intressekoll: Oregisterad NB 1.8

Raceutrustning, reservdelar och övrigt miatarelaterat
Post Reply
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

intressekoll: Oregisterad NB 1.8

Post by Myran »

Har en oregisterad NB som jag stött på registerings bekymmer med och tänkte därför höra fall någon är intresserad av en komplett bil för rent racebygge.

Bilen gick igenom ursprungskontrollen så det är inget att den är stulen. Men tillverkarskylten saknas och därav inte går regbesiktigas på grund av nummer som har med helbilsgodkännandet att göra. Och mazda sverige är inte sugna på ordna fram en ny skylt.

Bilen i sig är en 1.8 140hk. Gått ca 8800mil. Heltfelfri i övrigt och i bra skick. fullt körbar.
Nästan 100% säker på att det är torsen diff i. Låser i alla fall upp fint.

Bilen är ifrån början engelsksåld.


Hör av er vid intresse. Bilen blir rätt billig då den eventuelt inte går att svenskregistera.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: intressekoll: Oregisterad NB 1.8

Post by Niklas Falk »

Nu får man nog inte göra så, men att screentrycka på tunn aluminiumplåt borde det väl gå att göra?

Jag antar att det är den lilla aluplåten med typkodkännandenummer, chassinummer och max axelvikter du syftar på?
Den som saknas på Japanimporter som gör man få beställa intyg från Mazda för 2 papp.

Har den ett chassinumer som börjar på JMZNB så är en en helbilsgodkänd NB såld i Europa första gången (och har haft denna lilla plåt från början). Börjar det däremot på NB8C så har den ursprung från japan, och då är det bara ett intyg du behöver beställa.
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: intressekoll: Oregisterad NB 1.8

Post by Myran »

Niklas Falk wrote:Nu får man nog inte göra så, men att screentrycka på tunn aluminiumplåt borde det väl gå att göra?

Jag antar att det är den lilla aluplåten med typkodkännandenummer, chassinummer och max axelvikter du syftar på?
Den som saknas på Japanimporter som gör man få beställa intyg från Mazda för 2 papp.
Jepp din lilla fina plåten. Problemet är att bilen är helbilsgodkänd.. räknas skyltetn som en identitetsmärkning.

För en japan import använder dom den bara för vikterna osv. Tyvär är bilen helbildgodkänd och då måste den sitta där. Så intyget räcker inte.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: intressekoll: Oregisterad NB 1.8

Post by Niklas Falk »

Myran wrote:Jepp din lilla fina plåten. Problemet är att bilen är helbilsgodkänd.. räknas skyltetn som en identitetsmärkning.
Jo, skylten innehåller ju typgodkännandenumret (samma för alla NB av flera årsmodeller iaf).
Vette katten om inte precionsskuren tunn svart vinyl på tunn aluplåt hade blivit bra nog...

Har du nån aning om varför plåten har försvunnit (bortkapad för moddning av torpeden eller nåt). Du borde se fyra hål efter popnitarna iaf.

Enstaka kanske kostar en slant, men den som inte frågar får aldrig veta.
http://www.streckkod.se/tjanster/etiket ... e/alukett/
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: intressekoll: Oregisterad NB 1.8

Post by Myran »

Niklas Falk wrote:
Myran wrote:Jepp din lilla fina plåten. Problemet är att bilen är helbilsgodkänd.. räknas skyltetn som en identitetsmärkning.
Jo, skylten innehåller ju typgodkännandenumret (samma för alla NB av flera årsmodeller iaf).
Vette katten om inte precionsskuren tunn svart vinyl på tunn aluplåt hade blivit bra nog...

Har du nån aning om varför plåten har försvunnit (bortkapad för moddning av torpeden eller nåt). Du borde se fyra hål efter popnitarna iaf.

Inte en blekaste aning. Nitarna satt kvar med rester av plåten.

Undrar också varför då resten av chassinumerna stämmer på bilen.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: intressekoll: Oregisterad NB 1.8

Post by Myran »

Har även 2st lysen för svensk trafik. Dessa var inte helt billiga men kan säljas tillsammans med bilen.

Pris beror lite på vad eventuel köpare är bredd att betala för bilen.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: intressekoll: Oregisterad NB 1.8

Post by Myran »

Bilen står kvar. Köp bygg racebil eller slakta o ta delar. Eller tillverka en ny skylt och registera bilen.

Har tappat lusten totalt bara ge ett bud. Även skambud och bytesförslag på allt som kan vara roligt är av intresse.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
petercab
Posts: 14
Joined: Sat 26 Jun 2010, 23:53

Re: intressekoll: Oregisterad NB 1.8

Post by petercab »

Hej där, jag är på jakt efter en ny kaross att stoppa V8:a i och den skall inte reggas in så jag kan vara intresserad beroende på pris.

Kan du inte lägga ett prisförslag på min mail så kan jag se om det är intressant?

admin@almostracing.se
//Peter Antonsson
Post Reply