R-däcktråden
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
R-däcktråden
Måste nog köpa nya R-däck. Såg att miataklubben också har ett erbjudande, det skiljer dock ca 500:- i pris per däck. Vad är det för kvallitéskillnader mellan dessa två märken/däck?
/Fredrik
/Fredrik
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Jag har växlat lite mellan Toyo R881/888 och Yokohama A048.
Jag upplever subjektivt Yokohama som bättre däck (lättare att få jämn temp, t ex), men det syns inte på varvtiderna så här långt. Det lutar åt Toyo den här säsongen; främst för att de är mycket billigare. Ni som köper ert första set R-däck: Toyo är lite tryggare när de är kalla, medan Yokohama behöver ett varv...
Jag upplever subjektivt Yokohama som bättre däck (lättare att få jämn temp, t ex), men det syns inte på varvtiderna så här långt. Det lutar åt Toyo den här säsongen; främst för att de är mycket billigare. Ni som köper ert första set R-däck: Toyo är lite tryggare när de är kalla, medan Yokohama behöver ett varv...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Det erbjudande som SDS ger på Toyo är samma pris som alla andra dumpar dem till (+- nån hundralapp). Inget speciellt mao.
Jag har kört upp två uppsättningar R888 och de ger som sagt bra grepp på första varvet (2-3 kurvor behövs för att få grepp). Men man får vara lite uppmärksam så man inte "peekar" däcken för tidigt och får överhettningsproblem efter 7-8 varv.
Yokis 048 verkar klarar av ca 30-50% mer körning innan mönstret blir för litet, men det är inget jag kan svära på själv. R888 verkar klara ca 6-8 timmar bantid med min körning iaf.
Jag har kört upp två uppsättningar R888 och de ger som sagt bra grepp på första varvet (2-3 kurvor behövs för att få grepp). Men man får vara lite uppmärksam så man inte "peekar" däcken för tidigt och får överhettningsproblem efter 7-8 varv.
Yokis 048 verkar klarar av ca 30-50% mer körning innan mönstret blir för litet, men det är inget jag kan svära på själv. R888 verkar klara ca 6-8 timmar bantid med min körning iaf.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Med följd att man får sämre fäste eller att gummit pajar/spricker? Såg några bilder på däck som såg mindre roliga ut på det andra forumet. E de så att Toyo e känsligare kanske det är bäst att satsa på yokosar? Surt att d skiljer ett par tusen i pris...Niklas Falk wrote: Men man får vara lite uppmärksam så man inte "peekar" däcken för tidigt och får överhettningsproblem efter 7-8 varv.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Anders Ohlsson
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 118
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26
Toyo R888 är mitt favoritdäck och det finns ingen anledning till att känna oro för att köra på dessa. Bra grepp från start och väldigt "förlåtande" i sitt beteende. Inga tvära släpp när man går över gränsen eller liknande.Fredrik Henriksson wrote: Med följd att man får sämre fäste eller att gummit pajar/spricker? Såg några bilder på däck som såg mindre roliga ut på det andra forumet. E de så att Toyo e känsligare kanske det är bäst att satsa på yokosar? Surt att d skiljer ett par tusen i pris...
Min erfarenhet av Yoko är bara en uppsättning A048 i storlek 195/60x14. Det fungerade dock inte alls. De var vänligt känsliga för däckstryck och överhettade väldigt lätt. När jag gick tillbaka till Toyo i 205/50x15 åkte jag direkt 3 sekunder fortare på Knutstorp.
Utgår dock från att A048:or i "rätt" storlek (205/50x15) fungerar minst lika bra som Yoko.
Skulle jag stå inför valet att köpa mina första R-däck skulle valet lätt bli Toyo. Har man bara erfarenhet av gatdäck så kommer skillnaden att vara som natt och dag i vilket fall som helst.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Nädå, så illa är det inte, när de går för varma räcker det att backa av lite men det är inget man vill göra i ett race (om man inte skapat lucka eller ser framförvarande försvinna i fjärran).Fredrik Henriksson wrote:Med följd att man får sämre fäste eller att gummit pajar/spricker? Såg några bilder på däck som såg mindre roliga ut på det andra forumet. E de så att Toyo e känsligare kanske det är bäst att satsa på yokosar? Surt att d skiljer ett par tusen i pris...Niklas Falk wrote: Men man får vara lite uppmärksam så man inte "peekar" däcken för tidigt och får överhettningsproblem efter 7-8 varv.
Ett klassiskt ställe att missa på är Kvarnkurvan på Kinnekulle. VF mår aldrig bra där (och där förlorar man billängder på att inte kunna ha rätt hastighet).
Min erfaranhet av skillnader mellan A032 och A048 är att A032 håller konstant grepp hela vägen ner till corden medans A048 blir lite sämre med tiden men håller längre.
Sen kan man välja mellan soft och medium också. Soft är godis men dyrare p.g.a däck håller sämre.
Sen tror jag Toyo är mindre känsliga för felaktiga hjulvinklar och däcks-tryck. Yoko däremot snäppet bättre om tryck och vinklar är rätt. Så Nybörjar-däck -> Toyo Fortsättnings-kurs -> Yoko
Sen kan man välja mellan soft och medium också. Soft är godis men dyrare p.g.a däck håller sämre.
Sen tror jag Toyo är mindre känsliga för felaktiga hjulvinklar och däcks-tryck. Yoko däremot snäppet bättre om tryck och vinklar är rätt. Så Nybörjar-däck -> Toyo Fortsättnings-kurs -> Yoko
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Ok! Då blir d nog Toyo. Om Anders kört dem i flera år så e dom ju beprövade. Har han inte överhettat dom så lär inte jag som rockie göra det. Sen vet man aldrig, om några år kanske man signar in sig på fortsättningskursen och börjar köra Yoko.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Såg prislistan på miataklubbens hemsida. Trodde det skulle vara dyrare med 225:
""225/50ZR15 91 W Proxes R888 Toyo 1 517 :-""
""225/50ZR15 91 W Proxes R888 Toyo 1 517 :-""
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Enligt Niklas så ska d gå att få på dessa på mina 7"ultraleggera men frågan är om resultatet blir bra? De flesta som har dessa däck har ju bredare fälgar... Sen blir det lite lurigare att bestämma bredd på spacers, 7"fälg + 205/50 15 däck är ju beprövat vilken inpressning som funkar utan skärmskrap...Josen wrote:Testa vore kul att se om detta funkar - för 949 Racing verkar det fungeraFredrik Henriksson wrote:Såg prislistan på miataklubbens hemsida. Trodde det skulle vara dyrare med 225:
""225/50ZR15 91 W Proxes R888 Toyo 1 517 :-""
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
225/45-15 "kommer under våren 2008". 50-profil är väsentligt högre än original...Josen wrote:Testa vore kul att se om detta funkar - för 949 Racing verkar det fungeraFredrik Henriksson wrote:Såg prislistan på miataklubbens hemsida. Trodde det skulle vara dyrare med 225:
""225/50ZR15 91 W Proxes R888 Toyo 1 517 :-""
Annars har ni mellantinget 215/50-15 för ungefär samma pengar om jag minns rätt från min lokale leverantör.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Ahh så va de ja, profilen...Niklas Falk wrote:225/45-15 "kommer under våren 2008". 50-profil är väsentligt högre än original...Josen wrote:Testa vore kul att se om detta funkar - för 949 Racing verkar det fungeraFredrik Henriksson wrote:Såg prislistan på miataklubbens hemsida. Trodde det skulle vara dyrare med 225:
""225/50ZR15 91 W Proxes R888 Toyo 1 517 :-""
Annars har ni mellantinget 215/50-15 för ungefär samma pengar om jag minns rätt från min lokale leverantör.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Just de tänk på profilen = utväxling. tycker själv att det börjar bli lite jobbigt med 205/50 med orginal utväxling förstås; men både med 1,6 & 1,8 (1,8 med 1,6:ans utv. är ju annan histoia, eller hur Josen?) Provade 195/50 (nya Toyo våren -07, Tack CG ) men tror mej kunna märka att 205:orna håller i bättre, svårt att säga dock när man inte kan testa bägge vid samma tillfälle, inte ens samma år i det här fallet... men iår ska det testas för iår är det allvar Har även 205/50-13 Yoko; ska bli mycket spännande
De e mycke nu...
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Fattar iofs inte varför däcket blir högre med ett bredare däck med samma profil? E d 50 profil så trodde jag det stod för att däcket bygger 50mm i höjd precis som 205 & 225 talar om hur många mm däcket bygger i bredd.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Däckets profil anges i procent av däckets breddFredrik Henriksson wrote:Fattar iofs inte varför däcket blir högre med ett bredare däck med samma profil? E d 50 profil så trodde jag det stod för att däcket bygger 50mm i höjd precis som 205 & 225 talar om hur många mm däcket bygger i bredd.
50 profil = 50% av bredden
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Aha! Hehehe...Svederud wrote:Däckets profil anges i procent av däckets breddFredrik Henriksson wrote:Fattar iofs inte varför däcket blir högre med ett bredare däck med samma profil? E d 50 profil så trodde jag det stod för att däcket bygger 50mm i höjd precis som 205 & 225 talar om hur många mm däcket bygger i bredd.
50 profil = 50% av bredden
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Nya Toyo
Känner du nån i BMWSC så kan ni ju gå ihop och handla 8st hos www.snowdragon.se (verkar vara nere för tillfället) till bra pris.Gladh wrote:jag är mycket nöjd med mina Toyo 7-8 banmöte med bl.a en heldag med 28 mil på Sviestad
var handlar man nya(i malmö)? Priser?
Annars
Wheelbase ger ungefär samma priser (frakten hit är iaf noll ). Andra däckpersoner borde kunna ge liknande priser (alla dumpar priset på Toyo vad det verkar). 1100kr med moms är ett hyffsat kompispris på 205/50-15.Puppans erbjudande wrote:Kallhälls Däckservice
Enköpingsvägen 199
Järfälla(vid hydromacken)
08-58350531 (Hälsa från Puppan)
Skeppar med bussgods till självkostnadspris.
SDS hade ju nåt erbjudande nu som jag har för mig ligger däromkring. SDSverkstäder finns det ju gott om.
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja