Mats Lundin - MX-5 1990 1,6 Roadsport C

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Jag har haft "ledigt" från garaget ett par dagar nu. i morgon lördag ska allt löst på plats (dvs allt ... Generator, Startmotor, Grenrör, Kylare, lösa sladdar, bultarna mellan växellåda och motor, ny olja, kylvätska, spolvätskebehållare, etc). Tyvärr har inte tändkablarna hunnit hem från england, men turligt nog har jag nu semester hemma ett par dagar innan vi reser till Skottland. Kommer bara kablarna måndag så har jag tid på mig att få allt att snurra (om jag får till tändinställningen). Och då är jag med på Knutstorp. Sista betalningsdag var väl fredag, om jag inte minns fel.

Kanske ska ta den frågan redan nu. Verkar som om jag har rört ihop det här med bultarna mellan motor och växellåda. Har ju två långa, och sex mindre långa, där en lång med mutter verkar passa just under startmotorn. Är det rätt och vart ska den andra långa sitta? (Tyckte att jag hade koll när jag plockade ut den förra motorn :oops: )

M.
User avatar
kroegarn
Posts: 85
Joined: Tue 04 Mar 2008, 20:00
Location: Linköping
Contact:

Post by kroegarn »

Starkt jobbat :)
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Lite hjälp på vägen med bultarna! På bilden ligger dom placerade som dom ska sitta på sprängkåpan!

Image
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Peter Sandström wrote:Lite hjälp på vägen med bultarna! På bilden ligger dom placerade som dom ska sitta på sprängkåpan!
Tack för hjälpen, Peter. Underlättade.

Nu till dagens rapport, :( som tyvärr inte är så positiv.

När jag ska plocka över remhjulen inser jag att det är två helt olika hjultyper. Min gamla motor har kilrem till generator men nya motorn har spårrem. Är väl bara att flytta över hjulen, tänkte jag då, men icke så.

Generatorn har jag flyttat från gamla, så där är det kilrem som gäller. Översta hjulet (vattenpumpen?) går att byta, sagt och gjort, flyttar över även det. Två av tre på plats. När jag kommer till hjulet på vevaxeln är det kört. Där passar inte gamla hjulet mot nya motorn. Bultmönstret är olika och djupet på hjulet är olika. Så skulle jag kunna borra om mitt gamla hjul funkar det ändå inte eftersom det bygger mer utåt än det nya. Se bilden nedan.

Vad är det jag har sprungit på? Short nose kontra long nose?

Min idé när jag stängde garaget för kvällen, var att lämna in det nya hjulet med spår och få det svarvat till ett kilspårs-hjul, men inser i detta nu att hjulet ändå kommer att sitta fel mot generatorn.
Nu behöver jag lite tips för att komma vidare.

Bifogar också en bild på hur motorrummet ser ut nu. Det är lite grejer som kommit på plats, men jag hade lite mer strul än med remskivorna. En av packningarna för insprutningsventilen till främsta cylindern har smitit iväg när jag pillat med att passa in alla fyra samtidigt. Har krupit runt i garaget med sladdlampan i handen men inte hittat den. Får leta vidare i morgon. Någon som vet om de går att köpa lösa?

Allt för idag. Nya tag i morgon.
M.
Attachments
Motorrummet med nya motorn.
Motorrummet med nya motorn.
Motor006-1.jpg (84.19 KiB) Viewed 3711 times
De olika remhjulen. Mitt gamla med kilspår till höger, som bygger med utåt, och det nya till vänster för spårrem.
De olika remhjulen. Mitt gamla med kilspår till höger, som bygger med utåt, och det nya till vänster för spårrem.
Motor001-1.jpg (46.49 KiB) Viewed 3711 times
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Mats Lundin wrote:[
Vad är det jag har sprungit på? Short nose kontra long nose?

M.
När jag sovit på saken har jag kommit på svaret på mitt problem. Det är naturligtvis så att jag måste byta generatorn till en som hör till. Ska bara lista ut årsmodellen för att kunna beställa rätt.

Någon där ute som har spår-rem till generatorn på en 1,6 får gärna höra av sig.

Beträffande insprutningspackningen som är borta, borde väl sådan säljas av insprutningsfirmor som handlar med Bosch-delar, etc? Jag har El & Diesel som jag ska kolla med i morgon.

M.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Tror Mazda har sånna liggande på hyllan.. Annars har jag liggande men vet inte om de passar din motor?

// Per
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Går det inte att beställa ny skiva till generatorn ?
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Jäkligt mysko. Alla NA 1,6 tom -94 har single-v rem, och from -94 ska det sitta multirib både på 1,6 och 1,8 enl MX5parts..

Får dock lite olika lösningar beroende om man tittar på IL eller MX5parts där IL menar att det ska vara en single-V även på senare 1,6/90/110 hk.

Men helt klart kom multirib from -94, ska inte finnas på nån modell innan dess, oavsett motor...
Last edited by Peter Sandström on Sun 15 Jun 2008, 14:46, edited 1 time in total.
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Josen wrote:Går det inte att beställa ny skiva till generatorn ?
Säkert på en specialist men den ligger i fel plan mot de andra skivorna.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Per Hammarsjö wrote:Tror Mazda har sånna liggande på hyllan.. Annars har jag liggande men vet inte om de passar din motor?

// Per
Mekonomen m fl har Gates-remmar; sen finns ju alltid Biltema om man vet längd och bredd. Jag klarade mig hem med en rem från Biltema en gång - som jag lånade från en historisk racer (Lotus Elan). 8)
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Sorry, det var insprutspackningen jag snackade om..
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Per Hammarsjö wrote:Sorry, det var insprutspackningen jag snackade om..
Jag vet knappt vad jag snackar om. :roll: :wink:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Dennis Kullman wrote:
Per Hammarsjö wrote:Sorry, det var insprutspackningen jag snackade om..
Jag vet knappt vad jag snackar om. :roll: :wink:
Det är väl hela idén med ett forum.. ;) :D (Sorry offtopic)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote:
Dennis Kullman wrote:
Per Hammarsjö wrote:Sorry, det var insprutspackningen jag snackade om..
Jag vet knappt vad jag snackar om. :roll: :wink:
Det är väl hela idén med ett forum.. ;) :D (Sorry offtopic)
Amen! :wink: :lol: (Sorry more OT)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Peter Sandström wrote:Jäkligt mysko. Alla NA 1,6 tom -94 har single-v rem, och from -94 ska det sitta multirib både på 1,6 och 1,8 enl MX5parts..

Får dock lite olika lösningar beroende om man tittar på IL eller MX5parts där IL menar att det ska vara en single-V även på senare 1,6/90/110 hk.

Men helt klart kom multirib from -94, ska inte finnas på nån modell innan dess, oavsett motor...
Såldes 1,6 i Sverige från 94? Jag har uppfattningen att det bara var 1,8'or. Det pekar alltmer mot att jag har köpt en 1,8'a :D , men jag har inte fått tag i säljaren ännu.

M.
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Mats Lundin wrote:
Peter Sandström wrote:Jäkligt mysko. Alla NA 1,6 tom -94 har single-v rem, och from -94 ska det sitta multirib både på 1,6 och 1,8 enl MX5parts..

Får dock lite olika lösningar beroende om man tittar på IL eller MX5parts där IL menar att det ska vara en single-V även på senare 1,6/90/110 hk.

Men helt klart kom multirib from -94, ska inte finnas på nån modell innan dess, oavsett motor...
Såldes 1,6 i Sverige från 94? Jag har uppfattningen att det bara var 1,8'or. Det pekar alltmer mot att jag har köpt en 1,8'a :D , men jag har inte fått tag i säljaren ännu.

M.
Nån 1.8 är det inte! Det går inte få dit grenrör mm. Likaså sitter tändspolen på "1,6-sidan". Insuget är också ett 1,6..

Det finns 1,6/110 hk som sitter i NB. Kan kanske vara en sån med tanke på den nyare typen av rem!

Borde vara lätt att be nån runt Örebrotrakten* att öppna sin huv och kolla vilken typ av rem det sitter på generatorn...

* kryllar av såna där... :lol:
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Mats Lundin wrote:
Peter Sandström wrote:Jäkligt mysko. Alla NA 1,6 tom -94 har single-v rem, och from -94 ska det sitta multirib både på 1,6 och 1,8 enl MX5parts..

Får dock lite olika lösningar beroende om man tittar på IL eller MX5parts där IL menar att det ska vara en single-V även på senare 1,6/90/110 hk.

Men helt klart kom multirib from -94, ska inte finnas på nån modell innan dess, oavsett motor...
Såldes 1,6 i Sverige från 94? Jag har uppfattningen att det bara var 1,8'or. Det pekar alltmer mot att jag har köpt en 1,8'a :D , men jag har inte fått tag i säljaren ännu.

M.
Skiljer inte utblås mm mellan 1.6 och 1.8? Vet iaf att JR-kompressorns fäste hängs på olika. Passar grenröret?

Edit: Peter hann före... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Så här ser en generator ut till en 1,6/110hk NB. Här har vi nog svaret på vad det är för motor...

http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... ec007ac19d
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Efter ännu ett samtal till säljaren, bekräftas det att motorn är en 1,6 från 91. Alla delar passar rakt av - utom remskivorna. Detta kan jag inte tolka på annat sätt än att någon bytt remskivefäste på vevaxeln. Kanske för att lösa det kil-problem som fanns på de tidiga Miatorna. Själv vet jag inte riktigt vari det problemet bestod, men har fattat att det är just i framkant vevaxel det ligger.

Min plan nu är att få remskivan på generatorn utbytt till ett som passar till aktuell rem. Måste ju gå att hitta ett sådant i Stockholm med omnejd.

M.
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Det finns egentligen tre olika vevar till 1,6 an...

Shortnose som fanns -90 och tidiga -91or!
Bignose som kom from -91+ annan remskiva, fortfarande v-rem
Longnose som var ett servicekit som Mazda bytte ut dåliga shotnosevevar med... -Tror denna är ganska ovanlig här...

Att det sitter en remskiva med Poly-V rem är fortfarande lite mystiskt! Men det är samma infästning from sena 91 som på 1,8 så din remskiva är egentligen fel på den motorn. Det skiljer på infästningen från -90 och dom senare -91 och framåt nämligen!

En remskiva från en sen -91 och uppåt (Bignose) ska passa om det är nån som har en liggandes. Kanske är lika lätt att hitta som en ny skiva till generatorn. Annars måste du väl även byta remskivan till vattenpumpen också, eller har du "rätt" skiva där!

Remskivan på veven ska ha 8 ovala hål i periferin, medans din ursprungsskiva bara har 4 hål! (antar jag...)

tidig remskiva:

Image

sen remskiva:

Image
Last edited by Peter Sandström on Mon 16 Jun 2008, 17:19, edited 2 times in total.
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Mats Lundin wrote:Efter ännu ett samtal till säljaren, bekräftas det att motorn är en 1,6 från 91. Alla delar passar rakt av - utom remskivorna. Detta kan jag inte tolka på annat sätt än att någon bytt remskivefäste på vevaxeln. Kanske för att lösa det kil-problem som fanns på de tidiga Miatorna. Själv vet jag inte riktigt vari det problemet bestod, men har fattat att det är just i framkant vevaxel det ligger.

Min plan nu är att få remskivan på generatorn utbytt till ett som passar till aktuell rem. Måste ju gå att hitta ett sådant i Stockholm med omnejd.

M.
Remskivefästet på veven går inte att byta. Bara att byta vevaxel i så fall.
Lösa probmet med Kilen på "kortnosen" gör man väl inte genom att byta till en annan remskiva......även om remskivan är sliten och vevaxeln hel byter man väl till en ny/beg. likadan remskiva?
Jag köpte ny remskiva till min 90:a hos Mazda i vintras, kostade ca 1300:- (bytte för att den kastade, inte pga vevaxelproblemet.)
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Crazy Ivan wrote:Remskivefästet på veven går inte att byta. Bara att byta vevaxel i så fall.
Lösa probmet med Kilen på "kortnosen" gör man väl inte genom att byta till en annan remskiva......även om remskivan är sliten och vevaxeln hel byter man väl till en ny/beg. likadan remskiva?
Jag köpte ny remskiva till min 90:a hos Mazda i vintras, kostade ca 1300:- (bytte för att den kastade, inte pga vevaxelproblemet.)
Fästet för remskivan sitter inte fast i vevaxeln. Tog själv bort detta i helgen för byte av packboxen som tätar runt vevaxeln.
Vet dock inte om tappen som går ut från vevaxeln ser olika ut för olika modeller. På min 1.8 sitter det en lite fläns som greppar i ett spår i fästet för remskivan.
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Du kan väl fråga sälgaren om du får köpa, byta?, den generator som har suttit på motorn :?:
De e mycke nu...
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Efter en semesterresa har hobbyprojektet nu tagit fart igen.

I går och idag har jag plockat på plats nästan alla lösa delar och var kl 13 idag framme vid ett startförsök. Smällde igång på första försöket :D :D :D . En slags lycka, i alla fall.

Tomgång på nästan 2000 varv och stort vattenläckage i bakkant, men den gick. Nu finns det ju lite kvar att pyssla med men det känns väldigt ok att den gick igång.

Två kontakter har jag inte funnit någonstans att sätta, de hänger lösa: En grön honkontakt för två smala flatstift i bredd. Den kommer ur samma härva som insprutningen. Från samma kabelbunt, bredvid den gröna, kommer också den andra kontakten, som är svart och en hona, ska koppla mot ett ensamt brett flatstift. Båda kontakterna "når" inte särskilt långt från bakre hörnet på insugssidan. Tips mottages tacksamt.

Kanske jag skulle våga anmäla mig till Kinnekulle nu i alla fall..., eller är det att utmana ödet?
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Kan det vara kontakterna för tempmätaren, samt en tempgivare till ECU:n? Kan förklara din höga tomgång!

Scrolla ner till mitten på sidan nedan så hittar du en bild på motorns baksida!

http://www.miata.net/garage/CoolingSystemProblems.html

Btw: Hur löste du remskivestrulet till generatorn?
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
Post Reply