Enhetsdäck i Standardklassen?

Allt som rör MX-5 CUP

Vill du ha enhetsdäck i standardklassen?

Ja - bra om kostnaden kan minskas ytterligare
17
71%
Nej - dagens regler räcker bra
7
29%
 
Total votes: 24

marcusfabricius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 56
Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by marcusfabricius »

Skillnaden i ditt fall hade varit rätt stor Philip. Yoko 4x850= 3400 kr, och Kumho 4x1300= 5200 kr. Sen hade du tagit del av vinstpotten som Yokohama delar ut.. Hur stor, återstår att se beroende på hur du placerar dig. Erik och du ligger ju ganska jämt nu. Vad gäller flesta andra, behövs införskaffas mer än 4 däck på en hel säsong. Kör hårt :lol:
/Marcus Fabricius
User avatar
Seglan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Wed 27 May 2015, 10:11
Location: Frillesås

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by Seglan »

marcusfabricius wrote:Skillnaden i ditt fall hade varit rätt stor Philip. Yoko 4x850= 3400 kr, och Kumho 4x1300= 5200 kr. Sen hade du tagit del av vinstpotten som Yokohama delar ut.. Hur stor, återstår att se beroende på hur du placerar dig. Erik och du ligger ju ganska jämt nu. Vad gäller flesta andra, behövs införskaffas mer än 4 däck på en hel säsong. Kör hårt :lol:
Skulle inte vilja påstå att 1800kr är någon större skillnad på en säsong i någon material sport? Speciellt inte när det handlar om väldigt stor prestanda skillnad... Det är ju vad en kvälls träning, inräknat anmälningsavgift, ta sig dit/hem, slitage m.m. kostar

Varför de flesta andra skulle behöva införskaffa mer däck än mig förstår jag inte heller? Tror inte någon kör sina däck hårdare än mig (Erik kör för snyggt för det) och Jag tränar inte mindre än någon annan... Den enda skillnaden är att jag kör 225 vilket har visat sig spara väldigt mycket däck för mig! Nu har även Erik börjat köra med dessa, likaså Träff och nu ska de också testas i standardklassen. Vilket ska bli kul att se hur det går!

Skulle vi börja åka på ett långsammare, smalare och billigare däck är jag i alla fall rätt så säker på att det bara kommer resultera i väldigt mycket mer däck per säsong och då också högre kostnader i slutändan... (även inräknat en mindre pott pris pengar)

Men jag kan ha fel! Däremot är min personliga åsikt att man alltid vill sträva framåt i utvecklingen och inte bakåt. I bil racing blir det självklart att åka fortare än vad vi gjorde förra gången. Men att påtvinga folk att gå bakåt i utveckligen brukar resultera i att folk sakta men säkert blir uttråkade och börjar leta sig till något nytt mer spännande. (händer i alla fall i seglingssporten hela tiden)
För mig är dom extra hundra lapparna/tussen lapparna per säsong väl investerade pengar mot att jag möjligtvis kan ha en chans att åka fortare än vad jag gjorde förra gången. Det är ju de som är så roligt med material sport, Möjligheterna!
#87 Philip Carlson

Racer: 1,8 Mazda MX-5 -96
Trackday: Mini JCW GP -06
Daily driver: 1,6 Mazda MX-5 -01
Weekend warrior: Porsche 993 Techart -95
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by Niklas Falk »

Svarva ner mönster på nya däck så kan man tjäna lite. På Kumho så verkar prestandan inte skilja så mycket på färskt som gammalt gummi så jag gissar att det bara är tiondelar. Men ett långsammare däck kanske har mer att hämta på kombinationen färskt gummi och stabilare mönster. Om den vinsten visar sig vara mer än halvsekunden så kommer det att drälla av svarvade däck i depån.

Specade delar som är bristfälliga brukar trigga stor energi för att minska effekten av bristen.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by Andreas E »

Seglan wrote:... Den enda skillnaden är att jag kör 225 vilket har visat sig spara väldigt mycket däck för mig! Nu har även Erik börjat köra med dessa, likaså Träff och nu ska de också testas i standardklassen. Vilket ska bli kul att se hur det går! ...
För info så har vi (iallafall för hela denna säsongen) i reglementet för Standardklassen en begränsning när det gäller däcken om rullomkrets och bredd där maxbredden är satt till 205 mm. Det betyder att om någon i standardklassen ska testa 225-däck behöver det göras på träningsdag eller i friträning (inte kval eller race) för att undvika att bryta mot reglementet.

Baserat på att 225 slits mycket mindre kan det mycket väl bli så att vi ser över denna begränsning inför 2018 års säsong i Standardklassen men det kommer inte ske under pågående säsong.

MVH
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
marcusfabricius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 56
Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by marcusfabricius »

1800 kr är mycket pengar för mig.
Man behöver kanske 3 uppsättningar per säsong för träning reservdäck mm.
då blir besparingen 1800x3 dvs 5400 kr. Att bilarna varje år behöver åka snabbare tycker jag inte är viktigt. Sen är det så att en duktig och erfaren förare sliter mindre däck än nybörjare. Den erfarne bromsar mindre, kör med bättre momentum, håller sig mer på idealspår och rycker mindre med ratten.
då 70 % av de tillfrågade röstar för att enhetsdäck vore att föredra, så behöver denna fråga tas på allvar.
sen tycker jag det är viktigt att hålla i åtanke att hela tanken med mx-5 cup, är att racingen ska vara kostnadseffektiv. Tål att tänka på att Yokohama däcken funkar utmärkt även i regn tack vare djupt mönster.
:)
/Marcus Fabricius
User avatar
Seglan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Wed 27 May 2015, 10:11
Location: Frillesås

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by Seglan »

Andreas E wrote:
Seglan wrote:... Den enda skillnaden är att jag kör 225 vilket har visat sig spara väldigt mycket däck för mig! Nu har även Erik börjat köra med dessa, likaså Träff och nu ska de också testas i standardklassen. Vilket ska bli kul att se hur det går! ...
För info så har vi (iallafall för hela denna säsongen) i reglementet för Standardklassen en begränsning när det gäller däcken om rullomkrets och bredd där maxbredden är satt till 205 mm. Det betyder att om någon i standardklassen ska testa 225-däck behöver det göras på träningsdag eller i friträning (inte kval eller race) för att undvika att bryta mot reglementet.

Baserat på att 225 slits mycket mindre kan det mycket väl bli så att vi ser över denna begränsning inför 2018 års säsong i Standardklassen men det kommer inte ske under pågående säsong.

MVH
/Andreas E
Det är på träning detta ska testas! :-)
#87 Philip Carlson

Racer: 1,8 Mazda MX-5 -96
Trackday: Mini JCW GP -06
Daily driver: 1,6 Mazda MX-5 -01
Weekend warrior: Porsche 993 Techart -95
marcusfabricius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 56
Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by marcusfabricius »

Tack för infon Andreas E. Tycker det vore väldigt klokt att snabbt fatta ett beslut om däck inför nästa år.
Vore väldigt skönt att köra med enhetsdäck då det skulle innebära att vi kan införskaffa däcken alla tillsammans.
Gör man beställningen senast november, så har vi däcken senast i april. Har inget emot att det skulle vara tex Kumho 225. Har också testat de däcken, och det är precis som Philip säger, dvs att de håller hög prestanda även när mönstret slitits ner. Problemet jag ser med dessa däck, är att de kan ha mindre än 1,6 mm mönsterdjup vid målgång, och då är de ju reglementevidrigt. Vore jäkligt bra att snabbt få ut en enkät till alla som har som avsikt att köra, hur vi skall göra. Om styrelsen fattar detta beslut utan att ha koncensustänk, så blir det kanske inte ett beslut som faller majoriteten i smaken. Sedan vurmar jag också för billiga enhetsdäck för att ingången till serien i form av kostnad är så låg som möjligt. Tycker också man får köra med max 8 däck per säsong, där alla är märkta. Då blir man också mer konkurrenskraftig med en motorsvagare NA bil för att man kanske har bättre däck mot slutet av säsongen. Vad gäller att konstant utvecklas till att bli snabbare, är det inte viktigast. Det viktigaste är att ha ett fält av jämnare förutsättningar och tajtare race som 2010-2013. Nu är det i princip 2 förare som är i helt egen klass ( Erik och Philip ) och sen kommer ett fält bestående av ca 5 bilar ledda av Anders Träff poängmässigt. Samtidigt är jag också subjektiv, men hoppas på en lösning som är kostnadseffektiv och ger ett fundament som lockar in nya förare i SPVM och MX-5 cup. ---Såg att 70% av de tillfrågade föredrar enhetsdäck. Testade också jätteslitna Kumho VA70 i ösregn under sommaren med mycket camber på bilen 4-4-3-3 och var ytterst förvånad över hur snabb min Miata var. Inte många Porschar eller andra sportbilar hade en suck..
/Marcus Fabricius
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by Thomas Thorén »

Jag säger också Ja till enhetsdäck men röstar Nej till ett gatdäck eller ett alltför långsamt däck. På något sätt tycker jag att det är greppet, broms och kurvhastighet som gör miatan kul att köra.
Även om vi skulle spara kanske 500 kr på däck(?) så blir det ju vid tex 8 däck på en säsong "bara" 4 000 kr. Det är absolut pengar det också men inte så mycket att det är värt att kompromissa körningen alltför mycket.

Så prio-punkterna var bra som som du skrev Andreas, men gärna inte pris först och grepp sist :up:

Osäker om jag har någon talan förresten från soffan :P :think2:

Hils TT #64
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by TPR »

Thomas Thorén wrote:Osäker om jag har någon talan förresten från soffan :P :think2:
Från soffan? Nä.
Men om du makar den nygifta stjärten ur soffan så är det mycket bra input! :mrgreen:

Hur gick det med utvärderingen av 225 däck för Standard förresten?
Thomas inlägg påminde mig om att jag ska försöka ta ett snack med Mocomp (som också säljer Kumho däck) ang bättre pris för deltagare i Cupen...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
marcusfabricius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 56
Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by marcusfabricius »

Yoko AD08 är ca 1,5 sekunder långsammare än Kumho VA70. Körglädjen är stor när bilen släpper lite mer. Problemet hade kanske varit att skillnaderna mellan snabba och inte lika snabba hade blivit större. Vi kanske ska försöka få en bra deal ned Kumho 225-50-15 VA 70 däck för alla?
/Marcus Fabricius
User avatar
Fosselius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 76
Joined: Tue 20 May 2014, 06:48
Location: Karlskrona

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by Fosselius »

Enhetsdäck är väll ok men det får väll bli till 2019.
Det är väll så att regementet är låst mellan 2016-2018.
Viktigt att hålla vad man går ut med och hålla sig till de regler som man kommit överens om. Tydlighet och trovärdighet är viktigt i kommunikation med nya utövare.
Sen är det ett kanske ett dilemma om det är top5 eller eventuella nybörjare man ska värna mest om.
Vad jag förstår har väll antalet startande ökat under gällande regler samt att etablerade topp förare inte lämnat i större omfattning.
Testa möjligen ett enhetsdäck för top10 förare under en tävling kommande säsong och utvärdera om tänkt effekt uppnås.

Sen är jag möjligen lite partisk då jag har däck som jag räknar ska klara större delen av kommande säsong. Blir dyrt om jag tvingas köpa nytt.
Per Fosselius
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by Andreas E »

För att klargöra så kommer vi inte införa enhetsdäck inför säsongen 2018. Innan ett eventuellt beslut om enhetsdäck tas behöver vi få, förutom bekräftat pris och tillgång på däck en tydlig bild av prestanda för de föreslagna däcket när det t.ex. gäller varvtider, hur konsekvent det beter sig (över en stint eller när det blir mer slitet), hur slittåligt det är, hur beteendet är när man går över gränsen och det släpper, hur det beter sig på blöt asfalt.
Tack vare Tobias gjorde vissa tester under 2017 med Nankang och om det ges möjlighet kan vidare tester göras under 2018 med Nankang samt även Yokohama som nämnts i tråden ovan. Om vi sedan vill gå vidare med införande av enhetsdäck inför säsongen 2019 kommer vi behöva besluta om detta i rimlig tid under 2018 så ni inte köper på er "fel" däck inför kommande säsong.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
marcusfabricius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 56
Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by marcusfabricius »

Fosselius wrote:Enhetsdäck är väll ok men det får väll bli till 2019.
Det är väll så att regementet är låst mellan 2016-2018.
Viktigt att hålla vad man går ut med och hålla sig till de regler som man kommit överens om. Tydlighet och trovärdighet är viktigt i kommunikation med nya utövare.
Sen är det ett kanske ett dilemma om det är top5 eller eventuella nybörjare man ska värna mest om.
Vad jag förstår har väll antalet startande ökat under gällande regler samt att etablerade topp förare inte lämnat i större omfattning.
Testa möjligen ett enhetsdäck för top10 förare under en tävling kommande säsong och utvärdera om tänkt effekt uppnås.

Sen är jag möjligen lite partisk då jag har däck som jag räknar ska klara större delen av kommande säsong. Blir dyrt om jag tvingas köpa nytt.
------------------

-----------------UTMÄRKT IDE TYCKER jag
/Marcus Fabricius
marcusfabricius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 56
Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by marcusfabricius »

Andreas E wrote:För att klargöra så kommer vi inte införa enhetsdäck inför säsongen 2018. Innan ett eventuellt beslut om enhetsdäck tas behöver vi få, förutom bekräftat pris och tillgång på däck en tydlig bild av prestanda för de föreslagna däcket när det t.ex. gäller varvtider, hur konsekvent det beter sig (över en stint eller när det blir mer slitet), hur slittåligt det är, hur beteendet är när man går över gränsen och det släpper, hur det beter sig på blöt asfalt.
Tack vare Tobias gjorde vissa tester under 2017 med Nankang och om det ges möjlighet kan vidare tester göras under 2018 med Nankang samt även Yokohama som nämnts i tråden ovan. Om vi sedan vill gå vidare med införande av enhetsdäck inför säsongen 2019 kommer vi behöva besluta om detta i rimlig tid under 2018 så ni inte köper på er "fel" däck inför kommande säsong.

/Andreas E
--------- Låter klokt!
/Marcus Fabricius
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by Torbjorn968 »

Med de priser Markus nämner tycker jag enhetdäck är givet även för modifierad, speciellt i jämförelse med 225 Kuhmo som nu ligger på typ 7000:-. Behöver man träna sig snabb pga brister i skrotet mellan öronen så går det däck, i mitt fall blir det 16 däck denna säsong eftersom en uppsättning bestämde sig för att helt lämna in efter ett fåtal pass i värmen på Gotland Ring.

När man bygger en rejsbil så måsta man spara vikt lite här o var, dvs överallt, för att komma nån vart.

Det samma gäller kostnader. Och däck är en stor del av kostnaderna.

Billigare racing = fler bilar på banan = roligare.

Torbjörn
Torbjörn Linderson
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by TPR »

Inköpspriset är bara en del av den totala däckskostnaden. Om dessa billiga gatdäck tex bara ger bästa grepp i första stinsen eller, vilket är mer troligt om man kollar på andra serier, ger bäst grepp när de är mer än halvslitna så ökar antalet däck per säsong dramatiskt. Att dessa däck skulle ha lika konsekvent grepp över 8 mm slitage som dagens Kumho är jag tveksam till.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by Torbjorn968 »

Kuhmo är fantastiskt bra öämge så benägen hålla med. Trodde det rörde sig om 048.

T
Torbjörn Linderson
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by TPR »

Torbjorn968 wrote:Kuhmo är fantastiskt bra öämge så benägen hålla med. Trodde det rörde sig om 048.

T
Tror, det gör man i kyrkan... :wink:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Fosselius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 76
Joined: Tue 20 May 2014, 06:48
Location: Karlskrona

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by Fosselius »

Andreas E wrote:För att klargöra.......
....Om vi sedan vill gå vidare med införande av enhetsdäck inför säsongen 2019 kommer vi behöva besluta om detta i rimlig tid under 2018 så ni inte köper på er "fel" däck inför kommande säsong.
/Andreas E
Erbjudanden på däck börjar synas hos leverantörer så vad gäller för 2019?
Per Fosselius
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by TPR »

Hej Per,

Tror inte diskussionen har kommit längre än det som skrivs i denna tråd.

Dock kan jag nämna att jag pratade med Martin från Wheelbase på Falkenberg, han lät inte helt ointresserad av att diskutera Kumho som enhetsdäck. Men för ett sådant beslut krävs ju bra pris samt garanterad tillgång. Vi måste isf även besluta vilken hårdhet och hur vi gör med eventuella regndäck.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
LarsoyH
Posts: 34
Joined: Sat 08 Jun 2019, 18:58
Location: Stockholm
Contact:

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by LarsoyH »

Hej alla!

Jag undrar hur det går i denna diskussionen angående enhetsdäck i MX-5 cup / hela Roadsport C klassen?
Är det lagt på is, eller finns det utrymme för en fortsatt diskussion?

Jag är helt grön i MX-5 Cup, och körde mitt första Cup rejs nu på Falkenberg, så jag vet inte om jag egentligen har sådär jättemycket att säga till om i det stora hela.
Men jag är i vilket fall för ett enhetsdäck då jag som nybörjare har en begränsad budget för detta nöjet, och skulle definitivt uppskatta om vi kan hålla nere kostnaderna på vad som i det stora hela är en av den största löpande kostnaden, nämligen däcken.
Misstänker att även flera andra tänker på samma sätt också.

Vilket däck det blir är inte jätte viktigt känner jag, sålänge det är ett riktigt R-däck.
Men det primära i mitt tycke är att det ska vara ett däck som fungerar ok både i vått som torrt SAMT går att använda till och från banan utan att behöva oroa sig.
Att ha 2 uppsättningar enhetsdäck, ett får vått och ett för torrt hade väl egentligen varit det allra bästa ur en grepps/varvtids perspektiv. Men i och med att flera (inklusive jag) åker med bilen till och från banan, är det inte en optimal lösning att försöka knöla in en uppsättning däck i bilen.
Det känns även onödigt kostnadsdrivande då det helt klart finns däck som fungerar ok både på vått och torrt.

Jag vet inte hur mycket jag får skriva öppet på detta forumet.
Men jag jobbar med däck och skulle om intresset finns i samarbete med Yokohama kunna erbjuda Yokohamas nya R-däck A052 som en lösning till väldigt fördelaktiga priser om vi alla är intresserade.

Det finns väl självklart snabbare däck på både vått och torrt än Yokohama A052, men jag tycker att det är ett väldigt bra allround däck efter att nu ha provat några olika vid det här laget.
De fungerar bra i både vått och torrt, är väldigt lättkörda, verkar hålla bra, och fungerar klanderfritt att använda även utanför racebanan (jag har använt de till vardags på min miata under större delen av denna sommaren utan några som helst problem.)

I min åsikt är det inte de snabba varvtiderna som gör denna klassen så rolig och framgångsrik (finns väl andra klasser för de som vill köra riktigt fort).
Utan det är den tajta och jämna racingen som är det i alla fall jag fastnat för!

Priserna jag kan erbjuda är enligt nedan i 205 och 225, om vi gör ett samarbete med Yokohama till alla bilar i Cupen. Kommer självklart även att kunna erbjuda däcket i fler dimensioner om så önskas till andra bilar som kör i Roadsport C, men antar att det är dessa som är mest intressanta för MX-5 Cup. 

205/50R15 1.615kr /st inkl. moms & återvinning
225/50R15 1.740kr /st inkl. moms & återvinning
Frakt tillkommer på 50kr / däck.

Det kommer självklart då även att kunna hållas ett lager på dessa dimensioner, så att tillgängligheten blir bra hela året!

Ser gärna om någon i styrelsen kontaktar mig om detta är intressant för fortsatt diskussion.
Men jag måste veta ganska omgående om intresset finns inför 2020, då Yokohama behöver veta detta i god tid.

/Lars Hultman
Lars Hultman - himmelsblå NA 1.8 MX-5 Cup Standard #55

PM:a mig för bra priser på däck från Yokohama, kan ordna det mesta, både till gata och för bana.
https://www.roines.se/yokohama_advan_a052

Ordnar även med hjulinställning inom Stockholmsområdet.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by TPR »

Hej Lars!

Hoppas du hade kul på Falkenberg, hann tyvärr inte prata med dig så mycket. :oops:

Självklart finns det utrymme att prata om enhetsdäck, jag tror de flesta skulle bli glada om vi kan hitta något sätt att sänka kostnaderna. Men det är detta vi har fastnat på hittills, vi måste hitta ett däck som inte bara har bättre pris är Kumho utan även matcha flera av de övriga egenskaperna, vilket har nämnts tidigare i denna tråd.

Därför vill vi inte ta ett förhastat beslut, vi måste utvärdera ett potentiellt däck för att förstå totalkostnaden över en säsong. Vi (dvs MX-5 Racing Club) kan dessutom bara ta beslut för MX-5 Cup, vilket betyder att ett eventuellt enhetsdäck bara kommer krävas på de 3 cuptävlingarna och eventuella övriga bilar i Roadsport C får köra på andra däck. Vill man att detta ska gälla hela Roadsport C så får man prata med SPVM ang detta.

Utvärdering av däck kan ske på lite olika sätt, men någon i cupen med stor erfarenhet av Kumho bör köra upp minst ett set av de potentiella enhetsdäcken för att se hur det beter sig över livslängden. För att detta ska bli helt relevant bör det helst ske under race-lika förhållanden, tex tempo, spårval, väderförhållanden, heatcykler, mm.

Jag tror med andra ord att det blir svårt att besluta enhetsdäck för 2020.
Detta betyder dock inte att det inte ska göras, men det krävs lite framförhållning och utvärdering.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
LarsoyH
Posts: 34
Joined: Sat 08 Jun 2019, 18:58
Location: Stockholm
Contact:

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by LarsoyH »

Jag hade jättekul, ni kommer definitivt få se mig på banan i fortsättningen med!

Misstänkte att det kunde vara svårt såhär nära inpå, men värt ett försök.

Nu har jag inte sådär jätte mycket erfarenhet av alla de olika däcken, men jag vet bara att A052 är min personliga favorit av de däcken jag testat hittills, om man väger alla parametrarna mot varandra genom mina egna högst ovetenskapliga tester.

Kumho ger kanske någon sekund snabbare varv på torrt, men på vått tror jag att Yokohama kommer ge dom en match definitivt.
Och alla andra egenskaper för just en roadsport bil är bättre på Yokohama i min mening.
De rullar lättare, har längre livslängd, bromsar bättre på vått, bullrar mindre etc.

Men om någon förare med mycket mer erfarenhet och många utslitna uppsättningar av de olika däcksalternativen är intresserad, så kan jag definitivt ordna några uppsättningar Yokohama till dessa priser för en lite noggrannare utvärdering gentemot Kumho mfl. inför nästa år.

Bara säg till isåfall.
Lars Hultman - himmelsblå NA 1.8 MX-5 Cup Standard #55

PM:a mig för bra priser på däck från Yokohama, kan ordna det mesta, både till gata och för bana.
https://www.roines.se/yokohama_advan_a052

Ordnar även med hjulinställning inom Stockholmsområdet.
Post Reply