Köpa osett från bilhandlare i Tyskland - bra eller...?

Raceutrustning, reservdelar och övrigt miatarelaterat
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Köpa osett från bilhandlare i Tyskland - bra eller...?

Post by Andreas E »

Leta lite halvhjärtat efter en NB med 140/146 hk men utbudet i Sverige är inte stort. Ser att det finns lite mer att välja på i Tyskland (vet att det är tokbilligt i England men högerstyrning går bort då bilen ska användas för dagliga transporter). Har insett att tid mer och mer blir en bristvara och att ta en inköpsresa till Tyskland ryms inte i kalendern som det ser ut nu. Frågan är om det är en möjlig lösning att försöka hitta en bil på mobile.de, ringa bilhandlaren och bedömma om det känns som en seriös handlare, köpa osett och ta den med bilfrakt hem?
Eller är det bara att be om problem? Någon som har erfarenhet av denna lösning?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Köpa osett från bilhandlare i Tyskland - bra eller...?

Post by Niklas Falk »

Det är enklare att handla osett om det är rimliga pengar (som under 30'), då går det att leva med skavanker som kunde ha talats om (men priset avspeglar skicket). Jag hade ingen direkt plan på annan utväg än att köra hem (men jag klämde lite på den innan jag belastade mitt Visa)

Tyska handlare får väl inte ljuga har jag för mig (iaf om vissa fakta som körsträcka) så en utfrågning bör kunna ge rätt mycket info. Du bör även kunna få lite känsla för handlaren genom de andra objekten (och kanske tom nåt omdöme på nätet).
Visst kostar Biltransport (men det finns försäkringar för hanteringen också), men att köra själv kostar inte bara tid det heller.

Lite polish och en framlampa på denna (min blå är värre skadad)?
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... =137412615
Airbagarna är redan borta, så ett rattnav som ser helt ut och en täckplatta för passagerarsidan behövs också. Eller vill du ha Airbags för vardagskörningen (det är bra att ha)?

Kamelontlack och hardtop
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... =139312049

En mattafara till
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... =134994810

Men det låter som du vill sikta lite högre än €3k (och för privatsäljare går det förmodligen inte att köra biltransport, men kanske).
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Köpa osett från bilhandlare i Tyskland - bra eller...?

Post by Torkel k »

Min erfarenhet av tyschka bilhandlare är att de är generellt sätt är ungefär som svenska: Inga helgon men inga lurendrejare heller. Men! Tyska TÜV, dvs deras variant av bilprovningen, är oftast mycket grundlig! Det utförs nämligen av märkesverkstäderna och då kan man ju gissa att de undersöker bilarna grymt nog för at hitta eventuella fel, så de kan ringa bilägaren som sitter där på jobbet och säga: ”Jaa, mein herr Kzristenschoon, Wir haben das Auto an der Lifffft, UNT! wir gefundet en paar FEL mit der BMW. Vi skulle så gärna ge dig en godkännandestämpel, men då måste vi först byta "Der bayerska fjäderbremsenlinkungsrifendooda". Och de får såklart nästan alltid OK av bilägaren att laga alla fel de hittar, eftersom alla behöver ha en bil som gått igenom besiktningen. (Och de lurkarna tog typ 32€ för att fylla på spolarvätska).

Med andra (icke tyska) ord: Har bilen nyss blivit TÜV -godkänd kan man vara lugn och trygg. Har den precis passerat datum då den borde fått TÜV men inte har det, välj en annan bil. Bilarna är som regel hårt körda, men väl underhållna, bättre än svenska bilar vågar jag påstå.

Edit: Det är inte helt ovanligt att man köper bilar av handlarna med kravet att på köpet få ett TÜV-godkännande. Men det gäller såklart bara de störra märkesverkstäderna, eftersom endast de får utfärda TÜV.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Köpa osett från bilhandlare i Tyskland - bra eller...?

Post by Josen »

Är Tyska firman bara registerad och har klara reg-nr ( skall finnas på deras hemsida) så brukar det inte vara några problem. Generellt så är tyska handlare hårdare hållna än svenska och konsument skyddslagen är starkare. Som Niklas säger får de inte ljuga - frågar du om bilen har med om krock (unfallen-frie) skall det svaras ärligt, kan stämmas annars. Är bilen ockå besiktigad är det grönt.

Men man skall passa sig för lite nyare BMW/Audi och andra lite dyrare bilar om minsta misstänksamhet finns. Fuskas mycket på dessa.

Som transport rekommenderas skandia transport, hemma i Sverigen för ca 5000:- med frakt till dörren :)
Ring kontoret i Halmstad. Man åker med OEM transporter då det finns plats ( som volvos transporter )
Inte längre värt att hämta själv med dessa priser :up:

Själv köpte jag små-smälld Elise osedd som hämtades av Skandia mot förskotts-betalning - snacka om att vara nervövs när den lastades av vi dörren :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Re: Köpa osett från bilhandlare i Tyskland - bra eller...?

Post by Magnus Claesson »

Jag skulle nog rekommendera att inte köpa osett! Importerade min själv och gjorde en liten Tysklandssemester samtidigt. Bilder och vad handlaren sa om skicket osv motsvarade nästan aldrig det verkliga objektet...

Välj hellre ut några bilar i ett område och åk och kolla under en minisemester så får du exakt vad du vill ha!
Post Reply