Enhetsdäck i Standardklassen?

Allt som rör MX-5 CUP

Vill du ha enhetsdäck i standardklassen?

Ja - bra om kostnaden kan minskas ytterligare
17
71%
Nej - dagens regler räcker bra
7
29%
 
Total votes: 24

User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by Andreas E »

Vad tycker ni i Standardklassen om förslag att införa ett enhetsdäck i Standardklassen med start säsongen 2018 eller 2019?
Detta enhetsdäck skulle då väljas ut med följande kriterier: Lågt pris, bra utbud, slittåligt, förutsägbart beteende och bra grepp. Detta innebär att det eventuellt inte blir riktigt lika snabbt däck som Kumho som många kör idag. Fördelarna skulle bli lägre kostnader (billigare däck, förhoppningsvis i närheten av 1000 kr/st, som håller längre) och ett ännu tätare startfält.

Omröstningen kommer användas som en indikation men viktigare är de kommentarer ni som kör i Standardklassen idag (eller planerar göra det framöver) gör i denna tråden.

I samband med SSM på Ring Knutstorp i juli kommer vi samlas för att diskutera detta f-2-f och ta ett beslut.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Matte P
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 235
Joined: Mon 07 Oct 2013, 08:36
Location: Falkenberg

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by Matte P »

Jag tror personligen inte det blir roligare om det försämrar förutsättningarna för standard att vara med och leka mitt bland dom modifierade.
Men ett klassdäck för alla klasser tror jag är bra, billigt eller dyrt spelar mig ingen roll.
Jag kan inte rösta med dom svarsalternativen som finns!
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by tstevg »

Lysande förslag, samma i modifierat !!!!
Thomas Sörquist
Göteborg
User avatar
Mblixt
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 108
Joined: Mon 19 Mar 2012, 22:59
Location: Kumla

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by Mblixt »

För mig är enhetsdäck en självklarhet. Även i modifierat. Men då skall vi ha ett enhetsdäck för torrt och ett för blött. Om jag nu får önska så låt oss få köra på riktiga regndäck! Det är ur säkerhetssynpunkt rent förkastligt att tvingas köra r-däck i regn.
Michael Blixt
User avatar
Seglan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Wed 27 May 2015, 10:11
Location: Frillesås

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by Seglan »

Mblixt wrote:För mig är enhetsdäck en självklarhet. Även i modifierat. Men då skall vi ha ett enhetsdäck för torrt och ett för blött. Om jag nu får önska så låt oss få köra på riktiga regndäck! Det är ur säkerhetssynpunkt rent förkastligt att tvingas köra r-däck i regn.
Så länge dom är 225 så instämmer jag ;) hehe

Skämt å sido, Jag tycker personligen det är lite kul med valmöjligheter! Däremot kan man minska valmöjligheterna till kanske en däckstyp fast olika storlekar? Eller några få olika billigare tillverkare och storlekar? Jag jämför däcken gärna med olika segel i min sport och det blir ofta väldigt personligt vad som passar sin "seglingsstil" eller i detta fallet kör stil?

Jag har ju bra mycket längre livstid på mina 225or kontra 205 och tror (gissningsvis) att oavsett däcksval om jag behöver köra 205 istället för 225 kommer det i slutändan bli dyrare för mig?

Sen instämmer jag till 110% att vi borde (måste) skaffa fram ett entyps regndäck då det inte bara är en fart fråga och jämnare racing utan också en väldigt stor säkerhetsfråga då R-däcken är skit i regn...
#87 Philip Carlson

Racer: 1,8 Mazda MX-5 -96
Trackday: Mini JCW GP -06
Daily driver: 1,6 Mazda MX-5 -01
Weekend warrior: Porsche 993 Techart -95
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by Anders Träff »

Om det blir enhetsdäck så måste det vara i roadsport C inte bara MX-5 Cup
finns alla dimensioner som behövs? ex MB SLK, MG, Nivas RX mm

Anders nr82

P:S Riktiga regndäck :up:
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by chriss »

Hela roadsport c bör ha enhetsdäck så det blir lika för alla.
Är det bara standard så finns der risk att sprida ut fältet och det vill vi verkligen inte. Då ett billigare enhetsdäck kan vara lite långsamare.
Enhetsdäck kan begränsas till märke och modell med fritt val at storlek för att passa alla befintliga och kommande bilar.
Tycker även att dessa ska gälla för regn också då detta håller ner kostanden för att inte behöva ha flera uppsättningar.

Har inte röstat då jag är för enhestsdäck men inte för bara standard.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Niclas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 16
Joined: Sat 09 Jan 2016, 14:20
Location: Arboga

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by Niclas »

Bra med enhetsdäck (vilket vi nästan kör på idag) för att få ner kostnaden, men viktigt då med att det blir för hela Roadsport C annars kan det innebära för att vara konkurrenskraftig att vi behöver ha två uppsättningar beroende på om det är MX-5 cup /RS C eller så finns det risk för ännu mer bortfall på ej Cup tävlingar.

För regndäck vet jag inte om diskussionen är med en ytterligare uppsättning av samma däcksmärke för enbart regn (ex wet race tyre) eller om ni menar ett däck som kombinerar hyggliga vatten med hyggliga torregenskaper.

Det finns en hel del serier som har enhetsdäck bl a SSK och Legends. Få en utvärdering av dem?
Niclas Larsson
Mx-5 1,8l -03 NB
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by Niklas Falk »

Enhetsdäck för att få ner kostnaden under dagens för Kumho, ja då får man leta bland Nankang AR1 och liknande.
Det är få serier med enhetsdäck som får nåt billigare än de marginalhyvlade priser som kan jagas fram. Billigare än fullpris, jodå, men vem betalar fullpris?

Det man kan få är ökad support och kanske ökad leveranssäkerhet.

Angående riktiga regndäck, de är inte billiga i inköp och tycker inte om många varv med torrt spår (men är en dröm i vätan).
Det är dags att jobba med reglementet 2019-2021 ungefär nu så fila på argumenten.
Tar vi Ginetta cup som det fungerade i början (rdäck i torrt och raceregndäck i vått) så styrdes det helt av "wet race" eller inte. Inga regndäck i torrt och inga rdäck i vått, om jag minns rätt. Det kan ju varit fria däck i vått men det går att tänka sig många varianter.

Men tänk på att strunta i de fem främsta när ni tänker reglemente, de anpassar sig oavsett, sikta på effekterna på de bakom.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by Lejban »

Hej Vänner,

jag försöker hålla mig borta ifrån denna diskussion, men blev nu väldigt nyfiken på vad motiveringen är till att INTE ha enhetsdäck, trots att kostnaden för detta än är okänt.

Dela gärna vad ni betalar idag och hur mycket lägre priset behöver blir för att ni kan tänka er enhetsdäck. Tror inte nån vill betala mer i onödan? ;)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
janne_murvel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 24
Joined: Sun 16 Oct 2016, 14:20
Location: Partille

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by janne_murvel »

Innebär enhetsdäck i roadsport C då att om jag som nykomling t ex inte hunnit skaffa detta enhetsdäck inte får vara med för att jag kanske vill köra på säg gatdäck? Om det tillkommer regndäck och ett wet race inträffar och man inte har plats att ta med regnsulor utöver ett race set, får man inte köra då heller? Så mycket pengar som plöjs ner i dessa bilar för att bli snabbare (som vi alla vill så klart) anses då däcken vara det dyra? Tror inte att ett t ex 2 sekunder långsammare däck skulle få toppen i vare sig modifierat eller standard att närma sig nämnvärt nedre halvan i respektive klass. Valfrihet är kul! annars hade vi väll inte varierat så mkt mellan NA/NB karosser, motorer och allt annat vi pysslar med. Jag är för ett enhetstält så inte folk ser så oförskämt pigga ut på mornarna! :banana:
#47 Janne Murvik

Mazda mx-5 1.8 -01
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by TPR »

Har funderat lite på detta, skulle vilja lägga till några urvalskriterier för ett eventuellt enhetsdäck:

Konsekvent greppnivå över ett stint.
Har tidigare kört Toyo R888 och det var nog största skillnaden vid bytet till Komho V70A, däcket överhettar inte på samma sätt och det går att hålla ungefär samma tider i hela körpasset.

Konsekvent grepp när däcket slits
Hur påverkas greppet när däcket slits?
Kumho funkar bra nästan ända tills corden är framme.

Regnegenskaper
Detta är Roadsport, man SKA kunna köra sin bil till tävlingarna och då klara sig med en uppsättning däck.

Rent generellt är jag för enhetsdäck, tycker det finns mer fördelar än nackdelar.
Slitaget/kostnaden för däck är den stora anledningen till att jag inte tränar/testar mer än jag gör idag (dvs inget alls... :oops: )
Men att hitta ett däck som uppfyller alla våra krav och som dessutom är billigt och med bra leveranser kan bli en utmaning. :think2:

Niclas har en bra kommentar ang att om detta enbart gäller MX-5 Cup så drabbar det konkurrenskraften i övriga tävlingar, och eventuellt även deltagarantalet. :up:
MEN, reglementet i MX-5 Cup bestämmer vi över själva, att ändra reglementet för Roadsport C blir betydligt svårare.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by Lejban »

Kanske inte alla var på SSM, så jag skriver här som en FYI:

Vi på www.r-däck.se erbjöd MX-5 Cup att inom Standard eller båda klasserna att köpa Nankang AR-1 205/50R15 till lågt pris. MX-5 Cup tackade nej till erbjudandet med motivering att man inte vill köra långsammare än nu (Initiala tester visade på 0.5-1.0 sek långsammare varvtider, då på bil optimerad för annan däck).

Vi jobbar så klart på att hitta ett bättre erbjudande för framtiden :up:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
marcusfabricius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 56
Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by marcusfabricius »

Yokohama har erbjudit alla som kör i MX-5 cup att köpa däck för 758 kr/ st. 8 däck hade hållit hela säsongen. Alla hade sparat pengar, och racingen hade blivit jämnare i vad gäller förutsättningar. Tycker det är konstigt att inte alla vill haka på detta fantastiska erbjudande. :burnout:
/Marcus Fabricius
marcusfabricius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 56
Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by marcusfabricius »

Japp, även modifierat skall ha enhetsdäck. Verkar som att majoriteten vill ha enhetsdäck, så bara att sätta igång. :roll:
/Marcus Fabricius
marcusfabricius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 56
Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by marcusfabricius »

Behövs inga separata regndäck. Bara kul när det blir extra halkigt. .. Yokohama har performancedäck med mycket mönster som passar i vått och torrt.
/Marcus Fabricius
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by TPR »

marcusfabricius wrote:Yokohama har erbjudit alla som kör i MX-5 cup att köpa däck för 758 kr/ st.
Vilket år var det, måste ha varit länge sedan? :think2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
marcusfabricius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 56
Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by marcusfabricius »

Thomas Pihl 2017. Normalpris ca 2000. Om vi kör med Yokohama alla, så ser Göran Bengtsson detta som bra PR för dem. Yokohama har också erbjudit prispengar om vi hänger på detta erbjudande. Lämnade förslaget till Anders Träff i styrelsen, men tydligen röstades detta ner pga att många har gamla däck som de hellre vill använda. Ser nu att enhetsdäck verkar vara intressant för många. Kan snacka med Göran igen om detta blir verklighet.
/Marcus Fabricius
marcusfabricius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 56
Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by marcusfabricius »

såhär skrev Göran till mig i sms 29/11 2016.. Ni betalar för de som kör i serien 750 kr+ moms och Åva. Måste finnas ett bolag vi kakturerar. Vi lägger 100 kr per sålt däck i en prispott till de som kör Yokohama AD08.
/Marcus Fabricius
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by TPR »

OK, ett sportigt gatdäck alltså, inget R-däck.
750 kr + moms och miljöavgift är inte 758 kr/st, närmare 950 kr/st.
Snabb googling hittar 195/50-15 för 871 kr/st och 205/50-15 för 1145 kr/st.

Skulle kanske kunna vara ett alternativ om man kör i en enhetsklass, tex Legends eller Ginetta.
Men så länge MX-5 Cup körs tillsammans med Roadsport så vill man kunna vara konkurrenskraftig även mot andra bilar samt vid deltävlingar där MX-5 Cup inte körs.

Dessutom finns det några andra krav som måste uppfyllas av ett eventuellt enhetsdäck, bla att prestanda ska vara konsekvent, dels över ett stint och dels när däcket slits.
I annat fall kommer det ganska snart köras med nya däck inför varje tävling... :roll:
Detta är nog den största fördelen med Kumho. :up:

Kan han inte ge oss ett bra pris på Yokohamas R-däck istället? :up:

I annat fall tror jag Nankang är ett bättre alternativ, skulle vara intressant om någon som har färsk erfarenhet av Kumho och MX-5 Cup skulle testa ett set lite mer ingående för att se hur de uppför sig när de slits.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
marcusfabricius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 56
Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by marcusfabricius »

Vi betalar ju bara 812,50 per däck, så ca 50% ca billigare än butikspris. ( På Alibaba och nätet hittar man givetvis allting billigt)
650kr x 1,25 i moms = 812,5 kr
AD08 däcket är ca 1-2 sekund långsammare än ett R däck. Kumho däcken är snabbast, men kostar ca 1300 kr/ st för oss..
Vi betalar 750+ moms iom att Yokohama bygger en fond som går till prispengar. ( 100 SEK per däck till prispotten i form av pokaler mm. )
Dessa Yokohama däck har också ett mönsterdjup på 8 mm, vilket gör att däcket klarar av reglementet längre.
Passar också bra för landsvägskörning..
Kumhos R-däck har väl bara ca 5 mm i mönsterdjup, och slits snabbare då däcksblandningen är mjukare.
Väldigt många entusiaster är nöjda med det nya allrounddäcket från Yokohama då prestandan är hög, och däcket håller länge.
Detta är en idé som finns till för att alla kör med samma förutsättningar och med låg budget.
också kul att ha en sponsor för serien.
Nu tycker jag allt har spårat ut, då allting blir ytterst dyrt om man vill hamna på pallen i serien.
Kom 2a i MX-5 cup modifierat 2013 med Yokohama däck, men med samma budget jag hade då hade jag inte varit konkurrenskraftig idag. Ett annat alternativ är att man max får köra med 12 däck under en hel säsong. Då skulle däcken märkas.
Racing blir roligare om det inte kostar skjortan. Att alla har samma förutsättningar lockar också fler.
Synd att Yokohamas förslag inte faller i smaken.
:bang2:
H,
marcus
/Marcus Fabricius
marcusfabricius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 56
Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by marcusfabricius »

/Marcus Fabricius
marcusfabricius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 56
Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by marcusfabricius »

https://www.youtube.com/watch?v=HB-4F-hG4mw&t=90s

I denna video kör jag med AD08 1600 kg vikt i bilen..
/Marcus Fabricius
marcusfabricius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 56
Joined: Thu 08 Mar 2012, 15:55

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by marcusfabricius »

https://www.youtube.com/watch?v=HB-4F-hG4mw&t=90s

I denna video kör jag med AD08 däck.
1600 kg vikt i bilen
/Marcus Fabricius
User avatar
Seglan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Wed 27 May 2015, 10:11
Location: Frillesås

Re: Enhetsdäck i Standardklassen?

Post by Seglan »

Är det så mycket dyrare idag då? Jag får väll ändå anse mig köra i toppen av cupen och kan inte se hur mina kostnader kan vara så mycket större än vad du hade?

Jag kör en uppsättning Kumho 225/50-15 som räcker hela säsongen och förra årets 225 som går som årets träningsdäck. Sen en uppsättning regndäck Toyo 888 195/50-15 supersoft. Har används en gång på ett år och då på träning... Så det är 4a nya däck på en säsong. Skulle det regna mycket kanske det skulle kunna bli 8a nya däck på en säsong.

Bromsar där hade jag en stor inköpskostnad på AP racing ok och skivor. Men nu har mina främre belägg och skivor nästan gått 2 säsonger utan att bytas ut. Jag har köpt nya belägg till Falkenberg som förmodligen kommer monteras då väldigt mycket står på spel mellan mig och Erik. Men de belägg jag har nu hade lätt klarat av att köra även Falkenberg. Skivorna är fortfarande som nya!

Motorn har gått 4a säsonger av tävling och träning och inte en skruv har bytts (förutom vilken bil den sitter i) I vinter planerar jag att plocka ur och kolla igenom motorn. Men enbart av förebyggande syfte!

Coilovers så vitt jag vet har nog aldrig varit på service... Dessa monterade Joachim Osbeck -09 (rätta mig om jag har fel) Men dessa kommer också åka på service i vinter.

Inställningar, Har har inte mätt verken camber eller toe sen jag köpte bilen för två år sen... Men varför skruva på någon som verkar funka? ;)

Så några stora rullande kostnader det har jag inte!
#87 Philip Carlson

Racer: 1,8 Mazda MX-5 -96
Trackday: Mini JCW GP -06
Daily driver: 1,6 Mazda MX-5 -01
Weekend warrior: Porsche 993 Techart -95
Post Reply