Mats Lundin - MX-5 1990 1,6 Roadsport C
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Jag har haft "ledigt" från garaget ett par dagar nu. i morgon lördag ska allt löst på plats (dvs allt ... Generator, Startmotor, Grenrör, Kylare, lösa sladdar, bultarna mellan växellåda och motor, ny olja, kylvätska, spolvätskebehållare, etc). Tyvärr har inte tändkablarna hunnit hem från england, men turligt nog har jag nu semester hemma ett par dagar innan vi reser till Skottland. Kommer bara kablarna måndag så har jag tid på mig att få allt att snurra (om jag får till tändinställningen). Och då är jag med på Knutstorp. Sista betalningsdag var väl fredag, om jag inte minns fel.
Kanske ska ta den frågan redan nu. Verkar som om jag har rört ihop det här med bultarna mellan motor och växellåda. Har ju två långa, och sex mindre långa, där en lång med mutter verkar passa just under startmotorn. Är det rätt och vart ska den andra långa sitta? (Tyckte att jag hade koll när jag plockade ut den förra motorn )
M.
Kanske ska ta den frågan redan nu. Verkar som om jag har rört ihop det här med bultarna mellan motor och växellåda. Har ju två långa, och sex mindre långa, där en lång med mutter verkar passa just under startmotorn. Är det rätt och vart ska den andra långa sitta? (Tyckte att jag hade koll när jag plockade ut den förra motorn )
M.
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Tack för hjälpen, Peter. Underlättade.Peter Sandström wrote:Lite hjälp på vägen med bultarna! På bilden ligger dom placerade som dom ska sitta på sprängkåpan!
Nu till dagens rapport, som tyvärr inte är så positiv.
När jag ska plocka över remhjulen inser jag att det är två helt olika hjultyper. Min gamla motor har kilrem till generator men nya motorn har spårrem. Är väl bara att flytta över hjulen, tänkte jag då, men icke så.
Generatorn har jag flyttat från gamla, så där är det kilrem som gäller. Översta hjulet (vattenpumpen?) går att byta, sagt och gjort, flyttar över även det. Två av tre på plats. När jag kommer till hjulet på vevaxeln är det kört. Där passar inte gamla hjulet mot nya motorn. Bultmönstret är olika och djupet på hjulet är olika. Så skulle jag kunna borra om mitt gamla hjul funkar det ändå inte eftersom det bygger mer utåt än det nya. Se bilden nedan.
Vad är det jag har sprungit på? Short nose kontra long nose?
Min idé när jag stängde garaget för kvällen, var att lämna in det nya hjulet med spår och få det svarvat till ett kilspårs-hjul, men inser i detta nu att hjulet ändå kommer att sitta fel mot generatorn.
Nu behöver jag lite tips för att komma vidare.
Bifogar också en bild på hur motorrummet ser ut nu. Det är lite grejer som kommit på plats, men jag hade lite mer strul än med remskivorna. En av packningarna för insprutningsventilen till främsta cylindern har smitit iväg när jag pillat med att passa in alla fyra samtidigt. Har krupit runt i garaget med sladdlampan i handen men inte hittat den. Får leta vidare i morgon. Någon som vet om de går att köpa lösa?
Allt för idag. Nya tag i morgon.
M.
- Attachments
-
- Motorrummet med nya motorn.
- Motor006-1.jpg (84.19 KiB) Viewed 3719 times
-
- De olika remhjulen. Mitt gamla med kilspår till höger, som bygger med utåt, och det nya till vänster för spårrem.
- Motor001-1.jpg (46.49 KiB) Viewed 3719 times
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
När jag sovit på saken har jag kommit på svaret på mitt problem. Det är naturligtvis så att jag måste byta generatorn till en som hör till. Ska bara lista ut årsmodellen för att kunna beställa rätt.Mats Lundin wrote:[
Vad är det jag har sprungit på? Short nose kontra long nose?
M.
Någon där ute som har spår-rem till generatorn på en 1,6 får gärna höra av sig.
Beträffande insprutningspackningen som är borta, borde väl sådan säljas av insprutningsfirmor som handlar med Bosch-delar, etc? Jag har El & Diesel som jag ska kolla med i morgon.
M.
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Jäkligt mysko. Alla NA 1,6 tom -94 har single-v rem, och from -94 ska det sitta multirib både på 1,6 och 1,8 enl MX5parts..
Får dock lite olika lösningar beroende om man tittar på IL eller MX5parts där IL menar att det ska vara en single-V även på senare 1,6/90/110 hk.
Men helt klart kom multirib from -94, ska inte finnas på nån modell innan dess, oavsett motor...
Får dock lite olika lösningar beroende om man tittar på IL eller MX5parts där IL menar att det ska vara en single-V även på senare 1,6/90/110 hk.
Men helt klart kom multirib from -94, ska inte finnas på nån modell innan dess, oavsett motor...
Last edited by Peter Sandström on Sun 15 Jun 2008, 14:46, edited 1 time in total.
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Mekonomen m fl har Gates-remmar; sen finns ju alltid Biltema om man vet längd och bredd. Jag klarade mig hem med en rem från Biltema en gång - som jag lånade från en historisk racer (Lotus Elan).Per Hammarsjö wrote:Tror Mazda har sånna liggande på hyllan.. Annars har jag liggande men vet inte om de passar din motor?
// Per
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Amen! (Sorry more OT)Per Hammarsjö wrote:Det är väl hela idén med ett forum.. (Sorry offtopic)Dennis Kullman wrote:Jag vet knappt vad jag snackar om.Per Hammarsjö wrote:Sorry, det var insprutspackningen jag snackade om..
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Såldes 1,6 i Sverige från 94? Jag har uppfattningen att det bara var 1,8'or. Det pekar alltmer mot att jag har köpt en 1,8'a , men jag har inte fått tag i säljaren ännu.Peter Sandström wrote:Jäkligt mysko. Alla NA 1,6 tom -94 har single-v rem, och from -94 ska det sitta multirib både på 1,6 och 1,8 enl MX5parts..
Får dock lite olika lösningar beroende om man tittar på IL eller MX5parts där IL menar att det ska vara en single-V även på senare 1,6/90/110 hk.
Men helt klart kom multirib from -94, ska inte finnas på nån modell innan dess, oavsett motor...
M.
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Nån 1.8 är det inte! Det går inte få dit grenrör mm. Likaså sitter tändspolen på "1,6-sidan". Insuget är också ett 1,6..Mats Lundin wrote:Såldes 1,6 i Sverige från 94? Jag har uppfattningen att det bara var 1,8'or. Det pekar alltmer mot att jag har köpt en 1,8'a , men jag har inte fått tag i säljaren ännu.Peter Sandström wrote:Jäkligt mysko. Alla NA 1,6 tom -94 har single-v rem, och from -94 ska det sitta multirib både på 1,6 och 1,8 enl MX5parts..
Får dock lite olika lösningar beroende om man tittar på IL eller MX5parts där IL menar att det ska vara en single-V även på senare 1,6/90/110 hk.
Men helt klart kom multirib from -94, ska inte finnas på nån modell innan dess, oavsett motor...
M.
Det finns 1,6/110 hk som sitter i NB. Kan kanske vara en sån med tanke på den nyare typen av rem!
Borde vara lätt att be nån runt Örebrotrakten* att öppna sin huv och kolla vilken typ av rem det sitter på generatorn...
* kryllar av såna där...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Skiljer inte utblås mm mellan 1.6 och 1.8? Vet iaf att JR-kompressorns fäste hängs på olika. Passar grenröret?Mats Lundin wrote:Såldes 1,6 i Sverige från 94? Jag har uppfattningen att det bara var 1,8'or. Det pekar alltmer mot att jag har köpt en 1,8'a , men jag har inte fått tag i säljaren ännu.Peter Sandström wrote:Jäkligt mysko. Alla NA 1,6 tom -94 har single-v rem, och from -94 ska det sitta multirib både på 1,6 och 1,8 enl MX5parts..
Får dock lite olika lösningar beroende om man tittar på IL eller MX5parts där IL menar att det ska vara en single-V även på senare 1,6/90/110 hk.
Men helt klart kom multirib from -94, ska inte finnas på nån modell innan dess, oavsett motor...
M.
Edit: Peter hann före...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Så här ser en generator ut till en 1,6/110hk NB. Här har vi nog svaret på vad det är för motor...
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... ec007ac19d
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... ec007ac19d
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Efter ännu ett samtal till säljaren, bekräftas det att motorn är en 1,6 från 91. Alla delar passar rakt av - utom remskivorna. Detta kan jag inte tolka på annat sätt än att någon bytt remskivefäste på vevaxeln. Kanske för att lösa det kil-problem som fanns på de tidiga Miatorna. Själv vet jag inte riktigt vari det problemet bestod, men har fattat att det är just i framkant vevaxel det ligger.
Min plan nu är att få remskivan på generatorn utbytt till ett som passar till aktuell rem. Måste ju gå att hitta ett sådant i Stockholm med omnejd.
M.
Min plan nu är att få remskivan på generatorn utbytt till ett som passar till aktuell rem. Måste ju gå att hitta ett sådant i Stockholm med omnejd.
M.
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Det finns egentligen tre olika vevar till 1,6 an...
Shortnose som fanns -90 och tidiga -91or!
Bignose som kom from -91+ annan remskiva, fortfarande v-rem
Longnose som var ett servicekit som Mazda bytte ut dåliga shotnosevevar med... -Tror denna är ganska ovanlig här...
Att det sitter en remskiva med Poly-V rem är fortfarande lite mystiskt! Men det är samma infästning from sena 91 som på 1,8 så din remskiva är egentligen fel på den motorn. Det skiljer på infästningen från -90 och dom senare -91 och framåt nämligen!
En remskiva från en sen -91 och uppåt (Bignose) ska passa om det är nån som har en liggandes. Kanske är lika lätt att hitta som en ny skiva till generatorn. Annars måste du väl även byta remskivan till vattenpumpen också, eller har du "rätt" skiva där!
Remskivan på veven ska ha 8 ovala hål i periferin, medans din ursprungsskiva bara har 4 hål! (antar jag...)
tidig remskiva:
sen remskiva:
Shortnose som fanns -90 och tidiga -91or!
Bignose som kom from -91+ annan remskiva, fortfarande v-rem
Longnose som var ett servicekit som Mazda bytte ut dåliga shotnosevevar med... -Tror denna är ganska ovanlig här...
Att det sitter en remskiva med Poly-V rem är fortfarande lite mystiskt! Men det är samma infästning from sena 91 som på 1,8 så din remskiva är egentligen fel på den motorn. Det skiljer på infästningen från -90 och dom senare -91 och framåt nämligen!
En remskiva från en sen -91 och uppåt (Bignose) ska passa om det är nån som har en liggandes. Kanske är lika lätt att hitta som en ny skiva till generatorn. Annars måste du väl även byta remskivan till vattenpumpen också, eller har du "rätt" skiva där!
Remskivan på veven ska ha 8 ovala hål i periferin, medans din ursprungsskiva bara har 4 hål! (antar jag...)
tidig remskiva:
sen remskiva:
Last edited by Peter Sandström on Mon 16 Jun 2008, 17:19, edited 2 times in total.
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
- Crazy Ivan
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 218
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
- Location: Västerås/Skallberget
Remskivefästet på veven går inte att byta. Bara att byta vevaxel i så fall.Mats Lundin wrote:Efter ännu ett samtal till säljaren, bekräftas det att motorn är en 1,6 från 91. Alla delar passar rakt av - utom remskivorna. Detta kan jag inte tolka på annat sätt än att någon bytt remskivefäste på vevaxeln. Kanske för att lösa det kil-problem som fanns på de tidiga Miatorna. Själv vet jag inte riktigt vari det problemet bestod, men har fattat att det är just i framkant vevaxel det ligger.
Min plan nu är att få remskivan på generatorn utbytt till ett som passar till aktuell rem. Måste ju gå att hitta ett sådant i Stockholm med omnejd.
M.
Lösa probmet med Kilen på "kortnosen" gör man väl inte genom att byta till en annan remskiva......även om remskivan är sliten och vevaxeln hel byter man väl till en ny/beg. likadan remskiva?
Jag köpte ny remskiva till min 90:a hos Mazda i vintras, kostade ca 1300:- (bytte för att den kastade, inte pga vevaxelproblemet.)
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
- Anders Ohlsson
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 118
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26
Fästet för remskivan sitter inte fast i vevaxeln. Tog själv bort detta i helgen för byte av packboxen som tätar runt vevaxeln.Crazy Ivan wrote:Remskivefästet på veven går inte att byta. Bara att byta vevaxel i så fall.
Lösa probmet med Kilen på "kortnosen" gör man väl inte genom att byta till en annan remskiva......även om remskivan är sliten och vevaxeln hel byter man väl till en ny/beg. likadan remskiva?
Jag köpte ny remskiva till min 90:a hos Mazda i vintras, kostade ca 1300:- (bytte för att den kastade, inte pga vevaxelproblemet.)
Vet dock inte om tappen som går ut från vevaxeln ser olika ut för olika modeller. På min 1.8 sitter det en lite fläns som greppar i ett spår i fästet för remskivan.
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Efter en semesterresa har hobbyprojektet nu tagit fart igen.
I går och idag har jag plockat på plats nästan alla lösa delar och var kl 13 idag framme vid ett startförsök. Smällde igång på första försöket . En slags lycka, i alla fall.
Tomgång på nästan 2000 varv och stort vattenläckage i bakkant, men den gick. Nu finns det ju lite kvar att pyssla med men det känns väldigt ok att den gick igång.
Två kontakter har jag inte funnit någonstans att sätta, de hänger lösa: En grön honkontakt för två smala flatstift i bredd. Den kommer ur samma härva som insprutningen. Från samma kabelbunt, bredvid den gröna, kommer också den andra kontakten, som är svart och en hona, ska koppla mot ett ensamt brett flatstift. Båda kontakterna "når" inte särskilt långt från bakre hörnet på insugssidan. Tips mottages tacksamt.
Kanske jag skulle våga anmäla mig till Kinnekulle nu i alla fall..., eller är det att utmana ödet?
I går och idag har jag plockat på plats nästan alla lösa delar och var kl 13 idag framme vid ett startförsök. Smällde igång på första försöket . En slags lycka, i alla fall.
Tomgång på nästan 2000 varv och stort vattenläckage i bakkant, men den gick. Nu finns det ju lite kvar att pyssla med men det känns väldigt ok att den gick igång.
Två kontakter har jag inte funnit någonstans att sätta, de hänger lösa: En grön honkontakt för två smala flatstift i bredd. Den kommer ur samma härva som insprutningen. Från samma kabelbunt, bredvid den gröna, kommer också den andra kontakten, som är svart och en hona, ska koppla mot ett ensamt brett flatstift. Båda kontakterna "når" inte särskilt långt från bakre hörnet på insugssidan. Tips mottages tacksamt.
Kanske jag skulle våga anmäla mig till Kinnekulle nu i alla fall..., eller är det att utmana ödet?
- Peter Sandström
- Posts: 230
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
- Location: Urshult / Småland
Kan det vara kontakterna för tempmätaren, samt en tempgivare till ECU:n? Kan förklara din höga tomgång!
Scrolla ner till mitten på sidan nedan så hittar du en bild på motorns baksida!
http://www.miata.net/garage/CoolingSystemProblems.html
Btw: Hur löste du remskivestrulet till generatorn?
Scrolla ner till mitten på sidan nedan så hittar du en bild på motorns baksida!
http://www.miata.net/garage/CoolingSystemProblems.html
Btw: Hur löste du remskivestrulet till generatorn?
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14