Throttle Position Sensor, TPS, MX5 Mk2/2.5

Raceutrustning, reservdelar och övrigt miatarelaterat
Post Reply
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Throttle Position Sensor, TPS, MX5 Mk2/2.5

Post by norlin »

Behöver en TPS till en MY -99, behöver troligen inte ens vara original då den ska gå mot ett eftermarknadssprut, men det blir nog enklast med original.

Någon som har nått i gömmorna?

Handla nytt, tja vågar man ebay för 155-160 sek från kina eller ska man satsa 1200 sek för en från http://www.mx5parts.co.uk/ ?

Vad säger forat?

Edit.
Då jag sakar TPS är jag även intresserad av vilket artikelnummer den bör ha för att passa en -99?

Edit II
En TPS från BMW "1721456" rekommenderas av Me221, får kolla om mitt sprut kan hantera den TPS:en om den nu passar som det säges.
Googlar vidare....
:think2:

Edit III
Passar TPS från NB 1,8 på NA 1,6? ja rent mekaniskt alltså,
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
manu
Posts: 33
Joined: Tue 05 Jan 2016, 16:11
Location: Laholm / Halland

Re: Throttle Position Sensor, TPS, MX5 Mk2/2.5

Post by manu »

Har inte lekt så mycket med eftermarknadssprut men de flesta går ju att anpassa alla möjliga sensorer till, en linjär potentiometer (är väl det de är?) borde inte vara några problem.

Hade själv testat med bmw 1721456 iaf, kostar inte för mkt
Thomas Zweigel
Evolution Orange NB 2000 1,8
Renoverad motor, smidda stakar osv. GTX2867R G2 1,5bar ladd 340hp/400Nm på motorn
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Throttle Position Sensor, TPS, MX5 Mk2/2.5

Post by norlin »

Sprutet kunde hantera den TPS som jag kunde få att passa mekaniskt, så jag har en BMW TPS på väg via ebay.

Nu blir det till att fundera på hur jag ska fixa fästet, men det ger sig nog, enligt nätet kan man alltid kasta pengar på problemet. :think2:

Hur löste du monteringen?
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Post Reply