"Får" är ju ett relativt begrepp likaså som "min bil har gått igenom SBP med detta".
Bara för att den gick igenom så måste den inte vara godkänd.
Personligen så hade jag bara tyckt det var skoj om du plockat bort ABSen och plockat bort 50kg
Jag är väldigt övertygad om att du kan göra en "ABS demontering" på ett sätt som inte är "märkbart" för SBP. Jag tror inte att det står någonstans att din bil har ABS i några av bilens papper?! (jag kan ha helt fel också). Dessutom har jag aldrig varit med om att de testar om ABS fungerar eller ej på en bil, de gör ju bara vanliga bromsprovet och där finns inget ABS test.
Om du plockar alla kablar, styr, givare, pluggar igen givarhål, byter huvudbromscylinder etc så märker ingen det. Givetvis får du plocka ur lampan och säkringen till detta också. Jag är inte helt 100% hur hjullager resp drivaxlar ser ut på en NB men du bör även plocka bort kuggkransen som skickar vagnssignalerna till systemet. På NA sitter de främre på hjullagerna och de bakre på drivaxlarna.
Skillnaden på en NA som har resp inte har ABS är precis ovanstående. Spindlar etc är precis samma bara det att "givarhålen" är pluggade och man hade i teorin kunnat "öppna" dessa.
Om du hade gjort denna operation på en NA så berör inte helbilsgodkännandet dig, men du har fortfarande ett typgodkännande och det skulle innebära att du hade kunnat få igenom det, men som ett ombyggt fordon hos SFRO där de får göra nya bromstester, lite intyg etc.
Förresten, så vet jag att man med hjälp av SFRO även kan få igen mods på helbilsgodkända bilar, bara det att det är lite mer jobb att övertyga dem. Då hamnar det i dina papper att du kör utan ABS och då blir du helt laglig, även enligt SPVMs regler.
Vidare så har vi en tolkningsfråga också.
"Bilen skall när som helst under en tävling kunna genomgå en kontroll hos SBP bortsett från säkerhetsmässiga aspekter"
I min värld är det en säkerhet att INTE ha ABS. Hur många gånger har vi inte hört storys om folk som åkt av pga att ABS jobbat ojämnet höger/vänster? Anders Ohlsson kvaddade juh en bil på detta vis.
Om du dessutom är på väg av banan så kan du låsa hjulen när du känner att bilen är på väg i den riktning du vill, och bilen kommer då fortsätta i denna riktning. Med ABS kommer den ju byta vinkel etc, bara läskigt och okontrollerat.
Hade man kunnat hävda att man plockat bort ABSen av säkerhetsmässiga själ med ovanstående argument?
Den är ju till för att hjälpa till vid en undanmanöver på vanlig väg där det finns älgar och stolpar och visst gör den nytta där, men inte på en bana (javisst, kan man attackbromsa mer i både vått och torrt, men det är inte det jag syftar på)
Hoppas jag hjälpte till lite med tankeverksamheten.