Max varvtal NB 140 hk

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Max varvtal NB 140 hk

Post by Torbjorn968 »

Vad har ni satt era varvstopp till? Balanserad NB 140 hk motor. 949 racing ventilfjädrar för 7800 varv.

Torbjörn
Torbjörn Linderson
User avatar
Carl.Josefsson
Posts: 62
Joined: Mon 23 May 2016, 12:44
Location: Göteborg

Re: Max varvtal NB 140 hk

Post by Carl.Josefsson »

Torbjorn968 wrote:Vad har ni satt era varvstopp till? Balanserad NB 140 hk motor. 949 racing ventilfjädrar för 7800 varv.

Torbjörn
Av ren nyfikenhet, vad är varvstoppet satt till på en originalmotor??

/C
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Max varvtal NB 140 hk

Post by Niklas Falk »

Carl.Josefsson wrote:Av ren nyfikenhet, vad är varvstoppet satt till på en originalmotor??
6900 på 1,8 (men nålen visar ca 7200).
1,6 har jag för mig har 7200 på riktigt.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Max varvtal NB 140 hk

Post by TPR »

Hej Torbjörn,

Nu kommer jag som den lilla polisen igen... :oops:
Det är inte tillåtet att byta ventilfjädrar, måste vara original, annars räknas motorn som trimmad.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Max varvtal NB 140 hk

Post by TPR »

Det är ju upp till varje förare att läsa och förstå reglerna i Roadsport:
http://www.sbf.se/globalassets/svenska- ... 6-2018.pdf

Och om man kör Standardklassen:
http://www.spvm.se/kontakt-4.html

Roadsportreglementets första stycke:
Modifieringar skall hållas inom det som uttryckligen tillåts i nedanstående reglemente. Det åligger föraren att tillhandahålla information och nödvändiga specifikationer, om sådana begärs.

6.20.1.2 Motor kategori 2:
En motor som mellan gasspjäll och avgaspackning helt överensstämmer med en fabriksstandard motor får ha följande tillåtna modifieringar mot ett tillägg på 5 % utan att motorn räknas som modifierad enligt alt. 6.20.2 nedan:
Avgassystem inklusive grenrör, omprogrammering/utbyte av motorstyrsystem eller ombestyckning av original förgasare, luftfilter, svänghjul, koppling samt insugningstrattar. För motorer med plenum får rördragning före gasspjäll modifieras.


Dvs det är enbart dessa ändringar som får avvika från original.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Max varvtal NB 140 hk

Post by Niklas Falk »

Hur omodifierad original definieras är inte så svårt att hitta
viewtopic.php?f=5&t=3923#p35429
Haglund
Posts: 54
Joined: Mon 30 Mar 2015, 14:14
Location: Brämhult

Re: Max varvtal NB 140 hk

Post by Haglund »

Niklas Falk wrote:
Carl.Josefsson wrote:Av ren nyfikenhet, vad är varvstoppet satt till på en originalmotor??
6900 på 1,8 (men nålen visar ca 7200).
1,6 har jag för mig har 7200 på riktigt.
Så 1,8:an har varvstopp på 6900 original. Skulle det finnas någon anledning att varva mer med relativt standard motor, eller kvittar det?

Vad följer sedan i ordning av saker som går sönder mellan 6900 och säg 9000 oavsett behov av att varva eller inte?
- Ventilfjädrar?
- Stakar?
Claes Haglund
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Max varvtal NB 140 hk

Post by Niklas Falk »

Fjädrarna går inte sönder men att låta ventilerna studsa i sätena är inte bra.
Stakarna är det som brukar beskrivas som svagheten om du besöker 7800 alltför ofta.

Vitsen att placera varvtal ett högre är att flytta upp den använda arean under momentkurvan.
Klarar man sen av att behålla momentet lite högre upp så blir det ju mer hästkrafter, men det är inte enkelt.
Haglund
Posts: 54
Joined: Mon 30 Mar 2015, 14:14
Location: Brämhult

Re: Max varvtal NB 140 hk

Post by Haglund »

Niklas Falk wrote:Fjädrarna går inte sönder men att låta ventilerna studsa i sätena är inte bra.
Stakarna är det som brukar beskrivas som svagheten om du besöker 7800 alltför ofta.

Vitsen att placera varvtal ett högre är att flytta upp den använda arean under momentkurvan.
Klarar man sen av att behålla momentet lite högre upp så blir det ju mer hästkrafter, men det är inte enkelt.
Så är det ju naturligtvis. Men om man skulle byta kamaxlar till något som är optimerat för mer varv, har bra flöde både in och ut ur motorn (relativt fritt avgas och insug) och kanske även balanserat motorn, så är det med andra ord läge att byta stakar till något häftigare, ventilfjädrar (som väl kommer ganska naturligt med kamaxelbyte) och därmed kanske också ventiltätningar? Då borde man kunna överskrida 8000 ganska ordentligt och samtidigt ha nytta av det, gissar jag? Eller är det läge att börja bearbeta toppen med portningar och större ventiler innan dess? Och kolvarna, är det läge att byta ut dem innan dess också?
Claes Haglund
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Max varvtal NB 140 hk

Post by Niklas Falk »

BP och dess kanaler (på BP4W och BP6D) funkar väl upp till 8500 ungefär, sen är det inte lönt.

Men det kostar på i slitage också, så att hålla sig under 8k känns tryggast, trots allt är gjort som det ska och ventilerna styrs som de ska även vid besök över 10k.

Men det är alltid lite pyssel att få till motorer som inte ska maxas vid höga varvtal. Avstämda längder får inte plats, kamaxlar måste göras efter eget huvud mm. BP har ju inte så stor sugmotortrimmningshistoria med "rallyfocus".
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Max varvtal NB 140 hk

Post by Torbjorn968 »

Copy på reglerna, man lär sig!

T
Torbjörn Linderson
Haglund
Posts: 54
Joined: Mon 30 Mar 2015, 14:14
Location: Brämhult

Re: Max varvtal NB 140 hk

Post by Haglund »

Happ. Om man ska varva så får man pötta i en Hondamotor alltså. Tack! :)
Claes Haglund
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Max varvtal NB 140 hk

Post by Myran »

Skulle säga att allt över 7500 är att be om lager eller oljepumps ras i längden. Miatans motor vibrerar sönder lagerna vid höga varv. Sen kan jag förstå att man vid racibg ibland vill ha ett par hundra varv extra för slippa växla. Men original maskin mår varken bra eller ger någon vidare effekt på högre varv utan att byggas om rejält.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Max varvtal NB 140 hk

Post by Torbjorn968 »

Balansering ej nog?
Torbjörn Linderson
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Max varvtal NB 140 hk

Post by Myran »

Torbjorn968 wrote:Balansering ej nog?

Går ju balansera och köpa dyra svängningsdämpare och kraftigare oljepump. Men i grund av botten är det bara så motorn är konstruerad. Kostar gatanterat mer än det smakar att försöka varva mycket. Personligen skulle jag hålla mig under 7500. Om det inte är någon specifik bana där man varvstoppar en kortare stund för slippa växla.. då får överväga om det är värt det.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Post Reply