Leif Ampler NB 1,8 -00
Leif Ampler NB 1,8 -00
Hej,
Tillbaka i Miatagänget igen, hade en svart NA -94 std 2001-3, det var 3-4 Miator i roadsport då. Efter det en 968,944 och Exige, som finbil och till salu.Det är Martin Wahlbergs bil jag köpt. I princip är det en färdig bil med båge men kylning, mer camber, skruvad helbur och hardtop skall in /på. Hardtop och kyl är inköpta och diskussion om reroute och oljekyl pågår på annan plats på forumet.
Tillbaka i Miatagänget igen, hade en svart NA -94 std 2001-3, det var 3-4 Miator i roadsport då. Efter det en 968,944 och Exige, som finbil och till salu.Det är Martin Wahlbergs bil jag köpt. I princip är det en färdig bil med båge men kylning, mer camber, skruvad helbur och hardtop skall in /på. Hardtop och kyl är inköpta och diskussion om reroute och oljekyl pågår på annan plats på forumet.
Re: Leif Ampler NB 1,8 -00
Då måste det vara dig jag åkte med under publikkörningen på SSM 2003lampler wrote:Hej,
Tillbaka i Miatagänget igen, hade en svart NA -94 std 2001-3, det var 3-4 Miator i roadsport då. Efter det en 968,944 och Exige, som finbil och till salu.Det är Martin Wahlbergs bil jag köpt. I princip är det en färdig bil med båge men kylning, mer camber, skruvad helbur och hardtop skall in /på. Hardtop och kyl är inköpta och diskussion om reroute och oljekyl pågår på annan plats på forumet.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Leif Ampler NB 1,8 -00
Lite kuriosa om den svarte. Den köptes av JE Rydqvist som hade den tills F Henriksson köpte den, och numera är den vit och finns på Gotland. Så den har sett sina duster i garaget och på tävlingsbanan
Re: Leif Ampler NB 1,8 -00
lampler wrote:Hej,
Tillbaka i Miatagänget igen, hade en svart NA -94 std 2001-3, det var 3-4 Miator i roadsport då. Efter det en 968,944 och Exige, som finbil och till salu.Det är Martin Wahlbergs bil jag köpt. I princip är det en färdig bil med båge men kylning, mer camber, skruvad helbur och hardtop skall in /på. Hardtop och kyl är inköpta och diskussion om reroute och oljekyl pågår på annan plats på forumet.
Re: Leif Ampler NB 1,8 -00
FÄLGAR
Alla verkar eniga att det är 15x8 som gällerför Kuhmodäck. Det finns inte många lätta fälgar i den dim.
6 UL gen 3, 5.85 kg, offset +36, 159 $ hos 949racing.com. Kostar väl ca 2000 kr st hemma med flygfrakt, tull moms etc
Har någon provat Kosei 4R? 15x8 , 5.5 kg, offset 25, 149 $ .www. tirerack.com men inga fälgar på lager nu. Kosei Europa tar inte hem den fälgen.
Vilken offset är optimal för 15x8?
Leif
.
Alla verkar eniga att det är 15x8 som gällerför Kuhmodäck. Det finns inte många lätta fälgar i den dim.
6 UL gen 3, 5.85 kg, offset +36, 159 $ hos 949racing.com. Kostar väl ca 2000 kr st hemma med flygfrakt, tull moms etc
Har någon provat Kosei 4R? 15x8 , 5.5 kg, offset 25, 149 $ .www. tirerack.com men inga fälgar på lager nu. Kosei Europa tar inte hem den fälgen.
Vilken offset är optimal för 15x8?
Leif
.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Leif Ampler NB 1,8 -00
36 fungerar finfint. 25 kan innebära att du får massera kanterna bak, men med 205 bör det inte bli så blodigt.lampler wrote:Vilken offset är optimal för 15x8?
Re: Leif Ampler NB 1,8 -00
2012 var första året som vinnarna i Roadsport C och MX5 Cup körde på 8" fälg.
Tidigare år har samtliga vinnare kört på 7".
Kanske inte hela sanningen, men ändå tänkvärt...
Tidigare år har samtliga vinnare kört på 7".
Kanske inte hela sanningen, men ändå tänkvärt...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Leif Ampler NB 1,8 -00
Att träna och nöta på 97%iga delar lönar sig mer än att vänta på leveranser av delar som är 99%iga.TPR wrote:2012 var första året som vinnarna i Roadsport C och MX5 Cup körde på 8" fälg.
Tidigare år har samtliga vinnare kört på 7".
Kanske inte hela sanningen, men ändå tänkvärt...
Varvrekordet (01:09.045) på Knutan är satt på 8"
Det går att köra med 205or på 9" fälgar också...
Re: Leif Ampler NB 1,8 -00
Det var ju tur att du hittade ett varvrekord som var satt med 8"...
För jag tror att Kinnekulle och Falkenberg är satta på 7", tror även brorsan är snabbast runt Gotland fast det var på kvalet 2010, regn i racen.
Anderstorp och Mantorp är säkert 8" men det beror nog egentligen på mkt pulver, inte fälgarna...
För jag tror att Kinnekulle och Falkenberg är satta på 7", tror även brorsan är snabbast runt Gotland fast det var på kvalet 2010, regn i racen.
Anderstorp och Mantorp är säkert 8" men det beror nog egentligen på mkt pulver, inte fälgarna...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Leif Ampler NB 1,8 -00
Jag tror det är färgen på ventilhattarnaTPR wrote:... men det beror nog egentligen på mkt pulver, inte fälgarna...
Det är för lite dubbeltestat för att säga nåt speciellt, men det känns bättre med 8" för mig iaf.
Oavsett så fungerar 6UL bevisligen rätt ok, de är välbeprövade, och vi vet även hur de beter sig med spruckna ekrar (lika illa som alla fälgar).
Re: Leif Ampler NB 1,8 -00
Jag håller egentligen med, vill bara få igång lite diskussion på forumet, det är ju så tyst.
Jag TROR 8" är bra, däremot är jag mer tveksam till 225:or.
Jag TROR 8" är bra, däremot är jag mer tveksam till 225:or.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Leif Ampler NB 1,8 -00
FÄLG igen,
Via Martin F, Orionracing, har jag hittat 15x8, ET 20, 6.2-6.6 kg för 133 Euro på motec-wheels.de . Dom har andra 15x8 men tyngre.
Får ET 20 med 205 plats med racingcamber?
Hälsningar
Leif
Via Martin F, Orionracing, har jag hittat 15x8, ET 20, 6.2-6.6 kg för 133 Euro på motec-wheels.de . Dom har andra 15x8 men tyngre.
Får ET 20 med 205 plats med racingcamber?
Hälsningar
Leif
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Leif Ampler NB 1,8 -00
Allt går..., det är skärmkanterna bak som är lite hårdare att pilla med, framskärmen är lättbearbetad.lampler wrote:Får ET 20 med 205 plats med racingcamber?
Det är ju bara några mm mer än vanligt (ingen cm eller tum).
Re: Leif Ampler NB 1,8 -00
Brasklapp ang 1.09 tiden på Knutstorp
Många åkte minst sekunden snabbare detta året (2011) pga ny asfallt uppför backen, runt idioten och en bra bit till
Ha detta i minnet, kanske inte fälgbredden som hade betydelse
Snart vår!!
/ Bengt Metz
Många åkte minst sekunden snabbare detta året (2011) pga ny asfallt uppför backen, runt idioten och en bra bit till
Ha detta i minnet, kanske inte fälgbredden som hade betydelse
Snart vår!!
/ Bengt Metz
Re: Leif Ampler NB 1,8 -00
Hej,
Nu har den gröna racern fått en skruvad helbur, som ansluter till bågen från Competition Cars med hylsor. Gunnarsjö Svets och smide gjorde ett fint jobb med tät passning mot hard toppen och dörren. Längsgående taksträva mitt i bilen och en snedsträva i bågen.
Har också satt in ett 50 mm aluminiumkyl från Driftworks , coolant reroute från 949 racing och ett Setrab 616 (16 rader)oljekyl med sandwichadapter, utan termostat, vid oljefiltret. Oljekylet står på en al profil, med anslutningarna neråt, framför vattenkylet och slangarna under vattenkylet.Pressand anslutningar på slangarna.
Undre länkarmarna fram har förlängts för ökad camber.Fredrik på Autotrim gjorde dessa jobb mycket snabbt och bra.
Hawk HT 10 belägg runt om och ny bromsvätska, ATE blue racing.
Nya skenor till OMP RS stolen för fäste i orginalstolens hål.
Nu har den gröna racern fått en skruvad helbur, som ansluter till bågen från Competition Cars med hylsor. Gunnarsjö Svets och smide gjorde ett fint jobb med tät passning mot hard toppen och dörren. Längsgående taksträva mitt i bilen och en snedsträva i bågen.
Har också satt in ett 50 mm aluminiumkyl från Driftworks , coolant reroute från 949 racing och ett Setrab 616 (16 rader)oljekyl med sandwichadapter, utan termostat, vid oljefiltret. Oljekylet står på en al profil, med anslutningarna neråt, framför vattenkylet och slangarna under vattenkylet.Pressand anslutningar på slangarna.
Undre länkarmarna fram har förlängts för ökad camber.Fredrik på Autotrim gjorde dessa jobb mycket snabbt och bra.
Hawk HT 10 belägg runt om och ny bromsvätska, ATE blue racing.
Nya skenor till OMP RS stolen för fäste i orginalstolens hål.
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Leif Ampler NB 1,8 -00
Du ligger i Leif
Ska bli kul att se dig harva runt i racemode på banorna i sommar
Imponerande hur mycket du hunnit med
Ska bli kul att se dig harva runt i racemode på banorna i sommar
Imponerande hur mycket du hunnit med
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Leif Ampler NB 1,8 -00
Roligt att du satsar Leif! Ser fram emot att se bilen på banorna i år !
Alexander Mullaart
Re: Leif Ampler NB 1,8 -00
Här har du dina bilder Leif ( enjoy...)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Leif Ampler NB 1,8 -00
Last edited by Josen on Sun 07 Apr 2013, 14:53, edited 1 time in total.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Leif Ampler NB 1,8 -00
Nu är racern lastad på Ifor Williamssläpet, totvikt 1400 kg, OK för V70 med B kort. MSCC KM 1 på Knutstorp i morron.
Erfarenheter från bygget:
OMP RS stolen är fruktansvärt svår att få in, höger framkant och vänster överdel är kritiska punkter mot kaross. Jag gjorde valet att använda orginalfästena i golvet ( M10x 1.25) men det har varit mycket svets och filande i skruvhål. Stolens undre bakdel är en finger över golvet.Bältena i skenan, som på orginalstolen.
Buren är verkligen tight mot hardtoppen, det är svårt att få en stripes mellan när rörisoleringen skulle fästas. Snyggt jobbat av Ingmar på Gunnarsjö!
Jag hade skaffat tunn glasfiberskiva för att täcka dörrens insida men det gick inte, burens dörrsträva var för tätt mot dörren och glasfiberskivan var för styv, dörren gick inte att stänga. Till plåtslagaren, som hade vitlackad 1 mm Al plåt, som blev bra med en intryckning för dörrsträvan.
Racehardtoppen har varit mycket pyssel att få dit, det var inga fästen med. 4 mm bakruta i plan polycarbonat (PC) , som spretar isär HT:n med spalter på flera cm mellan HT och kaross. Köp en std HT och byt glasrutan till en 2 mm PC istället. Dessutom var det storm i kupen - det finns inga tätningar runt sidorutorna ( 2 cm spalt i bakkant och 1 cm uppåt).
Corner weight, CW, hos Andreas H. häromdagen, var tillräckligt bra för att prova på bana. Totalvikt med ca 20 l soppa och 74 kg förare ca 1080 kg.
Jag har köpt Kosei K4R fälgar 15x8 ET 36 5.5 kg av TireRack.com. Dom kommer på måndag med FedEx. 1712 kr /st hemma hos mig med frakt, tull och moms.Lite strul med kortbetalning, jag var tvungen att ringa och ge kortnumret och sedan ville Tire Rack ha en bekräftelse på att jag köpt och kunde betala. Min bank mailade till dem och sedan var det OK.TireRack var snabba och bra att kommunicera med.
Leif
Erfarenheter från bygget:
OMP RS stolen är fruktansvärt svår att få in, höger framkant och vänster överdel är kritiska punkter mot kaross. Jag gjorde valet att använda orginalfästena i golvet ( M10x 1.25) men det har varit mycket svets och filande i skruvhål. Stolens undre bakdel är en finger över golvet.Bältena i skenan, som på orginalstolen.
Buren är verkligen tight mot hardtoppen, det är svårt att få en stripes mellan när rörisoleringen skulle fästas. Snyggt jobbat av Ingmar på Gunnarsjö!
Jag hade skaffat tunn glasfiberskiva för att täcka dörrens insida men det gick inte, burens dörrsträva var för tätt mot dörren och glasfiberskivan var för styv, dörren gick inte att stänga. Till plåtslagaren, som hade vitlackad 1 mm Al plåt, som blev bra med en intryckning för dörrsträvan.
Racehardtoppen har varit mycket pyssel att få dit, det var inga fästen med. 4 mm bakruta i plan polycarbonat (PC) , som spretar isär HT:n med spalter på flera cm mellan HT och kaross. Köp en std HT och byt glasrutan till en 2 mm PC istället. Dessutom var det storm i kupen - det finns inga tätningar runt sidorutorna ( 2 cm spalt i bakkant och 1 cm uppåt).
Corner weight, CW, hos Andreas H. häromdagen, var tillräckligt bra för att prova på bana. Totalvikt med ca 20 l soppa och 74 kg förare ca 1080 kg.
Jag har köpt Kosei K4R fälgar 15x8 ET 36 5.5 kg av TireRack.com. Dom kommer på måndag med FedEx. 1712 kr /st hemma hos mig med frakt, tull och moms.Lite strul med kortbetalning, jag var tvungen att ringa och ge kortnumret och sedan ville Tire Rack ha en bekräftelse på att jag köpt och kunde betala. Min bank mailade till dem och sedan var det OK.TireRack var snabba och bra att kommunicera med.
Leif
Re: Leif Ampler NB 1,8 -00
Hej igen, det börjar våras.
Racern har varit hos Fredrik på Autotrim. Bilprovningen gick inte, katten död, inga 7 liv, det är katt nr 3 på bilen.
Köpte en 100 cell racekat av A-alt avgas i Mölndal och monterade ett Racing Beat 4:1 grenrör/downpipe, demonterade servostyrningen, bytte olja i kopplingens manöversystem och olja/filter i motor. Godkänd i om-besiktningen, Fredrik gjorde ett toppjobb, som vanligt. Skall fixa kall luft till filtret och chippa ECU boxen hos Tubocenter i Sthm. Sen skall det åkas!
Leif Ampler
Racern har varit hos Fredrik på Autotrim. Bilprovningen gick inte, katten död, inga 7 liv, det är katt nr 3 på bilen.
Köpte en 100 cell racekat av A-alt avgas i Mölndal och monterade ett Racing Beat 4:1 grenrör/downpipe, demonterade servostyrningen, bytte olja i kopplingens manöversystem och olja/filter i motor. Godkänd i om-besiktningen, Fredrik gjorde ett toppjobb, som vanligt. Skall fixa kall luft till filtret och chippa ECU boxen hos Tubocenter i Sthm. Sen skall det åkas!
Leif Ampler
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Leif Ampler NB 1,8 -00
Härligt att det löste sig med besiktningen. RB-rör och mappning kommer att göra susen på rakorna !
Kommer du till KM1 ?
Kommer du till KM1 ?
Alexander Mullaart
Re: Leif Ampler NB 1,8 -00
Raceplaneringen är KM1, 4, 5+ de flesta SPVM . Skall bli kul!!!
Leif Ampler
Leif Ampler
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Leif Ampler NB 1,8 -00
Gött Leif, nu blir det än mer fart i kärran
Vad har det varit tidigare för kat på bilen?
Vad har det varit tidigare för kat på bilen?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Leif Ampler NB 1,8 -00
Hej ,
Det var en sportkat, som knappt gick att se ljus igenom. Skrotvärdet på en orginalkatt är 3-400 kr.
Styrservot vägde ca 6 kg med olja, exklusive kylslingan, som sitter kvar under kylet.
Hälsningar
Leif Ampler
Det var en sportkat, som knappt gick att se ljus igenom. Skrotvärdet på en orginalkatt är 3-400 kr.
Styrservot vägde ca 6 kg med olja, exklusive kylslingan, som sitter kvar under kylet.
Hälsningar
Leif Ampler