Är det kanske Carbotech XP-10/XP-12 som de flesta kör med?
Hoppas på några fler alternativ.
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Tack tack tack!
Jag kör Carbotexh XP8 bak och XP20 fram.JOnas wrote:Ja vilka bromsbelägg har ni som kör NB/NBFL? OCH hur är initiala känslan, slitage, pris?
Är det kanske Carbotech XP-10/XP-12 som de flesta kör med?
Hoppas på några fler alternativ.
Tack tack tack!
TPR wrote:Är det XP20 man kör om man måste byta belägg och skivor efter varje race?
Eller så är du den enda utan sek låda och stora bromsarTPR wrote:Jag är medvetet lite provocerande eftersom jag är förvånad över avsaknaden på reaktioner pga denna ändring, enbart Alexander som kommenterat.![]()
Men jag kanske har missat någon info och inser även att denna tråd ej är rätt ställe för denna diskussion.
chriss wrote:Eller så är du den enda utan sek låda och stora bromsar
Men personligen är jag tveksam till att beslutet att tillåta annat än original bromsar och växellåda i MX-5 Cup var rätt beslut (för Mx-5 Cup), en annan lösning på bromsproblemen borde vara att backa tillbaka ett steg till belägg som inte är så aggressiva men har längre livslängd.
Om det nu är kostnaden som var motiveringen.
Absolut.Niklas Falk wrote:Men det finns massor av obegränsade saker som spelar större roll när man väl är ute och kör (tid att träna är ju svindyrt, det kostar en massa ork om inte annat). Dämperiet börjar ju närma sig seklådorna i kostnad på en del håll.
Det håller jag delvis med om.Niklas Falk wrote:Det stora problemet är den upplevda kostnaden, främst på allt som syns eller kan ses som enskild kostnad på en annons.
Inte bara det, man ska lyckas pussla ihop en fungerande kompromiss mellan prylar, skruvande och rattande. Alltför stort fokus på pusselbitarna (helst enskilda) kan ta energi från själva pusslandet.TPR wrote:Det ska som sagt kunna rattas också!![]()
Jag håller med. Men överlåter till de erfarna som köra att bedömma.TPR wrote:chriss wrote:Eller så är du den enda utan sek låda och stora bromsar![]()
Jag har redan insett mina begränsningar, så det blir Standard för mig, passar mina möjligheter/resurser bättre.![]()
Så det är faktiskt inte för egen vinning som jag försöker lyfta frågorna angående ändringar av reglementet (jag kör ju inte ens alla tävlingar i cupen), utan det är för att få MX-5 Cup att vara så attraktivt som möjligt i framtiden.
Alltför många klasser har förstörts pga ogenomtänkta ändringar av reglementet, oftast med välvilja bakom men kanske inte helt rätt analyser (se tex på både Super Touring och S2000).
Så mina envisa kommentarer om både ökat vikttillägg för programerbart sprut och behålla standard bromsar/växellåda syftar till att hålla avståndet från insteg till topp så kort som möjligt.
För då uppnås enligt min mening både den roligaste racingen samt den mest attraktiva serien för nya deltagare.