Intressekoll MX-5 NC med trasigt vevlager

Raceutrustning, reservdelar och övrigt miatarelaterat
Post Reply
Froppe
Posts: 9
Joined: Wed 20 Mar 2013, 08:32
Location: Karlstad

Intressekoll MX-5 NC med trasigt vevlager

Post by Froppe »

Hej!

Finns det något intresse för en MX-5 NC coupe, 2006 med en 2.0l motor där ett vevlager har havererat? Troligtvis innebär det ett motorbyte, väntar på svar från verkstaden.

Vad kan man vänta sig för pris? Bilen i övrigt är i väldigt fint skick...
Fredrik Finnstam
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Intressekoll MX-5 NC med trasigt vevlager

Post by Niklas Falk »

Som gjort för ett 2,5L projekt.
Största utmaningen är att få till en besktningsvänlig mapping (av original ecu).

Finns den nån lösning som man kan justera själv? AutoTune med bredbandslambda är väl bara att glömma.
User avatar
burner
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 51
Joined: Mon 20 Jul 2015, 12:58
Location: Bro/Stockholm

Re: Intressekoll MX-5 NC med trasigt vevlager

Post by burner »

2.5 precis min tanke :up:
//Pelle Nilsson från Bro/Stockholm, kör en Mazda MX5 NC 2006 //
Froppe
Posts: 9
Joined: Wed 20 Mar 2013, 08:32
Location: Karlstad

Re: Intressekoll MX-5 NC med trasigt vevlager

Post by Froppe »

Har faktiskt fundering på en 2.5l. Fick tips på den här firman på ett amerikanskt forum (forum.miata.net): http://dynotronicstuning.3dcartstores.c ... _p_78.html Vet inte om det är värt att beställa en motor från USA, fördelen är ju den "ska" passa.

Har ingen större erfarenhet av att meka med bilar... men det hade varit ett roligt projekt att ge sig på (tror jag). :think2:

Känner mig som Stig Helmer men, är detta svårt?
Fredrik Finnstam
User avatar
burner
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 51
Joined: Mon 20 Jul 2015, 12:58
Location: Bro/Stockholm

Re: Intressekoll MX-5 NC med trasigt vevlager

Post by burner »

Inkl allt från US landar du kring 50.000kr + installationstiden då..

Vad kostar renovering + trimning av orginalmotorn, alt köpa en 2.5 i Sverige?
//Pelle Nilsson från Bro/Stockholm, kör en Mazda MX5 NC 2006 //
Froppe
Posts: 9
Joined: Wed 20 Mar 2013, 08:32
Location: Karlstad

Re: Intressekoll MX-5 NC med trasigt vevlager

Post by Froppe »

burner wrote:Inkl allt från US landar du kring 50.000kr + installationstiden då..

Vad kostar renovering + trimning av orginalmotorn, alt köpa en 2.5 i Sverige?
50.000? Blir det verkligen så mycket, är det tull, avgifter m.m.?

Vet ej, hoppas på att få en utförlig rapport från verkstan exakt vad de hittat...
Fredrik Finnstam
User avatar
burner
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 51
Joined: Mon 20 Jul 2015, 12:58
Location: Bro/Stockholm

Re: Intressekoll MX-5 NC med trasigt vevlager

Post by burner »

Jo bra nära när man räkna på ditt exempel i länken, styrning och lite tillbehör plus frakt och 29% moms och tull
//Pelle Nilsson från Bro/Stockholm, kör en Mazda MX5 NC 2006 //
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Intressekoll MX-5 NC med trasigt vevlager

Post by TPR »

Är det bara jag som tänker V8...? :banana:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Intressekoll MX-5 NC med trasigt vevlager

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Är det bara jag som tänker V8...? :banana:
Det är ju lite mer omfattande minst sagt, men totalvikten räcker för en 190kw 4.8 som bygg/regmotor. Men växellådan är det dyra i det läget, för att inte tala om joxet att byta diff mm bara för att klassa som ombyggt.

2,5 har ju potential att kunna göras för mycket mindre.
En motor behöver inte kosta 20' om man anstränger sig lite mer än ett par klick.
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Intressekoll MX-5 NC med trasigt vevlager

Post by Torbjorn968 »

Titta på pistonheads, finns en typ 263 hkb duratec där på motorsport sales.

T
Torbjörn Linderson
Post Reply