Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Tack för erbjudandet men det är nog bättre du koncentrerar dig på att få klar din bil.
Problemet för mig är att jag bara hinner med en mekkväll i veckan pga jobb, familj, mm.
Dessutom håller jag på att byta vänster bakskärm, går nog inte fortare om man är två samt lackering som tar tid.
Men det viktiga för mig är att hinna till SSM, hinner jag träna innan är det en bonus.
Tänkte dock göra ett ryck imorgon.
Problemet för mig är att jag bara hinner med en mekkväll i veckan pga jobb, familj, mm.
Dessutom håller jag på att byta vänster bakskärm, går nog inte fortare om man är två samt lackering som tar tid.
Men det viktiga för mig är att hinna till SSM, hinner jag träna innan är det en bonus.
Tänkte dock göra ett ryck imorgon.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
OkokTPR wrote:Tack för erbjudandet men det är nog bättre du koncentrerar dig på att få klar din bil.
Problemet för mig är att jag bara hinner med en mekkväll i veckan pga jobb, familj, mm.
Dessutom håller jag på att byta vänster bakskärm, går nog inte fortare om man är två samt lackering som tar tid.
Men det viktiga för mig är att hinna till SSM, hinner jag träna innan är det en bonus.
Tänkte dock göra ett ryck imorgon.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Långt mellan uppdateringarna här!
Det beror på långa kvällar och nätter i garaget samt en hel del huvudbry
MEN, idag har jag efter veckor av hårrivande, läsandes i regler, pratandes med SFRO osv osv äntligen fått min bil besiktigad och godkänd av bilprovningen
Det var en av de tyngre milstolparna i detta lilla miata-bygge
Jag får återkomma i efterhand med lite kul byggporr
Om jag kopplar på lite storhetsvansinne och tänker att några av er där ute är nyfikna på att se hur allt detta byggande blivit, vill jag redan nu förvarna att slutfinishen inte finns på plats än... Kompisens barn på kanske 4 år provsatt bilen idag och sa spontant: "Vad gammalt allt är!"
Mmm projekt måla bil invändigt etc kommer sen.
Hoppas vi syns allihop i helgen!
TT #64
Det beror på långa kvällar och nätter i garaget samt en hel del huvudbry
MEN, idag har jag efter veckor av hårrivande, läsandes i regler, pratandes med SFRO osv osv äntligen fått min bil besiktigad och godkänd av bilprovningen
Det var en av de tyngre milstolparna i detta lilla miata-bygge
Jag får återkomma i efterhand med lite kul byggporr
Om jag kopplar på lite storhetsvansinne och tänker att några av er där ute är nyfikna på att se hur allt detta byggande blivit, vill jag redan nu förvarna att slutfinishen inte finns på plats än... Kompisens barn på kanske 4 år provsatt bilen idag och sa spontant: "Vad gammalt allt är!"
Mmm projekt måla bil invändigt etc kommer sen.
Hoppas vi syns allihop i helgen!
TT #64
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Äntligen är racesäsongen över och meksäsongen kan starta!
Liten inför-meksäsongupdate här.
Då har jag provat att köra race utan servo och det är helt enkelt för tungt för mig
Det syns beklämmande väl på filmerna från falkenberg att jag inte bestämmer över bilen som jag gjorde på knutan. Förstår fortfarande inte hur ni som kör utan servo gör det så grymt bra men det hjälper ju inte mig. Jag kanske fasen är för klen helt enkelt
Faktum är faktum och lösningar finns. Två till och med som jag ser det. En involverar piller i burk smyckade med kyrilliska tecken en annan s e r v o
Har övervägt ett par alternativ på servo som tex el-servo på rattstång eller en el-hydraulisk pump.
Rallycross- och rallyåkare använder visst framgångsrikt Opel Corsas elservo.
Billigt i inköp men rätt mycket jobb med bearbetning av rattstång osv.
http://www.propontiac.com/wp-content/up ... 00x337.jpg
Det finns också fina riktiga motorsport-prylar för el-servo men de kostar flis.
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorspor ... r-steering
Hydraulisk pump verkar ju då lättare men efter läsning av forum är alla inte nöjda med känslan och beskriver sig känna pumpens "puls" i ratten.
Samtidigt är ju saken den att jag var helt nöjd med miatans originalservosystem förutom just att det inte fungerar för bankörning.
Det verkar som att kylningen inte räcker, att det skapas för högt tryck och att rörkopplingar mm går sönder av utmattning.
Så, just nu är jag inne på att montera original servopump, koppla på ett riktigt oljekyl, dra nya friska hydraulslangar. Kanske även byta remskiva för att minska utväxlingen och därmed minska tryck. För att spara på generatorn kanske det är smartast att istället byta remskivan på vevaxeln och då så att säga både dreva om generator och servopump.
Detta måste ju skapa den fina styrkänsla original servo ger, det bara måste ju hålla med förändringarna ovan och det borde även bli den billigaste lösningen. Nackdelen kanske är vikten. Det är väl inte optimalt med en kylare till men ja, det tänker jag det får vara värt.
Vad säger forumet? eller ?
Visst är ni jäkligt nyfikna på att följa ett eventuellt "bygge"?
Liten inför-meksäsongupdate här.
Då har jag provat att köra race utan servo och det är helt enkelt för tungt för mig
Det syns beklämmande väl på filmerna från falkenberg att jag inte bestämmer över bilen som jag gjorde på knutan. Förstår fortfarande inte hur ni som kör utan servo gör det så grymt bra men det hjälper ju inte mig. Jag kanske fasen är för klen helt enkelt
Faktum är faktum och lösningar finns. Två till och med som jag ser det. En involverar piller i burk smyckade med kyrilliska tecken en annan s e r v o
Har övervägt ett par alternativ på servo som tex el-servo på rattstång eller en el-hydraulisk pump.
Rallycross- och rallyåkare använder visst framgångsrikt Opel Corsas elservo.
Billigt i inköp men rätt mycket jobb med bearbetning av rattstång osv.
http://www.propontiac.com/wp-content/up ... 00x337.jpg
Det finns också fina riktiga motorsport-prylar för el-servo men de kostar flis.
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorspor ... r-steering
Hydraulisk pump verkar ju då lättare men efter läsning av forum är alla inte nöjda med känslan och beskriver sig känna pumpens "puls" i ratten.
Samtidigt är ju saken den att jag var helt nöjd med miatans originalservosystem förutom just att det inte fungerar för bankörning.
Det verkar som att kylningen inte räcker, att det skapas för högt tryck och att rörkopplingar mm går sönder av utmattning.
Så, just nu är jag inne på att montera original servopump, koppla på ett riktigt oljekyl, dra nya friska hydraulslangar. Kanske även byta remskiva för att minska utväxlingen och därmed minska tryck. För att spara på generatorn kanske det är smartast att istället byta remskivan på vevaxeln och då så att säga både dreva om generator och servopump.
Detta måste ju skapa den fina styrkänsla original servo ger, det bara måste ju hålla med förändringarna ovan och det borde även bli den billigaste lösningen. Nackdelen kanske är vikten. Det är väl inte optimalt med en kylare till men ja, det tänker jag det får vara värt.
Vad säger forumet? eller ?
Visst är ni jäkligt nyfikna på att följa ett eventuellt "bygge"?
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Oh ja!Visst är ni jäkligt nyfikna på att följa ett eventuellt "bygge"?
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Absolut!
Det låter som exakt de förändringar jag skulle vilja göra.
Kanske med undantag för oljekylen om det går.
Har du en bild på vilket rör det var som gick sönder på din bil?
Var det utgående tryckrör från pumpen?
Det låter som exakt de förändringar jag skulle vilja göra.
Kanske med undantag för oljekylen om det går.
Har du en bild på vilket rör det var som gick sönder på din bil?
Var det utgående tryckrör från pumpen?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Go for it ! Björn Niklasson har skruvat dit en elservo på sin kärra, du kanske kan få tjuvkika på hans lösning? I fjol på SSM tror jag faktiskt att han råkade ut för precis det som hände dig i år. Styrservo-olja överallt i motorrumet = brand...
Den lösning som erbjuder bäst driftsäkerhet är väl att föredra (el-servo?). Men samtidigt så är det bra att kunna köra iväg och hämta reservdelar mellan heaten.
Upp med filmerna från Falkenberg, vi vill se ! Och innan du skruvar isär styrväxel så tycker jag att du (och alla som läser detta) ska komma ner till Knutan nu på söndag och bjuda MSCC-folket på lite (läs: mycket) motstånd
Den lösning som erbjuder bäst driftsäkerhet är väl att föredra (el-servo?). Men samtidigt så är det bra att kunna köra iväg och hämta reservdelar mellan heaten.
Upp med filmerna från Falkenberg, vi vill se ! Och innan du skruvar isär styrväxel så tycker jag att du (och alla som läser detta) ska komma ner till Knutan nu på söndag och bjuda MSCC-folket på lite (läs: mycket) motstånd
Alexander Mullaart
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Har kanske någon bild, men kan fota senare i veckan.
Oljekyl vet jag inte egentligen om det behövs men eftersom att det verkar koka över så känns det ju som en bra grej.
Skall kanske montera temp- och tryckmätare hehe. Kul att bygga och fixa!
Oljekyl vet jag inte egentligen om det behövs men eftersom att det verkar koka över så känns det ju som en bra grej.
Skall kanske montera temp- och tryckmätare hehe. Kul att bygga och fixa!
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Jag tror på att optimera original grejer istället för att uppfinna hjulet. Björn har tyvärr haft mycket problem med sin elservo lösning och halva fältet kör med original servo som verkar fungera.
Att dreva ner remhjulet till både generator och servo låter klokt men glöm inte vatten pumpen
Alt en elmotor på org servopump som går med ett konstant varvtal som matchar mer motorn vid 2-3krpm än 7-8krpm där vi bruka köra på bana
Att dreva ner remhjulet till både generator och servo låter klokt men glöm inte vatten pumpen
Alt en elmotor på org servopump som går med ett konstant varvtal som matchar mer motorn vid 2-3krpm än 7-8krpm där vi bruka köra på bana
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Jag kanske kommer att skrota min Fiat Punto med el servo och där finns ett elservo att tillgå om du vill ha att labba med.
Om det blir aktuellt kan vi byta jämt mot hjälp att få bilen till skroten efter vi har slaktat den på styrning
Om det blir aktuellt kan vi byta jämt mot hjälp att få bilen till skroten efter vi har slaktat den på styrning
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Electrons vs. molecules: Electric Power Steering Conversion
power steering cooler options
http://www.bellengineering.net/index.php?cPath=5_60_256
Det verkar bara vara en raktigenomkylare med flänsar, man behöver ju inte ta i så mycket för att kyla mer än original.
http://www.summitracing.com/int/search? ... oler&dds=1
power steering cooler options
http://www.bellengineering.net/index.php?cPath=5_60_256
Det verkar bara vara en raktigenomkylare med flänsar, man behöver ju inte ta i så mycket för att kyla mer än original.
http://www.summitracing.com/int/search? ... oler&dds=1
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 304
- Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Björn har fått ordning på sitt el servo han fick en annan variant innan Falkenberg så nu fungerar det
Anders nr82
Anders nr82
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Tusen tack för alla grymma länkar!Niklas Falk wrote:Electrons vs. molecules: Electric Power Steering Conversion
power steering cooler options
http://www.bellengineering.net/index.php?cPath=5_60_256
Det verkar bara vara en raktigenomkylare med flänsar, man behöver ju inte ta i så mycket för att kyla mer än original.
http://www.summitracing.com/int/search? ... oler&dds=1
Nu är jag tillbaka till att läskas av el-servopump
Snygga små söta kylare också.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Tack men jag undrar om min mek-kompetens verligen medger ombygge av styrstång etc.chriss wrote:Jag kanske kommer att skrota min Fiat Punto med el servo och där finns ett elservo att tillgå om du vill ha att labba med.
Om det blir aktuellt kan vi byta jämt mot hjälp att få bilen till skroten efter vi har slaktat den på styrning
Ovsett så hjälper jag gärna till att forsla den till skroten. Med lite tur kanske jag har löst släpkärra när detta skall ske...
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Filmer är på G AlexanderAlexander Söderholm wrote: Upp med filmerna från Falkenberg, vi vill se ! Och innan du skruvar isär styrväxel så tycker jag att du (och alla som läser detta) ska komma ner till Knutan nu på söndag och bjuda MSCC-folket på lite (läs: mycket) motstånd
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste