Säljes: RacingMiata [SÅLD]

Raceutrustning, reservdelar och övrigt miatarelaterat
Post Reply
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Säljes: RacingMiata [SÅLD]

Post by Torkel k »

Miata -99a ”Hard S”, byggd för Roadsport C. Köptes som mer eller mindre originalbil av mig i North Carolina då jag jobbade där och togs med hem som flyttgods två år senare. Livet för en bil i NC är långt mildare än i Europa och bilen är därför i utmärkt skick. Eftersom bilen är införd i Sverige som flyttgods från USA är den inte helbilsgodkänd, till skillnad mot de europeiska modellerna, vilket såklart underlättar besiktning med modifierad bil. Bilen har heller inte ABS, vilket i Roadsport tillåter den att vara 50kg lättare än de europeiska NB-modellerna.

Racevikt i Roadsport C: 1029kg

Bilen sälj (mycket motvilligt och med tungt hjärta :boohoo: ) efter Roadsport C-finalen på Falkenberg, 9e september.

Pris: 95Kkr. OM bilens köps under september månad skickar jag med 2 extra uppsättningar fälgar/däck med det priset. Efter det säljs hjulen separat eller med bilen för en tilläggskostnad. Bilen kan levereras inom rimligt avstånd från Jönköping (gränsen går omkring Sundsvall...)

Specifikation:
Motor och drivlina:
Original 1,8l motor (140hk), försedd med Megaquirt stand alone ECU, LC-1 Innovate bredbandslambda, RB-grenrör och komplett avgassystem från Flyin Miata. Original Torsen LSD med 4.3:1 utväxling (något lägre än EU-modellerna) och en utbytt 6växlad låda från nya Miata. Denna kombination av låda och diff ger perfekt utväxling (lägre än original) för Svenska race. 6an används endast på de sista metrarna på Anderstorps raka. Motorns kylsystem har uppdaterats med en Re-route från M-tuned och en stor aluminiumkylare från Arrows. Fälgarna är extremt lätta "OZ Superleggera"-fälgar, ca 1kg lättare än 6UL. Däcken är Kumho V70A.

Kaross:
”Hard Dog sports bar”-rullbåge (samma båge CC-bågen är baserad på) med dubbla diagonalstag, extra ”harness bar” för infästning av bältena och så kallade ”door bars” som går mellan stolarna och tröskeln fram till det främre domkraftsfästet och styvar upp bilen avsevärt. Ger också extra skydd vid en sidokollision. ”Grodben” från Boss Frog som styvar upp framvagnen och fungerar mycket bra med bilens original stötdämparstag (standard på ”Hard-S”-modellen). Ratt och stol (Sprint) från Sparco. Stolen har de större öppningarna för bältena och kan användas med HANS.

VIKT:
Bilen är utrustad med en mycket lätt racinghardtop (byggd av F.Henriksson). Dörrsidorna är ersatta av paneler i Aluminium, mattorna i bilen är uttagna och de flesta av asfaltsmattorna bortskrapade. För övrigt är bilens karossdelar original och både huv och baklucka har kvar den inre strukturen, gångjärn och fjädrar. Även krockbalkarna i kofångarna, skyddsstagen i dörrarna och dylikt finns kvar. Bilen väger alltså så pass lite original att det gick lätt att komma ned till viktgränsen utan att röra dessa delar. Om man skulle vilja lätta bilen ytterligare (t ex för att kompensera en tyngre förare, eller för att köra en annan klass) finns det gott om enkla möjligheter till det. Bilen har till och med original batteri, som kan ersättas av ett långt lättare motorcykelbatteri om så önskas.

Chassi:
Bilen är försedd med Polyuretanbussningar från Energy Suspension, där jag har spenderat lång tid vid svarven för att få varje stålinsats att löpa perfekt i den individuella bussningen. GAZ Gold Coilovers, krängningshämmare från Flyin Miata. Främre bärarmar har modifierats för att bilen kunna ställa mer negativ Camber.

Bromsar:
Original OK och skivor (ej sportbromsarna), Hawk HT-10 belägg. Stålspunna slangar genom hela bilen. Bromsvåg av Willwood i motorrummet. Stödstag för att fixera huvudbromscylindern och utesluta att brandväggen flexar. Större bromsar behövs inte (utan ger bara högre roterande och ofjädrad vikt!), de mattas aldrig och föraren har alltid kraft att låsa bromsarna.

Övrigt:
Bilen är mycket lättkörd och lätthanterlig och är en av de topplacerade bilarna i Roadsport C-racen. Den har alltid underhållits noggrant, modifierats med väl genomtänkta och seriösa lösningar och är i utmärkt maskinellt skick. Lacken har dock sett bättre dagar, framför allt främre kofångaren och ena bakflygeln. Men det är väl skitsamma, det är ju en racebil! Bilen har ännu inte sett en rullande landsväg, utan mappats med hjälp av bredbandslambdan. Några fler hästkrafter finns alltså att krama ur till nästa säsong.

Q/A
- Varför säljer du bilen? – Tyvärr, svaret på den frågan kostar 95Kkr.
- Jag har bara 80Kkr, säljer du bilen för det om jag ber snällt? – Absolut! Inga problem… förutsatt att din pappa/mamma/fru/storebror/syster/övervakare ger mig 15Kkr till.
- Om jag köper din bil och kör Roadsport C med den, kommer du finnas tillgänglig för frågor, hjälp med inställningar och tips? – Självklart. Kan jag hjälpa till under den första tiden efter försäljning gör jag såklart det.
- Yo man hur typ fort går din bil lol har du nozz jag kör drifting min volvo har typ 400hk –Försvinn ur min åsyn.

Svara gärna till torkel snabela kristensson punkt org eller ring på 073 - 684 0008 (helst kvällstid).

Image
Image
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Säljes: RacingMiata

Post by Anders R »

Svårt för nån att köpa en bättre miata!
Snabb som faan också!
Lycka till torkel.
Bra pris för allt du gjort också.

Med vänlig hälsning, Anders Roos
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Säljes: RacingMiata

Post by Torkel k »

Tack Anders! Jo, priset är satt för snabb affär.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Säljes: RacingMiata

Post by Torkel k »

Nu är min älskade Miata såld.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Post Reply