Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK

Raceutrustning, reservdelar och övrigt miatarelaterat
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK

Post by Jimmy »

MX5an är ju en väldigt drivsäker och rolig bil att leka på banan med, inte är dom speciellt dyra i inköp heller. Det går dock att skala av ganska stora summor från inköpspriset om man är villig att sitta och ratta på bilens högra sida istället. De pengar man får över kan man tex lägga på några uppsättningar R-däck, nya stötdämpare eller något annat kul.


:idea: Först och främst, kolla så att ditt pass är giltigt!! Inget pass, ingen resa!
(givetvis bommade jag här och fick skjuta upp bilköpet en vecka, som tur var så hade jag bra kontakt med en trevlig säljare som accepterade läget och höll bilen åt mig)

:idea: När man handlar privat verkar det vara standard att man betalar bilen kontant, detta betyder att du måste få tag på en hyfsat stor bunt pundsedlar. Forex är ett lämpligt ställe, men de har oftast inte så mycket pengar på lager, så man får kontakta dem och beställa pengarna i förväg.

:idea: När bilen körs hem ska den vara försäkrad. Försäkringsbolagen har en speciell försäkring för detta som kallas importförsäkring eller tillfällig försäkring. För att kunna teckna en sådan behövde de i mitt fall veta bilens chassinummer och lite övrig info som modell och miltal. Denna försäkring kan med andra ord inte tecknas innan du bestämt dig för en speciell bil. Jag tecknade min över telefon nere i England, men egentligen ska den tecknas i förväg.


Nu när grunderna är avklarade är det dags att leta efter en bil man kan tänka sig att köpa. 2 bra hemsidor att leta på är http://www.pistonheads.com och http://www.autotrader.co.uk . Min favorit är pistonheads och både min och min mammas bil låg ute på annons där. En sak jag personligen märkt är att det inte är alla säljare som svarar på mejl, långt ifrån, så att få bra kontakt med säljaren är viktigt.

Längst ner på sidan står även vart bilen finns. Man kan med fördel leta efter bilar som ligger nära tillgängliga flygplatser, eller som har bra tågkommunikation med en tillgänglig flygplats. Givetvis följde jag inte mina egna råd här utan valde en bil i Haltwhistle, strax utanför Newcastle. Den närmaste flygplatsen som var tillgänglig via Ryanair låg i Glasgow, så det vart en 3 timmar lång tågresa med ett byte, men visst funkar det också.


När du sedan hittat drömbilen och pratat med säljaren är det dags att beställa biljetter. Jag har använt Ryanair, men det är ju bara att shoppa runt och se vad som passar bäst.
När du och säljaren är överens om en lämplig dag och biljetterna är bokade börjar det närma sig.
Väl framme går det till som vanligt, kolla igenom bilen så allt verkar stämma. Provkör. För mig var provkörningen lite pinsam, på högerstyrda bilar sitter blinkersspaken på höger sida av ratten och vindrutetorkarna på vänster sida, precis tvärt emot vänsterstyrda bilar alltså. En annan lite ovan sak med England är att de kör på vänster sida av vägen! David, som min säljare hette satt och gapskrattade medan jag torkade framrutan vid varje korsning och sicksackade förvirrat mellan filerna. :oops:
Love at first sight?  (i Haltwhistle klockan 10 på kvällen efter en lång resa)
Love at first sight? (i Haltwhistle klockan 10 på kvällen efter en lång resa)
När du är säker på att bilen är i det förväntade skicket är det dags för affärer. Nu gäller det att vara noga och inte skynda. Det finns 2 pappersbitar du väldigt gärna ska få med dig tillsammans med bilen. Dessa papper ska lämnas in på ursprungskontroll hos Transportstyrelsen när du kommer hem till Sverige.

:!: Den första är det engelska registreringsbeviset kallat V5C. Du ska ha med dig nästan hela det pappret, men saxen måste fram. Sektion 11, Notification of Permanent Export, ska klippas ut och skickas in med posten. Denna del ska skickas till DVLA (engelska vägverket typ).
v5c.JPG
:!: Ett kvitto på affären där följande information framgår:
- Chassinummer
- Datumet då pengarna överlämnades
- Priset
- Adress till både köpare och säljare
- Underskrift av både köpare och säljare


När detta är klart är det bara att rulla hemåt. Eller bara och bara, den resan kommer ta ett tag och om du kör hela vägen nonstop kan jag intyga att det kommer tidpunkter där det känns riktigt jobbigt. Det är nu det är trevligt att ha en codriver. Det är riktigt skönt att kunna byta förare ibland och turas om att läsa kartan. Ni som har GPS med europakartor slipper ju det problemet antar jag. När jag åkte var det utskrifter från google maps som gällde, men det rekommenderas inte!

För att ta sig från England över till fastlandet rekommenderas de olika färjelinjerna starkt. Från Dover går många färjor över till frankrike, så det är därifrån jag åkt. (Brands Hatch ligger föresten väldigt nära Dover :burnout: )

OBS, Boka absolut inga färjor i förväg!!
Att göra det är dumt, tidsplanen kommer ändå inte hålla!
Köp biljetten på plats. Finns det inga kvar, vänta på nästa färja och ta en vilopaus. Ett hett tips för pengaspararen är att handla det obligatoriska godiset i nån av affärerna på land, för på båten är det inte billigt.

Föresten ... det här kan låta självklart, men i England åker dom vad jag vet på sommardäck, och i Sverige kan det hända att det snöar på vintern. Det kan då bli lite halt. Ett sätt att undvika det problemet kan vara att ta in bilen när det är lite varmare ute. det blir även skönare att sova i bilen då (när man absolut inte orkar köra längre)
men visst går det att köra sommardäck i snön med :-)
men visst går det att köra sommardäck i snön med :-)
:arrow: :arrow: :arrow:
Vi spolar fram lite nu, till dagen du vaknar hemma efter en lång välbehövlig natts sömn. Nu har du 7 dagar på dig att åka runt och stajla för kompisarna, köra jättefort förbi fartkameror och så. Efter 7 dagar gäller inte de utländska skyltarna längre och det är dags att lämna in papprena på ursprungskontroll hos transportstyrelsen (ursprungskontrollen kostade 500:- förra året) .

Till registreringsbesiktningen ska bilen vara i originalskick, så vänta gärna med att gå loss allt för mycket med modifierandet tills detta steg är avklarat. Efter registreringsbesiktningen skickas de svenska regplåtarna hem till dig. Det är en skön känsla när man ser plåtarna i brevlådan, för då är jobbet klart, bilen är inreggad och det är bara att planera inför årets banåkande.
(jag fixade ljusbilden innan registreringsbesiktningen genom att dra fast lyktinsatser från VW Golf mk2 från biltema med spikband lite halvsnyggt, men tror inte korrekt ljusbild ska vara ett krav förens vid den vanliga besiktningen)

Den japanska versionen av MX5 har dock en annan regskyltsplats bak än de vanliga europabilarna, och normalstora regskyltar får inte plats. Det är lätt hänt att besiktningsmannen inte kollar vilka skyltar som passar, så om du importerar en bil med plats för liten skylt bak kan det vara bra att påpeka det under registreringsbesiktningen. Annars går det att ansöka om liten skylt senare genom att skicka in bild som visar att en stor skylt inte passar och skriva ihop en liten förklaring.
passar inte riktigt >_<
passar inte riktigt >_<
En vanlig besiktning krävs också.
En fördel med att köpa en japansk Eunos Roadster är att hastighetsmätare och trippmätare redan är i kilometer, UK-bilarna använder ju miles. Den konverteringen vet jag inte riktigt hur den går till eftersom jag slapp den, men omöjligt kan det inte vara.

Så ja, nu vill jag Pingen och alla andra fyller på med tips och erfarenheter! :) :up:

disclaimer:
Om jag skrivigt något felaktigt skulle det vara najjs att fixa till det så ingen får problem pga mig med att importera:-)
Jimmy Visshed
#97
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK

Post by Martin Wahlberg »

Du är ju grym på det här Jimmy!! En guide i världsklass! :up: :up: :up: :up: :up:
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK

Post by Magnus Pettson »

Ja de e så man blir sugen på att åka över :D Vad de gäller hastighetsmätaren så är de väl bara att byta mätartavla, finns i olika färger dessutom. lite värre med trippmätaren den måste man nog byta vilket kanske inte är så svårt :think2: Min vite har bott i Florida (miles) och fick rycka dän kåpan och tejpa över miles-siffrorna för det finns i km men de är väldigt små. Detta gäller tydligen bara i samband med reg-bes för jag har inte haft några problem senare fast tejpen är borta.
Det är inte alltid roligt med milesmätare men jag skjutsa en kompis då jag hade kompressor i för han ville känna draget, rondeller och rätt mycket trafik -han tjoa och skratta men tyckte de va lite konstigt -de hade ju "bara gått i 70"... :roll:
De e mycke nu...
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK

Post by gokarting.nu »

[quote="Jimmy"]: När bilen körs hem ska den vara försäkrad. Försäkringsbolagen har en speciell försäkring för detta som kallas importförsäkring eller tillfällig försäkring.


Vi spolar fram lite nu, till dagen du vaknar hemma efter en lång välbehövlig natts sömn. Nu har du 7 dagar på dig att åka runt och stajla för kompisarna, köra jättefort förbi fartkameror och så. Efter 7 dagar gäller inte de utländska skyltarna längre och det är dags att lämna in papprena på ursprungskontroll hos transportstyrelsen (ursprungskontrollen kostade 500:- förra året) .



Mycket bra skrivet Jimmy!!!! Bra initiativ!!!!!


Vill dock grusa en grej här, kanske är annorlunda nuförtiden?

Jag hade en tillfällig importförsäkring på en bil jag TOTALSKROTADE INNAN den blivit svensk.
Då var den tillfälliga försäkringen endast trafik försäkring, dvs inga stålars alls.
Bara skydd för 3e man.

Inta bara en stor tragedi iom detta, kostade även en hel del pengar.

Men, jag kan ju ha fel.
I så fall rätta.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK

Post by Pingen »

Klockrent Jimmy :banana:
Kompletterar med mina egna erfarenhter, då det bara är 2 månader sedan jag hämtade hem bilen.


*Pengar
Det går bra att växla på bankkontoren med. Växlade in på SwedBank, och eftersom de hade lägre växlingskurs på på det brittiska pundet, men en fast avgift för växlingen, så sparade jag några hundralappar. Samma sak gäller här som på Forex, meddela banken i förväg. Det gjorde inte jag, och tömde hela deras förråd av pund ^^

*Försäkring
IF tog iår 1000kr för trafikförsäkring, 2000kr för halv, och 3000kr för helförsäkring. Välj själv. Läst om folk som inte tecknat en försäkring och kört hem, men det kan bli väldigt problematisk om man skulle smälla in i någon utomlands. Framförallt på Autobahn på vägen hem, som kan vara lite av en upplevelse om man inte kört här tidigare.

*Leta bil
Titta in på de brittiska Mx5-forumen också. Här finns det en del entusiaster med riktigt fina bilar.
Exempel: http://www.mx5oc.co.uk/forum/forums/t/18473.aspx
2200 pund för en 1995, BP, fullservad med en ägare.

http://www.mx5oc.co.uk/forum/forums/49.aspx
http://www.mx5nutz.com/forum/index.php? ... owforum=51

Som JImmy sa, så är det ofta svårt att få kontakt med säljarna. Jag fick lättast kontakt via telefon. Slå 0044 innan deras nummer för att komma till brittiska öarna. Det kostar inte mycket mer än att ringa inom Sverige. Kolla upp med ditt bolag om du är nyfiken.

*Priset
FIck känslan av att de flesta bilpriser i UK är satta med en ganska stor prutmån. Om du tar dig tid att åka och kolla på flera bilar så kan du jämföra och pruta. Det gjord inte jag. Ville ha en smidig affär, och £1500 pund är billigt med svenska mått. Dessutom sparade jag in alla pengar som skulle gått åt till att åka omkring, och äta, när man letar bilar.

*Hemresa
Angående färgorna/tunneltåget finns det hundralappar att spara om du åker på udda tider. Gäller dock inte färjorna Tyskland-Danmark-Sverige.
Förr fanns det en färja som gick mellan Newcastle-Göteborg, men denna lades ner för några år sedan. Hade annars varit rena drömmen vid bilköp i Storbritannien.
Jag åkte över ensam, då kompisen inte hittade någon lämplig bil att inhandla. Detta är inte att rekomendera då resan hem tar cirka ett dygn. Jag körde i ett sträck, med kaffestopp när ögonlocken blev för tunga.

Körde ur England med GPS, men då cigg-uttaget var urkopplat dog den när jag kom till Dover. Därefter körde jag med karta hela vägen hem, vilket fungerade bra om man höll sig till de stora Europavägarna.

Ursprungskontrollen kostar i dagsläget 700kr, och innan registreringsbesiktning kan det vara lämpligt att göra en förbesiktning hos en verkstad. Tider på registreringsbesiktning växer inte på träd, så det är oerhört svårt att få en tid om bilen inte går igenom på första försöket (fråga mig).

Få av de engelsksålda bilarna verkar ha Torsendiff, och det Japanimporterade håller i snitt ett lägre pris på grund högre försäkringskostnader. Så glöm inte att söka även efter Eunos Roadsters.
Christian Olsson
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK

Post by Pingen »

gokarting.nu wrote: Vill dock grusa en grej här, kanske är annorlunda nuförtiden?

Jag hade en tillfällig importförsäkring på en bil jag TOTALSKROTADE INNAN den blivit svensk.
Då var den tillfälliga försäkringen endast trafik försäkring, dvs inga stålars alls.
Bara skydd för 3e man.

Inta bara en stor tragedi iom detta, kostade även en hel del pengar.

Men, jag kan ju ha fel.
I så fall rätta.
Man får vid importförsäkringstecknande välja vad för sorts försäkring man vill ha. Dock inte all försäkringsbolag som vill teckna importförsäkringar.
Christian Olsson
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK

Post by ephas »

Shit vad nice med en guide.

En viktigt sak som jag tycker bör tilläggas som kanske inte relevant till själva guiden men ändå relevant till biltypen är att Högerstyrda bilar kommer ha mycket bättre CW värden än en vänsterstyrd då de är konstruerade för att köras högerstyrt. De "japanska" bilarna som varit vänsterstyrda (ja, för de är japanska även när de säljs i Sverige) som jag CWat har alltid haft struliga värden men så fort jag hoppade över i passagerarstolen blev värden mycket bättre, ibland perfekta.

Värt att tänka på om bilen primärt importeras i tävlingsbilssyste.

Förresten, finns någon generell info om vilka modeller som har ABS/Diffbroms etc
Tex att "Eunos alltid saknar ABS på 94-96" eller dylikt som kan vara bra att veta?
Jag har hört att man både kan köra lättare bil och fortare utan ABS :think2:

Tack för en bra guide.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK

Post by Niklas Falk »

ephas wrote:Förresten, finns någon generell info om vilka modeller som har ABS/Diffbroms etc
Tex att "Eunos alltid saknar ABS på 94-96" eller dylikt som kan vara bra att veta?
Jag har hört att man både kan köra lättare bil och fortare utan ABS :think2:
Det finns massor av olika varianter i Japan.
http://ox.mx5oc.co.uk/guide_eunos.htm
http://www.dandycars.com/Frequently_Ask ... 997%29.htm
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK

Post by Pingen »

ephas wrote:Shit vad nice med en guide.

En viktigt sak som jag tycker bör t§illäggas som kanske inte relevant till själva guiden men ändå relevant till biltypen är att Högerstyrda bilar kommer ha mycket bättre CW värden än en vänsterstyrd då de är konstruerade för att köras högerstyrt. De "japanska" bilarna som varit vänsterstyrda (ja, för de är japanska även när de säljs i Sverige) som jag CWat har alltid haft struliga värden men så fort jag hoppade över i passagerarstolen blev värden mycket bättre, ibland perfekta.

Värt att tänka på om bilen primärt importeras i tävlingsbilssyste.

Förresten, finns någon generell info om vilka modeller som har ABS/Diffbroms etc
Tex att "Eunos alltid saknar ABS på 94-96" eller dylikt som kan vara bra att veta?
Jag har hört att man både kan köra lättare bil och fortare utan ABS :think2:

Tack för en bra guide.
Intressant. Vad kan lägre CW bero på? Karosserna är är ju identiska, sånär som på styrstaget.

Generellt så har inte de brittisksålda bilarna Torsen, medans en större andel av de japanimporterade har det. Annars så gäller det väl att fråga säljarna, fungerade bra för mig.
Christian Olsson
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK

Post by ephas »

Pingen wrote: Intressant. Vad kan lägre CW bero på? Karosserna är är ju identiska, sånär som på styrstaget.

Generellt så har inte de brittisksålda bilarna Torsen, medans en större andel av de japanimporterade har det. Annars så gäller det väl att fråga säljarna, fungerade bra för mig.
Hej,

Att veta varför är något som sträcker sig utanför mitt kunskapsområde men verkligheten har visat det för mig och andra verkar ha liknande erfarenheter.

En logisk förklaring borde väl kunna vara att de konstruerar bilen för att vara högerstyrd och ja, då är väl den stora skillnaden rattstång och lampor av det vi ser, men bilens konstruktion borde i så fall vara gjord på det vis att chassi kompenserar för 80kg förare. Sitter du då på höger sida är allt som det ska, sitter du på vänster sida har du dubblat kompensationen kan man säga.

Inte en helt orimlig teori tror jag?!

Någon med djupare kunskap än teorier som kan rätta mig?
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK

Post by Victor »

Jag tror det blev ett missförstånd där. Det handlar inte om karossens cw-värde (luftmotståndsrelaterat), det handlade om cornerweight.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK

Post by ephas »

Victor wrote:Jag tror det blev ett missförstånd där. Det handlar inte om karossens cw-värde (luftmotståndsrelaterat), det handlade om cornerweight.

Hej,

Då missförstod jag missförståndet för det var precis det jag trodde också innan du började relatera till rattstångens placering etc :) Hehehe...

Jag kan ju ha råkat hitta på en egen förkortning :oops:
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK

Post by Pingen »

Hahaha, så fel det blev.
Christian Olsson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK

Post by Niklas Falk »

Hör kanske inte till importguiden eftersom länkarna dör allteftersom.

Ett sätt att söka fram japsimporter bland annonserna:
http://cars.yakaz.co.uk/mazda-mx5-japanese-import (men man missar kanske en del som inte nämner det lika tydligt)

Ett väldigt attraktivt objekt, men liiite långt att köra hem (Aberdeen, 230 mil för mig).
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0472443721
Resan hem kostar ju mer än 10% av bilens värde i bara bensin... (färjor tillkommer)
Aberdeen-Lerwick Lerwick-Hansholm listar Google Maps som ett alternativ, men där listas inga biljetter med bil... Så att köra hela vägen är nog det enda som är garanterat


Japskoll mha chassinummer (om du registrerar dig på siten)
http://www.japan-partner.com/check-manufacture-year.php
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK

Post by hclund »

:bow: :banana: Perfa! kanon med en guide!! Bra jobbat Jimmy! Synd att man redan köpt en bil :( Men jag får väl köpa fler så småningom :D här är en länk där man kan se alla färjelinjer: http://www.directferries.se/rutter.htm
Christian Lund
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK

Post by Niklas Falk »

Hmm, Låta Dandycars hitta bilen, flyga över och inspektera, duger den, lasta på DFDS Torline (Tilbury-Göteborg), flyga hem och vänta...
Visst blir det dyrare men med snorbilligt flyg så blir det liten kostnad om objektet inte passar galosherna (beror ju på hur om/avbokning på DFDS hanteras).
Tänkte bara lista ett alternativ till att köra själv när man har närhet till hamn. Man kan nog boka personplats på fraktbåten också (men det tar lite tid och inget internet på Nordsjön).
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK

Post by Pingen »

Beroende på hur det engelska regbeviset ser ut uppgiftsmässigt, och vad för årsmodell det är på bilen, så finns chansen som jag nämnt tidigare att man måste ha intyg.

Kolla upp detta innan ni bestämmer er, iom med det medför en extrakostnad, samt tar några veckor att få hem.

Gällande intyg då alltså:

Om det INTE står med totalvikt, effekt, och årsmodell (första registrering), måste man ha ett intyg.

Intyg inskaffas från Mazda Motor Sverige i Kungsbacka, och kostar 1200kr +moms.
Kontaktpersonen där är Sven Nilsson. Han är den enda som kan skaffa fram detta i Sverige. Han nås, direkt, eller indirekt (beroende på vem som svarar) på nummer 0300-31800.

Det tar 2-4veckor att få hem ett intyg, då detta beställs av Mazda Tyskland, som i sin tur skickar en beställning till ursprungslandet Japan.

Ett alternativ är att beställa intyg från Dekra. Men de tar 2200kr + moms.

Hoppas att andra slipper hamna i min sits nu, med en banfärdig bil på parkeringen, utan laglig möjlighet att kunna köra :bang2:
Christian Olsson
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK

Post by ephas »

En tanke kring de nyare bilarna.
FInns det något lagligt alternativ att få bilen att bli reggad utanför helbilsgodkännande och avgaskrav?
(Typ som flyttgods eller nåt)

Anledningen att jag frågar är ifall man blir sugen att köpa en NB 140bhp och gå loss på denna så vill man gärna "veta" att man inte kan få backning/protest på besikting/tävling pga att bilen bryter mot helbilsgodkännandet.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK

Post by Pingen »

ephas wrote:En tanke kring de nyare bilarna.
FInns det något lagligt alternativ att få bilen att bli reggad utanför helbilsgodkännande och avgaskrav?
(Typ som flyttgods eller nåt)

Anledningen att jag frågar är ifall man blir sugen att köpa en NB 140bhp och gå loss på denna så vill man gärna "veta" att man inte kan få backning/protest på besikting/tävling pga att bilen bryter mot helbilsgodkännandet.
Vet inte alls vad som gäller vid import av helbilsgodkända (om de ens är helbilsgodkända om man importerar och registreringsbesiktar dem) bilar. Hör med bilprovningens tekniska support och transportstyrelsen. Men man ska nog vara beredd på halv obegripligt fackspråk.
Christian Olsson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK

Post by Niklas Falk »

ephas wrote:Anledningen att jag frågar är ifall man blir sugen att köpa en NB 140bhp och gå loss på denna så vill man gärna "veta" att man inte kan få backning/protest på besikting/tävling pga att bilen bryter mot helbilsgodkännandet.
Gissa varför det tjatas en hel del om Japanska importerade till UK... :P
De bilarna saknar EU-typning (CoC) och går som Nationellt typade bilar.
Importer från USA är samma sak (om man vill sitta till vänster).

Chassinumret kan vara en hjälp, inom EU börjar det med "JMZ", i USA "JM1" och i Japan tror jag det börjar direkt på NA/NB/NC. Men prefixet slarvas bort ibland.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK

Post by Torkel k »

Pingen wrote:Vet inte alls vad som gäller vid import av helbilsgodkända (om de ens är helbilsgodkända om man importerar och registreringsbesiktar dem) bilar.
Bilar är helbilsgodkända eller inte då de byggs. Utan helbilsgodkännande kan de ändå gå igenom en reg-besiktning och bli svenska (lite extra dokument behövs), men de blir aldrig "helbilsgodkända". Men det är en bra sak!! Då får de t ex besiktigas med bur i!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK

Post by ephas »

Torkel k wrote: Bilar är helbilsgodkända eller inte då de byggs. Utan helbilsgodkännande kan de ändå gå igenom en reg-besiktning och bli svenska (lite extra dokument behövs), men de blir aldrig "helbilsgodkända". Men det är en bra sak!! Då får de t ex besiktigas med bur i!
Det var exakt av denna anledning jag frågade nämligen. Lite jobbigt är det alla att plocka ur någonting man svetsat fast, hehe.
Niklas Falk wrote: Gissa varför det tjatas en hel del om Japanska importerade till UK...
De bilarna saknar EU-typning (CoC) och går som Nationellt typade bilar.
Importer från USA är samma sak (om man vill sitta till vänster).
Om jag tolkar dig rätt så skulle det alltså innebära att om man importerar en NB årsmodell 2000 (som svensksåld hade varit helbilsgodkännd) från Japan (via England) eller från USA, så slipper man alltså helbilsgodkännandet och kan göra vad man vill?

Vad jag har förstått det så måste en "Japanbil" mer eller mindre gå via tex England och reggas där för att kunna reggas i Sverige, har den då EU typning eftersom den varit i england eller saknas detta eftersom bilen fortfarande varit brukad och kommer ifrån Japan?
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK

Post by Niklas Falk »

ephas wrote:
Niklas Falk wrote: Gissa varför det tjatas en hel del om Japanska importerade till UK...
De bilarna saknar EU-typning (CoC) och går som Nationellt typade bilar.
Importer från USA är samma sak (om man vill sitta till vänster).
Om jag tolkar dig rätt så skulle det alltså innebära att om man importerar en NB årsmodell 2000 (som svensksåld hade varit helbilsgodkännd) från Japan (via England) eller från USA, så slipper man alltså helbilsgodkännandet och kan göra vad man vill?
Ja, du kan hantera den precis som de bilar som typades nationellt (innan Helbilsgodkännandet)
ephas wrote:Vad jag har förstått det så måste en "Japanbil" mer eller mindre gå via tex England och reggas där för att kunna reggas i Sverige, har den då EU typning eftersom den varit i england eller saknas detta eftersom bilen fortfarande varit brukad och kommer ifrån Japan?
Det är enklast via England eftersom det finns kanaler upptrampade (vanligt med Japanimporter eftersom de sitter på samma sida). Dessutom tror de Engelska myndigheterna på papper från Japan, vilket de Svenska inte gör (det påstås det iaf, varför skulle importfirmorna för Japanska bilar alla ta dem den vägen).

Vill du importera USAbilar till Sverige så är det rätt enkelt (inga konstigheter med myndigheter, vilka papper som behövs är känt), det finns massor av småfirmor som pysslar med det.

För en EU-typad bil finns det ett Certificate of Conformity (CoC, ett intyg (unikt för varje chassinummer) på att bilen uppfyller typningen, med hänvisning till ett typnummer). Detta saknas för bilar som inte varit avsedda för EU-marknaden. Och har det inte skapats ett sånt dokument vid tillverkningen så kan du aldrig få ett utskrivet, dvs bilen måste typas Nationellt, precis som innan EU-typningens era.

Ska man ändå plocka en bil från England kan man ju lika gärna ta en Japansk, med Km i instrumentklustret och utan helbilsgodkännande.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Importguide, Mazda MX5/Eunos Roadster från UK

Post by Niklas Falk »

Niklas Falk wrote:Hmm, Låta Dandycars hitta bilen, flyga över och inspektera, duger den, lasta på DFDS Torline (Tilbury-Göteborg), flyga hem och vänta...
Visst blir det dyrare men med snorbilligt flyg så blir det liten kostnad om objektet inte passar galosherna (beror ju på hur om/avbokning på DFDS hanteras).
Tänkte bara lista ett alternativ till att köra själv när man har närhet till hamn. Man kan nog boka personplats på fraktbåten också (men det tar lite tid och inget internet på Nordsjön).
Nu har jag skickat en förfrågan till Gary på Dandycars om hur man skulle kunna hantera ett objekt (inom en tvåårsperiod :)).
Stanstead-Dandycars (19 miles)
Dandycars-Tilbury Dock (21 miles) (DFDS Torline går därifrån till Göteborg)
http://www.dfdstorline.com/english/port ... les#gottil

Code: Select all

Departure  Tilbury	Arrival Gothenburg
Tuesday     19.00    Thursday   08.00
Thursday    19.00    Saturday   09.00
Saturday    16:00    Monday     08.00
Vuxen Passagerare 1900kr
Bil 1600kr
1.5 dygn med frakt, husrum och mat och slipper köra 160 mil (så det är väl bara 1900kr som tillkommer i stort sett). Kanske tillkommer moms, men det klarnar om man ringer och frågar.
Men en hel dag utan internet :shock:

Visst kanske det blir ett premiumpris på £1000 jämfört med att jaga på plats, men det kan det ju vara värt om man får lite hjälp med V5C, transport till båt på handlarförsäkring osv.
Post Reply