Byta fjädrar
Byta fjädrar
Hejhopp,
min bil har orginal bilsteindämpare och är ganska hög (mjuk). Jag ska ju enbart köra bana med den och har inget behov av bekvämligheter. Men jag har inte råd att köpa nya dämpare. Kan man bara byta fjädrarna kanske? vad kostar det ungefär, vad ska man ha och vart köper man sånt?
min bil har orginal bilsteindämpare och är ganska hög (mjuk). Jag ska ju enbart köra bana med den och har inget behov av bekvämligheter. Men jag har inte råd att köpa nya dämpare. Kan man bara byta fjädrarna kanske? vad kostar det ungefär, vad ska man ha och vart köper man sånt?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Re: Byta fjädrar
Bara byta fjädrar (mot hårdare) är nog ingen bra ide då orginaldämparna inte orkar hålla emot riktigt och nu är det erfarenheten själv som talar....
De e mycke nu...
Re: Byta fjädrar
Dessutom så är det åtminstone till NB andra fjädrar till Bilstein-dämparna än till "de vanliga" enligt mx5parts iaf.
Så då behöver man hitta fjädrar specifikt till Bilstein-dämparna isf.
Så då behöver man hitta fjädrar specifikt till Bilstein-dämparna isf.
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Re: Byta fjädrar
Du kan ju lägga ut en köpes på gamla konisar annars, finns folk som släpper sånna riktigt billigt ibland, fick mina riktigt riktigt billigt av Andreas K för ett par år sedan.
bra dämpare också, tycker bilen gick stadigt med dom.
1500 eller vad dom kostade
bra dämpare också, tycker bilen gick stadigt med dom.
1500 eller vad dom kostade
Jimmy Visshed
#97
#97
Re: Byta fjädrar
Jag har en uppsättning Spax justerbara dämpare på hyllan som jag åkte på fram till förra året som du kan få riktigt billigt. Men det behövs 2.25" fjädrar till dom.
Re: Byta fjädrar
PM skickat!
Fast grundfråga kvarstår ju då, vad kostar en uppsättning fjädrar och vart köper man det?
Fast grundfråga kvarstår ju då, vad kostar en uppsättning fjädrar och vart köper man det?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Byta fjädrar
astuffa fjädrar
http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... %201990-97
http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... %201990-97
Jimmy Visshed
#97
#97
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Byta fjädrar
...men knappast dom billigaste Jimmy...
Har för mig att Henrik Pihl nämnde något ställe för ett tag sedan man kunde handla fjädrar till vettiga priser, hör med honom...
Har för mig att Henrik Pihl nämnde något ställe för ett tag sedan man kunde handla fjädrar till vettiga priser, hör med honom...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Byta fjädrar
Jag har köpt mina fjädrar ifrån Demon Tweeks. Vet inte om de är billigast men de har ett bra utbud.Fredrik Henriksson wrote:...men knappast dom billigaste Jimmy...
Har för mig att Henrik Pihl nämnde något ställe för ett tag sedan man kunde handla fjädrar till vettiga priser, hör med honom...
Re: Byta fjädrar
Tack för svaren, ni är för grymma
Nu har jag läst om fjäderkonstanter och hur dessa påverkar bilens väghållning.
Fram 500lbs bak 300lbs vilket ger 1.66 förhållande. Är jag på rätt väg?
Sedan finns det olika märken o så, dåligt att bara köpa billigaste? Jag bryr mig inte om färgen på dem, budgeten går före fåfängan i mig
Nu har jag läst om fjäderkonstanter och hur dessa påverkar bilens väghållning.
- Jag föredrar en lite understyrd/neutral bil före en allt för överstyrd överstyrd.
- Min utgåva av bil har orginal grövre kräningshämmare än en vanlig miata. Då bör jag ha lite mjukare fjädrar(?)
- Bilen kommer lättas ner till matchvikt (hoppas jag) vilket är 963kg tror jag om jag räknat rätt.
Fram 500lbs bak 300lbs vilket ger 1.66 förhållande. Är jag på rätt väg?
Sedan finns det olika märken o så, dåligt att bara köpa billigaste? Jag bryr mig inte om färgen på dem, budgeten går före fåfängan i mig
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Byta fjädrar
Rally Design är ett annat ställe, Sellholms också (med det börjar bli utplockat i det större lager de köpte för några år sen).
Jämför gärna priser inklusive frakt, det kan diffa en hel del...
Bygga om Bilsteins för racefjädrar går det med, men då shimsar man om och servar dem på samma gång. Icke justerbara dämpare designade för exakt det du vill göra är inte så illa, men jobb kostar pengar och det finns färgglada kit som är billigare än jobbet.
GAZ Gold är ett rätt ok kit som är lite mindre färgglatt men GAZ har bra support och levererar till ca ett hundratal Miator i Ma5da racing.
Jämför gärna priser inklusive frakt, det kan diffa en hel del...
Bygga om Bilsteins för racefjädrar går det med, men då shimsar man om och servar dem på samma gång. Icke justerbara dämpare designade för exakt det du vill göra är inte så illa, men jobb kostar pengar och det finns färgglada kit som är billigare än jobbet.
GAZ Gold är ett rätt ok kit som är lite mindre färgglatt men GAZ har bra support och levererar till ca ett hundratal Miator i Ma5da racing.
Re: Byta fjädrar
Förhållandet fram/bak känns rätt men jag skulle nog gå upp ett snäpp i hårdhet på fjädrarna. Jag började på 550lbs/inch och har sedan klättrat uppåt. Tror jag räknade på ca 2Hz i början men har märkt att man kan gå högre än så.Lejban wrote:Tack för svaren, ni är för grymma
Nu har jag läst om fjäderkonstanter och hur dessa påverkar bilens väghållning.
Om jag köper dämpare av henrik och fjädrar på Demon Tweeks så har jag räknat ut att detta bör vara lämpligt:
- Jag föredrar en lite understyrd/neutral bil före en allt för överstyrd överstyrd.
- Min utgåva av bil har orginal grövre kräningshämmare än en vanlig miata. Då bör jag ha lite mjukare fjädrar(?)
- Bilen kommer lättas ner till matchvikt (hoppas jag) vilket är 963kg tror jag om jag räknat rätt.
Fram 500lbs bak 300lbs vilket ger 1.66 förhållande. Är jag på rätt väg?
Sedan finns det olika märken o så, dåligt att bara köpa billigaste? Jag bryr mig inte om färgen på dem, budgeten går före fåfängan i mig
Om bilen bara ska gå bana vill säga. Ska den rulla på gata också så kanske det är mer lagom.
Re: Byta fjädrar
Hz har jag inte riktigt förstått vad det är i detta sammanhang. Skimsar vet jag inte vad det betyder, google hjuälpe inte där heller.
Bilen ska bara gå på bana, och transport till o från, jag är ung o tål mycket stryk hehe
Bilen ska bara gå på bana, och transport till o från, jag är ung o tål mycket stryk hehe
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Byta fjädrar
Här har du: http://www.fatcatmotorsports.com/FRC_1_ ... _1_8NA.htm
Frekvensen man talar om är svängningsfrekvensen när man gungar ett hjul upp och ned. Detta är ett mått på hårdheten som är oberoende av bilens vikt, utväxlingsförhållande mellan hjulrörelse och fjädringsrörelse osv. Alltså går det att jämföra mellan olika bilar.
Här är en tumme-pekfingertabell över hjulkonstanter:
<1 Hz = Gungig amerikanare
1-1,5 Hz Gatbil original
1,5-2 Hz "sportig" bil, trackday
2-3 Hz Trackday, klubbracing
3-4 Hz Racing med slicks
4+ Hz Racing med mycket downforce osv.
I beräkningsbladet kan du mata in fjäderhårdheter och se vad det blir för frekvens. Dessutom kan du titta på FRC, som står för Front Roll Coupling. Det visar hur mycket av krängningen som tas upp av framaxeln. Det blir då ett relativt mått på hur balansen blir när man ändrar på fjädrar och krängningshämmare. Man kan se hur man ligger till mot original så att man är på rätt väg. Ju hårdare fjädrar man har desto mindre spelar krängningshämmarna in, därför kan man inte bara titta på fjädrarnas hårdhetsförhållande fram/bak.
R-package finns redan inlagt och där är FRC 57,5% med originalfjädrarna. 500/300 lbs/in ger FRC 54,3% vilket borde bli märkbart mer överstyrt än original. Hur små skillnader man kan märka i praktiken (hur mycket avviker fjädrarnas riktiga hårdhet från det som det står på dem?) vet jag inte men man får i alla fall en hint om var man är på väg.
De här fjäderhårdheterna kräver dock dämpare som är anpassade för uppgiften. Shimsning är det man gör när man ändrar en dämpares karaktäristik (enkelt uttryckt lägger man i shims med olika stora hål där oljan strömmar igenom, mindre hål = hårdare dämpning).
Niklas: Vilka shimsar om Bilstein förutom FatCat Motorsports och vad kostar det?
Frekvensen man talar om är svängningsfrekvensen när man gungar ett hjul upp och ned. Detta är ett mått på hårdheten som är oberoende av bilens vikt, utväxlingsförhållande mellan hjulrörelse och fjädringsrörelse osv. Alltså går det att jämföra mellan olika bilar.
Här är en tumme-pekfingertabell över hjulkonstanter:
<1 Hz = Gungig amerikanare
1-1,5 Hz Gatbil original
1,5-2 Hz "sportig" bil, trackday
2-3 Hz Trackday, klubbracing
3-4 Hz Racing med slicks
4+ Hz Racing med mycket downforce osv.
I beräkningsbladet kan du mata in fjäderhårdheter och se vad det blir för frekvens. Dessutom kan du titta på FRC, som står för Front Roll Coupling. Det visar hur mycket av krängningen som tas upp av framaxeln. Det blir då ett relativt mått på hur balansen blir när man ändrar på fjädrar och krängningshämmare. Man kan se hur man ligger till mot original så att man är på rätt väg. Ju hårdare fjädrar man har desto mindre spelar krängningshämmarna in, därför kan man inte bara titta på fjädrarnas hårdhetsförhållande fram/bak.
R-package finns redan inlagt och där är FRC 57,5% med originalfjädrarna. 500/300 lbs/in ger FRC 54,3% vilket borde bli märkbart mer överstyrt än original. Hur små skillnader man kan märka i praktiken (hur mycket avviker fjädrarnas riktiga hårdhet från det som det står på dem?) vet jag inte men man får i alla fall en hint om var man är på väg.
De här fjäderhårdheterna kräver dock dämpare som är anpassade för uppgiften. Shimsning är det man gör när man ändrar en dämpares karaktäristik (enkelt uttryckt lägger man i shims med olika stora hål där oljan strömmar igenom, mindre hål = hårdare dämpning).
Niklas: Vilka shimsar om Bilstein förutom FatCat Motorsports och vad kostar det?
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: Byta fjädrar
Tack Victor för det utförliga svaret.
550/300 ger 2.24/2.08 Hz och 56.7% förhållande. Tycker det verkar vara en bra början.
Bilen blir väl samtidigt snabbare/mer svårkörd så man ska väl inte gå för långt som nybörjare?
Om man senare vill justera överunderstyr så är krängningshämmare lättare/billigare att byta än fjädrar?
Vad väger en uppsättning dämpare? Fjädrar har jag burit, så det vet jag vad det väger. Jag frågar för logistiken kan vara lite bråkig, när man måste åka buss + tunnelbana till garaget.
Lite mer konkret:
Jag köper henriks begagnade dämpare + dessa fjädrar:
http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorspor ... /1738/3723
4st för 1354:- inlk frakt. Rimligt?
Finns det inga svenska företag som säljer sånt här? (Jag föredrar självklart billiast, även om jag behöver beställa från uruguai)
550/300 ger 2.24/2.08 Hz och 56.7% förhållande. Tycker det verkar vara en bra början.
Bilen blir väl samtidigt snabbare/mer svårkörd så man ska väl inte gå för långt som nybörjare?
Om man senare vill justera överunderstyr så är krängningshämmare lättare/billigare att byta än fjädrar?
Vad väger en uppsättning dämpare? Fjädrar har jag burit, så det vet jag vad det väger. Jag frågar för logistiken kan vara lite bråkig, när man måste åka buss + tunnelbana till garaget.
Lite mer konkret:
Jag köper henriks begagnade dämpare + dessa fjädrar:
http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorspor ... /1738/3723
4st för 1354:- inlk frakt. Rimligt?
Finns det inga svenska företag som säljer sånt här? (Jag föredrar självklart billiast, även om jag behöver beställa från uruguai)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Byta fjädrar
Sellholms byggde om mina efter Designjobb av FEKE. Stötdämparverkstan och Stötdämparexperten är andra, Forza kunde göra det förr också. Bilstein är ju lite mer generella att bygga om än många andra (så det finns fler firmor som kan gör jobbet).Victor wrote:Niklas: Vilka shimsar om Bilstein förutom FatCat Motorsports och vad kostar det?
Men att få till rätt design på dem är det som är klurigt (men några timmars jobb av en bra chassitekniker är det värt), jobbet kostar lika mycket även om det är olämpliga värden (och den som skruvar med dämparen behöver inte vara den som är bäst på att välja ut vad som passar din bil/däck/underlag).
Tusenlappen plus moms per dämpare är ett riktvärde, designjobb tillkommer.
Re: Byta fjädrar
Har fortfarande inte fått tag på dämpare, tror ni det är rimpligt att jag hittar beg dämpare inom nån månad?
Annars får jag köpa, verkar som Gaz Gold är det folk rekommenderar? Köper jag här, eller finns det billigare ställen?
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id=1926
Gissar på att jag kan få en slant på att sälja mina bilstein med?
Annars får jag köpa, verkar som Gaz Gold är det folk rekommenderar? Köper jag här, eller finns det billigare ställen?
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id=1926
Gissar på att jag kan få en slant på att sälja mina bilstein med?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Byta fjädrar
Hiitde billiagre:
Edit: Länk borttagen, detta va en clubrabatt för mx5france
Räknar det till 5420kr inlk frakt.
Edit: Länk borttagen, detta va en clubrabatt för mx5france
Räknar det till 5420kr inlk frakt.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Jari Olavison
- Posts: 137
- Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
- Location: Skövde
Re: Byta fjädrar
Har de fjädrar som passar till Koni och KYB med tanke på innerdiameter? Hur beräknade du höjden? Kraftigare fjäder komprimeras ju mindre av lasten, eller;) Mina fjädrar är på tok för mjuka, letar oxå efter alternativ (ej rejsbil dock).Lejban wrote:Tack Victor för det utförliga svaret.
550/300 ger 2.24/2.08 Hz och 56.7% förhållande. Tycker det verkar vara en bra början.
Bilen blir väl samtidigt snabbare/mer svårkörd så man ska väl inte gå för långt som nybörjare?
Om man senare vill justera överunderstyr så är krängningshämmare lättare/billigare att byta än fjädrar?
Vad väger en uppsättning dämpare? Fjädrar har jag burit, så det vet jag vad det väger. Jag frågar för logistiken kan vara lite bråkig, när man måste åka buss + tunnelbana till garaget.
Lite mer konkret:
Jag köper henriks begagnade dämpare + dessa fjädrar:
http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorspor ... /1738/3723
4st för 1354:- inlk frakt. Rimligt?
Finns det inga svenska företag som säljer sånt här? (Jag föredrar självklart billiast, även om jag behöver beställa från uruguai)
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Re: Byta fjädrar
Jag räknade inte så mycket utan fick hjälp av Henrik. Dock köpte jag till slut andra dämpare och fjädrar med hårdheterna 700/400 till slut. Tänk på att dina dämpare måste matcha hårdare fjädrar, någon annan som kan bättre kanske kan hjälpa?Jari Olavison wrote:Har de fjädrar som passar till Koni och KYB med tanke på innerdiameter? Hur beräknade du höjden? Kraftigare fjäder komprimeras ju mindre av lasten, eller;) Mina fjädrar är på tok för mjuka, letar oxå efter alternativ (ej rejsbil dock).Lejban wrote:Tack Victor för det utförliga svaret.
550/300 ger 2.24/2.08 Hz och 56.7% förhållande. Tycker det verkar vara en bra början.
Bilen blir väl samtidigt snabbare/mer svårkörd så man ska väl inte gå för långt som nybörjare?
Om man senare vill justera överunderstyr så är krängningshämmare lättare/billigare att byta än fjädrar?
Vad väger en uppsättning dämpare? Fjädrar har jag burit, så det vet jag vad det väger. Jag frågar för logistiken kan vara lite bråkig, när man måste åka buss + tunnelbana till garaget.
Lite mer konkret:
Jag köper henriks begagnade dämpare + dessa fjädrar:
http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorspor ... /1738/3723
4st för 1354:- inlk frakt. Rimligt?
Finns det inga svenska företag som säljer sånt här? (Jag föredrar självklart billiast, även om jag behöver beställa från uruguai)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Jari Olavison
- Posts: 137
- Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
- Location: Skövde
Re: Byta fjädrar
Kör med GAB-dämpare som i hårdaste läget ska vara 123 % "firmer" än originaldämpare. Hur översätter jag det till lämplig hårdast fjäderkonstant`Drygt dubbla org.konstanerna, vilka de nu är...
Kanske blir enklare att satsa på ett par K-sport eller liknande iaf...
Kanske blir enklare att satsa på ett par K-sport eller liknande iaf...
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
- Eddiebengtson
- Posts: 34
- Joined: Sat 13 Apr 2013, 11:31
Re: Byta fjädrar
Lyfter den här tråden lite.
Innan konbanan på malmby kändes bilstein chassit på min NB sport väldigt krispigt och fint...nu efter att ha gungat sig igenom en dag på flygfältet och insett att markfrigång inte är en fördel på en sportbil vill jag göra något åt saken.
Har ni några tips på hårdare och lägre fjädrar som lirar bra med bilsteindämparna?
Innan konbanan på malmby kändes bilstein chassit på min NB sport väldigt krispigt och fint...nu efter att ha gungat sig igenom en dag på flygfältet och insett att markfrigång inte är en fördel på en sportbil vill jag göra något åt saken.
Har ni några tips på hårdare och lägre fjädrar som lirar bra med bilsteindämparna?
Edvard Bengtson
Re: Byta fjädrar
Jag hade H&R fjädrar till min Mazdaspeed Miata 05a med Bilstein dämpare. Jag köpte dom hos ILmotorsport, dom funkade bra men sänkte bilen för mycket fram.
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
- Eddiebengtson
- Posts: 34
- Joined: Sat 13 Apr 2013, 11:31
Re: Byta fjädrar
Hur menar du då? Sänkte dom för mycket fram och samtidigt funkade bra?Nille wrote:Jag hade H&R fjädrar till min Mazdaspeed Miata 05a med Bilstein dämpare. Jag köpte dom hos ILmotorsport, dom funkade bra men sänkte bilen för mycket fram.
Edvard Bengtson