Utan krängningshämmare...

Vilka dämpare ska jag köpa? Hjulinställning och allt som har med väghållning att göra.
Post Reply
aMattias
Posts: 12
Joined: Mon 05 Oct 2015, 21:37
Location: Järfälla

Utan krängningshämmare...

Post by aMattias »

Om man vill "avaktivera" i detta fall den bakre krängningshämmaren. Räcker det att koppla loss/ta bort den ena drop linken?

Jag har öppen diff (antar jag) på min NA och tänkte laborera lite för bättre fäste för bakhjulen.

/Mattias
Mattias Andersson
NA 1.6 -90 BRG

10:e plats MX-5 Sprint Cup 2017 R-däcksklassen
6:e plats MX-5 Sprint Cup 2016 R-däcksklassen
19:e plats MX-5 Sprint Cup 2015 gatdäcksklassen
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Utan krängningshämmare...

Post by Andreas E »

Jag skulle lossa på båda sidor och fästa upp med buntband så de inte tar i när du kör.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Utan krängningshämmare...

Post by Niklas Falk »

Går bra att lossa bara på ena sidan. Om mutter sätts på plats så har du allt du behöver för att återställa på besiktningen (jag glömmer alltid den detaljen) :)
aMattias
Posts: 12
Joined: Mon 05 Oct 2015, 21:37
Location: Järfälla

Re: Utan krängningshämmare...

Post by aMattias »

Bra tips om besiktningen. Hade nog inte tänkt på den detaljen. :up:

Påverkas något annat än roll-beteendet om kränghämmaren lossas? T.ex över-/understyrning?
Mattias Andersson
NA 1.6 -90 BRG

10:e plats MX-5 Sprint Cup 2017 R-däcksklassen
6:e plats MX-5 Sprint Cup 2016 R-däcksklassen
19:e plats MX-5 Sprint Cup 2015 gatdäcksklassen
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Utan krängningshämmare...

Post by chriss »

Brukar lossa ena sidan och tejpa en mot bärarmen och som Niklas skriver lämna i bultarna så är det lätt att labba.

Du kommer justera under/överstyrning men krängningshämmare. Som egentligen är ett konstigt namn då de inte gör jättemycket mot krängning jämfört med tex lite hårdare fjädrar.

Grovt är det mjukare inställning = mer grepp. Så tar tar du bort bak kommer du få mer grepp bak och därmed mer åt understyrning hållet beroende på vart din balans är nu.

Skriv lite om den setup för många har likande setup och gjort mycker av test jobbet åt dig ;)
Chriss Rice
Göteborg
Post Reply