Plugga kyl-anslutningar
Plugga kyl-anslutningar
Håller ju på pch pysslar med mitt coolant re-route.
Vill hitta något enkelt sätt att plugga utgången från värme-paket som gå in till motorn igen tillsammans med kallvattnet.
Har någon tagit bort röret som går ner till anslutningen och pluggat detta på något sätt ?
Hur sitter detta rör - är det bara dittryckt i gummi-packing ?
Vill hitta något enkelt sätt att plugga utgången från värme-paket som gå in till motorn igen tillsammans med kallvattnet.
Har någon tagit bort röret som går ner till anslutningen och pluggat detta på något sätt ?
Hur sitter detta rör - är det bara dittryckt i gummi-packing ?
Re: Plugga kyl-anslutningar
Ja, det är bara ett rör med en gummiring. Plocka bort alltihop och svetsa igen är nog det "enklaste" om man ska plugga det hålet. Annars låter man röret sitta och pluggar andra sidan på något vis? Men det tar emot att köra med så mycket "dödvikt" i motorrummet - jag vet!Josen wrote:Håller ju på pch pysslar med mitt coolant re-route.
Vill hitta något enkelt sätt att plugga utgången från värme-paket som gå in till motorn igen tillsammans med kallvattnet.
Har någon tagit bort röret som går ner till anslutningen och pluggat detta på något sätt ?
Hur sitter detta rör - är det bara dittryckt i gummi-packing ?
Hur man pluggar ett rör på enklaste/effektivaste vis vet jag inte.
Re: Plugga kyl-anslutningar
Men både röret och anslutningen är väl i aluminum ? - Kanske kan kapas och stängas med slang-stump nära anslutningen till motoroblock ?Cyberoid wrote:Ja, det är bara ett rör med en gummiring. Plocka bort alltihop och svetsa igen är nog det "enklaste" om man ska plugga det hålet. Annars låter man röret sitta och pluggar andra sidan på något vis? Men det tar emot att köra med så mycket "dödvikt" i motorrummet - jag vet!Josen wrote:Håller ju på pch pysslar med mitt coolant re-route.
Vill hitta något enkelt sätt att plugga utgången från värme-paket som gå in till motorn igen tillsammans med kallvattnet.
Har någon tagit bort röret som går ner till anslutningen och pluggat detta på något sätt ?
Hur sitter detta rör - är det bara dittryckt i gummi-packing ?
Hur man pluggar ett rör på enklaste/effektivaste vis vet jag inte.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Plugga kyl-anslutningar
Ny stos direkt på vattenpumpen?Josen wrote: Men både röret och anslutningen är väl i aluminum ? - Kanske kan kapas och stängas med slang-stump nära anslutningen till motoroblock ?
Re: Plugga kyl-anslutningar
Ja tror jag tar termostat-huset där iställetDennis Kullman wrote:Ny stos direkt på vattenpumpen?Josen wrote: Men både röret och anslutningen är väl i aluminum ? - Kanske kan kapas och stängas med slang-stump nära anslutningen till motoroblock ?
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Röret där nere kan du säkert plugga med slangstump och en skruv, det är ju liksom sugsidan, men iofs har det ju samma övertryck som resten av kylarn.. så det gäller att få röret att sitta fast i aluminiumhuset, så om du inte skickar det till mej och jag svetsar ihop det så kan du säkerligen gänga den delen där röret ska sitta och i med en skruv (m16 eller vad det kan va) med lämplig låsgucka. Hur gör du där bak? termostat och återledning till kylarn förbi den främre (orginaltermostaten), eller? skita i termostat där bak och gå in där fram före org.termostat Har fortfarande "nya motorn på golvet så det är ju läge att göra nåt nu, om man ska.
De e mycke nu...
Ha du läst trådar på rejsa min och Henriks om Coolant re-route ?Magnus Pettson wrote:Röret där nere kan du säkert plugga med slangstump och en skruv, det är ju liksom sugsidan, men iofs har det ju samma övertryck som resten av kylarn.. så det gäller att få röret att sitta fast i aluminiumhuset, så om du inte skickar det till mej och jag svetsar ihop det så kan du säkerligen gänga den delen där röret ska sitta och i med en skruv (m16 eller vad det kan va) med lämplig låsgucka. Hur gör du där bak? termostat och återledning till kylarn förbi den främre (orginaltermostaten), eller? skita i termostat där bak och gå in där fram före org.termostat Har fortfarande "nya motorn på golvet så det är ju läge att göra nåt nu, om man ska.
Du har resurser för att få till en snygg lösning
Mycket lättare att göra när motorn är ur !
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
En kran mellan röret och värmepaketet (detta efter skruven som håller röret i motorn) vore inte så dumt kanske så kan man använda värmen om/när man vill Och i stängt läge så tvingar man vattnet dit man vill, alltså för bättre cirkulation och därmed kylning. det här har ni kanske redan tagit upp jag lovar att jag ska kolla vad ni skrivit på Rejsa
De e mycke nu...
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja