Säljes: Mazda MX-5 Miata 1991 tävlingsklar, vagnsbok - SÅLD

Raceutrustning, reservdelar och övrigt miatarelaterat
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Säljes: Mazda MX-5 Miata 1991 tävlingsklar, vagnsbok - SÅLD

Post by Andreas E »

Enklaste och billigaste sättet att börja med racing i Roadsport?!

Röd Mazda MX-5 Miata med SBF-vagnsbok (uttagen 2009) modifierad för att tävla i Roadsport C och MX-5 Cup. Fungerar utmärkt att köra på gata och är dessutom en dräpare i konbanekörning (har vunnit MX-5 Racing Clubs konbanecup 2009 och 2010 och är i ledning i årets upplaga).

Mazda MX-5 Miata 1,6 1991 (116hk)
Mätarställning: 13000 mil
Färg: Classic red
Karosseri: Cabriolet

Säkerhet:
• SBF-godkänd störtbåge (från Competition Cars) – 2008
• Sandtler 6-punktsbälte – 2008
• Huvudströmbrytare - 2009
• Sparco Sprint V racestol – 2008 (original förarstol medföljer)
• Bogseröglor enligt Roadsportreglementet fram och bak

Prestandaförbättringar:
• Ksport coil-over fjädrar och ställbara dämpare (fjäderhårdhet 9.8 fram och 6.5 bak) - 2009
• Jackson Racings solida krängningshämmare (original krängningshämmare medföljer) - 2010
• KN-Sportluftfilter - 2009
• ACT Stage 1 koppling - 2009
• Carbotech bromsbelägg (XP8 fram och AX6 bak) – bromsskivor fram bytta maj 2010 och bromsbelägg fram september 2010.
• Hjulinställning för racing gjord i augusti 2010
• 14 Ah Mc-batteri för att lätta bilen (originalbatteri medföljer) - 2010
• Vikten med förare och kvarts tank är ca 1030 kg.

Övrigt:
• Momo mocka/läderratt (originalratt medföljer)
• Dimljus i gapet kopplade till positionsljuset
• Car-guard larm,
• Stereo med CD,
• Hardtop (svart original)
• Sommardäck (Toyo Proxes T-1S 195/50-15) på aluminiumfälgar
• Racedäck (Toyo Proxes R888 205/50-15) på aluminiumfälgar
• Cabskydd och vindskydd
• Svensksåld, Servad var 1000 mil hos Mazda-verkstad (kamremmen bytt vid 10000 mil)
• Bilen har alltid stå i varmgarage
• Vattenpump bytt 2011
• Besiktigad utan anmärkning alla år. Drar under 0,7 l/mil på landsväg.

Exempel på varvtider med talanglös förare (=jag) - Kinnekulle: 1,05,97 och Knutstorp: 1,15,58
Några filmer från förra årets race som visar hur kul du kan få det:
http://www.youtube.com/watch?v=ePcszRcRILM
http://www.youtube.com/watch?v=-a3i7OS2FPY
http://www.youtube.com/watch?v=6qtC_fnznzk

Bilen är i mycket bra skick och allt på bilen fungerar med ett undantag:
• Höger bromsok bak har en tendens att kärva när man använder handbromsen. Smörjar man armen på bromsoket som går till handbromsvajern fungerar det ett tag (vid besiktning till exempel). Välj själv om du vill renovera bromsoket eller göra som jag och inte använda handbromsen.

På köpet får ni till och med en bil med race-patina ;-)
På SSM 2010 blev det ont om plats med en medtävlande med plåtskador på vänstersidan som följd. Detta är åtgärdat genom att dörren är bytt, plåtarbete gjort på fram och bakskärm och hela sidan på bilen är omlackad i originalfärg. Då lackningen gjordes av mig själv har den inte proffsfinish (se bifoga bild på skillnad mellan bakskärm och baklucka).

Priset som bilen är idag, såsom listat ovan, med både gat- och racedäcken är: 66 500 kr

Om du vill få ner priset och har tillgång till egna prylar kan följande erbjudas:
• Skippa gat-däck och fälgar: - 2500 kr
• Skippa race-däck och fälgar: - 2000 kr
• Skippa 6-punktsbälte: -1500 kr
• Skippa racestolen: - 1500 kr
= du kan få en tävlingsgodkänd bil för under 60 000 kr!

Vill du ha mer tillbehör kan följande erbjudas tillsammans med bilen:
• Transponder (monterad i motorrummet): 2800 kr
• Original hardtop (svart): 3000 kr


Ta chansen att få en raceklar bil som du kan ha hur kul som helst med i MX-5 Cup redan på Falkenberg eller Anderstorp i år. Att den dessutom är som gjord för konbana (bara i MX-5 Racing Club är det 4 konbaneträffar och en trackday på Kinnekulle kvar i år) och fungerar utmärkt vid vanlig gatukörning innebär att du får en bil med mycket bra ekonomi som kan användas på riktigt många tävlingar, konbaneträffar och trackdays.
Välj själv om du vill fortsätta att använda bilen kombinerat på gata och bana som jag gjort eller om du vill ta den till nästa nivå i MX-5 Cup (byt till hårdare fjädrar och lätta bort allt lull-lull så får du med liten jobbinsats och låg kostnad en ännu snabbare banbil).

Vid köp bjuder jag på medlemskap i http://www.mx5racingclub.se under 2012 så att du inte missar gemenskapen i klubben :-).

Bilen kommer vara tillgänglig för att studeras på nära håll på Knutstorp Ring under SSM (8-10 juli) och är tillgänglig för köpare direkt efter SSM.

kontaktuppgifter: 076-2293854 eller PM via MX-5 Racing Clubs forum

Och till sist några bilder:
raceskick.JPG
höger_fram_w.jpg
höger_bak_w.jpg
vänster_bak.jpg
vänster_fram_w.jpg
bak_w.jpg
skillnad_lack_w.jpg
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Säljes: Mazda MX-5 Miata 1991 tävlingsklar, vagnsbok - S

Post by Andreas E »

Bilen är nu såld med ny hemort i södra Sverige. Förmodligen kommer de som kör MX-5 Cup 2012 återse bilen på banorna.

Känns lite vemodigt att sälja bilen som jag haft precis 10 år.
Som tur är har jag snälla arbetskamrater och kunde direkt låna en bil under semestern :up:

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply