Mats Lundin - MX-5 1993 racer
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Nu startar motorn
... men den går lite knackigt. Räknar med att få ställa tändningen för att få den ok. Ska bara lära mig hur ...
Startmotorproblemet var att matarkabeln till solenoiden, den lilla tunna, fick ström på tändning men dog sedan när nyckeln vreds till start. Löste det genom att montera en egen start-tryck-knapp som matar ström på den kontakten.
... men den går lite knackigt. Räknar med att få ställa tändningen för att få den ok. Ska bara lära mig hur ...
Startmotorproblemet var att matarkabeln till solenoiden, den lilla tunna, fick ström på tändning men dog sedan när nyckeln vreds till start. Löste det genom att montera en egen start-tryck-knapp som matar ström på den kontakten.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
... och nu går den bra också
Flyttade om tändkablarna på spolarna som det ser ut i handboken för 1,6, och du blev det bra - härligt!
Nu kan jag ju oroa mig för varför det inte kommer ström som det ska till startmotorn, men om det inte börjar brinna någonstans när jag kör så kan jag leva med det.
Tommy undrar om det är något annat fel, som att generator inte laddar eller liknande. Och då kollade jag att jag har drygt 13 volt över polerna på batteriet med bilen avstängd och ca 15 volt när bilen är igång. Tolkar det som att generatorn faktiskt laddar. Vad kan jag annars få för problem?
Flyttade om tändkablarna på spolarna som det ser ut i handboken för 1,6, och du blev det bra - härligt!
Nu kan jag ju oroa mig för varför det inte kommer ström som det ska till startmotorn, men om det inte börjar brinna någonstans när jag kör så kan jag leva med det.
Tommy undrar om det är något annat fel, som att generator inte laddar eller liknande. Och då kollade jag att jag har drygt 13 volt över polerna på batteriet med bilen avstängd och ca 15 volt när bilen är igång. Tolkar det som att generatorn faktiskt laddar. Vad kan jag annars få för problem?
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
... och nu går bilen att köra oxå
Shake down gick bra. Märkbart bättre drag i denna än förra motorn - kul .
Ett par märkliga ting har dock inträffat.
1. När jag kopplar ur (trampar ner kopplingspedalen) tänds bromslampan på panelen Hur är det möjligt? Den lyser förstås också när handbromsen är i.
2. Vänster fäste för hardtopen i vindruteramen har inget spänn och skramlar ... . Hur är det möjligt? Det har ju alltid suttit i spänn tidigare (och motorbyte bör ju inte påverka hardtopen - eller har jag missat något här ). Tror nästan bilen har "gått bananas" efter sju månader på pallbockar, dvs "hängt ner sig" på mitten, men ...
Shake down gick bra. Märkbart bättre drag i denna än förra motorn - kul .
Ett par märkliga ting har dock inträffat.
1. När jag kopplar ur (trampar ner kopplingspedalen) tänds bromslampan på panelen Hur är det möjligt? Den lyser förstås också när handbromsen är i.
2. Vänster fäste för hardtopen i vindruteramen har inget spänn och skramlar ... . Hur är det möjligt? Det har ju alltid suttit i spänn tidigare (och motorbyte bör ju inte påverka hardtopen - eller har jag missat något här ). Tror nästan bilen har "gått bananas" efter sju månader på pallbockar, dvs "hängt ner sig" på mitten, men ...
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Jag fick ett liknande fel efter att jag monterat i en cc båge.
Efter monteringen så är det betydligt svårare att knäppa igen cabben...
Efter monteringen så är det betydligt svårare att knäppa igen cabben...
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Ett long-shot (okunnig spekulerar):Mats Lundin wrote:...
1. När jag kopplar ur (trampar ner kopplingspedalen) tänds bromslampan på panelen Hur är det möjligt? Den lyser förstås också när handbromsen är i.
...
På min bil lyste ABS-lampan när det var dåligt med bromsvätska i bromscylindern. Skulle det kunna vara någon motsvarande övervakning av vätskan i huvudcylindernbehållaren för kopplingen och att den indikerar låg nivå när du trycker ner kopplingen?
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Shake down kört i går på Malmby - och nog blev det lite skakigt.
Redan på väg till träffen hörde jag hur något for under bilen, en bult eller annat, men kunde inte se eller förstå vad som hänt. Inbillade mig att de kanske var något kvarglömt verktyg ... Återkommer till vad det var.
Bilen gick bra och har mycket mer pulver med ny motor och är kul att köra. Dock tungstyrd med lilla ratten och servolöst. Efter några rundor börjar det ryka under huven och jag stannar. Kylaren kokar och det har gått varmt, men denna gång har jag stängt av i god tid. Med huven öppen och några intresserade spekulanter blickande ner i motorrummet smäller det till ordentligt och ett ångmoln värdigt Fukushima bolmar upp. Alla på träffen kommer fram till bilen och tittar på ångmolnet. Det går inte att se något i motorrummet pga all ånga, men när det ångat en stund och sikten klarnar ser Tommy denna slang Trycket i systemet har tagit ut sin rätt på en gammal slang, men tur i oturen att den gick som en "säkring" och resten av motorn klarade sig.
Tommy skjutsar in mig till Strängnäs där Mekonomen turligt nog har öppet och turligt nog har en kylarslang i rätt dimension hemma (tydligen inte lagervara ...). Samma Tommy dyker oförväget ner i soporna på lokal OKQ8-station och fiskar upp flera tomma spolarvätskedunkar som vi kan fylla med vatten och ta med oss till bilen.
Med ny slang och nytt vatten provstartar jag och motorn funkar bra - skönt! Kör lite för att få upp värmen igen när Tommy efter två varv står och viftar vilt vid depån. Svänger in och noterar molnet av rök runt bilen. Ser allvarligt ut men är bara ytterligare vatten som ska ångas bort. Bland annat är avgasbandagen genomdränkta av vatten och allt ska ångas bort. Bilen går dock bra.
Har under morgonen noterat att generatorremmen slirar och ger mig på att spänna den. Upptäcker då att pivotbulten i nederkant av generatorn saknas - var förstås den jag tappade på morgonen. Det går inte att spänna remmen utan lägger ner körningen för dagen. När väl Tommy har tagit hand om segern i sprinten och kör slut på bromsbelägg åker vi hemåt - skönt med en följebil när man linkar hemåt. Stannar på rakan där jag tappade bulten och söker av vägkanterna utan framgång - ingen bult. Tar mig hem utan vidare mankemang.
Nu kvarstår frågan varför bilen kokade.
Min teori är att en slapp generatorrem, som ju också driver vattenpumpen, gör att vattnet inte cirkulerat som det ska - viktigt när man ligger på varvstoppet. Hur kan jag säkerställa att vattenpumpen gör det den ska?
Tommy har teorin att jag har luft i kylarsystemet, kanske i värmepaketet. Hur kan jag säkerställa att det inte är luft i systemet?
Ny bult och rem nu beställt från MX5-parts. Kinnekulle är inte i fara.
Redan på väg till träffen hörde jag hur något for under bilen, en bult eller annat, men kunde inte se eller förstå vad som hänt. Inbillade mig att de kanske var något kvarglömt verktyg ... Återkommer till vad det var.
Bilen gick bra och har mycket mer pulver med ny motor och är kul att köra. Dock tungstyrd med lilla ratten och servolöst. Efter några rundor börjar det ryka under huven och jag stannar. Kylaren kokar och det har gått varmt, men denna gång har jag stängt av i god tid. Med huven öppen och några intresserade spekulanter blickande ner i motorrummet smäller det till ordentligt och ett ångmoln värdigt Fukushima bolmar upp. Alla på träffen kommer fram till bilen och tittar på ångmolnet. Det går inte att se något i motorrummet pga all ånga, men när det ångat en stund och sikten klarnar ser Tommy denna slang Trycket i systemet har tagit ut sin rätt på en gammal slang, men tur i oturen att den gick som en "säkring" och resten av motorn klarade sig.
Tommy skjutsar in mig till Strängnäs där Mekonomen turligt nog har öppet och turligt nog har en kylarslang i rätt dimension hemma (tydligen inte lagervara ...). Samma Tommy dyker oförväget ner i soporna på lokal OKQ8-station och fiskar upp flera tomma spolarvätskedunkar som vi kan fylla med vatten och ta med oss till bilen.
Med ny slang och nytt vatten provstartar jag och motorn funkar bra - skönt! Kör lite för att få upp värmen igen när Tommy efter två varv står och viftar vilt vid depån. Svänger in och noterar molnet av rök runt bilen. Ser allvarligt ut men är bara ytterligare vatten som ska ångas bort. Bland annat är avgasbandagen genomdränkta av vatten och allt ska ångas bort. Bilen går dock bra.
Har under morgonen noterat att generatorremmen slirar och ger mig på att spänna den. Upptäcker då att pivotbulten i nederkant av generatorn saknas - var förstås den jag tappade på morgonen. Det går inte att spänna remmen utan lägger ner körningen för dagen. När väl Tommy har tagit hand om segern i sprinten och kör slut på bromsbelägg åker vi hemåt - skönt med en följebil när man linkar hemåt. Stannar på rakan där jag tappade bulten och söker av vägkanterna utan framgång - ingen bult. Tar mig hem utan vidare mankemang.
Nu kvarstår frågan varför bilen kokade.
Min teori är att en slapp generatorrem, som ju också driver vattenpumpen, gör att vattnet inte cirkulerat som det ska - viktigt när man ligger på varvstoppet. Hur kan jag säkerställa att vattenpumpen gör det den ska?
Tommy har teorin att jag har luft i kylarsystemet, kanske i värmepaketet. Hur kan jag säkerställa att det inte är luft i systemet?
Ny bult och rem nu beställt från MX5-parts. Kinnekulle är inte i fara.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Kollat detta och toppat upp kopplingsbehållaren men fenomenet består.Andreas E wrote:Ett long-shot (okunnig spekulerar):Mats Lundin wrote:...
1. När jag kopplar ur (trampar ner kopplingspedalen) tänds bromslampan på panelen Hur är det möjligt? Den lyser förstås också när handbromsen är i.
...
På min bil lyste ABS-lampan när det var dåligt med bromsvätska i bromscylindern. Skulle det kunna vara någon motsvarande övervakning av vätskan i huvudcylindernbehållaren för kopplingen och att den indikerar låg nivå när du trycker ner kopplingen?
/Andreas E
Men tack för tipset fast det inte funkade.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Det finns på min NB en "Clutch switch", sitter vid pedalstället. Enligt elschemat så går den direkt till PCM (ECU). Varför styrenheten till motorn ska veta om kopplingen är nertryckt vet jag inte och jag har inte heller farthållare på bilen. "Brake switch" sitter ju vid bromspedalen alldeles intill och går också till PCM enligt schemat, förutom till bromsljusen. Kan det vara någon felkoppling där? Vad händer om man helt enkelt kopplar ur "clutch switch"?
"Parking brake switch" och "Brake fluid level sensor" är hopkopplade och går endast till instrumentet, i alla fall på NB.
"Parking brake switch" och "Brake fluid level sensor" är hopkopplade och går endast till instrumentet, i alla fall på NB.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Du har även en neutralswitch, som är seriekopplad med kopplingsswitchen. Vitsen är att datorn skall få förvarning att lasten minskar för tomgångskontrollen (kökörning tex).
Switcharna för pedalerna är lätta att koppla ur (men det är bökigt att få in huvudet, en arm och en lampa så man ser nåt) om man misstänker dem. De sitter i det övre stoppet så om det är nåt sånt så ska effekten ske direkt, och inte långt ner på slaget.
Switcharna för pedalerna är lätta att koppla ur (men det är bökigt att få in huvudet, en arm och en lampa så man ser nåt) om man misstänker dem. De sitter i det övre stoppet så om det är nåt sånt så ska effekten ske direkt, och inte långt ner på slaget.
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
... och min lampa tänds när jag är längst ner med kopplingspedalenNiklas Falk wrote: De sitter i det övre stoppet så om det är nåt sånt så ska effekten ske direkt, och inte långt ner på slaget.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Någon kabel som kommer i kläm när kopplingen är nere? Antingen vid pedalerna/golvet eller vid slavcylindern? Mystiskt
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Så var den säsongen över, nu går vi i ide och inväntar nästa.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Ny säsong - jag är redo!
Bromsklossarna tål en säsong till.
Däcken får gå på Malmby, sedan väntar nya däck till Knutstorp 3 maj.
Gelleråsen bokad 14 maj.
Nu är vi igång!
Ny bromsvätska idag.Bromsklossarna tål en säsong till.
Däcken får gå på Malmby, sedan väntar nya däck till Knutstorp 3 maj.
Gelleråsen bokad 14 maj.
Nu är vi igång!
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
I förra inlägget snackade jag om Gelleråsen. Där hände något som nu har fått stora konsekvenser. Det tillkom ett nytt ljud i motorn som jag under sommaren har trott är spikningar på höga varv. Byte av tändstift, bränsletrycksregulator, bränslefilter och spridare gjorde ingen skillnad utan Turbocenter fick ta sig en titt. Domen är ett trasigt vevlager. Så nu är vi, bilen och jag, tillbaka i garaget.
Lär ska finnas till salu på någon sajt, MX5Parts eller IL men jag hittar inget där.
Conny, om du läser detta får du gärna komma med lite mått på ditt hemmaverktyg, så kanske jag kan åstadkomma något liknande.
Men en liten bit på vägen har jag i alla fall kommit.
Jag har under senaste veckan oroat mig för hur jag ska få loss remhjulet fram på vevaxeln. Lite googlande gav att Börje E här på Södertörn hade ett hemmagjort mothåll som jag kunde få låna - om nu Börje hittade det. Visade sig vara utlånt redan, men det gör inget för jag har ett annat remhjul än vad Börje hade på sin NA.
Så jag är öppen för förslag hur jag ska få loss remhjulet. Har fått tispet att sätta dit hylsa och skaft och ställa mot golvet för att sedan dutta på startmotorn så rycks bulten loss av kraften. Verkar lite risky, bara. Lär ska finnas till salu på någon sajt, MX5Parts eller IL men jag hittar inget där.
Conny, om du läser detta får du gärna komma med lite mått på ditt hemmaverktyg, så kanske jag kan åstadkomma något liknande.
Men en liten bit på vägen har jag i alla fall kommit.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Tråkigt när det krånglar Mats. Men skönt ändå när du nu vet vad som är felet.
Förmodar att du skall lyfta ur motorn för att byta lager.
När du skall lossa remhjulet så börja med att lossa dom fyra M6 bultarna och plocka av remhjulet från själva navet.
Det kan sitta lite fast så knacka lite lätt på det med en plastklubba eller liknande så släpper det.
Mät avståndet mellan två av gänghålen och borra med samma mått i ditt plattjärn. Slipa sen bort en halvmåne för att passa in järnet mot navet. Dra fast det med två bultar. Ha ett så pass långt järn så det går emot och spärrar rotationen.
Hopppas du fattar vad jag menar Mats.
Förmodar att du skall lyfta ur motorn för att byta lager.
När du skall lossa remhjulet så börja med att lossa dom fyra M6 bultarna och plocka av remhjulet från själva navet.
Det kan sitta lite fast så knacka lite lätt på det med en plastklubba eller liknande så släpper det.
Mät avståndet mellan två av gänghålen och borra med samma mått i ditt plattjärn. Slipa sen bort en halvmåne för att passa in järnet mot navet. Dra fast det med två bultar. Ha ett så pass långt järn så det går emot och spärrar rotationen.
Hopppas du fattar vad jag menar Mats.
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
En mutterdragare med tillräckligt vridmoment (min orkar runt 400Nm) gjorde jobbet enkelt för mig.
Rikligt med smörjmedel och hamrande med plastklubba behövdes för att få av remhjulet.
Rikligt med smörjmedel och hamrande med plastklubba behövdes för att få av remhjulet.
Alexander Mullaart
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Jag körde med mutterdragare, kan vara värt ett försök?
Se bara till att ha en bra krafthylsa som är till för mutterdragare.
Edit: Kan ju vara bra att uppdatera innan man svarar...
Se bara till att ha en bra krafthylsa som är till för mutterdragare.
Edit: Kan ju vara bra att uppdatera innan man svarar...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Jag har bara en enkel mutterdragare från CO på batteri, tror inte den mäktar med detta men kan ju vara värt ett försök.
Conny, jag fattar din beskrivning ihop med din bild på facebook. Får jobba åt det hållet om (när) mutterdragaren ger upp.
Conny, jag fattar din beskrivning ihop med din bild på facebook. Får jobba åt det hållet om (när) mutterdragaren ger upp.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Den kommer nog knappt att orka.
Låna/investera en med sladd.
Låna/investera en med sladd.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Hamra hamra hamra ... remhjulet har inte rört sig det minsta. Nu badar det i 5.56, få se om det gör nytta över natten.Alexander Mullaart wrote:Rikligt med smörjmedel och hamrande med plastklubba behövdes för att få av remhjulet.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Med lite (mycket!) pepping från Tommy och ytterligare funderingar samt en avdragare lånad av grannen (som oxå bistår med motorlyft), släppte så äntligen remhjulet - skönt!
Snidade sedan till ett mothåll enligt Connys (tack för hjälpen) förebild , monterade det och satte sedan telskopskaftet med hylsa på vevbulten och drog - och se på tusan, den släppte hyggligt enkelt - jätteskönt! Nu är jag på banan igen och släpper loss resten av skrotet. Problem att komma åt den övre/yttre bulten till startmotorn men sedan var det bara att haka i lyft och baxa - och si, då lossnade den oxå - superskönt!
Dagens övningar fick ett naturligt slut när jag insåg att ordinarie bultar för motorn inte räcker hela vägen igenom Biltemas motorstativ (595 kr räcker inte såååå långt). Det blir till att handla fyra nya i morgon.
Snidade sedan till ett mothåll enligt Connys (tack för hjälpen) förebild , monterade det och satte sedan telskopskaftet med hylsa på vevbulten och drog - och se på tusan, den släppte hyggligt enkelt - jätteskönt! Nu är jag på banan igen och släpper loss resten av skrotet. Problem att komma åt den övre/yttre bulten till startmotorn men sedan var det bara att haka i lyft och baxa - och si, då lossnade den oxå - superskönt!
Dagens övningar fick ett naturligt slut när jag insåg att ordinarie bultar för motorn inte räcker hela vägen igenom Biltemas motorstativ (595 kr räcker inte såååå långt). Det blir till att handla fyra nya i morgon.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Kapa distanserna eller svetsa förlängningar på några M12x1,5 Hjulbult.Mats Lundin wrote:Dagens övningar fick ett naturligt slut när jag insåg att ordinarie bultar för motorn inte räcker hela vägen igenom Biltemas motorstativ (595 kr räcker inte såååå långt). Det blir till att handla fyra nya i morgon.
Eller kör med en motorvagn istället (lite 2x4" och en möbelflyttarvagn), om du nu inte ska jobba med motorn dvs.
- Emberglow66
- Posts: 208
- Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
- Location: Täby
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Ja men du idiotförklarade mig både en och två ggr innan du till slut trodde på migMats Lundin wrote:Med lite (mycket!) pepping från Tommy och ytterligare funderingar samt en avdragare lånad av grannen (som oxå bistår med motorlyft), släppte så äntligen remhjulet - skönt!
Och gjorde som jag sa
Bra då får du ta "leaden" om jag börjar riva i min bil och så kan jag ju låna din "kopia" till lverktyg
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Det är ju jobba som är meningen här, ett vevlager som ska bytas, så det får nog bli den långa rätta vägen för att kunna jobba tryggt med maskinen.Niklas Falk wrote:Eller kör med en motorvagn istället (lite 2x4" och en möbelflyttarvagn), om du nu inte ska jobba med motorn dvs.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Re: Mats Lundin - MX-5 1993 racer
Nu är jag framme vid nästa moment - felsökning, något som inte är helt lätt. Så nu behöver jag hjälp här.
Andra alternativet var en kolvbult. Hur kollar jag det?
Men det känns bra att ha kommit så här långt på egen hand (fast jag vet att det är den svåra biten kvar - att få ihop motorn igen ).
Hur säkerställer jag att/om det är ett vevlager som är trasigt, och vilket? Har känt på vevlagren men känner inget spel på något men det är ju annorlunda under belastning. Andra alternativet var en kolvbult. Hur kollar jag det?
Men det känns bra att ha kommit så här långt på egen hand (fast jag vet att det är den svåra biten kvar - att få ihop motorn igen ).
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck