Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Torkel k wrote:Hoppas du hade kul i snön! :up:

Glykolen förhindrar också rostbildning, så det skada inte att byta till ~20% glykol innan man ställer av bilen på hösten, även om den står i varmgarage.
Jag körde bara i regn, snön på vägarna är borta nu i sthlm... inte ens en liten sladd på hela resan, men snudd på en vattenplaning på e4an, spännande värre. :down:

Nått har hänt med hjuvinklarna iaf, iom offsetbussningar och att bilen är högre (tillfälligt), för bilen vill inte gå lika rakt fram längre på motorvägen, nervösare. Men det blir hjulinställning i år iallafall! :up:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Torkel k »

Lejban wrote:Nått har hänt med hjuvinklarna iaf, iom offsetbussningar och att bilen är högre (tillfälligt), för bilen vill inte gå lika rakt fram längre på motorvägen, nervösare. Men det blir hjulinställning i år iallafall! :up:
Annat vore väl konstigt efter installationen av bussningarna? Hur mycket camber kunde du få innan du bytte till de nya bussningarna?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Torkel k wrote:Annat vore väl konstigt efter installationen av bussningarna? Hur mycket camber kunde du få innan du bytte till de nya bussningarna?
Jadu om jag hade gjort en hjulinställning någonsin (innan jag bytte bussningarna) hade jag kunnat berätta det :P Men jag SKA ställa in hjulen i år.

Idag ska bilen in på mappning hos turbocenter, och i sann Lejban Racing anda så kommer jag redovisa resultaten här :)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Med räcerbilen på träningläger så bestämde sig idag bruksbilen för att det jätteroligt att bromsa... hela tiden. Som om den vill gemig nått att meka med...
Tänk vad varm en frambroms blir på bara nån kilometer. Vi hade precis fixat bakbromsarna, när frambromsarna gav upp. Snart har vi ett helt bytt bromssystem på den gamla bilen, till en kostnad av halva bilen :/ *suck*
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Nu har bilen vart hos Turbocenter, och detta gjorde han för 6500:- :) Otroligt bra bemötande och service. Claus som mappat har håll på med detta i över 20år:

Innan
Image

Efter
Image
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Myran »

Vilken skillnad på vridet på låga varv :)


Ser ut att breddat registret en hel del. Märktes det något när du kör?

Funderar på bänka min senare i vår med. :)
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Myran wrote:Vilken skillnad på vridet på låga varv :)


Ser ut att breddat registret en hel del. Märktes det något när du kör?

Funderar på bänka min senare i vår med. :)
Det kändes som nån hade tagit ur en trött motor, och petat i en nya piggare och större motor :) Och då körde jag bara på 185 dubbdäck på blöt bana..VÄG menar jag, huddinge vägen ;)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Finare grafer:

Image
Image
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Idag har jag vart flitig!

Började dagen med att ta bort intrumentbrädan igen, eftersomjag glömt sätta tillbaka rören som leder luft till rutan, passadet på att göra dessa bättre än tidigare, haft lite problem med imma. Sedan fäste jag en ny dragögla i tyg som Andreas E har fixat åt mig (tack Andreas). Efter det bytte jag fjädrar fram, bilen blev 1,6kg lättare på köpet. Ställde höjden runt om och sedan ställde jag ner bilen på 6UL fälgarna för första gången.

Nu ser det ut som en riktig räcerbil! :up: :banana: :mrgreen:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Andreas E »

Tycker det var förvånandsvärt stor ökning av både moment och hästkrafter efter tuningen.
Sa han något om varför ommappningen kunde ge så mycket?

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Andreas E wrote:Tycker det var förvånandsvärt stor ökning av både moment och hästkrafter efter tuningen.
Sa han något om varför ommappningen kunde ge så mycket?

/Andreas E
Inte mer än att Mazda har inte optimerat motorn för effekt. Vilket blir tydligt om man tittar på lambda:

Image

Antar att skillanden beror på att Mazda har med andra krav än ren effekt, som utsläpp, hållbarhet och gå rent när motorn är kall när som gjort orginalmappningen. Jag är iaf jättenöjd och det känns som väl spenderade pengar.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Torkel k »

Tillverkarna har som sagt en hel del annat att ta i beaktande då de ställer in bilarna än Tobias har just nu. Den mest uppenbara skillnaden är såklart att Tobias bil nu är inställd för att få ut max av bränsle med minst 98oktan (och såklart inte kan tankas med bränsle med lägre oktantal), medan Mazda var tvungna att nöja sig med 95oktan, med en rejäl marginal för risken att någon häller billig usel soppa i tanken.

Mazda måste räkna med att en bil startas i -35C i Jokkmokk, med gammalt uselt bränsle i tanken, körs ned till Afrikas hetta och tillbaka igen, utan att några inställningar görs.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Status på bilen: okörbar men osäker och svåråtkomlig...

Igår när jag var i garaget hade jag glömt tädningen på. Insåg att jag inte vet hur man laddar ett bilbatteri. Jag hade iaf köpt en laddare, men den hade inte instruktioner. Laddade i nån halvtimme, men det hjälpte inte, sen vågade inte lämna den på obevakad, så nytt försök ikväll :down: (längre tid då)

I höstas när jag skulle Lyfta ur bågen så drog jag av en av bultarna som höll huvudbågen. dvs en av dom där roliga som har en mutter inne i en balk i chassit. Jag tyckter iaf jag ska lära mig allt själv, så jag började borra o ha mig, för att sedan dra av en grisbitt i hålet. Nu har jag fått hjälp av en verkstad att lösa detta (vi får kapa bort förstärkningsplattan och sätta in en ny i balken). :down:

Svårt att köra bilen till verkstaden utan batteri dock. :down: Att jag dessutom har tappat magnetbrickan till dom yttre portarna till mitt garage gör att jag jag måste smyga in bakom nån annan bil varje gång, kan ta en stund om det är sent på kvällen. Man känner sig dessutom som en luffare :down:

Men allt detta gör ingenting!! För på Lördag börjar säsongen! 5 timmar open pitlane på Sala Racing Park kommer bli awsome :)

PS: Den ser nu även awsome ut, bilder kommer när batteriet är laddat och den hittat ut i solen.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Torkel k »

Om du har en modern puls-laddare så kan du lämna batteriet på laddning hela vintern (inte fel alls). Den känner av när batteriet är fulladdat och underhållsladdar då bara när det behövs. Men räkna med minst 12h innan ett tomt batteri är fulladdat. Den äldre typen av laddare kunde köra på tills vattnet i batteriet kokade bort, vilket inte var så lyckat, men det var då det.

På racebilar som inte körs så ofta kan det vara en bra vana att slå av huvudbrytaren då man parkerar. :wink:

Lite trasiga blutar och extrajobb är priset man betalar för lärdom. Inget kommer gratis, men det går lättare nästa gång.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Japp.

Cyklade till garaget på lunchen o petade i laddaren, hoppas bilen startar halv sex. Ska åka fixa bågen och ny nyckel till garaget får jag imorn. så imorn kan ALLT vara klart (kanske inte ropa hej före man korsat ån, eller nått sånt :P )
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Status på bilen: körbar men säker och lättåtkomlig...

batteriet har blivit laddat (5 timmar räckte) :up: Bågen har blivit lagad :up: och jag har fått ny magnetbricka till garaget :up:

Hoppas bilen ska vara HELT klart efter kvällen bromsvätskebyte.

Nya problem på horizonten dock. Fick idag reda på att mitt garage ska renoveras, och jag inte får tillgång till det under 48 dagar i sommar :( Jag har under längre tid letat ett annat garage, utan framgång, så jag förstår inte hur jag ska kunna hitta ett garage på 3 månader :/ Om det inte löst sig innan Juni så blir bilen stående oåtkomlig halva sommaren :down:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Flyttar detta till min tråd:
TPR wrote:
Lejban wrote:Samma sak gäller väl hål emellan kupen och bakluckan, besiktningmannen gnällde lite på mig med, men han gav mig ju vagnboken, så det kan inte vart så viktigt. Jag har flera hål man får igenom hela armen.
Enligt SBF:s tekniska reglemente måste det finnas en vätsketät vägg mellan bagageutrymme och kupé om man har tank och/eller batteri monterat i bagaget. Anledningen är naturligtvis risken att vätskan kommer in i kupén vid läckage, tex vid en krasch.
Så det är definitivt viktigt.
Och om du har hål stora som din arm ska du inte få vagnsbok på bilen, där har besiktningsmannen gjort fel.
Om man har gelbatteri så borde inte batteriet vara nån fara? Tanken i miatan, räknas den som i bakluckan menar du?
TPR wrote:
Lejban wrote:F.ö. vill min besman att jag även skulle "sätt riktiga slängklämmor" på slangarna i motorutrymmet, trots att jag inte modifierat dessa utan det är Mazda orginal.
Roadsport är ju lite speciellt eftersom bilarna ska vara gatlegala och därför ofta har kvar standardlösningarna.
Men tex oljeslangar måste ha pressade kopplingar enligt SBFs reglemente, räcker inte med slangklämmor.
Vet faktiskt inte om Roadsport har dispens för detta?
Vart finns det oljeslangar? är inte all olja i motorn?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Victor »

Lejban wrote: Vart finns det oljeslangar? är inte all olja i motorn?
Om man har extern oljekylare så har man slangar till/från den. Sedan kanske även ev. slangar till servostyrningen räknas också.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Victor wrote:
Lejban wrote: Vart finns det oljeslangar? är inte all olja i motorn?
Om man har extern oljekylare så har man slangar till/från den. Sedan kanske även ev. slangar till servostyrningen räknas också.
Tackar, jag har varken det ena eller andra.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by TPR »

Om du har ett AGM gelbatteri så är det OK :up:
Enklare gelbatterier är det nog bäst att innesluta likt ett vanligt batteri.

Ang tanken så sitter ju påfyllning och avluftning i bagaget, dessa är potentiella läckagerisker.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Nu har jag blivit sidetrackad igen, denna gång en högerstyrd skönhet som valt att flytta till sverige:

Image

Jimmy som vart snäll och hämtat igen, det är en Toyota MR2 GT -97 med en 2L mittplacerad tvärställd sugmotor med 170hk som går som en dröm! Nu står den och väntar på att få svenskt medborgarskap. Sprintcupförare kan vara glada att höra att jag kommer nog i denna till en del konbanekörningar i sommar.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Lejban »

Todolist för Vintern - Kvar att göra
  • Motorfästen och diffbussningar - nån som har en motorlyft?
  • Nytt batteri och batterifäste
  • Installera quick shift
  • Laga huvudbrytarvajern
  • Nya dörrinsidor
  • Byta stolsfästen till alu
  • Hjulinställning
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Myran »

Lejban wrote:Todolist för Vintern - Kvar att göra
  • Motorfästen och diffbussningar - nån som har en motorlyft?
  • Nytt batteri och batterifäste
  • Installera quick shift
  • Laga huvudbrytarvajern
  • Nya dörrinsidor
  • Byta stolsfästen till alu
  • Hjulinställning
Diffen fixar du med hjälp av snäll kompis eller domkraft och pallbockar.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Torkel k »

Myran wrote:Diffen fixar du med hjälp av snäll kompis eller domkraft och pallbockar.
+1. Plocka ned diffen med bilen på pallbockar kan du göra själv. Som nästan allt är det lite lättare och roligare med en polare till hjälp, men går absolut att göra själv också. Diffen, prylarna runt omkring och de som fäster i diffen är stadiga saker, så var inte rädd för att ta i lite. Det faller under kategorin: "Kämpigt?" - Ja. "Svårt?"-Nej.

Ta loss ALLT runt omkring, även ljuddämparen. Tiden det tar att skruva av och på de delarna är ingenting jämfört med att ligga under bilen och bänkpressa diffen samtidigt som du försöker lirka den på plats runt dessa delar. Använd en garagedomkraft för att hissa diffen och upp ned och akta så du inte får den i skallen! Diffen alltså. Domkraften litar jag på att du lyckas undvika.

Och så dagens tråk-råd från tråkiga Torkel: Kolla så du har en backuplösning för att få ur bussningarna innan du börjar skruva! Som t ex en verkstad med press.

Bussningarna själva är gjorda av 2 stålhalvor som gjutits in i gummi. Att säga att de "kan sitta lite hårt" är ungefär som att säga att det kan bli kämpigt att dra upp stubben från den 300åriga eken som sågats ned. Jag försökte med blåslampa, slägga och hat, men fick ge upp. En hydraulisk press på min arbetsplats fixade saken ganska lätt, men det är ju ingen man har hemma i garaget direkt.

Samma sak gäller för motorfästen: Du kan byta en sida i taget om du stöder och försiktigt höjer/vinklar motorn med en domkraft.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Tobias Nyström - Eunos Roadster R Limited -95

Post by Myran »

Ang få ur bussningarna.. Tryckluftsdriven slaghammare.. ploppa ur på under 10 sekunder. Man får dok akta så man inte hackar i godset på diffen.


Bästa metoden någonsin att få ur bussningar. Synd att man inte kom på det efter ha bytt en 20-30 stycken.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Post Reply