Reparationshandbok & instruktionsbok

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
Post Reply
User avatar
MZM
Posts: 100
Joined: Sun 01 Feb 2009, 19:02
Location: Utanför Jönköping
Contact:

Reparationshandbok & instruktionsbok

Post by MZM »

Är det Haynes som gäller får mx-5:or eller finns det något annant alternativ?
Till mx-3:an jag ägde för ett gäng år sedan fanns det nått inscannat alternativ på nätet. finns det liknande till mx-5 -92?

Jag saknar även instruktionsbok. Ringde till Mazda i Jkpg (närmaste åf för mig). De lyckades inte få tag på någon instruktionsbok mer än till senaste modellen. Han kontaktade huvudkontoret och de påstod att det inte gick att få tag i. Kikade på laga.se men de hade inga heller.
Vart mer kan man vända sig (gjorde även en snabb sökning på blocket och tradera utan resultat).
//Martin Ek
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Reparationshandbok & instruktionsbok

Post by Niklas Falk »

Forumplöjande (Miata.net tex) och verkstadshandbok är det bästa. Haynes innehåller tom sakfel om jag minns rätt.

Annars är det bara att ta lite tid på sig så lär man sig själv med tiden, Miatan är förhållandevis lättskruvad (och oftast är det bara det enkla man behöver pilla på).
User avatar
MZM
Posts: 100
Joined: Sun 01 Feb 2009, 19:02
Location: Utanför Jönköping
Contact:

Re: Reparationshandbok & instruktionsbok

Post by MZM »

Jag är alltid lite feg och vill ha steg att följa. Men haynes är bara att glömma då.
Verkstadshandbok, var får man tag på en sådan?
//Martin Ek
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Reparationshandbok & instruktionsbok

Post by Niklas Falk »

MZM wrote:Verkstadshandbok, var får man tag på en sådan?
Finns på piratbukten lite då och då...
Annars kan Mazda sälja dig pappersvarianten.

Steg för stegbeskrivningar för många saker finns ju ganska bra på Miata.net/garage
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Reparationshandbok & instruktionsbok

Post by Andreas E »

Det finns en variant för NA som heter "Mazda Miata 1.6 liter Enhusiast´s Shop Manual" från Veloce publishing. Borde finnas på mer välsorterade nät-bokhandlar (kommer inte ihåg vart jag köpte den, något ställe baserat i Stockholm). Tycker att den fungerar bra för de enklare saker jag gjort.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
MZM
Posts: 100
Joined: Sun 01 Feb 2009, 19:02
Location: Utanför Jönköping
Contact:

Re: Reparationshandbok & instruktionsbok

Post by MZM »

Andreas K wrote:Det finns en variant för NA som heter "Mazda Miata 1.6 liter Enhusiast´s Shop Manual" från Veloce publishing. Borde finnas på mer välsorterade nät-bokhandlar (kommer inte ihåg vart jag köpte den, något ställe baserat i Stockholm). Tycker att den fungerar bra för de enklare saker jag gjort.

/Andreas K
Den är tyvärr tillfälligt slut på både adlibris och bokia. Ingen har nått datum när den kommer in.
Fick tag på en tysk verkstads manual innan, men tyvärr är tyskan inte på topp :D
//Martin Ek
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Reparationshandbok & instruktionsbok

Post by Peter Sandström »

MX5parts har den. Är helt perfekt för hemmaskruvaren: http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ucts_id/28

Tillsammans med Haynes blir det ännu enklare då Haynes faktiskt har ett mer pedagogiskt elschema för felsökning, så jag har bägge....
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
MZM
Posts: 100
Joined: Sun 01 Feb 2009, 19:02
Location: Utanför Jönköping
Contact:

Re: Reparationshandbok & instruktionsbok

Post by MZM »

Super!!

jag tackar!
//Martin Ek
Post Reply