Sådärja, det är väl ingen hemlighet längre att jag också varit i England på en spontansemester
.
Jag vart lite uttråkad en sen veckodag och som vanligt började inspirationen flöda... jag borde gå och sova om nätterna istället, hehehe.
Jag vill även ta i akt att tacka alla för all information som denna tråd gav mig som underlättade väldigt mycket för mig när jag skulle importera. Förhoppningen är väl att all info kring import av MX-5/Eunos ska gå att finna i denna tråd. Därför delar jag nu med mig av mina erfarenheter som jag känner kompletterar tråden.
Jag kan av uppenbara själ inte använda uttrycken "aldrig" resp "alltid" men jag är väldigt övertygad om det jag skriver nedan
*Eunos är mer välutrustade än "vanliga" MX-5 vilket kan vara både till för och nackdel beroende på importsyfte.
*Eunos har oftast diffbroms
*Eunos saknar oftast ABS
*Eunos kommer i de flesta fall bli inreggad som 133bhp, även om det är 131bhp (sämre för vagndeklaration)
*Eunos ger dig liten regskylt i alla fall bak (och man kan ju köra med två bakskyltar
)
*Eunos har "från fabrik" mindre klet undertill
*Eunos finns i specialutgåva med 4,3:1 utväxling
*Om din Eunos har en identifikationsbricka där det står totalvikt etc så är det lättare att klara regbes.
*Om din Eunos saknar en sådan bricka så kan du få problem på regbes med intygskrav som följd.
*Kristianstad bilprovning har rutin på att regbesikta MX-5or. De är trevliga och tillmötesgående.
*MX-5 kan finnas med både servo och ABS samt en massa annat onödigt som kan gå sönder.
*MX-5 har troligtvis ABS om den har servo och har troligtvis INTE ABS om den inte har servo.
*MX-5 är ofta i sämre skick än Eunos vid motsvarande miltal/år avseende rost.
*Det spelar ingen roll om du klipper ut den där lilla biten och skickar den till DVLA eller ej. Om du inte skickar in
den biten till DVLA så kan du skicka in hela beviset med tillbehör till vägverket och det går bra ändå.
*Bilarna är ofta i sämre skick än vad de verkar i annonserna, bara bra iofs ur förhandlingssynpunkt.
*Köp inte bil mitt i natten, långt ute i ingenstans där det inte går några allmänna kommunikationsmedel. Det
försvårar typiskt mycket din förhandlingssituation eftersom du då är beroende av den bilen för att komma hem.
*Köp inte bil i mörker, du missar uppenbara saker då (ja, kan ha ett samband med ovanstående)
*Be om att bilen ska vara nytvättad när du kollar på den, då kanske du tex inte missar att hela bilen är omlackad och att de missat att lacka på vissa ställen, färgnyanser och dammkorn under lacken. (ja, har också ett samband med att handla bil i mörker
Bara ett rent hypotetiskt scenario
)
*Leta fel på bilen när du kommer fram, de är förhandlingsbara om du har vettiga anledningar till att de ska sänka priset (utöver det som alltid är förhandlingsbart). Verkar gärna "besviken" när du tittar på bilen.
*Om du inte har bråttom, ta en promenad eller chilla lite i Dover och boka båten via internet (när du redan är där så att du vet att du hinner). Du kan spara typ £60 på att boka via nätet.
*Kolla så att dina hjul sitter fast och så att där finns verktyg/domkraft med och att de passar DIN bil
*Kolla efter rost på uppenbara ställen. (Bärarmar, bakom framhjul och framför bakhjul, skärmkanter)
*Det är inte lönt att kolla på allt för billiga bilar, de är billiga av en eller flera anledningar.
*Det skiljer ca 30kg på en basutrustad MX-5 (engelsksåld) och en Eunos (Japanimport) men det är ju
extrautrustningen som lär göra den skillnaden.
*Be säljaren kolla däcktryck, fylla på motorolja, spolarvätska etc eftersom du har en lång resa hem och inte vill behöver serva bilen det första du gör. Om det är en seriös säljare som är vettig att köpa bil ifrån, så kommer han/hon hjälpa dig med detta.
* Ha med dig kontanter. Cash is king.
Den perfekta bilen att bygga på enligt mig.
En Engelsksåld MX-5 utan ABS, utan Servo och utan någon som helst extrautrustning och med få mil på mätaren så att karossen är så styv och fräsch som möjligt.
Förutom inköpskostnaden för bilen så bör du räkna med i alla fall 10.000-15.000:-innan bilen är färdigreggad i Sverige, så blir du inte besviken. Priset kan ju givetvis variera på mängden problem vid kontrollbesiktning, attraktioner på vägen, mängden tågresor inom england, flygpriser, valutakurser etc men om allting går relativt "smärtfritt" så kan du alltså räkna med en lägre summa närmare 10.000 och då har jag räknat med allt (mat, försäkringar, bensin, resor etc)
Hoppas jag bidraget med någon vettig info
En bild säger mer än tusen ord...
- Ingen kommer ihåg en fegis :-)