ansvarar för att hemsidan uppdateras och fÃ¥r en attraktiv och informativ utformning.Â
- Datum för bildandet av MRC (MX-5 racing club)
En mindre diskussion utspann sig om vilket datum som skall gälla för ett mer officiellt bildande av MRC. Ett förslag som kommit upp tidigare var att i samband med Bilsportmässan den 23-25 November bilda klubben, dÃ¥ det sedan visat sig att samtliga inte kan närvara  pÃ¥ eller i anslutning till mässan faller detta. Gruppen enades dÃ¥ om att dagen för detta möte torde vara det mest passande.ÂBeslutades: MX-5 racing Club bildas den 29 oktober 2007Â
- SBF-anslutning
En mindre diskussion utspann sig, Niklas har sedan tidigare flaggat för ökande administrativ börda och med byrÃ¥krati i och med en SBF-anslutning. Detta stämmer till viss del, dock med pÃ¥pekandet att detta är relaterat till vilken ambition vi vill gÃ¥ in med. En klubb med initialt ringa ambitioner att arrangera tävlingar pÃ¥ inhägnat tävlingsomrÃ¥de torde var hanterbar. Vi ser de kommande Ã¥ren som en uppstartsfas där vi mÃ¥ste lära oss / utbilda oss i hur regler och rutiner fungerar. Fördelen med en SBF-anslutning borde vara att vi upplevs än mer intressanta för samarrangering, lättare att attrahera sponsorer etc. Men sist men inte minst är att vi via SBF fÃ¥r tillgÃ¥ng till deras kansli med den samlade kompetensen som där finns avseende juridik, racing, försäkring etc. Finns ocksÃ¥ den möjligheten att man som medlem upplever klubben som mer etablerad, en klubb med ambitioner!För att bringa klarhet i var mötets deltagare stÃ¥r i frÃ¥gan genomfördes en omröstning, denna föll ut som sÃ¥ att samtliga röstade FÖR en anslutning till SBF.ÂBeslutades: MRC skall före den 31/12 2007 ansökt om inträde till SBF. För detta ansvarar Niklas Falk med stöd av Mats Lundin och Andreas KarlssonÂ
- Information till SV Miataklubben
Att sprida information om vÃ¥r verksamhet  via Svenska Miataklubbens samtliga informationsmedier fÃ¥r ses som naturligt.  Svenska Miataklubben har som bekant valt att avstÃ¥ banarrangemang/verksamhet i och med bildandet av MRC. Det har framkommit att man vill se att MRC verkligen existerar innan man släpper in oss, kan vara skäligt därför brÃ¥dskar det med att ta fram bra och väl täckande information. I och med detta möte med dess konsekvens och den presentation (Power Point) Bilaga 3 som tagits fram om MRC anses vi att Svenska Miatklubbens krav uppfyllts.ÂBeslutades: Per Hammarsjö tar kontakt med representant för Svenska Miataklubben sÃ¥ snart MRCs hemsida uppdaterats med vederbörlig information. Det skall säkerställas att information om MRCs verksamhet sprids till samtliga medlemmar i Svenska Miataklubben.ÂÂÂ
- Bilsportmässan 23-25 November, Älvsjö
Bilsportmässan riktar sig sÃ¥väl till enskilda som till klubbar med intresse för bilsport, vi har nu fÃ¥tt förmÃ¥nen att via Mazda Sverige fÃ¥ tillgÃ¥ng till mässan med sponsrad monter. I skrivande stund ej klart hur stor yta vi kommer att fÃ¥, kan vara för tvÃ¥ bilar. Att fÃ¥ möjlighet att profilera oss via denna mässa ser vi som stort, detta kommer att vara ett mycket bra tillfälle till att föra ut information om klubben och dess verksamhet. Dock kommer detta att kräva ett kraftfullt engagemang fram till den 23 November. Vi mÃ¥ste bl a fÃ¥ fram trycksaker med klubbinformation, bilar, medlemmar som rent fysiskt kan vara pÃ¥ plats etc. Med andledning av det pressade tidsschemat skall en aktivitetsplan upprättas. Bilaga 1Â
- Information och trycksaker
Relaterar till punkt 4 & 8Â
- Bokning banor 2008
Den mest övergripande delen av klubbens verksamhet är att sörja för att det finns tillfällen till att köra pÃ¥ â€banorâ€. Detta innebär att vi snabbt skall boka lämpligt antal banor, detta avser sÃ¥väl flygfält etc. som motorbanor.För att hitta rimlig ambitionsnivÃ¥ som gÃ¥r att hantera administrativt och som har chans att ge ekonomiskt överskott gäller att välja banor och tidpunkt med finess. Ett riktvärde för antal flygfältsövningar kan vara 3-4st, för motorbanor borde vara runt 2st tillfällen för 2008. Dock mÃ¥ste klaras ut hur vi kan nyttja riktiga motorbanor inom ramen för tidigare ställningstagande om egna arrangemang (racing), samt ev. licenskrav för förare. Vi skall även sondera vilka möjligheter som bjuds till körning utan licenskrav. (â€prova pÃ¥ licens†etc.)Med tanke pÃ¥ att det nu gÃ¥tt sÃ¥ lÃ¥ngt pÃ¥ Ã¥ret att den kan bli svÃ¥rt att hitta lediga dagar skall bokning ske direkt om sÃ¥ är möjligt, dock med hänsyn till ev. anmälningsavgifter.Beslutades: Niklas Falk ansvarar för bokning av banor, Andreas Karlsson ansvara för bokning av flygfält. Förslag till banbudget skall upprättas och skickas till kassör. I samband med nästa möte lämnas förslag pÃ¥ vilka banor som bokats för 2008Â
- Ekonomi
För planering och budgetering mÃ¥ste en enkel ekonomimodell upprättas, denna skall vara uppställd i enlighet med vad som är brukligt för en ekonomisk förening. Vad gäller beräkningsgrund för vad ett medlemskap skall kosta skall exv. inberäknas: klubbarrangemang, fasta kostnader som webb, tele etc, reklam och trycksaker.Separat budget för bankörning skall upprättas, denna skall vara upprättad per bana med specificerad redovisning av samtliga kostnader, intäkter samt deltagare. Bilaga 2För körning pÃ¥ bana tas separat kostnad ut för varje enskilt tillfälle, detta skall baseras pÃ¥ aktuell budget för den aktuella banan, i denna budget skall anges uppskattning för intäkter och utgifter.Beslutades: Hans Danielsson ansvarar för att buget upprättas tillsammans med rutin för medlemshantering (medlemsregister). LikasÃ¥ ta fram förslag pÃ¥ vad ett medlemskap skall kosta.ÂFirmatecknareFör att kunna öppna konto i bank krävs att firmatecknare utses förslagsvis väljs tvÃ¥ personer ordförande och kassör.ÂBeslutades: Till firmatecknare valdes Carl-Gustaf Leijonhufvud, Gnesta och Hans Danielsson, Rättvik. Dessa tecknar firma var för sig ÂÂÂ
- Nästa möte
Den 13 NovemberÂÂÂFört mötesanteckningar                                                Justeras ÂCarl-Gustaf Leijonhufvud                                         Per HammarsjöÂÂÂÂÂÂÂ
Skrivet av: admin